Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on pitkä jono naisten vessaan ja vieressä on inva wc/lastenhoitohuone vapaana, kuka jättää mahdollisuuden käyttämättä?

Vierailija
12.09.2022 |

Siinä se kysymys tulikin. Tuli hassu tilanne eräänä, kun naisten vessan jonossa oleva (pitkä jono) jätti käyttämättä vapautuneen inva/lastenhoitohuone wc:n. Henkilö mainitse jotenkin niin, että ei hänellä niin kova hätä ole ja viittasi inva wchen ja me muut jäätiin hölmönä katsomaan, että hetkonen. Hän siis ei poistunut jonosta ja perässä oleva sitten meni inva vessaan, josta tulikin ulos paljon ennen kuin tämä kieltäytyjä edes pääsi jonosta itse vessaan.

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä välillä kysyn invavessasta tulijalta kuka tulee omin askelin, et millainen vamma sulla on? T. Itse pyörätuolissa

Invavessan tarve voi olla ilman pyörätuoliakin vaikka katetroinninkin takia.

Normaalivessassa voi kyllä katetroida. Invavessa on suunniteltu apuväline mitoituksella.

Vierailija
82/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille,.

Urheiluareenoilla on enemmän naisten vessoja ja toisaalta monesti huomioidaan myös käyttäjäkunnan jakautuminen. Vaikka vessoja olisi samanverran, mutta asiakkaista 75-80% miehiä, niin per käyttäjä naisille on enemmän vessoja.

Miten on tasa-arvoista että naistenvessoja on enemmän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä välillä kysyn invavessasta tulijalta kuka tulee omin askelin, et millainen vamma sulla on? T. Itse pyörätuolissa

Ja sulta voi sen jälkeen kysyä onko sulla vikaa myös yläkerrassa.

Vierailija
84/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Invavessaa tarvitsevan voi esimerkiksi olla vaikeaa jonottaa huonojen jalkojen takia, joten huomioikaa tämäkin, jos koette oikeudeksenne terveinä käyttää invavessaa. Mitä enemmän ns. turhaa käyttöä, sen vaikeampaa on sitä vessaa oikeasti tarvitsevalla.

No eipä ole jonoja näkynyt vessan edessä. Ja jos on, niin voi varmaan sanoa, että pääsenkö ohitse huonojen jalkojen takia. 

Toki, jos sinäkin kerrot terveystietosi vastavuoroisesti. Tai jos sittenkin vaan jonottaisit sinne tavalliseen vessaan

Ei ole mitään kieltoa, ettei invavessaa käyttää. Jos on jonoa, niin ensin päästetään invalidit edelle. 

Noin ei ole koskaan tapahtunut. Ihmiset EIVÄT päästä sitä invalidia edelle. Koskaan!

Vierailija
85/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt? Se vessa on tarkoitettu kaikille käytettäväksi. 

Voi pieni, se on suunniteltu apuvälineitä käyttävälle.. Kannattaa ottaa asioista selvää..

Ei vaan kaikki saa käyttää, mutta apuvälineitä käyttävät saavat siihen etuoikeuden. Tästä on ollut lehdissäkin juttua. Se ei ole minkään invaparkki. 

Vierailija
86/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille, eikä oteta huomioon sitä että 25 %:lla sukukypsistä naisista on kuukautiset, joka lisää vessassa käytettävää aikaa kuten myös hoivavastuu jää yleensä naisille (jos on vessaan autettavia lapsia tai vanhuksia mukana, naiset pääsääntöisesti hoitavat senkin), jolloin naisten vessajonot vai kasvavat puhumattakaan siitä, että naisilla ihan muuten vaan se pissavenhkeen esille saaminen kestää pikkusen kauemmin kun pitää riisua housua ja sukkahuosua yms. pois...

Väärin. Naisille laitetaan aina enemmän vessoja kuin miehille. Joka EI ole tasa-arvoista.

On naurettavaa valittaa tasa-arvosta ja sen jälkeen vaatia erityisoikeuksia

En usko, että laitetaan aina tai on aina laitettu. Asia otetaan varmasti useammin huomioon nykysuunnittelussa, mutta sellaisia vanhoja julkisia rakennuksia on edelleen olemassa paljon, joiden suunnittelussa tätä piirrettä ei ole tajuttu.

Lisäksi en usko että kukaan valittaa tasa-arvosta, en ymmärrä kommenttiasi. Tasa-arvoa voi vaatia, mutta tuskin kukaan siitä valittaa, sinäkin varmasti pidät siitä että kaikkia kohdellaan samanarvoisesti jalkovälistä riippumatta? Se, että naisten vessoja suunnitellaan enemmän on nimenomaan tasa-arvoista, ei erityisoikeuksien vaatimista, sillä tässähän ei ratkaise vessojen määrä, vaan jonotukseen käytettävä aika. Biologiallehan kukaan ei voi mitään, sinäkin varmasti vihaisena heteromiehenä kuitenkin tykkäät siitä, että naiset on naisia ja sinä saat leikkiä alfaurosta halutessasi?

Erityisoikeuksien vaatiminen tässä tapauksessa olisi siis sitä, että naisten täytyisi saada niin paljon enemmän vessoja, että he pääsisivät nopeammin vessaan kuin miehet, ei yhtä nopeasti. Mutta tätä vaihtoehtoahan en esittänyt...

Vierailija
87/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pieni, se on suunniteltu apuvälineitä käyttävälle.. Kannattaa ottaa asioista selvää..

Siltikin se on kaikkien käytettävissä.

Vierailija
88/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan metrossakin niitä invoille/vanhuksille/raskaana oleville tarkoitettuja paikkoja käyttää jos tilaa oikeasti tarvitsevaa henkilöä ei ole sillä hetkellä paikalla.

99,9% tapauksista sitä tilaa ei anneta vaikka olisi raskaana ja inva samaan aikaan.

Sä et voi tietää kuka on raskaana tai inva. Ko henkilö itse tietää onko paikkaan oikeutettu. Ei musta näkynyt edes synnärille mennessä et olen raskaana. Ja silti oli ohje et ei saa liikkua tai seistä yhtään ylimääräistä viikosta 18 alkaen jatkuvien supistusten takia.

Mutta kun sitä paikkaa ei anneta vaikka sitä erikseen kysyisi. Uhataan vaan hakkaamisella ja haistatellaan päälle. Oli vastaa sitten mies tai nainen, nuori tai vanha niin samat vastaukset tulee aina.

Vierailija
89/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainaisiin naistenvessajonoihin muuten tuli mieleeni kommentoida, että oletteko koskaan ajatelleet miten osaamme tytyneitä me naiset ollaan tässäkin vessa-asassa? Siis lähes kaikissa julkisissa tapahtumissa ja paikoissa miehet pääsevät vessaan heti halutessaan ja naiset käyttävät kaikki konserttien ja näytösten väliajat vessajonossa? 

Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille, eikä oteta huomioon sitä että 25 %:lla sukukypsistä naisista on kuukautiset, joka lisää vessassa käytettävää aikaa kuten myös hoivavastuu jää yleensä naisille (jos on vessaan autettavia lapsia tai vanhuksia mukana, naiset pääsääntöisesti hoitavat senkin), jolloin naisten vessajonot vai kasvavat puhumattakaan siitä, että naisilla ihan muuten vaan se pissavenhkeen esille saaminen kestää pikkusen kauemmin kun pitää riisua housua ja sukkahuosua yms. pois...

Väärin. Naisille laitetaan aina enemmän vessoja kuin miehille. Joka EI ole tasa-arvoista.

On eroakin vessoissa, siivosin aikoinaan joitain paikkoja ja naisilla tilat meikkaamiseen, pehmeää tuolia joissa istua. Miehillä kopit vieri vieressä, ei paljoa kannata tavaraa olla mukana jos semmoseen joutuu.

Vierailija
90/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenki tässä näkee tämän nykypäivän asenteen... Jos jollain on vamma, niin ei kyllä saa olla mitään etuja siitä. Invavessa oikeuskin on kamalaa...

Vierailija
91/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että laitetaan aina tai on aina laitettu. Asia otetaan varmasti useammin huomioon nykysuunnittelussa, mutta sellaisia vanhoja julkisia rakennuksia on edelleen olemassa paljon, joiden suunnittelussa tätä piirrettä ei ole tajuttu.

Lisäksi en usko että kukaan valittaa tasa-arvosta, en ymmärrä kommenttiasi. Tasa-arvoa voi vaatia, mutta tuskin kukaan siitä valittaa, sinäkin varmasti pidät siitä että kaikkia kohdellaan samanarvoisesti jalkovälistä riippumatta? Se, että naisten vessoja suunnitellaan enemmän on nimenomaan tasa-arvoista, ei erityisoikeuksien vaatimista, sillä tässähän ei ratkaise vessojen määrä, vaan jonotukseen käytettävä aika. Biologiallehan kukaan ei voi mitään, sinäkin varmasti vihaisena heteromiehenä kuitenkin tykkäät siitä, että naiset on naisia ja sinä saat leikkiä alfaurosta halutessasi?

