Mitä tää lasten kirkuminen on? Ei tuollaista ennen ollut. Lapset huutaa/kirkuu suoraa huutoa julkisella paikalla, eikä vanhemmat sano mitään...
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin minua ja sisaruksiani opetettiin, miten julkisilla paikoilla pitää käyttäytyä. Että ei saa juoksennella, huutaa eikä muutenkaan olla häiriöksi. Olen syntynyt 1981.
Samoin meitä, olen syntynyt -94.
Mutta nykyajan menoa kun seuraa, niin ei vanhemmat puutu millään lailla. Käyn kirjastossa usein ja siellä sen menon huomaa. Aina meille opetettiin, niin kotona kuin koulussa, että kirjastossa vallitsee hiljaisuus. Ei nykyajan lapset tunnu sitä käsitettä ymmärtävän.
Monet kerrat mitä kirjastossa käyn, niin aina siellä on joku tenava kiljumassa ja leikkimässä portaissa. Vielä kun ala-asteikäinen porukka astelee sinne hengailemaan muuten vaan, niin vitut ja perkeleet vaan raikaa. Jos henkilökunta yrittää menoa hillitä, niin haistattelua saavat osakseen. Monesti tekisi mieli niskaperseotteella nakata häiriköit menemään, mutta sitten joutuisit itse syytteeseen.1988 syntynyt täällä. Kun olin lapsi vanhempia ihmisiä pelättiin eli se oli kunnioitusta. Nykyään ajatellaan että ei ole tervettä elää pelossa joten lapset kasvatetaan käyttäytymään vanhempia ihmisiä kohtaan röyhkeästi ja pelottomasti.
Tätä olen ihmetellyt. Meidän naapurissa lapsi käyttäytyi aivan todella rumasti, ojensin häntä että noin ei käyttäydytä, lähde kotiisi jos et osaa olla kunnolla. Poika vastasi ilmekään värähtämättä "sä haiset paskalle". Ja jatkoi riehumista. Kyllä ennen kun vieras aikuinen komensi niin lapset saattoi vähän pelästyä. Ei näköjään enää.
Vierailija kirjoitti:
"Tutkijatohtori Aino Saarisen mukaan päiväkodin aloittaminen liian varhain, liian iso ryhmäkoko ja liian pitkät hoitopäivät kasvattavat aggressiivisen käyttäytymisen riskiä".
Päiväkoti on muutenkin täysin luonnotonta.
Vierailija kirjoitti:
Koska aikuiset ei osaa laittaa rajoja ja olla mukana leikeissä.
Millä luvulla aikuiset oli paljon lasten leikeissä mukana?
Älykkyys huimassa laskussa, kai se näkyy kakaroissakin. Sama ilmiö youtube/ig/tiktok pelleissä, huutavat ja kiljahtelevat kitapurje lepattaen joka suatanan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muistan että tuli lapsena huudettua. olen 90 luvun lapsi ja vapaa kasvatus oli silloin. onneksi minulla oli isä joka puuttui asiaan.
Vapaa kasvatus on enemmänkin 2000-luvun ongelma.
iki ikivanha juttu mutta tuli muotiin tietenkin vapauden ja rakkauden vuosikymmeninä eli 70 luvulla jolloin alettiin hajoittamaan seksuualimoraalia ym.
Ei nykyään saa sanoa lapsille mitään, kun tulee lasu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla huolia, kuormitusta ja stressiä, ja lapset aistivat sen. Monta vuotta eletty koronan varjossa, sitten tuli Eurooppaan sota, ja nyt tuoreimpana sähkökriisi ja ruuan hinta nousee. Lapset aistivat tämän ja ahdistuvat.
Lapset aistivat myös ilmastonmuutospuutospaatosjakiitosei-ahdistukset, ja siksi ne huutavat täyttä kurkkua kuorossa huutaen lujempaa kuin mikään.
Nää kirkuvat kakarat on niitä, joita on vauvana kuljetettu harrastuksiin kiljumaan ja häiritsemään muita. Ovat oppineet siihen, että kiljua saa ja pitää ja se on normaalia eikä mitään väliä ketä haittaa koska fengshui ja mulla on oikeus, ja lapset on tärkeempi ku mikään muu maailmassa.
Tulevaisuudessa nää varmaan kasvaa aikuisiks jotka kiljuu kurkku suorana avotoimistossa 8h per päivä non stop.
Missäs päin näitä palosireeneitä liikkuu, kun en ole törmännyt?
Vierailija kirjoitti:
Nää kirkuvat kakarat on niitä, joita on vauvana kuljetettu harrastuksiin kiljumaan ja häiritsemään muita. Ovat oppineet siihen, että kiljua saa ja pitää ja se on normaalia eikä mitään väliä ketä haittaa koska fengshui ja mulla on oikeus, ja lapset on tärkeempi ku mikään muu maailmassa.
Tulevaisuudessa nää varmaan kasvaa aikuisiks jotka kiljuu kurkku suorana avotoimistossa 8h per päivä non stop.
Tai eduskunnan täysistunnossa.
