Jos on pitkä jono naisten vessaan ja vieressä on inva wc/lastenhoitohuone vapaana, kuka jättää mahdollisuuden käyttämättä?
Siinä se kysymys tulikin. Tuli hassu tilanne eräänä, kun naisten vessan jonossa oleva (pitkä jono) jätti käyttämättä vapautuneen inva/lastenhoitohuone wc:n. Henkilö mainitse jotenkin niin, että ei hänellä niin kova hätä ole ja viittasi inva wchen ja me muut jäätiin hölmönä katsomaan, että hetkonen. Hän siis ei poistunut jonosta ja perässä oleva sitten meni inva vessaan, josta tulikin ulos paljon ennen kuin tämä kieltäytyjä edes pääsi jonosta itse vessaan.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainaisiin naistenvessajonoihin muuten tuli mieleeni kommentoida, että oletteko koskaan ajatelleet miten osaamme tytyneitä me naiset ollaan tässäkin vessa-asassa? Siis lähes kaikissa julkisissa tapahtumissa ja paikoissa miehet pääsevät vessaan heti halutessaan ja naiset käyttävät kaikki konserttien ja näytösten väliajat vessajonossa?
Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille, eikä oteta huomioon sitä että 25 %:lla sukukypsistä naisista on kuukautiset, joka lisää vessassa käytettävää aikaa kuten myös hoivavastuu jää yleensä naisille (jos on vessaan autettavia lapsia tai vanhuksia mukana, naiset pääsääntöisesti hoitavat senkin), jolloin naisten vessajonot vai kasvavat puhumattakaan siitä, että naisilla ihan muuten vaan se pissavenhkeen esille saaminen kestää pikkusen kauemmin kun pitää riisua housua ja sukkahuosua yms. pois...
Väärin. Naisille laitetaan aina enemmän vessoja kuin miehille. Joka EI ole tasa-arvoista.
On naurettavaa valittaa tasa-arvosta ja sen jälkeen vaatia erityisoikeuksia
On eroakin vessoissa, siivosin aikoinaan joitain paikkoja ja naisilla tilat meikkaamiseen, pehmeää tuolia joissa istua. Miehillä kopit vieri vieressä, ei paljoa kannata tavaraa olla mukana jos semmoseen joutuu.
Tämä on just tätä tasa-arvoa???
Kyllä teille miehillekin laitetaan fasiliteetit kuntoon, kun alatte meikkaamaan ja käymään veskissä kaverin kanssa, sit markku voi istua siinä pehmoisessa vaaleanpunaisessa samettituolissa sillä välin ku sinä lisäät huulikiiltoa. :) Ei tasa-arvo ole tasapäistämistä ystävä hyvä, se on sukupuolten erilaisuuden hyväksymistä ja huomioonottamista mm. näissä suunnitteluasioissa. Ei se ole keneltäkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä kysyn invavessasta tulijalta kuka tulee omin askelin, et millainen vamma sulla on? T. Itse pyörätuolissa
Ja sulta voi sen jälkeen kysyä onko sulla vikaa myös yläkerrassa.
Jotenki tässä näkee tämän nykypäivän asenteen... Jos jollain on vamma, niin ei kyllä saa olla mitään etuja siitä. Invavessa oikeuskin on kamalaa...
Se invavessa etu ei tarkoita, että sitä vessaa ei saa muut käyttää.
Ei se kamalaa ole, hyvä, että on niitä invavessoja.
Asenteesta puheen ollen, minkälainen asenne oli sillä edellisellä?
Käypäs kysymässä invavessaan avainta neuvonnasta, niin ne ehkä kertoo sulle miksei se käy, jos et sitä muuten ymmärrä?
Lastenhoito tilat on harmittavan usein yhdistetty inva tiloihin. En ennen lapsia ollut käyttänyt invavessaa kertaakaan, mutta lasten myötä ne tulivat tutuiksi. Monesti jouduimme jonottamaan tuohon ainoaan vessaan, jossa vaipanvaihtoon järjellinen tila.