Erityisoikeuksien vaatiminen tässä tapauksessa olisi siis sitä, että naisten täytyisi saada niin paljon enemmän vessoja, että he pääsisivät nopeammin vessaan kuin miehet, ei yhtä nopeasti. Mutta tätä vaihtoehtoahan en esittänyt...

Naiseus ei lisää vessojen tarvetta.

Ne vessajonot ovat ihan naisten itsensä syytä.

Vierailija
92/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän asenteen takia, invavessan avain pitää monesti hakea kassalta..

Vierailija
93/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainaisiin naistenvessajonoihin muuten tuli mieleeni kommentoida, että oletteko koskaan ajatelleet miten osaamme tytyneitä me naiset ollaan tässäkin vessa-asassa? Siis lähes kaikissa julkisissa tapahtumissa ja paikoissa miehet pääsevät vessaan heti halutessaan ja naiset käyttävät kaikki konserttien ja näytösten väliajat vessajonossa? 

On eroakin vessoissa, siivosin aikoinaan joitain paikkoja ja naisilla tilat meikkaamiseen, pehmeää tuolia joissa istua. Miehillä kopit vieri vieressä, ei paljoa kannata tavaraa olla mukana jos semmoseen joutuu.

Tämä on just tätä tasa-arvoa???

Vierailija
94/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Invavessaa tarvitsevan voi esimerkiksi olla vaikeaa jonottaa huonojen jalkojen takia, joten huomioikaa tämäkin, jos koette oikeudeksenne terveinä käyttää invavessaa. Mitä enemmän ns. turhaa käyttöä, sen vaikeampaa on sitä vessaa oikeasti tarvitsevalla.

No eipä ole jonoja näkynyt vessan edessä. Ja jos on, niin voi varmaan sanoa, että pääsenkö ohitse huonojen jalkojen takia. 

Toki, jos sinäkin kerrot terveystietosi vastavuoroisesti. Tai jos sittenkin vaan jonottaisit sinne tavalliseen vessaan

Ei ole mitään kieltoa, ettei invavessaa käyttää. Jos on jonoa, niin ensin päästetään invalidit edelle. 

Ideaalimaailmassa varmaan näin, mutta mistä tiedät, kenellä on oikea tarve käyttää sitä vessaa? Kenenkään ei myöskään ole pakko selostaa terveydentilaansa muille aina vessassa käydessään. Joten helpompaa olisi, jos invavessaa käyttäisivät vain sitä oikeasti tarvitsevat.

Vierailija
95/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen miehenä invavessaan sujuvasti.

En ole koskaan nähnyt vammaista menemässä vessaan

Vierailija
96/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille,.

Urheiluareenoilla on enemmän naisten vessoja ja toisaalta monesti huomioidaan myös käyttäjäkunnan jakautuminen. Vaikka vessoja olisi samanverran, mutta asiakkaista 75-80% miehiä, niin per käyttäjä naisille on enemmän vessoja.

Mä en ymmärrä miksi vessoja pitää sukupuolittaa. Olisi yksi pienempi huone jossa pisuaareja ja sitten toinen jossa enemmän koppeja. Ovissa kyltit wc ja pisuaarit. Ja tietysti inva wc erikseen, jota saa käyttää kaikki, mutta invalidit mennä sinne johon ohi.

Miksi mieesten pitää kärsiä siitä että naiset pelleilee siellä vessassa?

Vierailija
97/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenki tässä näkee tämän nykypäivän asenteen... Jos jollain on vamma, niin ei kyllä saa olla mitään etuja siitä. Invavessa oikeuskin on kamalaa...

Se invavessa etu ei tarkoita, että sitä vessaa ei saa muut käyttää.

Ei se kamalaa ole, hyvä, että on niitä invavessoja.

Asenteesta puheen ollen, minkälainen asenne oli sillä edellisellä?

Vierailija
98/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän asenteen takia, invavessan avain pitää monesti hakea kassalta..

Mikä ihmeen asenne? 

Vierailija
99/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän joka nainen vaatii että säännöt ja jopa lait joustaa hänen edukseen

Vierailija
100/160 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja käytän sitä wc:a joka on vapaana. On aivan sama onko ovessa naisen tai miehen kuva tai kirjaimet M, N, D, Inva tai lastenhoitohuone. Miksi muuten naisille tarkoitetuissa WC-tiloissa on paljon likaisempaa ja sekaisempaa kuin muissa vastaavissa tiloissa? Useasti vielä pytty tukossa, kun joku älypää on sinne jakopääntiivisteensä heittänyt ja yrittänyt huuhdella sen sieltä pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme