Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin päiväkodit kriisissä. Millä mielellä vanhemmat asiasta?

Vierailija
09.09.2022 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009040949.html

Hesari uutisoi, että ryhmiä perustetaan väliaikaisten ja vaihtuvien sijaisten varaan. Mitään pysyvyyttä ei enää ole ja henkilöstöä pakenee yhä enemmän ja enemmän alalta pois. Varhaiskasvatuksesta on jäljellä enää seinät.
Millä mielellä te vanhemmat olette vieneet lapsia päiväkotiin viime aikoina? Onko lapsi jo kärsinyt jatkuvista muutoksista? Kertokaa kokemuksia!

Itseä hämmästyttää, miten naisvaltaista alaa kohdellaan täydessä kriisitilanteessakin kuin silkkaa paskaa: palkat ei vaan millään nouse, lapsia on liikaa ja työntekijöille ei saada kunnon lakisääteisiä taukojakaan päivään. Ihme orjatyötä, en ihmettele joukkopakoa.

Kommentit (453)

Vierailija
61/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako muut kunnat oppia tästä? Hahahaha, no eivät todellakaan ota, kurjistuminen vaan jatkuu, onnea vaan sinne Helsinkiin kun saitte Kempin sinne, täältä Oulustahan tuo lähti ja missä kunnossa täälläki asiat hänen jäljiltään on? :D

Vierailija
62/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iloisena katson kun kaikki Helsingissä romahtaa. Juuri uutisoitiin, että alle 15-vuotiaitten tekemät pahoinpitelyt lisääntyvät Helsingissä hurjaa kyytiä. Sitäpä se teettää urbaani kerrostaloläävässä asuminen ihmiselle.

Voi että minä nautin, pascas akki saa ansionsa mukaa, lapsesta asti elämä inhottavaa!

🥳🥳🥳🥳

Samaa mietin. Toinen ihana asia on, että mmmammukkaloiset haluaa isompiin kaupunkeihin, pysyy meidän oikeiden ihmisten elämä kunnossa. Pas. Ca s akki keskenään Hesassa.

Ihanaa!

Me pskasakki täällä elätetään teidät sukurutsatut lantapuntit, joten menehän takaisin latoosi siitä riehumaan.

Höpö höpö, sinä elät läävässäsi asumistuki turvanasi. Minä en ole koskaan tarvinnut yhteiskunnalta mitään tukea, lapsilisä on ainoa saanti. Aina olen asunut tilavassa uudessa omakotitalossa. Asu sinä läävässäsi ja vie lapsesi surkeaan hoitoon.

Muutta kato ei tartte tehdä lumitöitä.

😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olisitte valmiita maksamaan hoidosta vaikka 6 lapsen ryhmässä? Olen Vakaope ja mietin yksityisen ryhmän pitämisestä, jos saisi saman palkan kuin nyt.

Ymmärrät varmaan, että koska vakamaksuja on äskettäin alennettu ja tammikuussa alennetaan vielä lisää (eli tulorajaa hilataan selvästi ylemmäs) niin aika moni keskituloinenkin saa lapsen kunnalliseen päiväkotiin muutamalla kympillä kuussa.

Miten toimintasi eroaisi perhepäivähoitajan työstä? Siinä saa olla korkeintaan neljä lasta. Miten aikoisit kiertää tuon säädöksen?

Yksityistä palvelua saa tarjota ihan millä ehdoilla vaan.

Ohis

Ei saa. Lastenhoitoa toki saa mutta ei saa jos toimintansa nimeää jonkunlaiseksi varhaiskasvatukseksi, niin sitä kyllä säätelee laki.

Vierailija
64/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olisitte valmiita maksamaan hoidosta vaikka 6 lapsen ryhmässä? Olen Vakaope ja mietin yksityisen ryhmän pitämisestä, jos saisi saman palkan kuin nyt.

En tiedä mitä kaikkia tiloja ja muita resursseja tarvitsisit. Mutta pääsääntöisesti kannattaa kertoa oma palkka 2-3:lla ja jakaa tämä summa lasten määrällä. Eli voisit laskuttaa 1000-1500e per lapsi, jotta saat kohtuullista palkkaa työstäsi.

Tilat on jo valmiina sekä Varhaiskasvatuksen erityisopettaja parina. Mietimme yhdessä paljonko voisi laskuttaa per lapsi.

Vierailija
65/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iloisena katson kun kaikki Helsingissä romahtaa. Juuri uutisoitiin, että alle 15-vuotiaitten tekemät pahoinpitelyt lisääntyvät Helsingissä hurjaa kyytiä. Sitäpä se teettää urbaani kerrostaloläävässä asuminen ihmiselle.

