Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on väärin omistaa elämänsä lapselleen, jos näin haluaa tehdä?

Vierailija
10.09.2022 |

Monesti kuulee, että toimii väärin, jos omistautuu lapselleen tai siis omistaa elämänsä lapselleen niin, että elämä täyttyy lapsen asioista. Mutta entä jos nöin ihan haluaa tehdä ja tykkää elämästään niin. Miksi se olisi väärin?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisriippuvaisen "lapselle omistautuneen" äidin jälkikasvuna voin sanoa, että tuollainen omistautuminen voi olla lapsen mielenterveydelle todella tuhoisaa. Inhotuksen väreet kulkee selkää pitkin ajatellessani oman äitini riippuvuutta minusta. En koskaan halunnut olla yksin äitini elämän sisältö. Se on aivan helvetin raskasta ja tukahduttavaa. Äiti ei millään tahtoisi päästää irti ja antaa minun etääntyä itsestään, sillä olenhan hänen elämänsä merkityksen tuoja. Jokaisen lapsen on kuitenkin ennen pitkää itsenäistyttävä. 

No minä kyllä kannustan lasta itsenäistymään ja itsenäiseen toimintaan paljon enemmän kuin mitä hän haluaisi. En koe olevani läheisriippuvainen. Ap

Ei läheisriippuvainen itse tajuakaan olevansa läheisriippuvainen, kun hänhän vain "tarkoittaa hyvää".

Vierailija
22/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan auttais mielipiteen muodostamisessa, jos ap kuvais mitä omistautumisella tarkoittaa, millä tavoin omistautuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisriippuvaisen "lapselle omistautuneen" äidin jälkikasvuna voin sanoa, että tuollainen omistautuminen voi olla lapsen mielenterveydelle todella tuhoisaa. Inhotuksen väreet kulkee selkää pitkin ajatellessani oman äitini riippuvuutta minusta. En koskaan halunnut olla yksin äitini elämän sisältö. Se on aivan helvetin raskasta ja tukahduttavaa. Äiti ei millään tahtoisi päästää irti ja antaa minun etääntyä itsestään, sillä olenhan hänen elämänsä merkityksen tuoja. Jokaisen lapsen on kuitenkin ennen pitkää itsenäistyttävä. 

No minä kyllä kannustan lasta itsenäistymään ja itsenäiseen toimintaan paljon enemmän kuin mitä hän haluaisi. En koe olevani läheisriippuvainen. Ap

Ei läheisriippuvainen itse tajuakaan olevansa läheisriippuvainen, kun hänhän vain "tarkoittaa hyvää".

No minä nyt kuitenkin kuuntelen lastani ja jos hän vähänkin vihjaisee haluavansa olla itsekseen tai ilman seuraani, niin mahdollistan sen hänelle hyvillä mielin heti. Enkä tunnista tuollaista vain tarkoittaa hyvää -toimintaa itsestäni. Vaan yritän oikeasti kuunnella lasta, että mitä hän haluaa ja ottaa sen huomioon.

Ap

Vierailija
24/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan auttais mielipiteen muodostamisessa, jos ap kuvais mitä omistautumisella tarkoittaa, millä tavoin omistautuu

Elämän sisältö on vain lapsi ja lapsen asiat. Ei ole omia harrastuksia itsellä eikä juuri ystäviä, vaan työn ulkopuolinen aika menee joko lapsen kanssa tai vaikka lapsen huonetta sisustaen, parhaita mahdollisia lastenvaatteita ja varusteita tuntikausia googlaillen ja selvitellen, kasvatusoppaita lukien, lapselle ruokaa tehden ja leipoen, lapselle leluja ommellen jne. Ap

Vierailija
25/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän suurin tarkoitus on omistautua lapselleen, tehdä kaikkensa hänen eteen. Mutta se ei tarkoita, että lapsesta tekisi välineen itselleen esim. siten, että tunkeutuisi väkisin (!) hänen asioihinsa ja olisi kurja, ellei siinä onnistu halusmallaan tavalla. Eli kyse on siitä, omistaudutaanko todella lapselle vai hyväksikäytölle. Jälkimmäisen nimeäminen omistautumiseksi on tosin väärintulkinta.

Vierailija
26/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän sisältö on vain lapsi ja lapsen asiat. Ei ole omia harrastuksia itsellä eikä juuri ystäviä, vaan työn ulkopuolinen aika menee joko lapsen kanssa tai vaikka lapsen huonetta sisustaen, parhaita mahdollisia lastenvaatteita ja varusteita tuntikausia googlaillen ja selvitellen, kasvatusoppaita lukien, lapselle ruokaa tehden ja leipoen, lapselle leluja ommellen jne. Ap

Tämä kuulostaa hyvältä. Aikansa. Lasten kouluikään asti.

Vierailija
27/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä on? Tuollainen elämä kuulostaa surulliselta ja epäterveeltä. Mitä teet sitten kun lapsi menee armeijaan tai muuttaa ulkomaille?

Vierailija
28/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikansa? Mitä pahaa siinä on, jos samaa jatkaa, kun lapsi kuitenkin käy jo itse harrastuksissa, kavereilla jne? Mitä pahaa siinä on jos sen ajan itse käytän vaikka jonkun lapsen lempiruoan kokkaamiseen?

Ap

Vierailija
29/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä on? Tuollainen elämä kuulostaa surulliselta ja epäterveeltä. Mitä teet sitten kun lapsi menee armeijaan tai muuttaa ulkomaille?

Töissä. Aina töissä. Oli jo ennen lasta aina töissä. Lapsen mennessä armeijaan teen varmaan samaa mitä tein ennen lasta. Olin töissä, tein illatkin töitä. Ap

Vierailija
30/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiedä mitä edes harrastaisin, siis joka ei liittyisi lapseen. Sain lapsen 35-vuotiaana enkä ole koko aikuisiällä harrastanut koskaan mitään. Paitsi jotain lukemista. Ap

Vierailija
31/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos lapsi alkaa harrastaa jotain joka vaatii vanhemmilta paljon, esim jalkapalloa ja jääkiekkoa. Silloin voi jatkaa omistautumista aina teini-ikään saakka hyvinkin. Leipoa mokkapaloja ja kulkea mukana kaiken maailman talkoissa ja kuskata ympäri ämpäri maakuntia pelien ja leirien perässä.

Vierailija
32/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä. Aina töissä. Oli jo ennen lasta aina töissä. Lapsen mennessä armeijaan teen varmaan samaa mitä tein ennen lasta. Olin töissä, tein illatkin töitä. Ap

Jätä se. Sopisit hyvin yksinhuoltajaksi, kun olet jo tottunut siihen ettei ole koskaan omaa aikaa.

Vierailija
33/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä se. Sopisit hyvin yksinhuoltajaksi, kun olet jo tottunut siihen ettei ole koskaan omaa aikaa.

No käytännössä olen kuin yh tosiaan jo. Ap

Vierailija
34/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se väärin ole.

Vierailija
35/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuollaisia aika paljonkin.

Vierailija
36/94 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan muut eivät joudu kärsimään siitä.

Lupaat tulla kanssani teatteriin, mutta viime hetkellä perut, koska lapsesi haluaakin mennä huvipuistoon. Olet jatkuvasti poissa töistä, koska lapsesi on sairaana ja me muut joudumme tekemään sinun hommasi. Jos tulet töihin, selostat koko ajan, mitä lapsesi on tehnyt ja näytät kuvia. Pilaat häät, hautajaiset ja oopperat tuomalla lapsesi sinne mellastamaan. Soitat minulle, mutta kesken puhelun jätät minut roikkumaan ja vastaat toiseen puheluun, koska parikymppinen lapsesi soittaa ja omistautuneena äitinä sinun on pakko vastata ihan heti.

Tämä. Toi on kyllä valitettavan tuttua. Tulee varmaan pettymyksenä ettei se lapsi ole kavereiden elämän keskipiste. Kyllä ne ystävyyssuhteet viilenee tuolla tyylillä. Olen äitiyteen varsin omistautunut äiti minäkin vaikka mulla on myös ansiotyö ja oma ura.

Vierailija
37/94 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan muut eivät joudu kärsimään siitä.

Lupaat tulla kanssani teatteriin, mutta viime hetkellä perut, koska lapsesi haluaakin mennä huvipuistoon. Olet jatkuvasti poissa töistä, koska lapsesi on sairaana ja me muut joudumme tekemään sinun hommasi. Jos tulet töihin, selostat koko ajan, mitä lapsesi on tehnyt ja näytät kuvia. Pilaat häät, hautajaiset ja oopperat tuomalla lapsesi sinne mellastamaan. Soitat minulle, mutta kesken puhelun jätät minut roikkumaan ja vastaat toiseen puheluun, koska parikymppinen lapsesi soittaa ja omistautuneena äitinä sinun on pakko vastata ihan heti.

Arvosta oma tilasi. Anna arvo toisellekin. Lapsellekin pitää opettaa muiden ihmisten kunnioittaminen.

Vierailija
38/94 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideaali esimerkki näistä tulevista mammanpojista, joissa äiti määrää kaiken, ihan kaiken, myös lapsen aikuistuessa. Missä kohtaa osaat löysätä ja katkaista napanuoran, kun se tapa juurtuu syvemmin, mitä kauemmin aika kuluu?

Vierailija
39/94 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla niitä narsisteja sitten kasvatetaan. Tulee aikamoisena yllärinä kun maailma ei toimikaan heidän ehdoillaan.

Vierailija
40/94 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on keksitty hahmo, mutta mulla viimeinenkin lapsi tuli aikuisikään. Muuta en tehnyt kuin elin lapsilleni ja nautin siitä. Nyt on aikaa itselleni, joten keksin uusia harrastuksia. Aina ihmettelin miksi pitäisi olla ns omaa aikaa. Mihin sitä tarvitaan koko ajan? Nyt mulla on omaa aikaa ennen lastenlapsia, joita toivottavasti saan hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi