Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies loukkasi kätensä ja se turpoaa pahasti. Päivystyksestä sanottiin, että sinne ei saa tulla, ei ole enää hoitohenkilöstöä. Eipä vielä 90-luvulla olisi voinut uskoakaan mihin jamaan terveydenhuolto ajetaan tässä maassa. Miksi näin??

Vierailija
10.09.2022 |

Pyysivät syömään särkylääkettä ja soittamaan maanantaina uudestaan.

No menemme yksityiselle, onneksi niitä on. Sai heti ajan.

Mutta voi niitä, joilta ei löydy ylimääräisiä satasia yksityistä lääkäriä varten....

Kommentit (640)

Vierailija
241/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää homma olis varmaan muutenkin ajettu tähän, mutta osasyynä on varmasti huvikseen päivystykseen menijät.

Vähän aikaa sitten kun omat lapset oli pieniä, mulla oli useita pienten lasten vanhempia kavereina.

Todella monella tuntui olevan ihan viikonloppuharrastuksena päivystykseen meneminen.

Mikä tahansa flunssan tapainen ja sinne lähtivät iltaa viettämään ja somettamaan että voi kun rankkaa, täällä taas.

Eihän sinne tavallisessa flunssassa lähdetä!

Itse lähdin sinne vuosien tauon jälkeen keväällä aika pahasti sairaan lähes täysi-ikäisen kanssa ja olihan siellä useampi äippä jotka puhuivat tuntikausia puhelimessa samalla kun lapset esim. oksentelivat lattialle. Ja jutuista päätellen lapsi oli voinut kuumassa autossa pahoin. Kun lapsi pystyy juoksentelemaan niin kyseessä ei ole lämpöhalvaus vaan typerä vanhempi!

Vierailija
242/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse töissä HUSilla, ja kieltämättä alkaa olla ajankojtaista etsiä mahdollisimman kattava terveysvakuutus. Jos jotain tapahtuu, niin julkisen puolen hoidon varaan ei voi laskea.

On ihan älytöntä, että terveydenhuollon rahoitusta ja henkilöstöresursseja ei saada kuntoon, vaan vuodesta toiseen kiristetään. Nyt kun Sote-uudistus myllää rahoitusmallin, tullaan olemaan entistä tiukemmilla.

Onneksi niille sote-johtajille voidaan maksaa jättimäisiä kuukausiliksoja :( Ja taitaa valtuustokin saada ihan hyvän korvauksen työstään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskukset sais kyllä olla pidempään auki ettei päivystyksen aina tukkiutuis.

Kun nykytilanteessakin on lääkäripulaa, niin mistä sinne saataisiin lisää lääkäreitä, että tk:t voisivat olla pidempään auki? Et kai oleta, että niiden olemassa olevien lääkäreiden pitäisi ylitöinä pyörittää paikkaa auki iltaan asti?

Vierailija
244/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siellä päivystyksessäkään mitään voida tehdä, jos käsi on murtunut, mutta röntgen ei ole auki tai kipsaaja ei ole töissä.

Eli hoidonarviointi toimi tässä tapauksessa ihan oikein, teitä ei otettu sinne turhaan istumaan ja saamaan koronaa. Päivystyksestä vapautunut aika saadaan käytettyä esim. liikenneonnettomuuden uhriin.

"Röntgen ei ole auki" on tekosyy. Tietenkin se on aina auki kun vaikka se liikenneonnettomuuden uhri tuodaan. Pakko kuvata heti vammojen selvittämiseksi.

Jos käsi särkee voimakkaasti ja turpoaa, menkää heti päivystykseen. Pahimmillaan siellä murtuma puristaa hermoa tai valtimoa niin että käsi halvaantuu tai menee kuolioon hapenpuutteesta.

Miksi tähän on tultu? Koska oikeistohallitukset ovat lähes 30 vuotta leikanneet terveydenhoidosta ja Sipilän sakki hoitajien koulutuksesta ja palkkauksesta.

Ohhoh! SDP on näemmä oikeistoa, jos viimeiset 30 vuotta meillä on ollut oikeistohallitus. Pakko se on uskioa, kun nainen niin sanoo. Naiset ovat tunnetusti politiikasta hyvin perillä.

Ohhoh! Hoitajapula on ollut tiedossa 10 vuotta. 2012 oli oikeistolainen hallitus,pm Katainen ja Kokoomus puikoissa. Eipä Kokoomus tehnyt silloin, eikä tee nytkään mitään hoitajapula ratkaisemiseksi.

Ovat tehneet itselleen voittoja kaikessa (Katainen ja Kokoomus). Vähät välittävät kansalaistensa hyvinvoinnista. Tuollaiset puolueet pitäisi diskata pois maamme politiikan kentältä. Henkilöt vääristyneillä arvoilla politikoivat samaan hyssyyn.! Uudet tuulet kehiin nyt.!

Lehdessä oli, että eläkeläisille ei tule riittämään hoitajia. Mutta ei me omaiset kyllä ilmaiseksi hoideta. Jos hoitajat saa palkankorotuksen niin voi hoitaa eläkeläistä vapaa-ajalla, jos siitä saa 1800 netto kuukaudessa, muuten en.

Hoitamisesta pitää myös omaisten saada rahaa tai sitten vaan unohdetaan ne eläkeläiset, sillä ongelma ratkeaa, katsoo vaikka telkkaria kotona.

Ei tainnut sulla olla kovin hyvä lapsuus, jos olet. Valmis hylkäämään vanhempasi. Minä kyllä ainakin yritän parhaani mukaan sumplia niin että voin sitten itse hoitaa, jos ei muuta vaihtoehtoa ole. En ainakaan hylkää heitä.

Toinen vanhempani on kuollut. En hoida ilman kunnon rahaa. Kyllä Suomessa rahaa on, toiset saa 5000 palkkaa.

Voi voi. Äläpä sitten hoida. Jätä yksin kotiinsa kuolemaan tai sano, että t....a itsensä. Se on sitten sinunkin kohtalosi.

Ei ole, koska nyt on jättiluokka eläkeläisiä.

Eläkeläisiä on 1 600 000.

Sulla ei ole senkään vertaa hoitajia, kun lapsia ei enää synny. Mätäne vaipoissasi.

Itse asiassa on ollut jo puhetta, että jossain vaiheessa hoitajia joudutaan taas irtisanomaan, kun suuret ikäluokat kuolee. Sitten on taas hyvin hoitajia.

Suurten ikäluokkien kuolemaa saamme odottaa vielä seuraavat 20-30 vuotta.

Ei nyt sentään. Nuorimmatkin heistä ovat jo reilusti yli seitsemänkymppisiä, mikä on tuolle ikäkaudelle korkea ikä. Heidän elinanjanodotteensa oli reilusti alle 60v ja heistä onkin enää rippeet jäljellä.

Vierailija
245/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no, hyvä, että meni vaan käsi. mieti niitä, ketkä ei saa ajoissa syöpädiagnooseja.

Syöpädiagnoosin kanssa nyt ei ole niin väliä, siirtyykö se lauantailta maanantaihin. Murtuneen käden kanssa vähän eri asia.

Ei ole. Jos on hyväasentoinen murtuma, niin lastalla pärjää. Ihan on kuule ennenkin joutunut odottamaan.

Mistä sen tietää, että murtuma on hyväasentoinen, ellei sitä ole kuvattu? Hyväasentoisessa murtumassa kai harvemmin raaja turpoaa.

Vierailija
246/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää homma olis varmaan muutenkin ajettu tähän, mutta osasyynä on varmasti huvikseen päivystykseen menijät.

Vähän aikaa sitten kun omat lapset oli pieniä, mulla oli useita pienten lasten vanhempia kavereina.

Todella monella tuntui olevan ihan viikonloppuharrastuksena päivystykseen meneminen.

Mikä tahansa flunssan tapainen ja sinne lähtivät iltaa viettämään ja somettamaan että voi kun rankkaa, täällä taas.

Itse lähdin sinne vuosien tauon jälkeen keväällä aika pahasti sairaan lähes täysi-ikäisen kanssa ja olihan siellä useampi äippä jotka puhuivat tuntikausia puhelimessa samalla kun lapset esim. oksentelivat lattialle. Ja jutuista päätellen lapsi oli voinut kuumassa autossa pahoin. Kun lapsi pystyy juoksentelemaan niin kyseessä ei ole lämpöhalvaus vaan typerä vanhempi!

Ja on myös lapsiperheitä, jotka eivät lähde edes päivystykseen vaan soittavat kotiin ambulanssin kaikesta pienestä. Onhan se helpompaa. Järkyttävää verorahojen tuhlausta

Vierailija
247/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja on myös lapsiperheitä, jotka eivät lähde edes päivystykseen vaan soittavat kotiin ambulanssin kaikesta pienestä. Onhan se helpompaa. Järkyttävää verorahojen tuhlausta

Ei kai?

Ambulanssiahan ei edes välttämättä lähetetä eikä se välttämättä vie sairaalaan, mutta lasten kohdalla eivät ehkä samalla tavalla ota riskiä kuin aikuisten kohdalla, ja se sitten lähetetään.

Jotkut on kyllä itsekkäitä. Ja heidän vuoksi oikeasti apua tarvitsevat jäävät ilman apua.

Vierailija
248/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä syy miksi en soittele etukäteen. Jos ihmisellä on hätä, niin niiden on pakko ottaa vastaan. Eikä suostu lähtemään pois ennen kuin on hoidettu.

Jos potilas ei suostu lähtemään, vartijat ja poliisit ovat sitä varten.

Hätätapaukset hoidetaan ilman muuta. Täällä on toinenkin saanut lääkäriltä neuvon, että paikan päälle ja ilman soittoa.

Tuokin on hieman ongelmallista. Hätätilanteen toteaa, jonotuksen jälkeen, luukun takana istuva sairaanhoitaja. Jokainen potilas ei välttämättä ole siinä kunnossa että pystyy kuvaamaan oireensa riittävän vakaviksi niihin jo lähtökohtaisesti erittäin kriittisesti suhtautuvalle turhautuneelle hoitajalle.

Vierailija
249/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no, hyvä, että meni vaan käsi. mieti niitä, ketkä ei saa ajoissa syöpädiagnooseja.

Syöpädiagnoosin kanssa nyt ei ole niin väliä, siirtyykö se lauantailta maanantaihin. Murtuneen käden kanssa vähän eri asia.

Ei ole. Jos on hyväasentoinen murtuma, niin lastalla pärjää. Ihan on kuule ennenkin joutunut odottamaan.

Kustannustehokkuutta ajatellen varsinkin nuoren ihmisen käsi pitäisi hoitaa kuntoon kustannuksista riippumatta. Vaihtoehto voi olla 40 vuotta sairauseläkettä, jos menettää koko käden sen sijaan, että sen saisi työkykyiseksi.

Olisi aloittajankin kannattanut soittaa ambulanssi, joka olisi kuljettanut potilaan tarpeeksi pitkälle. Tästä on meillä tuore kokemus, kun lauantai-iltana kuljetettiin pahasti kätensä loukannut yliopistolliseen sairaalaan hoidettavaksi. Se oli pahempi kuin kovasti turvonnut, eli luita ja hermoja oli murskana. Lääkärit olivat olleet sitä mieltä, että kyllä siitä vielä käsi tulee.

Kyllä ne käsikirurgit hommansa osaa ja saa ihmeitä aikaan. Ja kullä niitä töitä pystyy tekee vaikka olisi vain yksikäsi. Ja toiseen saa proteesin.

Vierailija
250/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on myös lapsiperheitä, jotka eivät lähde edes päivystykseen vaan soittavat kotiin ambulanssin kaikesta pienestä. Onhan se helpompaa. Järkyttävää verorahojen tuhlausta[/quote]

Ei kai?

Ambulanssiahan ei edes välttämättä lähetetä eikä se välttämättä vie sairaalaan, mutta lasten kohdalla eivät ehkä samalla tavalla ota riskiä kuin aikuisten kohdalla, ja se sitten lähetetään.

Jotkut on kyllä itsekkäitä. Ja heidän vuoksi oikeasti apua tarvitsevat jäävät ilman apua.[/quote]

No kyllä vain, niin usein oli ambulanssi pihassa ( kerran kuussa) että uskon sillä tavalla hoidetun kaikki vaivat. Lapsi oli esim. Yskässä. Kerran lähtivät sairaalaan sillä, muutoin ei. On kohteita, joilta ei ambulanssia siis evätä. Teki pahaa katsoa.

Vierailija
251/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystykseen kyllä pääsee kun menee ja perustelee hyvin asiansa, puhelimella sinne ei pääse täöllö edes läpi. Itse menin viimeksi kun sain tosi ärhäkän virtsiksen ja olin 30min päästä ulkona ja saanut ekan ab:n. Pahoittelin lääkärille vielä, että en vaan kestänyt kipua niin sanoi, että hyvä kun tulit niin ei mene munuaisiin ja saat nyt heti lääkkeen niin alkaa helpottamaan. Lapsen kanssa myös olen monesti vkl tai ilta mennyt päivystykseen eikä ole ikinä kotiin käännytetty.

Älä yleistä. Ei kaikkialla pääse, ei esimerkiksi Vantaalla. Käsketään menemään terveysasemalle, jonne ei tosin pääse kuin ajanvarauksella ehkä 6 kuukauden päästä.

Vierailija
252/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystykseen kyllä pääsee kun menee ja perustelee hyvin asiansa, puhelimella sinne ei pääse täöllö edes läpi. Itse menin viimeksi kun sain tosi ärhäkän virtsiksen ja olin 30min päästä ulkona ja saanut ekan ab:n. Pahoittelin lääkärille vielä, että en vaan kestänyt kipua niin sanoi, että hyvä kun tulit niin ei mene munuaisiin ja saat nyt heti lääkkeen niin alkaa helpottamaan. Lapsen kanssa myös olen monesti vkl tai ilta mennyt päivystykseen eikä ole ikinä kotiin käännytetty.

Älä yleistä. Ei kaikkialla pääse, ei esimerkiksi Vantaalla. Käsketään menemään terveysasemalle, jonne ei tosin pääse kuin ajanvarauksella ehkä 6 kuukauden päästä.

No mä pääsin Vantaalla ilman mitään mutinoita päivystykseen, soitin ensin ja kehoittivat tulee näyttäytyy. Niin että eipäs yleistetä.

Vierailija
253/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse yleistää. Rikotaan lakia, jos kielletään tulemasta. Menet paikan päälle ilman soittoa.

Se on oikeutesi, näin neuvoi tuttavalääkäri.

Vierailija
254/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä tiedä että Vantaan terveysasemilla on päivystys. Ei sinne tarvii varata aikaa.

Vierailija
255/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskukset sais kyllä olla pidempään auki ettei päivystyksen aina tukkiutuis.

Kun nykytilanteessakin on lääkäripulaa, niin mistä sinne saataisiin lisää lääkäreitä, että tk:t voisivat olla pidempään auki? Et kai oleta, että niiden olemassa olevien lääkäreiden pitäisi ylitöinä pyörittää paikkaa auki iltaan asti?

Lääkäri lisäksi tarvitsee sen sihteerin rinnallaan töitä tekemään ja sen sihteerin koulutus on sairaanhoitaja ja nykytilanteesssa aika vaikea myöskään löytää niitä sihteereitä.

Vierailija
256/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin päivystyksessä, kun tyrä vaivasi kovasti ja luulin että on jo vaarallista. Soitin siis ensin ja kirjasivat etyä olen tulossa. Kukaan ei valittanut mitään eikä mitään jonoja ollut, vatsaoireiden takia pääsin heti koronaeristyspuolelle sänkyyn makoilemaan. Hyöty oli se että lääkäri kirjoitti lausunnon että leikkauskiireellisyys nousi yhtä luokkaa kiireellisempään.