Voi että minä nautin, pascas akki saa ansionsa mukaa, lapsesta asti elämä inhottavaa!

🥳🥳🥳🥳

Samaa mietin. Toinen ihana asia on, että mmmammukkaloiset haluaa isompiin kaupunkeihin, pysyy meidän oikeiden ihmisten elämä kunnossa. Pas. Ca s akki keskenään Hesassa.

Ihanaa!

Me pskasakki täällä elätetään teidät sukurutsatut lantapuntit, joten menehän takaisin latoosi siitä riehumaan.

Mene sinä läävääsi maammukkoloitten pariin.

Tuettu loinen!

Vierailija
66/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hoidattaja kirjoitti:

Usein vanhemmilla ei ole valinnanvaraa lapsen hoidon suhteen. On otettava se paikka, jonka vain suinkin (usein pitkän jonotuksen seurauksena) saa.

Töissä on käytävä, muuten valot sammuu, koti kylmenee ja ruokaa ei ole.

Jos irtisanoo hoitopaikan, joutuu jonottamaan kuukausia uutta paikkaa, joka ei välttämättä ole yhtään parempi.

Kaikilla ei ole isovanhempia tai muita ilmaisia apuja hyvää hyvyyttään hoitamaan lapsen 45h ajan joka viikko, kun vanhemman on oltava omissa töissä.

Päiväkodin eteisessä aamuisin on mahdotonta tietää, montako aikuista siellä 150 lapsen päiväkodissa on, kun menee vain oman lapsen yksikön eteiseen. On pakko luottaa se oma lapsi sen vastaanottavan aikuisen käsiin ja että tarvittaessa tulee tieto sitten, jos joku kriisi olisi.

Koen sympatiaa ja sääliä venyviä hoitajia kohtaan, ja yritän osaltani tehdä heidän päivänsä niin vaivattomaksi kuin suinkin.

Ketjun edellisistä viesteistä välittyy itsekeskeinen, lapsesta välittämätön kuva vanhemmista, jotka vain haluavat heittää lapsen käsistään muiden hoitoon, viis olosuhteista.

Se ei todellakaan ole näin monenkaan kohdalla.

Itsekin sairaanhoitajana olen jatkuvasti kahtaalle revitty, työskentelen koko ajan kroonisen alimiehityksen ympäristössä vaikeavammaisten aikuisten mielenterveysasiakkaiden parissa, ja olen nääntynyt, ja lopussa oleva ihmisraunio.

Minulla ei ole voimia enää mihinkään muuhun kuin selviytymiseen, enkä kykene taistelemaan päiväkodin henkilöstöpulan puolesta, vaikka henkisen tukeni he saavatkin.

Voisin antaa toisen munuaiseni, jos voisin hoitaa omia lapsiani kotona kouluikään saakka, mutta en voi koska minun on PAKKO tehdä töitä nousevien elinkustannusten kattamiseksi, ja täten PAKKO tuoda lapsi sinne hoitoon ja rukoilla että kaikki sujuu siellä (ja omallakin työpaikalla) hyvin.

T: toisen alan alipalkattu, liiallisen työn nujertama, lapsensa päivisin susille heittäjä

Valintoja. Itse elin köyhyysrajalla hoitaen lastani kaupungin vuokrakaksioassa 4 vuotiaaksi. Todella köyhää aikaa aineellisesti. Olen itse vakaope ja tiedän totuuden päiväkodeista. Oli karenssia te toimistosta ja 2 vuotta elin toimeentulotuella lapsen kanssa. Sinäkin voit tehdä niin. Usein vaan se ol niin ettei omasta elintasosta kivoine koteineen olla valmiita luopumaan. Nyt olen työssä taas ja kaaosta on, nyt olen juuri saikulla uupumuksen takia. Mutta kai se kiva talo ja Kanarian loma korvaa sen että 2v on itkenyt koko päivän ainoaa tuttua aikuista seuraten jolla on ollut 8 alle 3 vuotiaita lainvastaisesti koko päivän vastuullaan. Vahinkoja sattuu päivittäin,joku kaatuu,tippuu jne voin kertoa ettei esim vaipanvaihto ole helppoa kun nilkassa roikkuu kiinni 7 muuta. Suljetaan osa vessaan aikuisen kanssa kun yksi kerrallaan vaihdetaan vaippa muut joutuu pärjäämään sen aikaa omillaan. Voit varmaan kuvitella myös miten pukeminen ja ulkoilu ja ruokailu sujuvat? Nukkarihetkellä olisi se päivä ainoa tauko 7 min mutta edes vessaan ei ole päässyt kun ei ole halunnut jättää niitä 8 taaperoa keskenään. Kuukautisveri valuu jaloissa mutta sidettä ei pääse vaihtamaan. Koko päivä on järkyttävä meteli ja huuto. Vanhemmille ei voi sanoa mitään johtajan ohjeen mukaan. Jos puhuu joutuu itse puhutteluun.

Vierailija
67/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥳🥳🥳🥳

Ihanaa!

Höpö höpö, sinä elät läävässäsi asumistuki turvanasi. Minä en ole koskaan tarvinnut yhteiskunnalta mitään tukea, lapsilisä on ainoa saanti. Aina olen asunut tilavassa uudessa omakotitalossa. Asu sinä läävässäsi ja vie lapsesi surkeaan hoitoon.

😂

Juuri näin, nauttikaa betonikolossissa 53 m2 neliön kolmiossa. Kesäkuussa valmistuneessa velattomassa talossamme on keittiö isompi kuin teidän koko asunto.

Vierailija
68/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä kaikkia tiloja ja muita resursseja tarvitsisit. Mutta pääsääntöisesti kannattaa kertoa oma palkka 2-3:lla ja jakaa tämä summa lasten määrällä. Eli voisit laskuttaa 1000-1500e per lapsi, jotta saat kohtuullista palkkaa työstäsi.

Tilat on jo valmiina sekä Varhaiskasvatuksen erityisopettaja parina. Mietimme yhdessä paljonko voisi laskuttaa per lapsi.

Ette te voi yritystoimintaa noin miettiä, että mitä vanhemmat olisi valmiita maksamaan. Minä olisin valmis maksamaan 200 euroa, nyt meillä vakamaksu on nolla euroa. Mutta mitä väliä tällä on teille. Jos haluatte perustaa yrityksen niin teidän täytyy tehdä kannattavuuslaskelmat, jossa huomioitte kaikki toiminnan kulut (ml. ruokakustannukset, teidän eläkekulut, loma-ajan palkat, vakuutukset jne) ja arvioitte vaikka minimipalkan molemmille. Ja siitä saatte viivan alle luvun mitä kuudella lapsella vähintään per lapsi hinta pitää olla.

Vierailija
69/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä vakatyöntekijä. Jos äitinä sanoisin sinulle, että aion ilmoittaa tästä lapseni päiväkodista aviin ja tehdä valituksen myös kunnan johtoon, niin mitä ajattelisit ja tekisit? Pitäisitkö minua rasittavana ja hankalana vai auttaisitko kertomalla totuuden tilanteesta? Olisitko tyytyväinen vai et siihen mitä aikoisin tehdä?

Meitä työntekijöitä ei kielletty puhumasta. Jos kertoo jotain joutuu itse puhutteluun. Aviin valitus ei auta, työntekijöitä ei vain ole. Tänään oli Seurella 350 tehtävää auki Hki- Vantaa- Espoo.

Vierailija
70/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥳🥳🥳🥳

Ihanaa!

😂

Juuri näin, nauttikaa betonikolossissa 53 m2 neliön kolmiossa. Kesäkuussa valmistuneessa velattomassa talossamme on keittiö isompi kuin teidän koko asunto.

Menkää nyt kumpikin helvettiin tästä ketjusta, pilaatte asiallisen keskustelun. Perusta oma stadi vs. lande -ketju vaikka.

Vierailija
71/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse oon päiväkodissa töissä ja nykyinen pomo kohtelee kun pa***a. Työkaveri kysyi, että miten hän kehtaa, kun tietää mikä pula alalla on työntekijöistä. Ei pätkääkään arvostusta.

Vierailija
72/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥳🥳🥳🥳

Ihanaa!

😂

Hyi ootko sä mennyt lisääntymään 🤢

Vierailija
73/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan vaan edelleenkin hoitajamitoituksia sekä -vaatimuksia ja hoidetaan lomailevien sekä kotona kattoon syljeskelevien työttömien lapset niin hyvä tulee.

Vierailija
74/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä vakatyöntekijä. Jos äitinä sanoisin sinulle, että aion ilmoittaa tästä lapseni päiväkodista aviin ja tehdä valituksen myös kunnan johtoon, niin mitä ajattelisit ja tekisit? Pitäisitkö minua rasittavana ja hankalana vai auttaisitko kertomalla totuuden tilanteesta? Olisitko tyytyväinen vai et siihen mitä aikoisin tehdä?

Meitä työntekijöitä ei kielletty puhumasta. Jos kertoo jotain joutuu itse puhutteluun. Aviin valitus ei auta, työntekijöitä ei vain ole. Tänään oli Seurella 350 tehtävää auki Hki- Vantaa- Espoo.

Te, joilla lapsi tänään hoidossa. Miettikää tätä. Näissä olosuhteissa lapsenne siellä on. Ehkä tuli joku Veeti 18 v sijaiseksi, ehkä ei.  Nyt sitä meteliä, hitto soikoon!! Rahalla sinne saa niitä kunnollisia työntekijöitä houkuteltua  paikalle. Kylmällä käteisellä. Edes vähäksi aikaa.

Vierailija
75/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka siis oikeasti jättää oman 1 -vuotiaan johonkin uuteen ryhmään, jossa on vain vaihtuvia sijaisia? Tuossa kehitysvaiheessa??  Eihän sitä uskaltaisi töissä olla! Koko ajan kyttäisin puhelinta, jos tulee joku tilanne siellä. Lisäksi se tuho, mitä sellainen turvaton ja vaihtuva ympäristö tekee lapsen kehitykselle...

Nyt on kaikkien laitettava painetta päättäjien suuntaan, niin henkilöstön kuin vanhempienkin! Eihän tämä nyt voi näin mennä, herranjumala sentään. Pysyvät ryhmät lapsille, kunnon tilat, pienemmät ryhmät, taukoja henkilöstölle ja huomattavasti parempi palkka houkuttimeksi nyt näin aluksi. Sitten vielä mietitään erkkaoperesurssit ja avustajat, ym.

Toki henkilöstö voi protestoida hiljaisesti juuri irtisanoutumalla, mitä nyt tapahtuukin. Vanhemmilla ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin se meteli.

Työntekijöitä ei ole.

Vierailija
76/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse oon päiväkodissa töissä ja nykyinen pomo kohtelee kun pa***a. Työkaveri kysyi, että miten hän kehtaa, kun tietää mikä pula alalla on työntekijöistä. Ei pätkääkään arvostusta.

Rupea keikkailemaan ja etsi hiljalleen joku asiallisempi talo. Niitä on vielä muutamia kyllä. Jätä huono pomo nuolemaan näppejään, sinulla on kaikki valta tässä nyt.

Vierailija
77/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi oli yksityisessä päiväkodissa. Ryhmän koko oli 5 lasta, kaksi aikuista. Kuukausimaksua oli reilu tonni, josta Kelan ja kaupungin tukien jälkeen jäin n. 500e/kk. 

Vierailija
78/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka siis oikeasti jättää oman 1 -vuotiaan johonkin uuteen ryhmään, jossa on vain vaihtuvia sijaisia? Tuossa kehitysvaiheessa??  Eihän sitä uskaltaisi töissä olla! Koko ajan kyttäisin puhelinta, jos tulee joku tilanne siellä. Lisäksi se tuho, mitä sellainen turvaton ja vaihtuva ympäristö tekee lapsen kehitykselle...

Nyt on kaikkien laitettava painetta päättäjien suuntaan, niin henkilöstön kuin vanhempienkin! Eihän tämä nyt voi näin mennä, herranjumala sentään. Pysyvät ryhmät lapsille, kunnon tilat, pienemmät ryhmät, taukoja henkilöstölle ja huomattavasti parempi palkka houkuttimeksi nyt näin aluksi. Sitten vielä mietitään erkkaoperesurssit ja avustajat, ym.

Toki henkilöstö voi protestoida hiljaisesti juuri irtisanoutumalla, mitä nyt tapahtuukin. Vanhemmilla ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin se meteli.

Työntekijöitä ei ole.

Minut saa ainakin ihan kylmästi rahalla houkuteltua takaisin. Laitetaan 500 -600 lisää palkkaan ja kunnon lakisääteinen tauko joka päivään, niinkuin muillakin aloilla. Näillä tulisin jo.

T: entinen vaka-ope

Vierailija
79/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä pyritään jonkinlaiseen lastenkoti- tai orpokotielämykseen. Vakaan mielenterveyden pohja on perusturvallisuuden tunne, mitä pienimmät eivät voi nykypäiväkodeissa mitenkään saavuttaa, ainakaan isommissa kaupungeissa. Päättäjät ovat ahneita tässä hetkessä eivätkä halua katsoa muutamaa vuotta eteenpäin, millaisia ongelmia tämänhetkisten lasten turvattomuuden tunne tulee tulevaisuudessa aiheuttamaan. Mielenterveysongelmat tulee lisääntymään räjähdysmäisesti, ja jo nyt huonon hoidon takia siitä seuraa päihdeongelmia. Vanhemmat voivat tehdä parhaansa, mutta lapset ovat silti ison osan päivästä täysin hunningolla.

Vierailija
80/453 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥳🥳🥳🥳

Ihanaa!

😂

Et asuisi siellä, jos sinne ei olisi rakennettu meidän kustantamaa infraa. Enkä saa mitään asumistukea EIKÄ minulla ole edes lapsia, joten menehän vaahtoamaan muualle. Kukaan ei jaksa lukea skeidajuttujasi yksi toisensa perään.