Kerran olin jo varma että jollain on hätä siellä, kun tila oli pysynyt lukittuna jo lähemmäs puoli tuntia (joka on pitkä aika odottaa kaksosten kanssa, joilla molemmilla kakat vaipassa) kunnes vessasta poistui neljän teinitytön lauma naamat laitettuna tuoksupilven kera.
Myös laivojen vessassa ymmärrän että jonoa puretaan niin että myös inva/lastenhoitovessa on ihan yleisessä käytössä, mutta kyllä se vähän on harmittanut kun juuri se edessä jonottanut on mennyt invavessaan ja itse saat sitten ohjata jonoa perässäsi kahdeksan kopillisen verran, kun odottelee pääsyä siihen yhteen koppiin mitä itse tarvitsee.
Itselläni ei vielä koskaan ole ollut niin kiire vessaan että olisin jonottamisen sijaan käyttänyt invavessaa, mutta ymmärrän myös hyvin, että kaikki tarpeet ei näy ulospäin. Mieluummin itsekin olisin hoitanut lapset tilassa mikä ei olisi ollut pois sitä tarvitsevalta invalta, mutta harvassa on paikat jossa on erillinen lastenhoito tila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä kysyn invavessasta tulijalta kuka tulee omin askelin, et millainen vamma sulla on? T. Itse pyörätuolissa
Miksi kysyt? Se vessa on tarkoitettu kaikille käytettäväksi.
Voi pieni, se on suunniteltu apuvälineitä käyttävälle.. Kannattaa ottaa asioista selvää..
Siltikin se on kaikkien käytettävissä.
Tämän asenteen takia, invavessan avain pitää monesti hakea kassalta..
Sitten varmaan ne pissat ehtii tulla housuihin, jos avain pitää hakea kassalta. Tuolla edellä oltiin huolissaan, jos yli viisi sekuntia pitäisi odottaa vessaan pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainaisiin naistenvessajonoihin muuten tuli mieleeni kommentoida, että oletteko koskaan ajatelleet miten osaamme tytyneitä me naiset ollaan tässäkin vessa-asassa? Siis lähes kaikissa julkisissa tapahtumissa ja paikoissa miehet pääsevät vessaan heti halutessaan ja naiset käyttävät kaikki konserttien ja näytösten väliajat vessajonossa?
Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille, eikä oteta huomioon sitä että 25 %:lla sukukypsistä naisista on kuukautiset, joka lisää vessassa käytettävää aikaa kuten myös hoivavastuu jää yleensä naisille (jos on vessaan autettavia lapsia tai vanhuksia mukana, naiset pääsääntöisesti hoitavat senkin), jolloin naisten vessajonot vai kasvavat puhumattakaan siitä, että naisilla ihan muuten vaan se pissavenhkeen esille saaminen kestää pikkusen kauemmin kun pitää riisua housua ja sukkahuosua yms. pois...
On naisen oma syytä jos sillä on tuollaiset vaatteet. Pitäisikö sen takia saada erityisoikeuksia?
Jos jaksaisit lukea koko viestin, huomaisit että vaatteet ei ole se syypää, vaan biologia. Naisilla ei ole sitä letkua, minkä kaivaa näppärästi esille, vaan koko alapään joutuu paljastamaan, jotta pääsee tarpeilleen. Hoksaat kyllä, mitä tarkoitan sitten kun pääset ensimmäisen kerran lähikontaktiin alastoman naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenki tässä näkee tämän nykypäivän asenteen... Jos jollain on vamma, niin ei kyllä saa olla mitään etuja siitä. Invavessa oikeuskin on kamalaa...
Käypäs kysymässä invavessaan avainta neuvonnasta, niin ne ehkä kertoo sulle miksei se käy, jos et sitä muuten ymmärrä?
Miksi kävisin? Ja millähän perusteella ne kieltäisi antamasta, jos kävisin kysymässä avainta?
Onkohan sulla ihan kaikki kotona??
Meidän uusi terveyskeskus. Vessoja on joka kerroksessa, riittävästi. Ei tarvitse pyöriä ympäri pääaulaakaan missä nyt naisten vessat, minkä seinämän takana.