Nykyään on niin isot päiväkodit ja päiväkotiryhmät sekä lisäksi niin paljon tuen tarpeisia, että siellä ei muuten saa ääntään kuuluviin.
Sellaisia lapset joskus ovat, myös ap ollut. Lapsia kestää kun ovat omia tai kun itsellä on jotain kokemusta aiheesta. Suvaitsemattomia taas en itse siedä. Kukaan ulkopuolinen ei voi hetken nähtyään päätellä mitään lapsiperheen elämästä tai vanhemmista. Pääsette helpolla kun teidän ei tarvi sietää lasten kohtauksia kuin pienen hetken. Nuo vanhemmat siinä ovat paljon kovemmilla 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aikuiset ei osaa laittaa rajoja ja olla mukana leikeissä.
Millä luvulla aikuiset oli paljon lasten leikeissä mukana?
Sodan jälkeen? Vai kenties 1970-luvulla? 😂
Siinä mielessä hyvä ettei meidän nyt vauvailevien tarvitse kärsiä näistä kiljukauloista työelämässä. Maataan hiljaa sairaalasängyssä eikä uskalleta sanoa että älä huuda. Kärsivät keskenään ja muuttavat jotenkin maailmaa ja työelämää kuten mekin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja jonakinpäivänä nämä vapaankasvatuksen helmet vieläpä johtaa tätäkin maata.. Voi luoja paratkoon.
Maailma on erilainen silloin. Pieni vinkki: ei kannata ainakaan vanhuksena haukkua hoitavaa henkilökuntaa. Tai sitten et enää tajua maailmanmenosta mitään kun Nicopetteristä tulee pääministeri.
Vierailija kirjoitti:
1988 syntynyt täällä. Kun olin lapsi vanhempia ihmisiä pelättiin eli se oli kunnioitusta. Nykyään ajatellaan että ei ole tervettä elää pelossa joten lapset kasvatetaan käyttäytymään vanhempia ihmisiä kohtaan röyhkeästi ja pelottomasti.
Ei kunnioitus pelosta synny, vaan siitä, että pystyy luottamaan toisten hyväntahtoisuuteen ja ohjaukseen. Omien vanhempieni kanssa jouduin elämään pelossa enkä kunnioittanut kumpaakaan sekopäätä. Rakkaudella ja rajoilla ohjaavia aikuisia kyllä, vaikka välillä rajat tottakai ottivatkin päähän. Kyllä sen myöhemmin on kuitenkin ymmärtänyt, että omaksi ja muiden hyväksi niitä asetettiin.
Mitä tähän nykylasten kiljumiseen ym. riekkumiseen tulee, sellaista kommenttia olen nähnyt, että "hajuttomat ja mauttomat suomalaiset yrittävät tukahduttaa lasten persoonan!" Mitä ihmeen persoonaa se silmitön ja aivoton rääkyminen on.
Vierailija kirjoitti:
Alkakaa komentaa niitä muiden lapsia. Ja jos vanhemmat alkavat ulisemaan, sanotte että teette lastensuojeluilmoituksen ja haukutte vanhemmat maanrakoon. Ei kaikkeen häiriköintiin tarvitse alistua.
Juu, tehkää niin! "Popparit esiin"
Voipi napsahtaa itselle syyte uhkauksesta tai aiheettomasta ilmoituksesta. Olen itse ollut ohjaajana lastensuojelussa ja näitä on tullut vastaan. Monet vanhemmat ovat tosi kyllästyneitä naapurikyttääjiin ja kyttääjiin että tekevät nopeasti noita juttuja. Paras oli kun joku teki lasun kaupassa raivarit saaneesta lapsesta ja ihnetteli vielä ilmoituksessa miksi hän 50 v nainen ei saa kiukutella samalla tavalla julkisella paikalla...
Lasten älykkyystaso ei taida nykyään kummoinen olla. Varsinaisia apinoita ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tässä hiekkatiellä kulki 2 tyttöä koko kesän. Ensimmäisellä kerralla kun kirkuivat, niin syöksyin ikkunaan katsomaan kuka on hyökännyt heidän kimppuunsa. Ei kukaan. Kävelivät kahdestaan ja kirkuivat vuorotellen muuten vaan huvikseen. Sitä sitten jatkui aina kun sattuivat ohi kulkemaan. Onneksi olin osan kesästä mökillä. Käsittämättömiä kaistapäitä.
Samanlaista käytöstä olen monesti huomannut kakaroilla. Juuri eilen näin kolme noin 12v poikaa jotka aivan yhtäkkiä alkoivat kiljumaan vuorotellen. Ne heiluivat ja pomppivatkin levottoman oloisesti.
Tuli mieleen. Tutulla on nepsy-lapsi, ei toimi mikään lempeä pikku kasvatuskeskustelu. Hän oli joskus kovaan ääneen ojentanut lastaan omassa kodissaan. Lopputuloksena naapurit soitti poliisit kun äiti huutaa lapselle kotona. Minulle on myös tullut ventovieras mummo joskus kaupassa äksyilemään kun olen kieltänyt lastani juoksemasta kaupassa. Että anna nyt lasten olla lapsia.