Helsingin päiväkodit kriisissä. Millä mielellä vanhemmat asiasta?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009040949.html
Hesari uutisoi, että ryhmiä perustetaan väliaikaisten ja vaihtuvien sijaisten varaan. Mitään pysyvyyttä ei enää ole ja henkilöstöä pakenee yhä enemmän ja enemmän alalta pois. Varhaiskasvatuksesta on jäljellä enää seinät.
Millä mielellä te vanhemmat olette vieneet lapsia päiväkotiin viime aikoina? Onko lapsi jo kärsinyt jatkuvista muutoksista? Kertokaa kokemuksia!
Itseä hämmästyttää, miten naisvaltaista alaa kohdellaan täydessä kriisitilanteessakin kuin silkkaa paskaa: palkat ei vaan millään nouse, lapsia on liikaa ja työntekijöille ei saada kunnon lakisääteisiä taukojakaan päivään. Ihme orjatyötä, en ihmettele joukkopakoa.
Kommentit (453)
Kuka siis oikeasti jättää oman 1 -vuotiaan johonkin uuteen ryhmään, jossa on vain vaihtuvia sijaisia? Tuossa kehitysvaiheessa?? Eihän sitä uskaltaisi töissä olla! Koko ajan kyttäisin puhelinta, jos tulee joku tilanne siellä. Lisäksi se tuho, mitä sellainen turvaton ja vaihtuva ympäristö tekee lapsen kehitykselle...
Nyt on kaikkien laitettava painetta päättäjien suuntaan, niin henkilöstön kuin vanhempienkin! Eihän tämä nyt voi näin mennä, herranjumala sentään. Pysyvät ryhmät lapsille, kunnon tilat, pienemmät ryhmät, taukoja henkilöstölle ja huomattavasti parempi palkka houkuttimeksi nyt näin aluksi. Sitten vielä mietitään erkkaoperesurssit ja avustajat, ym.
Toki henkilöstö voi protestoida hiljaisesti juuri irtisanoutumalla, mitä nyt tapahtuukin. Vanhemmilla ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin se meteli.
Vierailija kirjoitti:
Sinä vakatyöntekijä. Jos äitinä sanoisin sinulle, että aion ilmoittaa tästä lapseni päiväkodista aviin ja tehdä valituksen myös kunnan johtoon, niin mitä ajattelisit ja tekisit? Pitäisitkö minua rasittavana ja hankalana vai auttaisitko kertomalla totuuden tilanteesta? Olisitko tyytyväinen vai et siihen mitä aikoisin tehdä?
Minä olisin tyytyväinen ainakin.
Seuraava kysymys: mitä avi tekee kun olen ilmoittanut sinne alimiehityksestä? Onko soitollani mitään vaikutusta?
Kysyy se äiti, joka aikoo soittaa aviin, jos saa faktoja siitä että hlökuntaa on liian vähän oman lapsen päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava kysymys: mitä avi tekee kun olen ilmoittanut sinne alimiehityksestä? Onko soitollani mitään vaikutusta?
Kysyy se äiti, joka aikoo soittaa aviin, jos saa faktoja siitä että hlökuntaa on liian vähän oman lapsen päiväkodissa.
Todennäköisesti ei vaikuta yksinään mitenkään. Mutta jatka niiden tekemistä! Volyymi on se, jolla vaikutetaan. yritä saada henkilöstöä ja muita vanhempia talkoisiin mukaan. ÄLÄ LUOVUTA!
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä se menee niin, että AVI:n ainoa keino on tehdä selvitys ja laittaa kunnalle sakko, jos kunta rikkoo mitoituksia. Jokainen voi miettiä onko kunnan maksama satojen tuhansien eurojen sakko eduksi sille omalle palkkakehitykselle vai ei. t: sossu, jonka palkkaa pyrittiin alentamaan, koska avi:n sakotkin piti maksaa samassa kunnassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä voin vanhempana tehdä? On ihan turhaa alkaa räyhätä ja valittaa asiasta ryhmän työntekijöille ja päiväkodin johtajalle. Ei he voi vaikuttaa mihinkään. Sanojaa mitä minun pitää tehdä, jotta tilanne muuttuu?
