Mitä tää lasten kirkuminen on? Ei tuollaista ennen ollut. Lapset huutaa/kirkuu suoraa huutoa julkisella paikalla, eikä vanhemmat sano mitään...
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne hemmetin videot mitä ne vahtaa luureistaan. Monet alakouluikäiset ovat aivan koukussa näihin, ja kulkevat koulumatkansakin tuijottamalla herkeämättä puhelinta, saattaa neljä kaverusta kulkea vierekkäin ja jokainen tuijottaa ainoastaan puhelinta. Normaali kommunikointi ja leikkiminen purkautuu tällaisena kirkumisena, kun aivot ovat ylikuormittuneet tiktok- ja youtubesonnasta. Sitten nämä hyppivät silmille kotona, missä vanhemmat "rauhoittavat" heidät tunkemalla luurin kouraan tai käskemällä ulos huutamaan.
Vanhempia ei kiinnosta puuttua asiaan, koska eivät jaksa eivätkä välitä. Haluavat vain olla rauhassa riekkuvilta kännykkäaddiktilapsiltaan. Ja saavatpahan olla itsekin zombina sohvalla kännykällä, kun lapset kirkuu ulkona.
Millä laitteella itse vauvailet? Anna kun arvaan,kännykällä?
Keskustelujen lukeminen ei varmaankaan aiheuta samanlaista ylivirittyneisyyden efektiä kuin riehumisvideoiden katselu. Osaavatko lapset edes lukea?
Ei ole ihme, että tämän seurauksena assit ei mene enää kouluun ja adhd:t taas pahenee. Minäminäfeminismin tuotos, ovat äideiltään oppineet tuon..
Vierailija kirjoitti:
Sotalapset sitten ehkä itkivät ja huusivat sisäänpäin?
Huono vertaus.
Nyt emme elä sota-aikaa. Vielä.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotien ylisuuret ryhmät aikaansaa tätä: on käytettävä koko kapasiteettiaan, jos tahtoo saada asiansa perille.
Olin järkyttynyt kun kuulin että tarkkailu luokat on poistuneet kun muistan ylä-asteella kuinka tarkkailuluokkalaiset oli poliisin tuttuja. Sääliksi käy jos heitä joutuu samassa luokassa kestämään.
M35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne hemmetin videot mitä ne vahtaa luureistaan. Monet alakouluikäiset ovat aivan koukussa näihin, ja kulkevat koulumatkansakin tuijottamalla herkeämättä puhelinta, saattaa neljä kaverusta kulkea vierekkäin ja jokainen tuijottaa ainoastaan puhelinta. Normaali kommunikointi ja leikkiminen purkautuu tällaisena kirkumisena, kun aivot ovat ylikuormittuneet tiktok- ja youtubesonnasta. Sitten nämä hyppivät silmille kotona, missä vanhemmat "rauhoittavat" heidät tunkemalla luurin kouraan tai käskemällä ulos huutamaan.
Vanhempia ei kiinnosta puuttua asiaan, koska eivät jaksa eivätkä välitä. Haluavat vain olla rauhassa riekkuvilta kännykkäaddiktilapsiltaan. Ja saavatpahan olla itsekin zombina sohvalla kännykällä, kun lapset kirkuu ulkona.
Millä laitteella itse vauvailet? Anna kun arvaan,kännykällä?
Minä en "vauvaile" kännykällä. Sillä voi vain soittaa, vastata puheluihin ja laittaa tekstiviestejä.
Vierailija kirjoitti:
Alkakaa komentaa niitä muiden lapsia. Ja jos vanhemmat alkavat ulisemaan, sanotte että teette lastensuojeluilmoituksen ja haukutte vanhemmat maanrakoon. Ei kaikkeen häiriköintiin tarvitse alistua.
Vähemmästäkin saa turpiin. Oikeudessa vetoavat että provosoin.
Ja jonakinpäivänä nämä vapaankasvatuksen helmet vieläpä johtaa tätäkin maata.. Voi luoja paratkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotien ylisuuret ryhmät aikaansaa tätä: on käytettävä koko kapasiteettiaan, jos tahtoo saada asiansa perille.
Onneksi kokoomuksella on tähän oiva lääke: säästetään vielä vähän lisää!
"Helsinki suunnittelee 17 miljoonan euron säästöjä kouluihinsa ja päiväkoteihinsa
Säästöjä voitaisiin hakea suurentamalla oppilasryhmiä kouluissa, karsimalla opetusta ja leikkaamalla tiloista."
Voi luoja! Porvari ei vaan välitä. Jo nyt lasten ja nuorten ongelmat on räjähtäneet käsiin ja kokoomus, tuo oligarkkien persukanpuhdistuspuolue, suunnittelee tuommoisia.
Laittavat ennemmin rahaa poliiseihin ja vankien hoitoon. Ainiin ketäs ne kokoomuslaiset olikaan? Oliko kenties muutama juristikin listoilla? Näin sitä pidetään leipä pöydässä.
Meidän kerrostalossa ipanat oli keksineet kivan leikin, paiskoivat rapun ulko-ovea ja kirkuivat/mesosivat samalla. Tätä jatkui pari päivää putkeen kunnes mulla napsahti, avasin oven ja karjaisin että "TURPA KIINNI TANAN APINAT!!!" loppui kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
muistan että tuli lapsena huudettua. olen 90 luvun lapsi ja vapaa kasvatus oli silloin. onneksi minulla oli isä joka puuttui asiaan.
No ei kyllä todellakaan ollut 90-luvun lapsilla vapaata kasvatusta. Silloin nimenomaan vallitsi kurjuus ja kuri, laman takia vanhemmat masentui ja ryyppäsi ja oli aggressiivisia ja olivat itse kasvatettu kovaan kuriin ja vanhempien kunnioittamiseen (60-luvulla syntyneitä). En tiedä missä amerikkalaisvaikutteisessa hippiyhteisössä sinä olet kasvanut, mutta suomalaisittain suuren kaupungin 90-luvun lähiön lapset olivat tottelevaisia ja auktoriteettipelkoisia. Vielä 2000-luvun taitteessa alakoulussani oli opettaja, joka löi oppilaita sormille karttakepillä. 90-luvun loppupuolella syntyneet ovat jo eri asia sitten..
"Tutkijatohtori Aino Saarisen mukaan päiväkodin aloittaminen liian varhain, liian iso ryhmäkoko ja liian pitkät hoitopäivät kasvattavat aggressiivisen käyttäytymisen riskiä".
Vierailija kirjoitti:
Oletteko katsoneet lastenohjelmia 2000-luvun alun jälkeen? Ne hahmot eivät tee mitään muuta kuin juoksevat päättömästi kirkuen edestakaisin. Sitä kun mukulat toljottaa vauvasta asti, onko ihme, etteivät itsekään opi muuta tekemään kuin kiljumaan ja säntäilemään.
Keskittymiskyky näillä on myös kärpäsen luokkaa heti pikkuvauvasta alkaen. Mihinkään ei pystytä rauhoittumaan edes minuutiksi, vaan leikkiminen on sellaista paiskataan yksi tavara seinään, juostaan toiselle puolelle taloa ja paiskataan jotain muuta seinään-tyylistä järjetöntä koheltamista.
Tv kanavat pitäisi hukuttaa palautteisiin! Jos vahingossa kanavaselaa lastenohjelmaan, eihän sitä voi kuunnella kahta sekuntia! Aina joku kimittää tai huutaa.
Vierailija kirjoitti:
muistan että tuli lapsena huudettua. olen 90 luvun lapsi ja vapaa kasvatus oli silloin. onneksi minulla oli isä joka puuttui asiaan.
Vapaa kasvatus on enemmänkin 2000-luvun ongelma.
Lapsiparat. Kaipaavat varmaan huomiota, mutta aikuinen töllöttää älylaitettaan?
Ja onhan nykyajan lastenohjelmat pelkkää paukuttelua, riehumista ja kirkumista.
Millainen ylivilkas ja ahdistunut sukupolvi meille kasvaakaan :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuruston lapset on keksineet kivan leikin ulkona. Menevät seisomaan jalkakäytävän reunalle ja kun auto ajaa heidän kohdalle, kiljuvat täysiä. Ei voi ymmärtää... Kai nää on jotain somesta saatuja typeriä ideoita.
No jaa. Me keksittiin lapsena ( tuossa ihan 2000-luvun alussa) kaverin kanssa leikki, että laitetaan kenkä keskelle tietä ja katsotaan kun autot väistää sitä. Toinen leikki oli pistää muroja riviin rengasuraan ja kirkua kun ne rätsähti rikki kun auto ajoi päältä. Tubesta ei oltu silloin kuultukaan :D
Lapset nyt vaan keksii kaikkee "hauskaa" tekemistä.
Ja kiljumiseen sen verran, että itse huusin ja kiljuin myös lapsena tosi paljon. Vanhemmat aina torui, sain jopa tukkapöllyä koska "häiritsin naapureita koska kiljuin kun sikaa olisi tapettu". Ei se mun kiljumista hillinnyt, olin vain niin innoissani :( Nykyään ei lasten leikkeihin liittyvä kiljuminen häiritse, se on ihan ymmärrettävää, että volyymi nousee kun on oikeen kivaa.
N31
Sinä kuulut itsekin vesipäisten kiljujasukupolvien edustajiin joten sinä tietenkin puolustelet aivotonta kiljumista.
No miten ihmeessä? En mä lapsena katsonut kun jotain YLEn unettavia lastenohjelmia ja luin kirjoja. Ei ollut tubea, älypuhelimia, tiktokkia... Joita täällä nyt lähinnä syytetään siitä, että lapset kiljuu.
Jotkut lapset vaan kiljuu kun ne innostuu. En itsekään tykkää lapsista jotka huutaa vaan huutamisen ilosta. Mutta ei mua esim yhtään häiritse kun lapset juoksee tossa kerrostalon pihassa hippaa ja meteliä on parikin tuntia päivässä.
N31
Huono kasvatus ei tarvitse sosiaalista mediaa. Teille ei kukaan opettanut käytöstapoja kun se olisi ollut teille tissiposkille liian traumatisoivaa.
No kuten sanoin, niin asiasta kyllä sanottiin mulle monesti ja sain jopa tukkapöllyä. Ei se volyymi vaan pysy alhaalla jos oikein innostuu. Kuinka paljon olisi pitänyt kieltää? Vai olisiko porukoiden pitänyt vetää rehellisesti tur paan? Katsos, kun kaikki lapset eivät toimi kuten aikuiset haluaa. Ei vaikka mitä tekisi.
N31
Anteeksi, mutta et kuulosta hyvin täysijärkiseltä.
Sillon kun meitä lapsina kiellettiin, vaikka kuinka innostuneita oltiin, niin aikuista uskottiin. Turha puolustella, että leikkiessä lapset innostuu ja täten on "lupa" rikkoa sääntöjä. Toki leikit innostavat, mutta jos yhtään on kasvatus ollut sen mukaista että aikuisen auktoriteetilla on väliä, niin silloin kuunnellaan sitä aikuista.
Tuo on sinun puolelta ollut vain huonoa käytöstä - ja nähtävästi on edelleen.
N28
Vierailija kirjoitti:
Hävettääkö nuoria vanhempia enemmän lapsen kieltäminen kuin lapsen kirkuminen? Onhan se noloa koko ajan kieltää lasta, mutta se on sitä vanhanaikaista kasvatusta. "Sehän se on äidin virka" totesi muuan yli 90-vuotias mummo kyläpaikassa, jossa harmittelin sitä, että koko ajan pitää kieltää.
Tää on jotain nykypäivää, ettei lapsia saisi yhtään muka kieltää/rajoittaa. Mulla on 5v, 3v ja 1,5v lapset. Kaikki hyvin vilkkaita ja eläväisiä. Siis ihan oikeasti tarvitsevat paljon liikuntaa ulkona, yleensä vähintään 5h päivässä juostaan, kiipeillään ja pelätään pallopelejä, käydään metsässä, leikkipuistoissa, vanhemmat harrastaa heistä kiekkokoulua... näissä aktiviteeteissa heistä aika usein lähtee ääntä, ja mielestäni se on ok. Kyllä 3v saa kiljua riemusta, kun onnistuu potkaisemaan pallon maalin jne.
Mutta ai että, en todellakaan anna lasteni kirkua ja huutaa ILMAN syytä missään! En kotona, en kaupassa, en bussissa. Ensinnäkään en itsekään jaksa sitä kuunnella - lapseni ovat kaikki yhä kotihoidossa- mutta mielestäni ihan pikku taaperoita alkaen lapsille tulee opettaa ikätasoisesti käytöstapoja. Kanssaihmiset tulee huomioida. Joku koliikkivauva nyt joo voikin huutaa kurkku suorana eikä sille mitään mahda, mutta kyllä parivuotiaan jo pitäisi uskoa , kun kielletään huutamasta. Jos ei usko, poistan lapsen väkisin paikalta. Pari kertaa on jäänyt esim kauppa reissu kesken, kun olen lähtenyt niskapersotteella roudaamaan huutokiljujaa ulos.
Ja kyllä, sanoihan lapsille tunteita ja sitä, miksi toimin kuten toimin.
"Äiti näkee kuinka sua nyt harmittaa kun raataan sut väkisin ulos, äiti ei vaan voi antaa sun riehua ja huutaa kaupassa"
Moni ikäiseni kauhistelee kasvatuskeinojani. Vanhempi väki (+50v) päinvastoin on välillä tullut oikein kiistelemään, että onpa kiva kun joku nykyvanhempi osaa pitää lapsille rajoja. Ja mielestäni meillä ei ole edes älyttömän tiukat säännöt! :D
N36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa kasvatus on enemmänkin 2000-luvun ongelma.
Olen eri kuin tuo jolle vastasit, mutta näin vuonna-87 syntyneenä pakko kommentoida, että oli jo ysärillä tätä vapaata kasvatusta. Omat vanhemmat harrasti sitä. Mulla ei ollut mitään rajoja tai rutiineja.
Itse toimin täysin toisin omien lasteni kanssa, kuin vanhempani.
Ennen oltiin poliittisesti vasemmalla ja arvomaailmassa otettiin muut huomioon. Nyt ollaan oltu pitkään oikealla, on tuloeroja ja huumeiden vapautuksesta puhutaan avoimesti yksilönvapauksien nimissä. Joku hullu on tuomassa viinit ruokakauppaan ja lapset saa avata oman suunsa ja huutaa täyttä kurkkua, koska Suomi on vapaa maa. Kommunismin hajoamisesta on jo sukupolvi.
Onhan tämä nykymaailma tosi paljon levottomampi ja hälyisempi paikka kaikille kuin esim 10 v sitten.