Niinpä. Maaseudulla ja mahdollisesti pienemmissä kaupungeissakin terveydenhoito vielä toimii, mutta soten myötä pääsette samalle tasolle meidän suurissa kaupungeissa asuvien kanssa.

Vierailija
257/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K-päähoitajat sahaa omaa oksaansa. Päivystykseen vaan, kyllä siellä henkilökunta on edelleen paikalla.

Miten niin sahaa omaa oksaansa?

Olen HUS:n lääkärinä ja meillä on aivan järkyttävä hoitajapula. Hoitajille kyllä löytyy vähemmän kuormittavia töitä yksityiseltä. Jokainen hoitaja saa yksityiseltä töitä, jos haluaa. Muutama sankarihoitaja on jäänyt, ja ne saavat sitten potilaiden huudot, kun päivystys ei pelaa.

En itsekään meinaa jaksaa 24-h päivystyksiä. Ovat järkyttäviä urheilusuorituksia, potilaita tulee ovista ja ikkunoista, enkä taukoja ehdi pitää. Olenkin vaihtamassa työpaikkaa vähemmän stressaavaan, vaikka ylilääkäri on rukoillut jäämään. En aio tuhota omaa terveyttäni. No mistä löytää tilalleni jonkun? Siinäpä hyvä kysymys. 

Lisäksi vuosien mittaan vaan tulevat vaan pahenemaan, kun väestö ikääntyy. Sitten ollaankin rajujen päätösten äärellä.

Lääkäri- ja hoitajapulaan auttaa töiden organisointi. Nyt lääkärit istuvat hallinnollisissa tehtävissä ja sairaanhoitajat laativat työvuorolistoja. Näin vaan esimerkkinä.

Vierailija
258/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin päivystyksessä, kun tyrä vaivasi kovasti ja luulin että on jo vaarallista. Soitin siis ensin ja kirjasivat etyä olen tulossa. Kukaan ei valittanut mitään eikä mitään jonoja ollut, vatsaoireiden takia pääsin heti koronaeristyspuolelle sänkyyn makoilemaan. Hyöty oli se että lääkäri kirjoitti lausunnon että leikkauskiireellisyys nousi yhtä luokkaa kiireellisempään.

Niinpä. Maaseudulla ja mahdollisesti pienemmissä kaupungeissakin terveydenhoito vielä toimii, mutta soten myötä pääsette samalle tasolle meidän suurissa kaupungeissa asuvien kanssa.

Uusi hallitus tulee muuttamaan soten yksityispainotteiseksi. Kokoomus on suosituin puolue.

Vierailija
259/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien palkkapyyntö olisi nostanut valtion kustannuksia 300 000 miljoonaa ja siitä olisi tullut yli puolet takaisin veroina, koska työnanatajien verot ja maksut, ja siitä toisesta puolesta työntekijän maksamina veroina ja kulutuksen kautta maksettuina veroina. Eli oikeasti panostus olisi ollut hyvin minimaalinen. Mutta varaa ei mukamas ollut, vaikka nyt kun elämme aikaa jossa kaikille muille jaetaan miljardeja tuosta vain. Voisiko siihen saakelin pyyntöön nyt vaan suostua!

Tais tulla muutama nolla liikaa.

Joo tuli, minä vasta heräilin. 300 miljoonaa, mutta kuitenkin. Voisi suostua. Siitä maksetaan pelkkinä erillaisina veroina valtiolle takaisin 70% joten tässä nyt vaarannetaan kansalaisten terveys ja turvallisuus sekä henki hilujen takia. On niin hirveä tarve osoittaa naisille paikka, että menee jo järjen ohi.

Vierailija
260/640 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sh hakevat 490e palkankorotusta. Jos se annettaisiin kaikille sh tekeville, siihen menisi 36 miltsiä. Vertailun vuoksi Sanna heitti justiinsa tuossa tekstarilla sellaiset 15 MILJARDIA Saksaan.

Sairaanhoitajat hakevat 3.6% vuosittaista korotusta yleisen korotustason päälle viiden vuoden ajan, ellei vaatimukset ole sittemmin muuttuneet vieläkin poskettomammiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi