Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin päiväkodit kriisissä. Millä mielellä vanhemmat asiasta?

Vierailija
09.09.2022 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009040949.html

Hesari uutisoi, että ryhmiä perustetaan väliaikaisten ja vaihtuvien sijaisten varaan. Mitään pysyvyyttä ei enää ole ja henkilöstöä pakenee yhä enemmän ja enemmän alalta pois. Varhaiskasvatuksesta on jäljellä enää seinät.
Millä mielellä te vanhemmat olette vieneet lapsia päiväkotiin viime aikoina? Onko lapsi jo kärsinyt jatkuvista muutoksista? Kertokaa kokemuksia!

Itseä hämmästyttää, miten naisvaltaista alaa kohdellaan täydessä kriisitilanteessakin kuin silkkaa paskaa: palkat ei vaan millään nouse, lapsia on liikaa ja työntekijöille ei saada kunnon lakisääteisiä taukojakaan päivään. Ihme orjatyötä, en ihmettele joukkopakoa.

Kommentit (453)

Vierailija
81/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iloisena katson kun kaikki Helsingissä romahtaa. Juuri uutisoitiin, että alle 15-vuotiaitten tekemät pahoinpitelyt lisääntyvät Helsingissä hurjaa kyytiä. Sitäpä se teettää urbaani kerrostaloläävässä asuminen ihmiselle.

Voi että minä nautin, pascas akki saa ansionsa mukaa, lapsesta asti elämä inhottavaa!

🥳🥳🥳🥳

Samaa mietin. Toinen ihana asia on, että mmmammukkaloiset haluaa isompiin kaupunkeihin, pysyy meidän oikeiden ihmisten elämä kunnossa. Pas. Ca s akki keskenään Hesassa.

Ihanaa!

Me pskasakki täällä elätetään teidät sukurutsatut lantapuntit, joten menehän takaisin latoosi siitä riehumaan.

Höpö höpö, sinä elät läävässäsi asumistuki turvanasi. Minä en ole koskaan tarvinnut yhteiskunnalta mitään tukea, lapsilisä on ainoa saanti. Aina olen asunut tilavassa uudessa omakotitalossa. Asu sinä läävässäsi ja vie lapsesi surkeaan hoitoon.

Muutta kato ei tartte tehdä lumitöitä.

😂

Hyi ootko sä mennyt lisääntymään 🤢

Samaa voi kysyä hesalaisilta. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Tuommoisiin oloihin lapsia väännetään, vaikka ollaan jo muutoinkin täysin yhteiskunnan tukien varassa.

Hävetkää! Jos osaatte!

Vierailija
82/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olisitte valmiita maksamaan hoidosta vaikka 6 lapsen ryhmässä? Olen Vakaope ja mietin yksityisen ryhmän pitämisestä, jos saisi saman palkan kuin nyt.

Oma lapsi oli yksityisessä päiväkodissa. Ryhmän koko oli 5 lasta, kaksi aikuista. Kuukausimaksua oli reilu tonni, josta Kelan ja kaupungin tukien jälkeen jäin n. 500e/kk. 

Anna vinkki kaupunginosasta missä tuo pvk on, haluan lapseni sinne. En ole tuollaista löytänyt mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iloisena katson kun kaikki Helsingissä romahtaa. Juuri uutisoitiin, että alle 15-vuotiaitten tekemät pahoinpitelyt lisääntyvät Helsingissä hurjaa kyytiä. Sitäpä se teettää urbaani kerrostaloläävässä asuminen ihmiselle.

Voi että minä nautin, pascas akki saa ansionsa mukaa, lapsesta asti elämä inhottavaa!

🥳🥳🥳🥳

Samaa mietin. Toinen ihana asia on, että mmmammukkaloiset haluaa isompiin kaupunkeihin, pysyy meidän oikeiden ihmisten elämä kunnossa. Pas. Ca s akki keskenään Hesassa.

Ihanaa!

Me pskasakki täällä elätetään teidät sukurutsatut lantapuntit, joten menehän takaisin latoosi siitä riehumaan.

Höpö höpö, sinä elät läävässäsi asumistuki turvanasi. Minä en ole koskaan tarvinnut yhteiskunnalta mitään tukea, lapsilisä on ainoa saanti. Aina olen asunut tilavassa uudessa omakotitalossa. Asu sinä läävässäsi ja vie lapsesi surkeaan hoitoon.

😂

Et asuisi siellä, jos sinne ei olisi rakennettu meidän kustantamaa infraa. Enkä saa mitään asumistukea EIKÄ minulla ole edes lapsia, joten menehän vaahtoamaan muualle. Kukaan ei jaksa lukea skeidajuttujasi yksi toisensa perään.

Te ette asuisi missään jos asumistukea ei olisi ja Helsinki on rakennettu ja elätetään täysin verovaroin, saakelin elätit!

Vierailija
84/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin usein isompien ryhmässä 18 lapsen kanssa yksin. Ryhmässä muita lyöviä lapsia joilla monia ongelmia,,8 täysin suomea puhumatonta. Sijaiseksi saattoi tulla joskus joku joka ei puhunut sanaakaan suomea tai selkästi päihdeongelmainen. Jotkut sijaiset haukkuivat ja kiroilivat lapsille. Valitin johtajalle joka sanoi vain että pärjätkää tämä päivä ei oteta enää samaa sijaista. Jotkut sijaiset lähtivät kesken päivän pois muutama alkoi itkemään. Tämä on totta, Helsingissä 2021. Nyt tilanne on se että edes sitä päihdeongelmaista ei Seurelta tule. Olen itse pitkällä saikulla nyt, en tiedä koska pääsen takaisin töihin.

Vierailija
85/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä voin vanhempana tehdä? On ihan turhaa alkaa räyhätä ja valittaa asiasta ryhmän työntekijöille ja päiväkodin johtajalle. Ei he voi vaikuttaa mihinkään. Sanojaa mitä minun pitää tehdä, jotta tilanne muuttuu?

Pitää ääntä asiasta, ilmoittaa aina Aviin, kun huomaat , että esim. henkilökuntaa on liian vähän, samoin sanoa siellä lapsesi päiväkodissa henkilökunnalle, että teillä näyttää olevan taas tilanne, etteivät lait ja asetukset toteudu ja muistuttaa myös heitä ilmoitusvelvollisuudesta. 

Tosi vähäiset ovat yksittäisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet toki, mutta mitä useampi asiasta ääntä pitää , sen parempi. 

Kuulkaas nyt. Ei se vanhempien asia ole mitään avi -ilmoituksia tehdä. Te teette itse niitä päiväkodeissa tarvittaessa. Niin me sossutkin teemme. Emme me asiakkaitten päälle tätä kaada. Ei se myöskään ole vanhempien asia pitää huolta siitä onko teillä nyt tiistaina saatu tuuraajaa vai ei. Te huolehditte niistä ihan itse. Me vanhemmat sitten katsomme kunnallisvaaleissa ja eduskuntavaaleissa keitä äänestämme, jos haluamme asiaan muutosta. Ei meillä oikein muuta mahdollisuutta ole. 

Kyllä, mutta mitä useampi ihminen asiasta ääntä pitää , sen parempi. Ja päättäjäien kädettömyys nyt on nähty . Ilmeisen paha tilanne teillä sosiaalihuollonkin puolella on, sen verran pahoja ( kuolemaan johtaneita virheitä) on tapahtunut. Sama voi olla edessä vielä joku päivä varhaiskasvatuksenkin puolella. 

Vierailija
86/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin mieluusti sijaistajaksi, mutta suurin este on hygienian puute ja tautien leviäminen. En voi olla jatkuvasti sairaana terveydentilani vuoksi. Tarvittaisiin pienempiä ryhmiä, jotta päiväkodit eivät olisi niin järkyttäviä tautipesäkkeitä. Eli ongelmia on vähän kaikenlaisia.

Vierailija
87/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vien lapsen aamulla päiväkotiin, niin ei niistä hoitajista kukaan pihahda mitään, vaikka oltaisiinkin alimiehityksellä. Myöskään päiväkodin johtaja ei tiedota asiasta meitä vanhempia mitenkään. Iltapäivisin sitten kuulee, että taas oli kaikki ryhmän aikuiset sairaana ja oltu koko päivä sisällä, kun ulos ei voi mennä vain yhden aikuisen turvin.

Onneksi lapsi on jo eskarissa, niin ensi vuonna ei tarvitse enää tätäkään murehtia. Enempää lapsia en onneksi aio tänne edes hankkia.

Vierailija
88/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meille vanhemmille kerrota, kuinka paljon on hoitajia sairaana ja onko vieraita sijaisia mukana. Keväällä oli muutama aamu, jolloin minulle vieras ihminen oli vastaanottamassa lasta. Silloin tuntui kurjalta jättää lapsi, teki mieli kääntyä ja lähteä lapsen kanssa kotiin. Mutta mitä voin tehdä, pakko mennä töihin. Joten oli vaan toivottava, että tämä uusi aikuinen on hyvä, luotettava ihminen ja lapsella on hyvä olla.

Vierailija
89/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meille vanhemmille kerrota, kuinka paljon on hoitajia sairaana ja onko vieraita sijaisia mukana. Keväällä oli muutama aamu, jolloin minulle vieras ihminen oli vastaanottamassa lasta. Silloin tuntui kurjalta jättää lapsi, teki mieli kääntyä ja lähteä lapsen kanssa kotiin. Mutta mitä voin tehdä, pakko mennä töihin. Joten oli vaan toivottava, että tämä uusi aikuinen on hyvä, luotettava ihminen ja lapsella on hyvä olla.

Mua on esim. kielletty sanomasta vanhemmille, että retki jätetään väliin, koska on henkilökuntavajausta. 

Ihan sairasta, sitten vaan retki tehtiin ettei vanhemmat saa tietää asiasta . Onneksi en enää työskentele varhaiskasvatuksessa. Se on hengillä leikkiä

Vierailija
90/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥳🥳🥳🥳

Ihanaa!

😂

Tuommoisiin oloihin lapsia väännetään, vaikka ollaan jo muutoinkin täysin yhteiskunnan tukien varassa.

Hävetkää! Jos osaatte!

Lapsukaiset muualle nyt leikkimään ja tappelemaan. Kumpikin osapuoli. Kasvakaa aikuisiksi ja liittykää sitten asiallisesti keskusteluun.

Vierailija
91/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyn aamulla klo 9 lasta viedessäni suoraan montako työntekijää ryhmässä on paikalla ja moniko niistä on sijaisia, niin mitä minulle vastataan? Siis näin suoraan kysymykseen.

Vierailija
92/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥳🥳🥳🥳

Ihanaa!

😂

Hävetkää! Jos osaatte!

Kaikilla teillä tuntuu olevan 14 vuotiaan henkinen tasapaino.

Vierailija
93/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa, ettei todellakaan pidä luottaa siihen. Siellä on mitä hämärämpiä hiippareita nykyään. Ja täysin kielitaidottomia. 

Onneksi omat lapset jo isoja.

Vierailija
94/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan lapsia ja päiväkotityötä, saan voimaa lapsiryhmässä työskentelystä. Siksi en pysty nyt siihen työhön. En voi katsoa kun lapset eivät saa apua ja tukea, voivat huonosti enkä voi vaikuttaa mitenkään. Ymmärrän vanhempien ja lapsen tuskan jos ryhmässä on joku muita lyövä ja pelottaa olla päiväkodissa. Siksi olen saikulla ja sairastuin työuupumukseen. Tein kirjalliset työt omalla ajalla iltaisin pari vuotta, en saanut mitään hyvitystä edes ajallista korvausta ylitöistä. Ikävä kyllä en uskalla palata työhön nyt,vaikka tarvittaisiin. Avoin keskustelu ongelmista auttaisi jo paljon, salailu oli kuormittavaa ja valehtelu vanhemmille.

Vierailija
95/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan veisi lapsiani tuommoisiin oloihin!

Siksi asumme pikkukaupungissa uudessa tilavassa omakotitalossa ja olemme vuorotellen kotona kunnes lapsi on täyttänyt kolme, jolloin ovat menneet hyvään päiväkotiin jossa kaikki hoitaja ovat tuttuja. Kun asuminen on edullisempaa, matkat lyhyet, tarvitsemme vain yhden auton, voi keskittyä elämisen laatuun.

Vierailija
96/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyn aamulla klo 9 lasta viedessäni suoraan montako työntekijää ryhmässä on paikalla ja moniko niistä on sijaisia, niin mitä minulle vastataan? Siis näin suoraan kysymykseen.

Jos vastaus tulee jotenkin vaikeasti ja pälyillen, on kyseistä työntekijää käsketty valehtelemaan. Itse kertoisin AINA totuuden, sillä nyt on täysin työntekijän markkinat. Voi vaan kävellä toiseen paikkaan halutessaan.

Vierailija
97/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan veisi lapsiani tuommoisiin oloihin!

Siksi asumme pikkukaupungissa uudessa tilavassa omakotitalossa ja olemme vuorotellen kotona kunnes lapsi on täyttänyt kolme, jolloin ovat menneet hyvään päiväkotiin jossa kaikki hoitaja ovat tuttuja. Kun asuminen on edullisempaa, matkat lyhyet, tarvitsemme vain yhden auton, voi keskittyä elämisen laatuun.

Sama täällä. Hirveää elämää opiskelukavereilla jotka halusivat jäädä Helsinkiin. Ahdasta asumista, pitkiä matkoja, päivähoito persiistä, eivmuuta mahdollisuutta kuin asua kerrostalossa kuunnellen naapureitten mölyämistä.

Vierailija
98/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vastaus tulee jotenkin vaikeasti ja pälyillen, on kyseistä työntekijää käsketty valehtelemaan. Itse kertoisin AINA totuuden, sillä nyt on täysin työntekijän markkinat. Voi vaan kävellä toiseen paikkaan halutessaan.

Mutta siis. Jos kysyn asiaa suoraan. Ja jos saan vastaukseksi pälyilevää muminaa niin kysyn asiaa uudelleen. Mitä silloin tapahtuu? Kysyn nimittäin niin monta kertaa kunnes saan selkeän vastauksen. Vai häätääkö ne minut pois kyselemästä eivätkä vastaa mitään suoraan? Vai siis miten?

Vierailija
99/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites tää siirtely. Jos on 1 lapsi poissa, kunta siirtää 1 työntekijän muuhun yksikköön. Vaikka työntekijällä ei olisi esim omaa autoa, on siirryttävä tuntemattomaan ryhmään. Tämä toistuu viikottaon, jos joku lapsi on kipeänä. Vissiin suht uusi käytäntö.

Kaikki päivälle sovitut tärkeät asiat peruuntuu, koska hlö kunta lähtee muualle. Esim sovitut retket, ihan kaikki peruuntuu siksi että 1 siirtyy (pomoa ei kiinnosta retket tai muut tärkeät asiat).

"löysää" ei saa olla, eli viimeinenkin aika esim askartelun valmisteluun yms viedään pois.

Tämä asia on todella huono sekä työntekijälle, että lapsille.

Vierailija
100/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän talossa vastataan rehellisesti, ei kaunistella. Lain valossa tilanne on hankala, koska henkilökunnan määrää katsotaan päiväkotitasolla. Esim. Päiväkodissa on 7 lapsiryhmää ja jokaisesta ryhmästä on 1 lapsi pois, yhdestä ryhmästä on yksi aikuinen pois: päiväkodissa on edelleen lain sallima määrä aikuisia.