Miksi niin monet kauppatieteilijät ovat sivistymättömiä?
Kertokaa, minkä takia monet ekonomit ja nimenomaan kauppatieteitä opiskelleet ihmiset ovat niin tietämättömiä ja sivistymättömiä?
Olen todella monta kertaa törmännyt siihen, että ihminen saattaa olla ihan työssään menestynyt ja yliopistokoulutettu, mutta aivan täysin pihalla kaikesta yleissivistyksestä eli ei esimerkiksi tiedä, mitä päivän politiikassa tapahtuu, sanoo ettei ymmärrä taiteesta mitään, lempielokuva on joku b-luokan komedia, hihittelee jollekin pierukakkavitseille kuin ei koskaan olisi parempia juttuja kuullut... Ja aina paljastuu, että kyseinen tyyppi on opiskellut kauppatieteitä!
Miksi näin?!
Kommentit (206)
Fortumin johto on ollut aika poikkitieteellinen. Hallitus jopa oikein huvittaa. Mukana psykologi ja lääkärikin. Pyllylleen meni silti kaikki. Eivät tajunneet, että 12 mrd omalla pääomalla ei kannata ostaa 8 mrd:n riskifirmaa, ihan väkisin, ja tajuamatta kaikkien juridisten sitoumusten seurauksia. Tätä joutui nyt laskentatoimen ja rahoituksen professori selittämään kansalle. Siis, että liian isoa kakkua ei pidä haukata.
Kyllä meidän sivistymättömien (KTM, DI, juristi) kunniaksi on sanottava, että olemme varmasti verotuksen nettomaksajia, joiden maksamilla veroilla maksetaan loputtoman pitkät ns. sivistysalojen tutkinnot. Ja olemme siitä jopa ylpeitä.
En kyllä pidä kovin sivistyneenä ihmistä, joka ei osaa lukea Hesarin taloussivuja tai Talouselämää. Totta kai politiikka- ja kulttuurisivut ovat myös kiinnostavia.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuntemani ekonomi, Suomen yritysmaailmassa erittäin tunnettu henkilö, ei voi sietää erityistä tukea tarvitsevia ihmisiä. Siis ihan älyllisesti normaaleja liikuntavammaisia tai vaikka Aspergereita. Alkoi ilkkua erityisammattikoulua käynyttä, hengityslaitetta tarvitsevaa sukulaistani mulle päin naamaa. "Mitä tuokin opiskelee kun ei tuosta mihinkään työhön ole ikinä?" Vuosia tuon jälkeen mulla diagnosoitiin Asperger ja en ole siitä avautunut kenellekään, ettei tieto päätyisi tämän ylimielisen kusiaisen tietoon. Se voi pahimmillaan tuhota mun uran.
En usko että kaikki ekonomit olisivat tuollaisia mutta kyllä heitä paljon on, kun näitä juttuja olen kuullut muualtakin.
Taustalla voi olla persoonallisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minkään alan opiskelu takaa laajaa yleissivistystä vaan siihen pitää olla kiinnostusta omalla ajalla. Tietäisitpä, millaisia tomppeleita on dipoissa ja lekureissa!
Lääkäreissähän on niitäkin jotka hurahtaa kaikesta koulutuksesta huolimatta johonkin höpöhöpöhoitoihin ja markkinoi niitä sitten vielä oikein omalla pärställään ja tittelillään. Toki voihan se olla vaan rahan takiakin mutta silti...
Sivistymättömiä urpoja löytyy ihan joka alalta.
Mielen sairauksia korjataan huumehilla ja samalla vedetään itsekin nappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidekysymykseen osaan vastata. Nimittäin itse olen kauppatieteiden maisteri enkä todellakaan ymmärrä taiteesta yhtään mitään. Olen aina ollut hyvä matematiikassa ja numeroissa sekä talousasioissa, mutta huono kuvaamataidossa, musiikissa ja tiedostan että luova ajattelu puuttuu itseltäni kokonaan. Pahinta koulussa oli jos annettiin kuviksessa vapaa aihe, en vaan millään meinannut keksiä mitään, pää oli aina ihan tyhjä. Tämä on automaattisesti johtanut siihen että osaamiseni ja tekemiseni on kohdistunut talousasioihin ja muihin loogista päättelykykyä vaativiin asioihin sekä kokonaisuuksien hallintaan, syy- ja seuraussuhteisiin, strategioiden tekemiseen ja toteuttamiseen. Taideasiat eivät kiinnosta minua ollenkaan enkä niiden tarkoitusta oikein ymmärrä eikä siten ole kyllä tarkoituskaan lähteä Savonlinnan Oopperajuhlille laukomaan mitään typeriä kommentteja.