Pääaulassa on kaikki mahdolliset kyltit yksittäisvessojen ovessa. Pienessä odotustilassa toisaaalla oli vain Wc. Joka myös kertoo että kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Naisille laitetaan aina enemmän vessoja kuin miehille. Joka EI ole tasa-arvoista.
On eroakin vessoissa, siivosin aikoinaan joitain paikkoja ja naisilla tilat meikkaamiseen, pehmeää tuolia joissa istua. Miehillä kopit vieri vieressä, ei paljoa kannata tavaraa olla mukana jos semmoseen joutuu.
Missähän tuommoisia vessoja on että ois pehmeitä tuoleja ja tilaa meikkailla? Ei missään normaaleissa kauppakeskuksissa ainakaan. Paitsi joskus siellä invavessa/lastenhoitohuoneessa on "imetystuoli", mikä on ehkä idiootein idea ikinä, että pitäisi vallata se ainoa invavessa pitkäksi aikaa imetystä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne anna avainta henkilölle, jolla on huonot jalat, mutta ei ole kuitenkaan pyörätuolissa?
Naisten vessassa oli jono, joten kävin invawc:ssä. Sen kolmen minuutin aikana siihen oli tullut joku pyörätuoli-ihminen, joka alkoi huutaa mulle asiasta. Kummasti se invan hätä unohtui, kun piti huutaa siitä kokemastaan vääryydestä!
En jäänyt kuuntelemaan, totesin vain huutajalle, että wc on nyt vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että laitetaan aina tai on aina laitettu. Asia otetaan varmasti useammin huomioon nykysuunnittelussa, mutta sellaisia vanhoja julkisia rakennuksia on edelleen olemassa paljon, joiden suunnittelussa tätä piirrettä ei ole tajuttu.
Lisäksi en usko että kukaan valittaa tasa-arvosta, en ymmärrä kommenttiasi. Tasa-arvoa voi vaatia, mutta tuskin kukaan siitä valittaa, sinäkin varmasti pidät siitä että kaikkia kohdellaan samanarvoisesti jalkovälistä riippumatta? Se, että naisten vessoja suunnitellaan enemmän on nimenomaan tasa-arvoista, ei erityisoikeuksien vaatimista, sillä tässähän ei ratkaise vessojen määrä, vaan jonotukseen käytettävä aika. Biologiallehan kukaan ei voi mitään, sinäkin varmasti vihaisena heteromiehenä kuitenkin tykkäät siitä, että naiset on naisia ja sinä saat leikkiä alfaurosta halutessasi?
Erityisoikeuksien vaatiminen tässä tapauksessa olisi siis sitä, että naisten täytyisi saada niin paljon enemmän vessoja, että he pääsisivät nopeammin vessaan kuin miehet, ei yhtä nopeasti. Mutta tätä vaihtoehtoahan en esittänyt...
Naiseus ei lisää vessojen tarvetta.
Ne vessajonot ovat ihan naisten itsensä syytä.
*syvä huokaus*...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne anna avainta henkilölle, jolla on huonot jalat, mutta ei ole kuitenkaan pyörätuolissa?
Antaa. Sehän on liikkumisvaikeus. Invavessaan on mitoitettu pyörätuolilla käyttäjälle bidee, tuet pöntön ympärille, laskeutuva lavuaari jne. Pyörätuolilla et mahdu normivessaan ovista jne.
Naisten vessoista kuuluu usein myös vaimeaa surinaa
Nyt puhuu miehet: Olen nähnyt naisia myös miesten vessassa! Ei mitään rajaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä törmännyt invavessaan, jonne pitää hakea avain erikseen. Voisin kyllä hakea avaimen ja sanoa, että invakaverin puolesta haen.
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoito tilat on harmittavan usein yhdistetty inva tiloihin. En ennen lapsia ollut käyttänyt invavessaa kertaakaan, mutta lasten myötä ne tulivat tutuiksi. Monesti jouduimme jonottamaan tuohon ainoaan vessaan, jossa vaipanvaihtoon järjellinen tila.
