Mitä tää lasten kirkuminen on? Ei tuollaista ennen ollut. Lapset huutaa/kirkuu suoraa huutoa julkisella paikalla, eikä vanhemmat sano mitään...
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuruston lapset on keksineet kivan leikin ulkona. Menevät seisomaan jalkakäytävän reunalle ja kun auto ajaa heidän kohdalle, kiljuvat täysiä. Ei voi ymmärtää... Kai nää on jotain somesta saatuja typeriä ideoita.
No jaa. Me keksittiin lapsena ( tuossa ihan 2000-luvun alussa) kaverin kanssa leikki, että laitetaan kenkä keskelle tietä ja katsotaan kun autot väistää sitä. Toinen leikki oli pistää muroja riviin rengasuraan ja kirkua kun ne rätsähti rikki kun auto ajoi päältä. Tubesta ei oltu silloin kuultukaan :D
Lapset nyt vaan keksii kaikkee "hauskaa" tekemistä.
Ja kiljumiseen sen verran, että itse huusin ja kiljuin myös lapsena tosi paljon. Vanhemmat aina torui, sain jopa tukkapöllyä koska "häiritsin naapureita koska kiljuin kun sikaa olisi tapettu". Ei se mun kiljumista hillinnyt, olin vain niin innoissani :( Nykyään ei lasten leikkeihin liittyvä kiljuminen häiritse, se on ihan ymmärrettävää, että volyymi nousee kun on oikeen kivaa.
N31
Sinä kuulut itsekin vesipäisten kiljujasukupolvien edustajiin joten sinä tietenkin puolustelet aivotonta kiljumista.
No miten ihmeessä? En mä lapsena katsonut kun jotain YLEn unettavia lastenohjelmia ja luin kirjoja. Ei ollut tubea, älypuhelimia, tiktokkia... Joita täällä nyt lähinnä syytetään siitä, että lapset kiljuu.
Jotkut lapset vaan kiljuu kun ne innostuu. En itsekään tykkää lapsista jotka huutaa vaan huutamisen ilosta. Mutta ei mua esim yhtään häiritse kun lapset juoksee tossa kerrostalon pihassa hippaa ja meteliä on parikin tuntia päivässä.
N31
Tiituli80 kirjoitti:
Olen syntynyt 80luvulla ja ennen pihoilta kuului vain "pum pum rosvo kuolit!" , "Kimmon nimet. Saaran nimet!" tai "äitii tuu parvekkeelle!"
Nykyään taas suoraa kirkumista ilman sanoja ikäänkuin olisi joku hätä. Kouluikäiset rääkyvät kuin taaperot.
90-luvulla syntyneissä alkoi olla jo noita kiljuvia kakaroita ja on mennyt aina vain pahempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuruston lapset on keksineet kivan leikin ulkona. Menevät seisomaan jalkakäytävän reunalle ja kun auto ajaa heidän kohdalle, kiljuvat täysiä. Ei voi ymmärtää... Kai nää on jotain somesta saatuja typeriä ideoita.
No jaa. Me keksittiin lapsena ( tuossa ihan 2000-luvun alussa) kaverin kanssa leikki, että laitetaan kenkä keskelle tietä ja katsotaan kun autot väistää sitä. Toinen leikki oli pistää muroja riviin rengasuraan ja kirkua kun ne rätsähti rikki kun auto ajoi päältä. Tubesta ei oltu silloin kuultukaan :D
Ja kiljumiseen sen verran, että itse huusin ja kiljuin myös lapsena tosi paljon. Vanhemmat aina torui, sain jopa tukkapöllyä koska "häiritsin naapureita koska kiljuin kun sikaa olisi tapettu". Ei se mun kiljumista hillinnyt, olin vain niin innoissani :( Nykyään ei lasten leikkeihin liittyvä kiljuminen häiritse, se on ihan ymmärrettävää, että volyymi nousee kun on oikeen kivaa.
N31
Sinä kuulut itsekin vesipäisten kiljujasukupolvien edustajiin joten sinä tietenkin puolustelet aivotonta kiljumista.
No miten ihmeessä? En mä lapsena katsonut kun jotain YLEn unettavia lastenohjelmia ja luin kirjoja. Ei ollut tubea, älypuhelimia, tiktokkia... Joita täällä nyt lähinnä syytetään siitä, että lapset kiljuu.
Jotkut lapset vaan kiljuu kun ne innostuu. En itsekään tykkää lapsista jotka huutaa vaan huutamisen ilosta. Mutta ei mua esim yhtään häiritse kun lapset juoksee tossa kerrostalon pihassa hippaa ja meteliä on parikin tuntia päivässä.
N31
Huono kasvatus ei tarvitse sosiaalista mediaa. Teille ei kukaan opettanut käytöstapoja kun se olisi ollut teille tissiposkille liian traumatisoivaa.
