Jos on pitkä jono naisten vessaan ja vieressä on inva wc/lastenhoitohuone vapaana, kuka jättää mahdollisuuden käyttämättä?
Siinä se kysymys tulikin. Tuli hassu tilanne eräänä, kun naisten vessan jonossa oleva (pitkä jono) jätti käyttämättä vapautuneen inva/lastenhoitohuone wc:n. Henkilö mainitse jotenkin niin, että ei hänellä niin kova hätä ole ja viittasi inva wchen ja me muut jäätiin hölmönä katsomaan, että hetkonen. Hän siis ei poistunut jonosta ja perässä oleva sitten meni inva vessaan, josta tulikin ulos paljon ennen kuin tämä kieltäytyjä edes pääsi jonosta itse vessaan.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä kysyn invavessasta tulijalta kuka tulee omin askelin, et millainen vamma sulla on? T. Itse pyörätuolissa
Ja sulta voi sen jälkeen kysyä onko sulla vikaa myös yläkerrassa.
Jotenki tässä näkee tämän nykypäivän asenteen... Jos jollain on vamma, niin ei kyllä saa olla mitään etuja siitä. Invavessa oikeuskin on kamalaa...
Se invavessa etu ei tarkoita, että sitä vessaa ei saa muut käyttää.
Ei se kamalaa ole, hyvä, että on niitä invavessoja.
Asenteesta puheen ollen, minkälainen asenne oli sillä edellisellä?
Käypäs kysymässä invavessaan avainta neuvonnasta, niin ne ehkä kertoo sulle miksei se käy, jos et sitä muuten ymmärrä?
En ole vielä törmännyt invavessaan, jonne pitää hakea avain erikseen. Voisin kyllä hakea avaimen ja sanoa, että invakaverin puolesta haen.
Aika monessa paikassa on niin... Koska niitä käyttää muut ja niissä tehdään myös ilkivaltaa..
Ne on kaikkien käytössä.
Jos pyörätuolin käyttäjiä, pienten lasten vanhempia tai muita potentiaalisia inva-vessan käyttäjiä ei näy mailla eikä halmeilla, on mielestäni luvallista ja järkevääkin käyttää tyhjää vessaa jonojen vähentämiseksi. Avainsana on se, että käydään vessassa joutuisasti eikä jäädä sinne kupeksimaan. Jos paikalle ilmaantuu inva-vessaa tarvitseva, hänet tietenkin päästetään seuraavaksi.
Esim. Taysin silmäpolilla (hotellin aulassa) on invavessa, joka on aivan tavallisessa käytössä. Sinne hoitajatkin ohjaavat potilaat. En ole ikinä hotelliasiakkaana ollessani nähnyt kenenkään käyvän esim. pyörätuolilla tai lapsen kanssa vessassa.
Miksei näitä saisi käyttää? Hittoako niillä käyttämättömänä tekee.
Ne ovat vain varustettu niin, että sinne mahtuu esim. pyörätuolipotilaskin, mutta vessa on kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Olen fiksuna ottanut muksun mukaan jonoon, jos vain minulla hätä. Sit voin taaperon kanssa mennä sinne lastenhoitohuoneeseen jonon ohi.
Hähhähhää!
Käytän inva wcta jos se on vapaa eikä lähellä näy liikuntarajoitteisia pyrkimässä vessaan. Tosin joissain paikoissa inva wc on lukossa ja sinne pääsee vain erikseen pyytämällä, silloin jonotan naisten vessaan.
Tästä oli joskus lehtijuttu jossa kysyttiin jonkun vammaisjärjestön tms. edustajan kantaa ja hän sanoi että heidän puolestaan sitä vessaa saavat muutkin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille,.
Urheiluareenoilla on enemmän naisten vessoja ja toisaalta monesti huomioidaan myös käyttäjäkunnan jakautuminen. Vaikka vessoja olisi samanverran, mutta asiakkaista 75-80% miehiä, niin per käyttäjä naisille on enemmän vessoja.
Mä en ymmärrä miksi vessoja pitää sukupuolittaa. Olisi yksi pienempi huone jossa pisuaareja ja sitten toinen jossa enemmän koppeja. Ovissa kyltit wc ja pisuaarit. Ja tietysti inva wc erikseen, jota saa käyttää kaikki, mutta invalidit mennä sinne johon ohi.
No en minä ainakaan halua, että joku mies saa mahdollisuuden rais kata jossain hiljaisessa vessassa. Parempi kun vessat ovat erikseen sukupuolen mukaan.
Aaa, se on se pieni hametta käyttävä tikku-ukko joka estää rais kaukset. Pitäisikö sinun kertoa tämä jonnekin? että voitaisiin vaikka tehdä tikku-akka kaulakoruja, jolloin väkivalta loppuu kokonaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä kysyn invavessasta tulijalta kuka tulee omin askelin, et millainen vamma sulla on? T. Itse pyörätuolissa
Jotenki tässä näkee tämän nykypäivän asenteen... Jos jollain on vamma, niin ei kyllä saa olla mitään etuja siitä. Invavessa oikeuskin on kamalaa...
Käypäs kysymässä invavessaan avainta neuvonnasta, niin ne ehkä kertoo sulle miksei se käy, jos et sitä muuten ymmärrä?
En ole vielä törmännyt invavessaan, jonne pitää hakea avain erikseen. Voisin kyllä hakea avaimen ja sanoa, että invakaverin puolesta haen.
Yhdellä hesellä oli, oli samalla lastenhoitohuone. Ovi oli kassan vieressä, joten pystyivät kyllä katsomaan, ketä sinne meni. Normaalit vessat oli sitten kerrosta alempana ja kulku sinne oli ainoastaan portaita pitkin. Sinnekin piti pyytää oven aukaisu kassalta.
Minä vemputtelen naisten vessojen renkaille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä hesellä oli, oli samalla lastenhoitohuone. Ovi oli kassan vieressä, joten pystyivät kyllä katsomaan, ketä sinne meni. Normaalit vessat oli sitten kerrosta alempana ja kulku sinne oli ainoastaan portaita pitkin. Sinnekin piti pyytää oven aukaisu kassalta.
Se, että se oli lukossa, ei suinkaan johdu siitä, ettei invavessaa saa muut käyttää, vaan yleisesti seurataan minkälaista porukkaa vessoihin menee. Olihan ne muutkin vessat lukossa.
Inva-vessa on ihan normaali sukupuolineutraali vessa. Ei sen tarvitse olla tyhjänä odottamassa vammaisia tai kapalolapsia. Toki näillä on oikeus mennä ensin mikäli inva-vessaan olisi joskus jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet invavessaa käyttävät joutuvat esim. katetroimaan, joten olisi kiva, jos vessa olisi mahdollisimman siisti ja puhdas. Ja kyllä, monella on myös tarve päästä nopeasti vessaan. Joten ihan on aiheellista jättää invavessa sitä oikeasti tarvitseville.
Tietenkin tarvitsevat menevät edellä, mutta turha sitä vessaa on tyhjänä seisottaa, jos niitä "oikeita" käyttäjiä ei ole mailla halmeilla.
Pystytkö päättelemään päältäpäin, kuka tarvitsee invavessaa? Mun neurologinen sairaus ei juurikaan ohikulkijoille näy, silti tarvitsen invavessaa.
"Minulla on tarvetta invavessalle, voisinko päästä jonon ohitse?" ( Itselläni on nivelsairaus, joka ei näy päällepäin. )
Selitätkö näin siis jonolle joka on invavessan edessä?
Harvoin on jonoa, joku saattaa olla just silloin sisällä kun haluan mennä, mutta jos nyt sattuisi olemaan jonoa niin pystyn minäkin odottamaan vuoroani, sillä sairauteni ei vaikuta pidätyskykyyni. Jos olisi jostain syystä akuutti tarve niin toki sitten mainitsisin.
Eli jos invanessan edessä on jonoa, niin kysyt että pääsisinkö jonon ohi koska minulla on tarvetta invavessalle? Mistä siis tiedät onko niillä muilla jonottajilla jopa kovempi tarve kuin sinulla, mutta syy ei näy ulospäin? Toisaalta jos jonoa ei ole invavessaan, niin kenelle tuo pitäisi selittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän tottakai invavessaa, jos se on vapaana. Myös miesten vessaa, naisena,jos se on yhden hlön vessa ja kukaan ei ole sinne menossa. Naisten vessaan on usein jonot, niin maalaisjärkeä saa käyttää myös vessojen suhteen.
Sinulla ei ole mitään asiaan miesten vessaan.
Totta kai on, pissa ja kakka-asiaa.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille,.
Urheiluareenoilla on enemmän naisten vessoja ja toisaalta monesti huomioidaan myös käyttäjäkunnan jakautuminen. Vaikka vessoja olisi samanverran, mutta asiakkaista 75-80% miehiä, niin per käyttäjä naisille on enemmän vessoja.
Unisex-vessat rakaisisi tämänkin ongelman.
Se ei ole mahdollisuus terveelle lapsettomalle ihmiselle. Jonotan oikeaan vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet invavessaa käyttävät joutuvat esim. katetroimaan, joten olisi kiva, jos vessa olisi mahdollisimman siisti ja puhdas. Ja kyllä, monella on myös tarve päästä nopeasti vessaan. Joten ihan on aiheellista jättää invavessa sitä oikeasti tarvitseville.
Tietenkin tarvitsevat menevät edellä, mutta turha sitä vessaa on tyhjänä seisottaa, jos niitä "oikeita" käyttäjiä ei ole mailla halmeilla.
Pystytkö päättelemään päältäpäin, kuka tarvitsee invavessaa? Mun neurologinen sairaus ei juurikaan ohikulkijoille näy, silti tarvitsen invavessaa.
"Minulla on tarvetta invavessalle, voisinko päästä jonon ohitse?" ( Itselläni on nivelsairaus, joka ei näy päällepäin. )
Selitätkö näin siis jonolle joka on invavessan edessä?
Harvoin on jonoa, joku saattaa olla just silloin sisällä kun haluan mennä, mutta jos nyt sattuisi olemaan jonoa niin pystyn minäkin odottamaan vuoroani, sillä sairauteni ei vaikuta pidätyskykyyni. Jos olisi jostain syystä akuutti tarve niin toki sitten mainitsisin.
Eli jos invanessan edessä on jonoa, niin kysyt että pääsisinkö jonon ohi koska minulla on tarvetta invavessalle? Mistä siis tiedät onko niillä muilla jonottajilla jopa kovempi tarve kuin sinulla, mutta syy ei näy ulospäin? Toisaalta jos jonoa ei ole invavessaan, niin kenelle tuo pitäisi selittää?
Sulla on varmaan suu, jolla voit puhumalla kommunikoida toisen ihmisen kanssa (jolla myös on suu) Voit aivan hyvin kysyä muilta, onko heillä invavessan tarvetta. Ei oo vaikeeta! Sun mykkyytes takia ei vessaa kannata pitää käyttämättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mahdollisuus terveelle lapsettomalle ihmiselle. Jonotan oikeaan vessaan.
Mikä ei ole mahdollisuus? Onko olemassa vääriä vessoja?
Ravintoloissa on naisten vessoihin usein pitkät jonot. Hätä ei lue lakia. Naiset usein menevätkin tällöin miesten vessaan, jossa yleensä on vapaita koppeja. Monessa paikassa miehet ovat tähän tottuneet. Naiset sitten korjaavat meikkiään peilin äåressä ja miehet asioivat vieressä pisuaareilla. Tämä on vain elämää.😁
Vierailija kirjoitti:
Minä vemputtelen naisten vessojen renkaille :)
Se ei siis ole räkää mikä renkaassa on...
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa on naisten vessoihin usein pitkät jonot. Hätä ei lue lakia. Naiset usein menevätkin tällöin miesten vessaan, jossa yleensä on vapaita koppeja. Monessa paikassa miehet ovat tähän tottuneet. Naiset sitten korjaavat meikkiään peilin äåressä ja miehet asioivat vieressä pisuaareilla. Tämä on vain elämää.😁
Joissakin paikoissa viimeisellä tunnilla miesten vessassakin on naisia niin paljon, että näyttää aivan unisex-vessalta.
Ai jaa. En ole tuollaiseen invavessaan vielä törmännyt vaan lähinnä näyttävät käyttämättömiltä.