Oma kokemukseni on osoittanut että taiteilijat ovat yleensä boheemeja, harvoin pysyvät budjetissa eivätkä yleensä jaksa kiinnostua lakipykälistä, talousarvioista tai mistään muustakaan mikä rajoittaa ajattelua tai tekemistä.
Minä kuitenkin luen paljon uutisia ja seuraan maailman tapahtumia joten sikäli en kritiikkiä tunnista. En myöskään tunnista mitään pieruhuumorijuttuja, inhoan niitä syvästi.
Mutta, kertokaapa minulle sellainen tiedekunta mistä tulee ihmisiä jotka ovat kaikessa hyviä?
Tyhjä pää, kertoo kauppatieteilijä itse. Ei siihen voi mitään lisätä.
Niin, tyhjä luovuuden osalta. Toki ymmärrän että sinun päässäsi on vain taidetta ja jos se poistetaan niin sielläkin on varmaan aika tyhjää sitten.
Olen eri, mutta mulle kyllä kaikki on ollut aina helppoa. Olin hyvä matematiikassa, kielissä, kuvaamataidossa jne. Humanistinen ala kiinnosti eniten ja nuorena pidin vaurastumisen tavoittelua todella pinnallisena. Iän myötä elämän realiteetit tulivat vastaan, mutta keksin alkaa sijoittaa ja huomasin, miten siinä auttaa se, että kykenen helposti omaksumaan kaikkea tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppatieteen opinnot tehdään usein minimiopintopisteillä ja tiukassa aikataulussa viiden vuoden aikana. Sivuaineiksi monet ottavat vain sen pakollisen määrän jotain, jotta 300 pistettä saadaan täyteen (nämä aineet useimmilla jotain valtio-oppia, hallintotieteitä, matematiikkaa tms., jonka voisi ajatella olevan kauppatieteiden kanssa hyödyllinen yhdistelmä). Laajaa akateemista sivistystä noista opinnoista hakee aika harva, vaan tärkeintä on valmistuminen tavoiteajassa ja trainee-paikan saaminen jostain isosta firmasta mahdollisimman aikaisin.
1) Sinä et tiedä kauppatieteiden tutkintorakenteesta mitään
2) Kaikilla tuntemillani kauppatieteilijöillä on pikemminkin 400 o ptutkinto kuin 300
3) Sinulle on siis yliopistolla >5 vuoden notkuminen joku arvo sinänsä ?? Jotkut veivaavat OTM tai DI tutkinnon parissa vuodessa ja ne ovat sentään aika vaativia verrattua KTM, puhumattakaan nyt humanisteista
OTM ei kyllä ole missään määrin vaativampi tutkinto kuin KTM 😁
Mut joo, 5v kauppakorkeassa, etenkin täysipäiväisenä opiskelijana, on kaikkea muuta kuin "tiukka aikataulu" tossa ajassa jos tekee niin ei tarvitse opintojen eteen puuhastella kuin tunnin silloin, toisen tällöin.
On. Ja FM on vaativampi kuin OTM.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on luultavasti teekkarin tai muun kauppislaisia kohtaan pyhää vihaa tuntevan provoketju.
En minä tiedä, yleensä DIt eivät tunne vihaa vaan pikemminkin (iso)veljeyttä kauppislaisten kanssa.
Sen sijaan näen tässä kahdanlaista ongelmaa:
- henkilö ei ole itse päässyt vaikka olisi halunnut -> KTMt ovatkin tyhjäpäisiä rahanahnehtijoita (jotka kaiken lisäksi selvisivät helposti tutkintoonsa saakka), en olisikaan halunnut olla sellainen
- henkilö kadehtii KTMien maallista menestystä, joten heissä täytyy olla jotain vikaa
Nuo voivat tietenkin sopia molemmatkin samaan postaajaan
Oikeustieteellisestä tuttu ajattelumalli: kaikki muut yliopistolla ovat hakeneet, mutta eivät ole päässeet. Juu, eivät ole hakeneet eivätkä edes harkinneet.
Naapurissani asuu kauppatieteiden maisteri (titteli, jota itse usein käyttää ja korostaa), joka on työpaikaton, pennitön ja luottotiedoton ongelmakimppu.
No, mihinkäs sinä et ole päässyt kun heittää katkeran puolelle ?
Juu, on meissä ekonomeissakin mustia lampaita, aivan samoin kuin humanisteissakin on absolutisteja.
Mä pääsin ekalla yrittämällä parhain pistein sinne minne halusin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on luultavasti teekkarin tai muun kauppislaisia kohtaan pyhää vihaa tuntevan provoketju.