Vierailija kirjoitti:
äidin huomiota pois kännykästä ei saa muuten kuin huutamalla?
Tuo on totta, monta kertaa tullut todistettua tuota tilannetta.
Yksi esimerkki.
Bussimatkalla, aika 40min. Istuin bussin takaosassa ja lapsi äitineen oli bussin keskiosassa.
Alku matkalla lapsi kärryissä jokelteli ja sitten yritti kaikin keinoin herättää äitinä kiinnostusta itseensä.
Äiti vain noin sekunniksi nosti katseensa ja ynähti jotain. Siinä vaiheessa ajattelin että miten lapsi oppii esim. puhumaan jos kuulee äidiltään vain yyyyyy.
Sitten lapsi hermostui ja rupesi huutamaan täyttä kurkkua, siihen äiti vain kännyä tuijotellen hyshys.
Huusi niin kauan aikaa kunnes poistuivat bussista. Ei me muut matkustajat oikein kehanneet sanoa mitään, tuntuu niin vaikealta puuttua muiden ihmisten toimintaan.
Bussi kun lähti liikkeelle niin kuski itsekseen tuumasi kuuluvalla äänellä, mikä nykyajan ihmisiä vaivaan kun ei edes yritetä rauhoitella itkevää lasta. Sanoi kauniisti itkevää vaikka lapsi huusi täyttä kurkkua. Ulkonäön perusteella kuski oli jotain 30-35 ikäinen.
Toinen esimerkki.
Äiti ja pieni poika sekä isompi tyttö tuli bussiin. Poika kiukuttelun ja itkunpuuskien välillä hoki, isiä ikävä.
Äiti tyynnytteli poikaa ja rauhallisesti selitti että isi meni töihin ja tulee illalla kotia ja sitten saadaan kaikki olla isin kanssa jne. Sisko myös keksi kaikenlaista, esim. Veikka (nimi muutettu) katsoppa miten hieno auto tuolla on jne. Eipä aikaakaan kun poika nauraen rupatteli äidin ja siskon kanssa koko matkan ja iloisesti huuteli heippaa kuskille heidän poistuessa bussista.
Kaikkea voi toki elämässä sattua, kukaan ei voi ennalta tietää miten me muutumme kasvaessamme aikuisuuteen.
Mutta kysympä silti, kummasta pojasta tulee todennäköisemmin tasapainoisempi teini ja aikuinen.
Nirks narks kirjoitti:
Meillä oli ok-talon naapurissa aivan järkky perhe.
N. 5 v. tyttö otti karaokelaitteen mikrofonilla pomppulaan ja hoilotti su-aamuna jo kasin aikaan epävireisesti.
Siis ämyrit täysillä ja pomppulasta nirks narks. Mulla meni hermot ja kävin viheltämässä pelin poikki.
Tytön äiti ja sen sisko (virolaisia, hoono soomi) tulivat mussuttamaan mulle, että soittavat poliisin ja ne vievät mut putkaan. Sanoin, että katsotaan kuka viedään putkaan, haistakaa nyt home ja häipykää helvettiin taaviaivot. Ei ne varmaan edes ymmärtäneet, mutta tajusivat muuttaa pois.
Pomppula ja ämyri? Asutko Hoplopin naapurissa? Kasilta muuten saa jo vaikka huutaa ulkona. Olivat oikeassa siinä ettei sinulla ole oikeutta puuttua siihen mitä joku muu tekee omalla pihallaan. Olisit mennyt juttelemaan vanhempien kanssa on väärin komentaa lasta. Minäkin olem omilleni opettanut että jos vieras tulee sanomaan jotain täytyy kertoa vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma 4v lapsenlapseni juoksee, riehuu, kikattaa ja kiljuu ihan hysteerisenä ja aina se päättyy itkuun ja huutoon, kun lopulta satuttaa itsensä. Tyttäreni ei kiellä, eikä hillitse, lapsen riekkumista ja itse en voi, koska joskus jos olen yrittänyt, niin tyttäreni loukkaantuu verisesti. En ymmärrä 🤷
Meitä lapsena "kiltiksi" hiljennettyjä ja oman persoonan ja tunteet tukahdutettuja on niin paljon. Ei haluta sitä enää omille lapsille. Saavat ilmaista tunteitaan, olla omia itsekään. Uskaltavat sitten avata suun, olla pelkäämättä koulussa joutuessaan esiintymään, ovat itsevarmempia.
Aika erikoista että se oma persoona ja tunteet pitää kiljumalla kiljua. Ja jos ei kilju niin ei uskalla esiintyä ja pelkää koulussa. Mites se on mahdollista että meistä normaalia ääntä pitäneistä lapsista kasvoi ihan normaaleja aikuisia jotka uskaltaa ilmaista tunteitaan ja ihan tohtii esiintyäkin. Ollaanko me jotain luonnonoikkuja?
Ei siinä mitään pahaa ole, ellei uskalla esiintyä.
Joo ja minäkään en ole kiljunut muistaakseni koskaan missään ja aina olen ollut hyväkäytöksinen hiljainen ihminen.
Ja ne koulun esitykset oli painajaista. Enkä edelleenkään 50vuotiaana menisi minkään ihmisjoukon eteen mitään esitelmää pitämään. Sekö se nyt on joku ihmisyyden mitta, ei ole.
Päiväkotien ylisuuret ryhmät aikaansaa tätä: on käytettävä koko kapasiteettiaan, jos tahtoo saada asiansa perille.
Eilen kaupassa oli pariskunta ja heillä vaunuissa lapsi joka kailotti "nukkuen, nukkuen, nukkuen, nukkuen, nukkuen..." Jäi aika pahasti levy kiinni siihen eikä mitään reagointia vanhemmilta. Siinä se nukkumista kiljuva kakara mukavasti jatkoi matkaansa kohti kassoja. Mahtokohan loppua huutaminen ennen yötä vai vieläkö huusi myös nukkuen.....
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotien ylisuuret ryhmät aikaansaa tätä: on käytettävä koko kapasiteettiaan, jos tahtoo saada asiansa perille.
Onneksi kokoomuksella on tähän oiva lääke: säästetään vielä vähän lisää!
"Helsinki suunnittelee 17 miljoonan euron säästöjä kouluihinsa ja päiväkoteihinsa
Säästöjä voitaisiin hakea suurentamalla oppilasryhmiä kouluissa, karsimalla opetusta ja leikkaamalla tiloista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äidin huomiota pois kännykästä ei saa muuten kuin huutamalla?
Tuo on totta, monta kertaa tullut todistettua tuota tilannetta.
Yksi esimerkki.
Bussimatkalla, aika 40min. Istuin bussin takaosassa ja lapsi äitineen oli bussin keskiosassa.
Alku matkalla lapsi kärryissä jokelteli ja sitten yritti kaikin keinoin herättää äitinä kiinnostusta itseensä.
Äiti vain noin sekunniksi nosti katseensa ja ynähti jotain. Siinä vaiheessa ajattelin että miten lapsi oppii esim. puhumaan jos kuulee äidiltään vain yyyyyy.
Sitten lapsi hermostui ja rupesi huutamaan täyttä kurkkua, siihen äiti vain kännyä tuijotellen hyshys.
Huusi niin kauan aikaa kunnes poistuivat bussista. Ei me muut matkustajat oikein kehanneet sanoa mitään, tuntuu niin vaikealta puuttua muiden ihmisten toimintaan.
Bussi kun lähti liikkeelle niin kuski itsekseen tuumasi kuuluvalla äänellä, mikä nykyajan ihmisiä vaivaan kun ei edes yritetä rauhoitella itkevää lasta. Sanoi kauniisti itkevää vaikka lapsi huusi täyttä kurkkua. Ulkonäön perusteella kuski oli jotain 30-35 ikäinen.
Toinen esimerkki.
Äiti ja pieni poika sekä isompi tyttö tuli bussiin. Poika kiukuttelun ja itkunpuuskien välillä hoki, isiä ikävä.
Äiti tyynnytteli poikaa ja rauhallisesti selitti että isi meni töihin ja tulee illalla kotia ja sitten saadaan kaikki olla isin kanssa jne. Sisko myös keksi kaikenlaista, esim. Veikka (nimi muutettu) katsoppa miten hieno auto tuolla on jne. Eipä aikaakaan kun poika nauraen rupatteli äidin ja siskon kanssa koko matkan ja iloisesti huuteli heippaa kuskille heidän poistuessa bussista.
Kaikkea voi toki elämässä sattua, kukaan ei voi ennalta tietää miten me muutumme kasvaessamme aikuisuuteen.
Mutta kysympä silti, kummasta pojasta tulee todennäköisemmin tasapainoisempi teini ja aikuinen.
Mistä tiedät onko esimerkkisi äiti vaikka sairas tai väsynyt juuri sinä päivänä ja yleensä muuten juttelee aina lapsensa kanssa? Äiditkin ovat vain ihmisiä. Itse muistan aina kun mies oli ollut työmatkalla viikon ja koko sen ajan lapsi oli ollut sairaana. Olin raskaanaja flunssassa itsekin. Oli pakko viedä lapsi neuvolaan,ja olin noin väsynyt että poikkeuksellisesti annoin lapsen bussissa katsoa puhelimestani you tube kidsiä. Kitisi kuitenkin ja pidin hetken silmiä kiinni. Eikös siihen tullut juuri sinunlaisesi ihminen sanomaan että mikset juttele lapsesi kanssa ja annat vaan katsoa kännykkää? En jaksanut edes vastata 3 tunnin yöunien jälkeen.