Kerran olin jo varma että jollain on hätä siellä, kun tila oli pysynyt lukittuna jo lähemmäs puoli tuntia (joka on pitkä aika odottaa kaksosten kanssa, joilla molemmilla kakat vaipassa) kunnes vessasta poistui neljän teinitytön lauma naamat laitettuna tuoksupilven kera.
Myös laivojen vessassa ymmärrän että jonoa puretaan niin että myös inva/lastenhoitovessa on ihan yleisessä käytössä, mutta kyllä se vähän on harmittanut kun juuri se edessä jonottanut on mennyt invavessaan ja itse saat sitten ohjata jonoa perässäsi kahdeksan kopillisen verran, kun odottelee pääsyä siihen yhteen koppiin mitä itse tarvitsee.
Itselläni ei vielä koskaan ole ollut niin kiire vessaan että olisin jonottamisen sijaan käyttänyt invavessaa, mutta ymmärrän myös hyvin, että kaikki tarpeet ei näy ulospäin. Mieluummin itsekin olisin hoitanut lapset tilassa mikä ei olisi ollut pois sitä tarvitsevalta invalta, mutta harvassa on paikat jossa on erillinen lastenhoito tila.
Minä en ole ikinä joutunut teinityttöjen takia jonottamaan invavessa/lastenhoitohuoneeseen, mutta kyllä ihan jo niillä "oikeilla" invavessan käyttäjillä menee usein vessassa tosi kauan, mikä on ihan luonnollista, mutta tietenkin turhauttavaa jos se olisi ainoa vessa jonne mahtuu vaunujen kanssa ja mukana olevalla pikkulapsella on hirveä pissihätä, tai vauvalla niskakakat vaipassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä törmännyt invavessaan, jonne pitää hakea avain erikseen. Voisin kyllä hakea avaimen ja sanoa, että invakaverin puolesta haen.
Aika monessa paikassa on niin... Koska niitä käyttää muut ja niissä tehdään myös ilkivaltaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt? Se vessa on tarkoitettu kaikille käytettäväksi.
Voi pieni, se on suunniteltu apuvälineitä käyttävälle.. Kannattaa ottaa asioista selvää..
Siltikin se on kaikkien käytettävissä.
Tämän asenteen takia, invavessan avain pitää monesti hakea kassalta..
Mä en jonota vessaan 10 minuuttia, jos vieressä vapaa vessa. Aika vähällä käytöllä inva wc:t olisivat, jos ne olisi pyhitetty ainoastaan pyörätuolipotilaille
Itse käytän inva wc:tä vain, josnaisten puolelle on pitkä jono. Ovat turhan usein törkeässä kunnossa. Ulosteita pitkin rengasta jne. Yök.
Inhoan invavessoja, koska ne on aina niiiiin törkyisiä.. Kusta pitkin lattioita ja pystyt jarruraitojen peittämiä. Oksettaa, että monesti lastenhoitotila on samassa vessassa. Odotan jo sitä aikaa, että lapsi osaa itse käydä tavallisessa vessassa, jotta ei tarvitse mennä noihin invavessoihin enää.
Nykyisinhän on monessa paikassa kaikki kyltit yksittäisvessan ovessa, miehille, naisille, invalideille, kaikissa on kaiteet ja tilaa. Pottakin voi olla.
Mikä on ihan järkevää. Joku lastenhoitohuone voi olla erikseen mutta siellä ei pönttöä.
Menen ihan estoitta yksittäis-invavessaan vaikka cittarissa, kolme koppia naisille, jos vielä joku oottaa, prruutus ja viereiseen invavessaan. En jää vessoihin asumaan, kukaan ei joutuisi kauan odottamaan. Tosin en ikinä ole nähnyt esim. yhdenkään pyörätuolipotilaan sinne menevän, odottavan tai tulevan.
Kävelen omin jaloin, vaikka huonosti, joskus kepillä mutta en kai sitten olis invalidi jos pyörätuoli on vaatimus.