Jos on pitkä jono naisten vessaan ja vieressä on inva wc/lastenhoitohuone vapaana, kuka jättää mahdollisuuden käyttämättä?
Siinä se kysymys tulikin. Tuli hassu tilanne eräänä, kun naisten vessan jonossa oleva (pitkä jono) jätti käyttämättä vapautuneen inva/lastenhoitohuone wc:n. Henkilö mainitse jotenkin niin, että ei hänellä niin kova hätä ole ja viittasi inva wchen ja me muut jäätiin hölmönä katsomaan, että hetkonen. Hän siis ei poistunut jonosta ja perässä oleva sitten meni inva vessaan, josta tulikin ulos paljon ennen kuin tämä kieltäytyjä edes pääsi jonosta itse vessaan.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Koska se on inva/lastenhoitohuone ja joku joka oikeasti sitä tarvitsee voi olla nurkan takana ja ompa sit kiva itse täysin terveenä odotuttaa jotakuta joka tarvitsee erikoistarpeet huomioidun tilan..
No voihan siellä vessassa olla joku toinen invalidi ja siltikin joutuu odottamaan ja varmasti vielä pitempään silloin. Minä ainakin käyn tosi nopeasti pissalla eikä tarvitse kauan odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan metrossakin niitä invoille/vanhuksille/raskaana oleville tarkoitettuja paikkoja käyttää jos tilaa oikeasti tarvitsevaa henkilöä ei ole sillä hetkellä paikalla.
Saa toki, mutta niitä käytetään, vaikka paikan tarvitsija olisikin vieressä. Ihmiset on sen verran itsekkäitä, etten antaisi asiassa yhtään periksi. Pian invavessat onkin sitten kaikkien käytössä ja niiden oikeat tarvitsijat jäävät jalkoihin.
No saahan ne olla kaikkien käytössä, mutta etuoikeus annetaan invalideille. He pääsevät suoraan jonon ohi vessaan.
Käytån invavessaa. Koskaan ei ole tarvinnut edes heiluttaa vessapassia.
Käytän aina invavessaa, kun sinne ei ole jonoa eikä koskaan ole ketään invalidia ollut oven takan odottamassa, kun olen vessasta ulos tullut.
Mielestäni invavessaa saa käyttää kuka tahansa, kunhan se tarvittaessa vapautuu invakäyttäjälle kohtuullisessa ajassa. Olen ymmärtänyt, että joskus invavessaan lukittaudutaan laittautumaan, kun siellä saa mukavasti ison tilan ihan vaan omaan käyttöön.
Kuten ketjussa on monta kertaa sanottu,
inva-vessaa saa käyttää ihan kaikki, mutta jos jonossa on se invalidi, niin hänet päästetään sitten ennen muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan metrossakin niitä invoille/vanhuksille/raskaana oleville tarkoitettuja paikkoja käyttää jos tilaa oikeasti tarvitsevaa henkilöä ei ole sillä hetkellä paikalla.
Saa toki, mutta niitä käytetään, vaikka paikan tarvitsija olisikin vieressä. Ihmiset on sen verran itsekkäitä, etten antaisi asiassa yhtään periksi. Pian invavessat onkin sitten kaikkien käytössä ja niiden oikeat tarvitsijat jäävät jalkoihin.
Onhan ne nytkin kaikkien käytössä eikä tarvitsijat jalkoihin jää.
Mulle ainakin invavessa on ihan tavallinen vessa, jossa on vain tarpeelliset varustukset myös invalideille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet invavessaa käyttävät joutuvat esim. katetroimaan, joten olisi kiva, jos vessa olisi mahdollisimman siisti ja puhdas. Ja kyllä, monella on myös tarve päästä nopeasti vessaan. Joten ihan on aiheellista jättää invavessa sitä oikeasti tarvitseville.
Tietenkin tarvitsevat menevät edellä, mutta turha sitä vessaa on tyhjänä seisottaa, jos niitä "oikeita" käyttäjiä ei ole mailla halmeilla.
Pystytkö päättelemään päältäpäin, kuka tarvitsee invavessaa? Mun neurologinen sairaus ei juurikaan ohikulkijoille näy, silti tarvitsen invavessaa.
"Minulla on tarvetta invavessalle, voisinko päästä jonon ohitse?" ( Itselläni on nivelsairaus, joka ei näy päällepäin. )
Selitätkö näin siis jonolle joka on invavessan edessä?
Harvoin on jonoa, joku saattaa olla just silloin sisällä kun haluan mennä, mutta jos nyt sattuisi olemaan jonoa niin pystyn minäkin odottamaan vuoroani, sillä sairauteni ei vaikuta pidätyskykyyni. Jos olisi jostain syystä akuutti tarve niin toki sitten mainitsisin.
Lentokentillä menen aina invavessaa, kun niissä ei ole jonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän, jos on vapaana. Ihmiset sekoittavat inva-wc:n ja invapysäköinnin :D järjenkäyttö sallittu.
Ja sit sä vingut kun se housuun paskonut inva haisee - kun sun takia ei ehtinytkään vessaan ajoissa.
Järjenkäyttö on sallittua sullekin.
Juu eli mun kannattaa ripuloida housuun ettei vaan joku kerran vuosituhannessa paikalle osuva salamapaskojainva heittää varpusparven 30 s odotettuaan? Edelleen se en ole minä, jolta järjenkäyttö puuttuu :--D. Miten edes voi mennä noin tunteisiin näin normi asia.
Terveellä ihmisellä ei tule paskat housuut koskaan aikuisena.
Ainaisiin naistenvessajonoihin muuten tuli mieleeni kommentoida, että oletteko koskaan ajatelleet miten osaamme tytyneitä me naiset ollaan tässäkin vessa-asassa? Siis lähes kaikissa julkisissa tapahtumissa ja paikoissa miehet pääsevät vessaan heti halutessaan ja naiset käyttävät kaikki konserttien ja näytösten väliajat vessajonossa?
Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille, eikä oteta huomioon sitä että 25 %:lla sukukypsistä naisista on kuukautiset, joka lisää vessassa käytettävää aikaa kuten myös hoivavastuu jää yleensä naisille (jos on vessaan autettavia lapsia tai vanhuksia mukana, naiset pääsääntöisesti hoitavat senkin), jolloin naisten vessajonot vai kasvavat puhumattakaan siitä, että naisilla ihan muuten vaan se pissavenhkeen esille saaminen kestää pikkusen kauemmin kun pitää riisua housua ja sukkahuosua yms. pois...
Vierailija kirjoitti:
Käytän tottakai invavessaa, jos se on vapaana. Myös miesten vessaa, naisena,jos se on yhden hlön vessa ja kukaan ei ole sinne menossa. Naisten vessaan on usein jonot, niin maalaisjärkeä saa käyttää myös vessojen suhteen.
Sinulla ei ole mitään asiaan miesten vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän, jos on vapaana. Ihmiset sekoittavat inva-wc:n ja invapysäköinnin :D järjenkäyttö sallittu.
Ja sit sä vingut kun se housuun paskonut inva haisee - kun sun takia ei ehtinytkään vessaan ajoissa.
Miksi ihmeessä inva-vessaa tarvitseva paskoisi housuun sen enempää kuin muutkaan??
Koska sinne menijät ovat sairaita.
Vierailija kirjoitti:
No ne hölmöt naiset jotka haluaa jonottaa. Suomalaiset on jonottaja kansaa. 😀
Oletko käynyt Briteissä? Bussipysäkille muodostuu jono, vaikka bussia ei näy mailla halmeilla. Siellä jonottaminen on kansallisharrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä inva-vessaa tarvitseva paskoisi housuun sen enempää kuin muutkaan??
Koska sinne menijät ovat sairaita.
Ai kaikilla on joku pidätysongelma vaikka jalat ei nyt vain kunnolla toimi.
On helpompi pyytää anteeksi kuin lupaa.
Sen takia käytän aina invavessaa jos normivessaan on pitkä jono. Jos joku pahastuu, niin ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Julkisten tilojen suunnittelu nimittäin on niin mies-lähtöistä, että laitetaan vessoja yhtä paljon molemmille sukupuolille,.
Urheiluareenoilla on enemmän naisten vessoja ja toisaalta monesti huomioidaan myös käyttäjäkunnan jakautuminen. Vaikka vessoja olisi samanverran, mutta asiakkaista 75-80% miehiä, niin per käyttäjä naisille on enemmän vessoja.
Vierailija kirjoitti:
99,9% tapauksista sitä tilaa ei anneta vaikka olisi raskaana ja inva samaan aikaan.
Selitätkö näin siis jonolle joka on invavessan edessä?