Alkakaa komentaa niitä muiden lapsia. Ja jos vanhemmat alkavat ulisemaan, sanotte että teette lastensuojeluilmoituksen ja haukutte vanhemmat maanrakoon. Ei kaikkeen häiriköintiin tarvitse alistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kokoomuksella on tähän oiva lääke: säästetään vielä vähän lisää!
"Helsinki suunnittelee 17 miljoonan euron säästöjä kouluihinsa ja päiväkoteihinsa
Säästöjä voitaisiin hakea suurentamalla oppilasryhmiä kouluissa, karsimalla opetusta ja leikkaamalla tiloista."
Voi luoja! Porvari ei vaan välitä. Jo nyt lasten ja nuorten ongelmat on räjähtäneet käsiin ja kokoomus, tuo oligarkkien persukanpuhdistuspuolue, suunnittelee tuommoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
N31
Huono kasvatus ei tarvitse sosiaalista mediaa. Teille ei kukaan opettanut käytöstapoja kun se olisi ollut teille tissiposkille liian traumatisoivaa.
No kuten sanoin, niin asiasta kyllä sanottiin mulle monesti ja sain jopa tukkapöllyä. Ei se volyymi vaan pysy alhaalla jos oikein innostuu. Kuinka paljon olisi pitänyt kieltää? Vai olisiko porukoiden pitänyt vetää rehellisesti tur paan? Katsos, kun kaikki lapset eivät toimi kuten aikuiset haluaa. Ei vaikka mitä tekisi.
N31
On kyllä nykyään perheissä uskomatonta käytöstä aikuisiltakin.
Supernanny Suomi -ohjelmassa lasten lisäksi myös isi ja äiti ohjeistetaan laittamaan kännykät johonkin pahvilootaan ilalla, että pysyisivät niistä erossa.
Aikuiset ihmiset! Aamulla ensimmäisenä hyökätään niiden kimppuun.
"vanhaan hyvään aikaan" moni asia oli erilailla kuin nykyään.
Silloin aikuisetkaan eivät huutaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
N31
No kuten sanoin, niin asiasta kyllä sanottiin mulle monesti ja sain jopa tukkapöllyä. Ei se volyymi vaan pysy alhaalla jos oikein innostuu. Kuinka paljon olisi pitänyt kieltää? Vai olisiko porukoiden pitänyt vetää rehellisesti tur paan? Katsos, kun kaikki lapset eivät toimi kuten aikuiset haluaa. Ei vaikka mitä tekisi.
N31
Eli sinä olet luonnostaan siis vähän vajaamielinen huutaja.
Vierailija kirjoitti:
Nirks narks kirjoitti:
Meillä oli ok-talon naapurissa aivan järkky perhe.
N. 5 v. tyttö otti karaokelaitteen mikrofonilla pomppulaan ja hoilotti su-aamuna jo kasin aikaan epävireisesti.
Siis ämyrit täysillä ja pomppulasta nirks narks. Mulla meni hermot ja kävin viheltämässä pelin poikki.
Tytön äiti ja sen sisko (virolaisia, hoono soomi) tulivat mussuttamaan mulle, että soittavat poliisin ja ne vievät mut putkaan. Sanoin, että katsotaan kuka viedään putkaan, haistakaa nyt home ja häipykää helvettiin taaviaivot. Ei ne varmaan edes ymmärtäneet, mutta tajusivat muuttaa pois.
Pomppula ja ämyri? Asutko Hoplopin naapurissa? Kasilta muuten saa jo vaikka huutaa ulkona. Olivat oikeassa siinä ettei sinulla ole oikeutta puuttua siihen mitä joku muu tekee omalla pihallaan. Olisit mennyt juttelemaan vanhempien kanssa on väärin komentaa lasta. Minäkin olem omilleni opettanut että jos vieras tulee sanomaan jotain täytyy kertoa vanhemmille.
Se että laki ei jotain kiellä ei tarkoita etteikö se olisi hyvien tapojen vastaista.
Sotalapset sitten ehkä itkivät ja huusivat sisäänpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
N31
N31
Kasvattaminen ei tarkoita että lapsen alkaessa kiljua sille sanotaan tai annetaan tukkapöllyä. Kasvattaminen on sitä että lapselle opetetaan mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei niin ettei siitä tule mesoavaa kiljukaulaa. Siinä vaiheessa kun mukulasta on tullut kiljukaula on jo myöhäistä.
Millä laitteella itse vauvailet? Anna kun arvaan,kännykällä?