Otat aktiivisesti yhteyttä ylempiin tahoihin kunnassa, kunnes joku vastaa. Keräät muiden vanhempien nimiä, jne. Toki siis, jos sinulle on ok jättää lapsesi niille satunnaisille sijaisille ja ylityöllistetyille vakkareille, niin ei toki tarvitse tehdä mitään. Kukin arvottaa asiat eri tavoin omassa elämässään. Ymmärrä kuitenkin se, että sinunkin lapsesi päiväkodissa on paljon hetkiä ja päiviä, jossa lastasi kasvatetaan alimiehityksellä.
Tottakai tarvittaessa vanhempien tehtävä on tehdä aviin ilmoitus, jos huomaa selkeitä väärinkäytöksiä mutta kyllä teidän hoitajien pitää ihan itse niitä ilmoituksia tehdä, koska vanhemmilla ei ole tosiallista mahdollisuutta nähdä mitä siellä päiväkodissa oikeasti tapahtuu. Tämä on teidän velvollisuutenne lapsia kohtaan. Meille vanhemmille valehdellaan ja kaunistellaan ja jätetään kertomatta, eipä siis voi paljoa raportoida.
Valehteluun ja kaunisteluun "rohkaistaan" ylemmältä taholta. Tilanne on järkyttävä, kun ei saa vanhemmille kertoa totuutta.
Kyllä! Ja jos joku vanhempi ottaa asian puheeksi niin johtaja vääntää sellaiset matemaattiset laskut että saadaan valehdeltua suhdeluvut oikeiksi.
Sitten vaan pakonomaisesti todistellaan itselle kuinka päiväkoti on paras lapselle, en voi muutakaan, täytyyhän islan sosiaalistua!!!😄
Vierailija kirjoitti:
Iloisena katson kun kaikki Helsingissä romahtaa. Juuri uutisoitiin, että alle 15-vuotiaitten tekemät pahoinpitelyt lisääntyvät Helsingissä hurjaa kyytiä. Sitäpä se teettää urbaani kerrostaloläävässä asuminen ihmiselle.
Voi että minä nautin, pascas akki saa ansionsa mukaa, lapsesta asti elämä inhottavaa!
🥳🥳🥳🥳
👍🏻👊🏻
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan pakonomaisesti todistellaan itselle kuinka päiväkoti on paras lapselle, en voi muutakaan, täytyyhän islan sosiaalistua!!!😄
No mitä h ittoa nyt taas. Mihin se lapsi pitää laittaa vanhempien työpäivän ajaksi sitten? Äärimmäisen harvalla 3-vuotta täyttäneen lapsen vanhemmalla on varaa jäädä kotiin hoitamaan lasta itse tai palkata kotiin oma hoitaja (työnantajamaksuuneen noin kolme tonnia kuussa tämä).
Vierailija kirjoitti:
Likka tekee lastenhoitajan työtä ja sanoi että eiliselle oli Seure hakenut pelkästään Vantaalle 73 sijaista, siis lastenhoitajan sijaista! Se on älytön määrä poissaoloja vakkareilta!
Ihmiset tuo sairaita lapsiaan hoitoon, jolloin lähes kaikki sairastivat vuorollaan, niin lapset kuin aikuiset. Nyt on enterorokko lähtenyt leviämään päiväkodeissa. Mietin, että miten huolehditaan pienten lasten käsihygieniasta? Vahditaanko, että kädet pestään saippualla jokaisen vessakäynnin jälkeen tai ulkoa tultaessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä h ittoa nyt taas. Mihin se lapsi pitää laittaa vanhempien työpäivän ajaksi sitten? Äärimmäisen harvalla 3-vuotta täyttäneen lapsen vanhemmalla on varaa jäädä kotiin hoitamaan lasta itse tai palkata kotiin oma hoitaja (työnantajamaksuuneen noin kolme tonnia kuussa tämä).
Alle kolmevuotiaan paikka ei ole päiväkoti. Mutta ei mitään, itsepä viette näihin laadukkaisiin varhaiskasvatuslaitoksiin pienokaisenne😊
Vierailija kirjoitti:
Iloisena katson kun kaikki Helsingissä romahtaa. Juuri uutisoitiin, että alle 15-vuotiaitten tekemät pahoinpitelyt lisääntyvät Helsingissä hurjaa kyytiä. Sitäpä se teettää urbaani kerrostaloläävässä asuminen ihmiselle.
Voi että minä nautin, pascas akki saa ansionsa mukaa, lapsesta asti elämä inhottavaa!
🥳🥳🥳🥳
Sinä olet sitä psakkia, kun toivot lasten rikollisuutta ja nautit muiden kurjuudesta.
Paljonko olisitte valmiita maksamaan hoidosta vaikka 6 lapsen ryhmässä? Olen Vakaope ja mietin yksityisen ryhmän pitämisestä, jos saisi saman palkan kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kolmevuotiaan paikka ei ole päiväkoti. Mutta ei mitään, itsepä viette näihin laadukkaisiin varhaiskasvatuslaitoksiin pienokaisenne😊
Olen samaa mieltä, että alle kolmevuotiaan paikka ei ole päiväkoti. Siksi kirjoitinkin kommentissani yli kolmevuotiaista. Miksi siis vastasit minulle muusta asiasta kuin kirjoitin?
Vierailija kirjoitti:
Kuka siis oikeasti jättää oman 1 -vuotiaan johonkin uuteen ryhmään, jossa on vain vaihtuvia sijaisia? Tuossa kehitysvaiheessa?? Eihän sitä uskaltaisi töissä olla! Koko ajan kyttäisin puhelinta, jos tulee joku tilanne siellä. Lisäksi se tuho, mitä sellainen turvaton ja vaihtuva ympäristö tekee lapsen kehitykselle...
Nyt on kaikkien laitettava painetta päättäjien suuntaan, niin henkilöstön kuin vanhempienkin! Eihän tämä nyt voi näin mennä, herranjumala sentään. Pysyvät ryhmät lapsille, kunnon tilat, pienemmät ryhmät, taukoja henkilöstölle ja huomattavasti parempi palkka houkuttimeksi nyt näin aluksi. Sitten vielä mietitään erkkaoperesurssit ja avustajat, ym.
Toki henkilöstö voi protestoida hiljaisesti juuri irtisanoutumalla, mitä nyt tapahtuukin. Vanhemmilla ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin se meteli.
Minä en edes veisi lasta 1- vuotiaana hoitoon. Olin säästänyt rahaa ja molemmat lapseni aloittivat 2,5 vuotiaina. Tuon ikäinen pystyy jo kertomaan päivän tapahtumista. Viihtyivät päiväkodissa, kun saivat kavereita. Ei se hoito mitään hyvää ollut silloinkaan. Nyt ovat täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olisitte valmiita maksamaan hoidosta vaikka 6 lapsen ryhmässä? Olen Vakaope ja mietin yksityisen ryhmän pitämisestä, jos saisi saman palkan kuin nyt.
Ymmärrät varmaan, että koska vakamaksuja on äskettäin alennettu ja tammikuussa alennetaan vielä lisää (eli tulorajaa hilataan selvästi ylemmäs) niin aika moni keskituloinenkin saa lapsen kunnalliseen päiväkotiin muutamalla kympillä kuussa.
Miten toimintasi eroaisi perhepäivähoitajan työstä? Siinä saa olla korkeintaan neljä lasta. Miten aikoisit kiertää tuon säädöksen?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä kaikkia tiloja ja muita resursseja tarvitsisit. Mutta pääsääntöisesti kannattaa kertoa oma palkka 2-3:lla ja jakaa tämä summa lasten määrällä. Eli voisit laskuttaa 1000-1500e per lapsi, jotta saat kohtuullista palkkaa työstäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmaan, että koska vakamaksuja on äskettäin alennettu ja tammikuussa alennetaan vielä lisää (eli tulorajaa hilataan selvästi ylemmäs) niin aika moni keskituloinenkin saa lapsen kunnalliseen päiväkotiin muutamalla kympillä kuussa.
Miten toimintasi eroaisi perhepäivähoitajan työstä? Siinä saa olla korkeintaan neljä lasta. Miten aikoisit kiertää tuon säädöksen?
Yksityistä palvelua saa tarjota ihan millä ehdoilla vaan.
Ohis
Sinä vakatyöntekijä. Jos äitinä sanoisin sinulle, että aion ilmoittaa tästä lapseni päiväkodista aviin ja tehdä valituksen myös kunnan johtoon, niin mitä ajattelisit ja tekisit? Pitäisitkö minua rasittavana ja hankalana vai auttaisitko kertomalla totuuden tilanteesta? Olisitko tyytyväinen vai et siihen mitä aikoisin tehdä?