Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua?
Itsellä se että ei tervehditä tai sanota huomenta ensi kertaa aamulla nähdessä tai hyvästellä. Mistä tulee ajatus että ei tarvitse? Pieni asia.
Kommentit (1611)
Kassajonossa seuraavana tulevat, jotka tulee niin lähelle kuin vain mahdollista peffaan kiinni ja tutkivat katseellaan ostoksiasi. Ostostesi tuijottelu jatkuu pakkausvaiheessa vireiseltä linjalta. En tajuu.
Amerikkalainen suu ammollaan tuijotus = hämmästynyt, yllättynyt. Näyttää joskus että monttua ei saada kiinni ei sitten millään.
Näyttää rumalta ja typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitataan toiseen ihmiseen halveksivasti sanalla "tuo" tai "se" tämän kyseisen ihmisen läsnäollessa. Ylipäätään sellainen oman ärsyyntymisen, väsymisen ja epävarmuuden kanavointi muiden halveksumiseen on rasittava tapa.
Yleissivistystä; joillakin murrealueilla ihmisestä puhutaan se. Ei ole halveksuntaa. Hännittely kuulostaa teennäiseltä siellä.
Se-sanan käyttö on pelkästään kohteliasta. Näillä murrealueilla on puhuttelussa eri kohteliaisuusasteita. Tuttuja sinutellaan. Vähän tuntemattomampia puhutellaan joko etunimellä: "Kaupungistako Erkki tulee?" tai jos nimeä ei tiedetty: "Kaupungistako se tulee?" Arvokkaamman oloisia tuntemattomia taas puhutellaan hän-sanaa käyttäen: "Kaupungistako hän tulee?" Jos taas on tunnettu arvohenkilö: "Kaupungistako rovasti/opettaja/insinööri tulee?"
Vierailija kirjoitti:
Se, että lähtevää vierasta ei hyvästellä ovella. Olen oppinut siihen, että kun vieras lähtee, talonväki seuraa ovelle, kiittää käynnistä jne.Ei jää istumaan paikoilleen ja huuda sieltä "hei vaan, nähdään" tmv
Meillä pappalassa oli oikein tapana että talonväki tuli rappusille vilkuttamaan. Sitten kiirehtivät sisälle ja vilkauttivat tuvan valoja muutaman kerran. Autolla poistuneet vilkauttivat auton valoja... kiva tapa.
Aspoilla liiallinen tuttavallisuus ärsyttää.
Läpänheitto on ok, kuten myös kaikenlainen mukava jutustelu, mutta liiallista tuttavallisuutta en arvosta.
Esimerkiksi jos asun R-kioskin lähellä ja käyn siellä pari kertaa kuussa, en koe olevani sen tasoinen vakkari että minulle voi puhua kuin kaverilleen. Kerran myymälätilassa myyjä esitteli tutulleen ostamiaan kenkiään, oli kuulemma ollut lähikirppiksellä ale. Hän huomasi minut ja pamautti miehelleni "kannattaa pysyä kaukana sieltä, tai toi (tarkoitti minua) voi haluta sieltä vaikka mitä ihanuuksia!". En ole mielestäni sanonut olevani shoppailija, joten kommentti oli vähintään outo. Tämä myyjä oli tavannut mieheni ehkä kerran aiemmin.
Muilla ihmisillä kiittämättömyys ärsyttää.
Usein joku eläkeläinen tulee tivaamalla kysyään milloin mitäkin reittiohjeista ruoanlaittoon, eikä kiitosta osata sanoa, vaikka kysyisi vielä useita tarkentavia kysymyksiä päälle. Enkä siis ole aspa tms. ammatiltani.
Joillain ihmisillä on kantava ääni luonnostaan. Siskoni ja veljenpoikani ovat sellaisia. Joidenkin voi olla vaikea ymmärtää, että kyse ei välttämättä ole valinnasta, jos oma ääni on vaimea. Jos he puhuvat tavallisella äänellä, se kuulostaa melko voimakkaalta. Kuiskaaminenkin olisi kummallista.
Voi olla ärsyttävää mutta ei välttämättä huono tapa.
Vierailija kirjoitti:
Kovaäänisyys.
Se, että pelkkä puheääni on sellainen.
Se, kun ruuhka-aikaan kauppakeskuksissa tai vaikka laivastapoistumisruuhkassa hyväkuntoisen näköiset ihmiset ilman suuria kantamuksia änkevät hisseihin. Rupee kärsivällisyys loppuun jos kohtaat saman hissin seitsemättä kertaa täytenä ohi menossa ja se on täynnä ihmisiä ilman pientä matkalaukkua kummempia kantamuksia. Itse tulee välillä kannettua ruuhkissa vaunuja portaissa, mutta aina ei onnistu. Kauppakeskuksissa olis yleensä liukuportaatkin vieressä, laivoissa portaat. Liikunta tekisi hyvää useimmille.
rääkyvien lasten kanssa kauppaan tulevat vanhemmat pahimpaan ruuhkaan. ihan oikeasti, tilatkaa ruokanne kotiin tai pysykööt toinen vanhempi kotona lasten kanssa. tai leikkipaikalla, tai autossa. älkää tulko niiden kanssa ruuhkaan.
Tuijottelu on tyypillistä heille, joiden omassa elämässä tai elämänpiirissä ei tapahdu oikein mitään. Tai jos se on vaan sitä samaa oravanpyörää päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kassajonossa seuraavana tulevat, jotka tulee niin lähelle kuin vain mahdollista peffaan kiinni ja tutkivat katseellaan ostoksiasi. Ostostesi tuijottelu jatkuu pakkausvaiheessa vireiseltä linjalta. En tajuu.
TÄMÄ! ja sitten vielä vielä pahimmillaan tunnet niiden höngän niskassa tai saat ne kiinni takaraivosi mulkoilusta. :D Joku perhe tuli kerran minun perääni ja kovin siinä hätäisinä tärisivät ja tönivät minua jotenkin. Silloin kyllä mulkaisin pahasti ja sanoin ettei tarvi pökkiä. Menivät punaisiksi eivätkä edes pyytäneet anteeksi. Moukkia.
Järkyttävän hidas pakkaaminen ruokakaupan kassalla. Ja tätä tekevät sitten vain ja ainoastaan naiset. Jotkut kääntelee maitopurkkiakin monta kertaa siellä kassissa, vaikka se purkin pohjan on kantti kertaa kantti saman pituinen joka sivulla. Kassa ja seuraava asiakas seisovat, odottavat ja tuijottavat, mutta se ei pakkaaja-akkaa haittaa. Lopuksi setvitään vielä kuitteja tursuavaa lompakkoa iäisyyden verran.
Pikkulasten annetaan jäädä seistä toljottamaan ahtaisiin kulkuväyliin, eikä mammat tee elettäkään saadakseen sen ipanan pois tieltä. Muut saa sitten pujotella ohi parhaansa mukaan
Vierailija kirjoitti:
Se kun vaikka kadulla kävellään toista päin jos tämä ei ajoissa huomaa tai pysty väistämään. Itse se päin kävelijä ei varmasti väistä vaikka näkee, että hän on törmäämässä toiseen ja sitten vielä suuttuu tälle kun tämä ei väistänyt. Siis että mikä logiikka tuossakin on? Kävelet itse tahallasi toista päin ja sitten suutut tälle? Saman logiikan mukaan voisit vaikka lyödä toista ja sitten suuttua kun tämä ei tajunnut väistää nyrkin tieltä.
Teinit tekee tätä hyvin usein. Kaikki ihqubestikset pitää saada siihen rinnalle kulkemaan ja muut voi sit väistää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun vaikka kadulla kävellään toista päin jos tämä ei ajoissa huomaa tai pysty väistämään. Itse se päin kävelijä ei varmasti väistä vaikka näkee, että hän on törmäämässä toiseen ja sitten vielä suuttuu tälle kun tämä ei väistänyt. Siis että mikä logiikka tuossakin on? Kävelet itse tahallasi toista päin ja sitten suutut tälle? Saman logiikan mukaan voisit vaikka lyödä toista ja sitten suuttua kun tämä ei tajunnut väistää nyrkin tieltä.
Teinit tekee tätä hyvin usein. Kaikki ihqubestikset pitää saada siihen rinnalle kulkemaan ja muut voi sit väistää
Itse olen mies, ja olen huomannut että nimenomaan naiset kävelevät päälle, miehet kyllä väistää. Toisaalta miehiä on jalankulkijoissa muutenkibn vähemmän. Lastenrattaita työntävät naiset suorastaan aktiivisesti puskevat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tai jos ei vastaa toisen tervehdykseen. Oli se sitten vaikka kaupan työntekijä tai tarjoilija tai tuntematon niin olisi kohteliasta vastata tervehdykseen.
Meneekö elämäsi pilalle, jos ei joku tuntematon tai puolituttu tervehdi sinua, voi surku, kyllä on elämäsi huolet aika pieniä. Itse en jaksa enkä välitä joka vastaan tulijalle nauraa naama levällään ja heipata. Muuta amerikkaan höpöttään niitä näitä. Annan arvoa suomalaisille, emme joka käänteessä sano "i love you", vain silloin kun tarkoitame sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukkoliikenteessä kengät vastapäisellä istuimella. Ymmärrän jos istuimen alla on sellainen muovinen osa mihin voi nojata jalkoja, mutta että suoraan kengät istuimelle on todella epäkohteliasta.
Seuraava siihen istuva ei varmaan halua lokaa ja koirankakkaa ja muuta kengistä tullutta likaa housuihinsa.
Lähes yhtä oksettava tapa on se, kun ihmiset ottavat elokuvateatterissa kengät pois ja laittavat sukkahieltä haisevat jalkansa edessä olevan penkin päälle. Pahimassa tapauksessa siinä vieläpä istuu joku.
Toinen samaan kategoriaan kuuluva on se, kun lentokoneessa oman käsinojan kohdalla pilkistää takana istuvan jalka. Jos ei pysty pysymään omalla paikallaan, niin pitää ostaa business-paikka tai pysyä kotona.
Tuollaista voisi vahingossa osua puisella aterimella jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joidenkin vanhempien ylimielisyys siitä, että nyt kun on itse vanhempi niin on muiden yläpuolella ja voi jättää muut ihmiset huomiotta. mm. näkyy siten, että ei niitä omia lapsia tarvitse komentaa, koska "ei se haittaa kun lapseni yskii bussiin kaikki räkäpöpönsä, kun se on minun oma ja ihana pikkuinen mimi jannica" (todistin juuri tämmöistä tilannetta ja kyllä otti päähän, kun vanhempi seisoi tyynesti siinä vieressä).
lapsia tuodaan nälkäsinä ja / tai väsyneitä kauppaan, eikä yhtään voida miettiä niiden lasten tarpeita tai sitä ettei muut ihmiset välttämättä jaksa kaikkien jani-petterien itkuparkukiljuntaa.
ärsyttää ne vanhemmat jotka vaan katselevat puhelinta tai kuuntelevat musiikkia, antaen lapselle jonkun ipadin käteen. tai ei kuunnella lasta ja olla hänen vierellä, kun omat asiat (vaikka somessa pyöriminen) on niin tärkeitä. tuntuu pahalta lasten puolesta. omaa aikaa saa ja pitääkin välillä olla, mutta tietyissä tilanteissa se lapsi pitää kyllä laittaa ykkösprioriteetiksi.
epähygieeniset tavat. esim. ystävä tuli luokseni viettämään iltaa ja jossain vaiheessa istui alasti sohvaan hyvin kasuaalisti, eikä ollut aikomustakaan kysyä että onko se ok. itse en kehtaa edes omassa kotonani tehdä noin, sillä musta se on epämukavaa ajatellen esim. mahdollisia kylään tulevia tuttuja. oli aika junttimaista ja kyllä olin vähän suu auki. myöhemmin mainitsin asiasta ja ystävä hämmästyi, sillä hänestä se ei ollut paha asia, kun istui siinä vain hetken. yksi kaverini taas saattaa yskiä naamaa päin, vaikka on aikuinen ihminen :o samoin ällöttää esim. jos porukka käy harvoin pesulla tms. perusjuttuja ei huolehdita (nyt siis puhun ihmisistä jotka niistä pystyvät huolehtimaan, eli kyse on nimenomaan välinpitämättömyydestä).
pihit ihmiset, jotka esim. lupaavat maksaa velkansa, mutta sitten sitä velkaa vitkutellaan kuukausitolkulla vaikka alunperin on muuta sovittu (ja kummasti pystyy kyllä menemään festareille, ostamaan joskus vaatteita ja käydä syömässä ulkonakin...).
yleisten käytöstapojen puute: tahallaan jätetään tervehtimättä, pitämättä ovea auki takana olevalle henkilölle, ei kiitetä tai edes hymyillä ikinä. ymmärrän jos on vaikka sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ajatuksissaan tai vaikea hetki / ajanjakso, mutta jos käytös on tahallista niin kyllä se antaa aika huonon kuvan ihmisestä.
paskan puhuminen / haukkuminen joko naamaa päin tai selän takana, ulkopuolelle jättäminen tahallisesti. ylipäätään ilkeys muita kohtaan on käsittämätöntä. miksi pitää esim. heittää netissä äärimmäisen alatyylisiä ja monesti ihan sairaita kommentteja (usein vielä anonyyminä) vaikkapa toisen koosta tai ulkonäöstä?
oishan näitä vaikka ja mitä, nyt vaan laitoin niitä mitkä ekana tuli mieleen.
Alasti?
pyyhe oli kyllä jotenkuten päällä, mutta ystävä ei laittanu sitä takamuksensa alle lainkaan. kuulostan ihan trollilta tässä asiassa, mutta valitettavasti puhun totta :/ ihmetyttää edelleen, miten kellekään tulee edes mieleen tehä noin jonkun toisen kotona ja vielä kysymättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epähygieeniset tavat. esim. ystävä tuli luokseni viettämään iltaa ja jossain vaiheessa istui alasti sohvaan hyvin kasuaalisti, eikä ollut aikomustakaan kysyä että onko se ok. itse en kehtaa edes omassa kotonani tehdä noin, sillä musta se on epämukavaa ajatellen esim. mahdollisia kylään tulevia tuttuja. oli aika junttimaista ja kyllä olin vähän suu auki. myöhemmin mainitsin asiasta ja ystävä hämmästyi, sillä hänestä se ei ollut paha asia, kun istui siinä vain hetken. )
Oikeasti alasti, niinkuin takamus paljaana ja tissit heiluen? Vai pyyhe päällä suihkun jälkeen?
tultiin siis suihkusta ja kaverilla oli pyyhe päällä osittain, mutta ei laittanu sitä jostain syystä takamuksensa alle
Se, kun puhutaan päälle. Tai kun keskustelet jonkun kanssa hän kesken sinun juttusi alkaa keskustella jonkin kolmannen kanssa.
Ne kaikki ismit on pahoja.