Jos on pitkä jono naisten vessaan ja vieressä on inva wc/lastenhoitohuone vapaana, kuka jättää mahdollisuuden käyttämättä?
Siinä se kysymys tulikin. Tuli hassu tilanne eräänä, kun naisten vessan jonossa oleva (pitkä jono) jätti käyttämättä vapautuneen inva/lastenhoitohuone wc:n. Henkilö mainitse jotenkin niin, että ei hänellä niin kova hätä ole ja viittasi inva wchen ja me muut jäätiin hölmönä katsomaan, että hetkonen. Hän siis ei poistunut jonosta ja perässä oleva sitten meni inva vessaan, josta tulikin ulos paljon ennen kuin tämä kieltäytyjä edes pääsi jonosta itse vessaan.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille,.
Urheiluareenoilla on enemmän naisten vessoja ja toisaalta monesti huomioidaan myös käyttäjäkunnan jakautuminen. Vaikka vessoja olisi samanverran, mutta asiakkaista 75-80% miehiä, niin per käyttäjä naisille on enemmän vessoja.
Mä en ymmärrä miksi vessoja pitää sukupuolittaa. Olisi yksi pienempi huone jossa pisuaareja ja sitten toinen jossa enemmän koppeja. Ovissa kyltit wc ja pisuaarit. Ja tietysti inva wc erikseen, jota saa käyttää kaikki, mutta invalidit mennä sinne johon ohi.
No en minä ainakaan halua, että joku mies saa mahdollisuuden raiskata jossain hiljaisessa vessassa. Parempi kun vessat ovat erikseen sukupuolen mukaan.
Meinaat tosissasi että raiskaaja jättää raiskaamatta kun ovessa lukee että naisten wc. Tuohan on vielä huonompi kuin että paikalla olisi muiden naisten lisäksi myös miehiä tulossa väliin.
Terveyskeskuksessa, jossa on myös muutama kymmen vuodepaikkaa, on labran lähellä vain yksi (1) vessa, joka kyltin mukaan toimii ukoille ja akoille, lisäksi lastenhoitohuoneena. Pitäisikö lähtä jonnekin hortoilemaan ja etsimään toista vessaa, kun et tiedä, milloin sinne labraan kutsutaan? Kone antaa sulle numerolapun, jolla sinut kutsutaan, mutta lapussa ei ole aikaa. Numerot eivät suimkaan ole numerojärjestyksessä, joskus lisänä on myös kirjaimia. Eli käyt nopeasti lähimmässä mukavuuslaitoksessa, voit sanoa vaikka muillekin, että menet sinne ja mitä lapussasi lukee.
Joillakin voi olla aika pitkä matka labraan, vessakäyntiin varattu aika on voinut mennä sen takia, että liikenne on ollut pysähdyksissä esim asfaltointitöiden takia. Tai tukkiauto suistunut puoleksi ojan puolelle ja sitä raivataan. Tai koulubussi ajanut lapsikatraan päälle ja paikalla 16 ambulanssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Invavessaa tarvitsevan voi esimerkiksi olla vaikeaa jonottaa huonojen jalkojen takia, joten huomioikaa tämäkin, jos koette oikeudeksenne terveinä käyttää invavessaa. Mitä enemmän ns. turhaa käyttöä, sen vaikeampaa on sitä vessaa oikeasti tarvitsevalla.
No eipä ole jonoja näkynyt vessan edessä. Ja jos on, niin voi varmaan sanoa, että pääsenkö ohitse huonojen jalkojen takia.
Johon jonossa sinua edellä oleva vastaa että sori, minun avannepussini on ihan täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän, jos on vapaana. Ihmiset sekoittavat inva-wc:n ja invapysäköinnin :D järjenkäyttö sallittu.
Ja sit sä vingut kun se housuun paskonut inva haisee - kun sun takia ei ehtinytkään vessaan ajoissa.
Järjenkäyttö on sallittua sullekin.
Miksi ihmeessä inva-vessaa tarvitseva paskoisi housuun sen enempää kuin muutkaan??
Koska sinne menijät ovat sairaita.
Ai kaikilla on joku pidätysongelma vaikka jalat ei nyt vain kunnolla toimi.
Tajuatko miten paljon vaikeampaa pyörätuolilla on liikkua kuin jalan? Kyseinen henkilö on voinut lähteä vessaa kohti 20 minuuttia sitten kun sinä vasta minuutti sitten.
Liikun pyörätuolilla paljon sukkelammin ja ennen kaikkea nopeammin kuin huonoilla jaloillani.
Tähän onkin tullut paljon vastauksia.
Voin sen verran vielä kommentoida, että käytän itse AINA kun vaan voi invavessaa jo senkin takia, ettei tarvi odotella pissan tuloa yleisissä vessoissa (itellä sellasta, että tulee jännäpissa kun on ne vessan alaosa sellaista avoinaista ja häiritsee kun viereisessä kopissa tuhataan) ja jotenkin niin ihana mennä invavessaan yksin rauhassa pissalle. Mulla kestää muutenkin vessassa käynti noin 40 sekkaa, housut alas, pissa, housut ylös, käsipesu ja ulos. En jää sinne pöristeleen ja puuteroimaan nokkaa tai lukemaan nettiä niin kuin joskus tuntuu että jotkut siellä kopissa tekee.
Tää tilanne oli vaan niin kreisi kun sattui vielä keskellä yötä huoltoasemalla, että siellä tuskin kahden aikaan on pyörätuoliihmisiä tai taaperoita varsinkaan. Jäin miettimään omaa moraalia asiassa, koska menen tosiaan aina invavessaan vaikka naisten vessassa ei juuri ketään olisikaan. Ja tämä tosiaan sen yksin pissaamistarpeen takia :D Mutta tuntui tuo tämän kieltäytyjä tyypin käytös vähän omituiselta, aurinkoakin tarkemmalta marttyyrimeiningiltä. Mutta eihän siinä mitään väärää tietty ollut!
ap
Mun lapsella on vammaiskortti, ei näy vammat päällepäin, mutta mm. kortissa on merkintä siitä ettei pysty jonottamaan. Eli hänkin varmaan voi mennä invavessaan ja jos joku kyselee niin näyttää vammaiskorttia :D
Tämä sille, kuka pyörätuolista huutelee omilla jaloillaan kävelijöille mikä vamma on. Ei moni vamma näy päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
Joku invalidiliiton toimija selitti tv:ssä juuri tätä eli inva-wc ei suinkaan ole varattu vain invalideille vaan on avoin kaikille. Wc on vaan varustettu siten, että siellä voi toimia myös pyöräluolin kanssa ja sen takia varustettu inva-tunnuksin, ja sinne on helppo sisäänkäynti.
Olen käyttänyt inva-wc:tä kymmeniä kertoja enkä kertaakaan ole edes nähnyt ketään pyörätuolilla liikkuvaa lähimaillakaan. Vanhuksia rollaattoreineen ja äitejä vauvoineen kylläkin.
Suunniteltu myös rollaattorien ja keppien käyttäjille jne. He ovat myös invalideja.
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä kysyn invavessasta tulijalta kuka tulee omin askelin, et millainen vamma sulla on? T. Itse pyörätuolissa
Jos henkilö pystyy joten kuten kävelemään, niin hänellä ei voi olla vammaa tai sairautta?
Vierailija kirjoitti:
Hihittelen usein invavessassa että mitenkähän siellä on tarkoitus toimia.
Tää on helposti opittavissa. Kaiva taskusta kamat ja vetovehkeet, väsää vedot ja sitten tuuppaat ne suoneen. Varmaan 95% invavessan käyttäjistä käyttää sitä tähän tarkotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hihittelen usein invavessassa että mitenkähän siellä on tarkoitus toimia.
Tää on helposti opittavissa. Kaiva taskusta kamat ja vetovehkeet, väsää vedot ja sitten tuuppaat ne suoneen. Varmaan 95% invavessan käyttäjistä käyttää sitä tähän tarkotukseen.
Pitkäveto vai moniveto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä kysyn invavessasta tulijalta kuka tulee omin askelin, et millainen vamma sulla on? T. Itse pyörätuolissa
Miksi kysyt? Se vessa on tarkoitettu kaikille käytettäväksi.
Voi pieni, se on suunniteltu apuvälineitä käyttävälle.. Kannattaa ottaa asioista selvää..
Siltikin se on kaikkien käytettävissä.
Tämän asenteen takia, invavessan avain pitää monesti hakea kassalta..
Mä en jonota vessaan 10 minuuttia, jos vieressä vapaa vessa. Aika vähällä käytöllä inva wc:t olisivat, jos ne olisi pyhitetty ainoastaan pyörätuolipotilaille
Itse käytän inva wc:tä vain, josnaisten puolelle on pitkä jono. Ovat turhan usein törkeässä kunnossa. Ulosteita pitkin rengasta jne. Yök.
Kauppakeskusten vessoissa ei ole potilaita. Kunkaan ei myöskään ole sinulle potilas. Potilaita on sairaan/erveydenhuollossa.
Yleissivistys?
No jos se naistenvessa on täynnä niin toki.
Pertti
No, kun näyttää invapaikat kelpaavan niin miksi ei muka inva WC? Kyllä kai ihminen itsensä tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet invavessaa käyttävät joutuvat esim. katetroimaan, joten olisi kiva, jos vessa olisi mahdollisimman siisti ja puhdas. Ja kyllä, monella on myös tarve päästä nopeasti vessaan. Joten ihan on aiheellista jättää invavessa sitä oikeasti tarvitseville.
Tietenkin tarvitsevat menevät edellä, mutta turha sitä vessaa on tyhjänä seisottaa, jos niitä "oikeita" käyttäjiä ei ole mailla halmeilla.
Pystytkö päättelemään päältäpäin, kuka tarvitsee invavessaa? Mun neurologinen sairaus ei juurikaan ohikulkijoille näy, silti tarvitsen invavessaa.
"Minulla on tarvetta invavessalle, voisinko päästä jonon ohitse?" ( Itselläni on nivelsairaus, joka ei näy päällepäin. )
Selitätkö näin siis jonolle joka on invavessan edessä?
Harvoin on jonoa, joku saattaa olla just silloin sisällä kun haluan mennä, mutta jos nyt sattuisi olemaan jonoa niin pystyn minäkin odottamaan vuoroani, sillä sairauteni ei vaikuta pidätyskykyyni. Jos olisi jostain syystä akuutti tarve niin toki sitten mainitsisin.
Eli jos invanessan edessä on jonoa, niin kysyt että pääsisinkö jonon ohi koska minulla on tarvetta invavessalle? Mistä siis tiedät onko niillä muilla jonottajilla jopa kovempi tarve kuin sinulla, mutta syy ei näy ulospäin? Toisaalta jos jonoa ei ole invavessaan, niin kenelle tuo pitäisi selittää?
Sulla on varmaan suu, jolla voit puhumalla kommunikoida toisen ihmisen kanssa (jolla myös on suu) Voit aivan hyvin kysyä muilta, onko heillä invavessan tarvetta. Ei oo vaikeeta! Sun mykkyytes takia ei vessaa kannata pitää käyttämättömänä.
"Minulla on tarvetta invavessalle, voisinko päästä jonon ohitse?" ( Itselläni on nivelsairaus, joka ei näy päällepäin. )
Kenelle siis tuota selität ja missä? Minä käyn missä vessassa tahansa, mutta sinulle tuntuu olevan viakeaa selittää sanomisiasi :D Ei mitään järkeä. Kysyt jonossa pääsetkö vammasi vuoksi ensin, vaikka jonoa ei ikinä ole, Kyselet muilta onko invavessan tarvetta, vaikka jonoa ei ole, eikä se että sinulla on nivelet kipeät oikeuta sinua menemään ensin, kunet voi toistenkana sairauksista tietää kun ne eivät näy päällepäin, ja kaikki tämä vaikka jonoa ei ole.
Sinulta kysytään SINUN sanomisistasi, vastaa niihin äläkä keksi koko ajan muuta mihin vastaat :D :D Taitaa kyllä olla joku vamma myös aivotoiminnassakin sulla.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on vammaiskortti, ei näy vammat päällepäin, mutta mm. kortissa on merkintä siitä ettei pysty jonottamaan. Eli hänkin varmaan voi mennä invavessaan ja jos joku kyselee niin näyttää vammaiskorttia :D
Tämä sille, kuka pyörätuolista huutelee omilla jaloillaan kävelijöille mikä vamma on. Ei moni vamma näy päällepäin.
Laitatko linkin tällaiseen korttiin, alkoi kiinnostaa. Mikähän on dg jos ei voi jonottaa ja saako siitä oikein lääkärintodistuksen?
Viimeksi lentokentällä oli valtava jono naisten vessaan ja invavessa täsin vapaana siinä melkein vieressä.
Menin pokkana invavessaan ja jonottavat naiset katselivat hölmistyneenä perääni, olen siis itse nainen. Ei minua kiinnosta jonottaa, jos vieressä on vapaa vessa ja lentokentällähän ei muutenkaan ole liikaa aikaa odotella.
Kaikki vammat eivät näy päälle ja jos jollain on jotain asiaa, niin improvisoin jotain meriselityksiä tai poistun paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaessa käytän inva wc. Käyttö sallittu kaikille.
Sitä paitsi ei se " invatarvekaan" aina päälle päin näy. Voi olla vaikka suolistoavanteen vaihto, tms.
Harvemmin avannetta vaihdetaan, yleensä vain kakkapussi! Ja pissalla käyn ihan missä vain vessassa.
Terv. ei-niin-kiirellinen-avanteellinen
Vierailija kirjoitti:
Ja mä heittäisin sulle vastapallon, että onkos puska trimmattu ja millase stringit sulla on jalassa? Nimittäin mun terveydentila ei kuulu sulle pätkääkään, ihme etuoikeutettua mulkerointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän, jos on vapaana. Ihmiset sekoittavat inva-wc:n ja invapysäköinnin :D järjenkäyttö sallittu.
Ja sit sä vingut kun se housuun paskonut inva haisee - kun sun takia ei ehtinytkään vessaan ajoissa.
Järjenkäyttö on sallittua sullekin.
Kirjoitatpa rumasti.
Eihän se mun ongelma ole vaan sen joka joutuu pesemään ja vaihtamaan sen vaatteet.