En minä tiedä, yleensä DIt eivät tunne vihaa vaan pikemminkin (iso)veljeyttä kauppislaisten kanssa.
- henkilö ei ole itse päässyt vaikka olisi halunnut -> KTMt ovatkin tyhjäpäisiä rahanahnehtijoita (jotka kaiken lisäksi selvisivät helposti tutkintoonsa saakka), en olisikaan halunnut olla sellainen
- henkilö kadehtii KTMien maallista menestystä, joten heissä täytyy olla jotain vikaa
Oikeustieteellisestä tuttu ajattelumalli: kaikki muut yliopistolla ovat hakeneet, mutta eivät ole päässeet. Juu, eivät ole hakeneet eivätkä edes harkinneet.
Naapurissani asuu kauppatieteiden maisteri (titteli, jota itse usein käyttää ja korostaa), joka on työpaikaton, pennitön ja luottotiedoton ongelmakimppu.
Juu, on meissä ekonomeissakin mustia lampaita, aivan samoin kuin humanisteissakin on absolutisteja.
Niinhän me kaikki, eikös vaan ? Ja se oli siis mihin ? Psykkaan varmaankin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dippainssit on vielä sivistymättömämpiä.
Kauppatieteen maisterit, dippainssit ja lakimiehet ovat yliopiston sivistymättömimmät ja törkeimmät ihmiset, ei välitetä mistään oikeasti arvokkaista asioista. Vaikea oikeastaan käsittää, miksi noita aloja edes koulutetaan akateemisessa ympäristössä, ainakaan tuossa laajuudessa.
Niin, humanistiksi taitaa päästä vaikka lukio olisi mennyt juhlimisen puolelle.
Mikä on arvokas asia ? Jos se nyt mikään mitta on niin putkimies voi olla parempi oopperan tuntija/nauttija kuin humanistitaiteilija tai siivoojalla (ja jopa sillä paljon parjatulla KTMllä) voi olla eheämpi jumalasuhde kuin teologian maisterilla.
Humanistiseen pääseminen taitaa olla ihan yhtä vaikeaa kuin kauppakorkeaan... Noin kun aloituspaikat suhteutetaan hakijamääriin. Mistä ihmeestä sulle tuli ajatus, että niihin olisi helppo päästä? Vaikea päästä sisään ja vaikea päästä töihin valmistumisen jälkeen. Ei mikään pinnallisten ihmisten ala siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtsikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtsikkaan.
Sinne pääsi näköjään helpommin sisään kuin keskimäärin kauppikseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dippainssit on vielä sivistymättömämpiä.
Kauppatieteen maisterit, dippainssit ja lakimiehet ovat yliopiston sivistymättömimmät ja törkeimmät ihmiset, ei välitetä mistään oikeasti arvokkaista asioista. Vaikea oikeastaan käsittää, miksi noita aloja edes koulutetaan akateemisessa ympäristössä, ainakaan tuossa laajuudessa.
Niin, humanistiksi taitaa päästä vaikka lukio olisi mennyt juhlimisen puolelle.
Mikä on arvokas asia ? Jos se nyt mikään mitta on niin putkimies voi olla parempi oopperan tuntija/nauttija kuin humanistitaiteilija tai siivoojalla (ja jopa sillä paljon parjatulla KTMllä) voi olla eheämpi jumalasuhde kuin teologian maisterilla.
Humanistiseen pääseminen taitaa olla ihan yhtä vaikeaa kuin kauppakorkeaan... Noin kun aloituspaikat suhteutetaan hakijamääriin. Mistä ihmeestä sulle tuli ajatus, että niihin olisi helppo päästä? Vaikea päästä sisään ja vaikea päästä töihin valmistumisen jälkeen. Ei mikään pinnallisten ihmisten ala siis.
Riippuu tietysti alasta aika paljon, kielten ohjelmiin heittämällä sisään alle sadalla pojolla
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän sivistymättömien (KTM, DI, juristi) kunniaksi on sanottava, että olemme varmasti verotuksen nettomaksajia, joiden maksamilla veroilla maksetaan loputtoman pitkät ns. sivistysalojen tutkinnot. Ja olemme siitä jopa ylpeitä.
En kyllä pidä kovin sivistyneenä ihmistä, joka ei osaa lukea Hesarin taloussivuja tai Talouselämää. Totta kai politiikka- ja kulttuurisivut ovat myös kiinnostavia.
Vai oikein Hs ja Talouselämä 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtsikkaan.
Sinne pääsi näköjään helpommin sisään kuin keskimäärin kauppikseen
Silloin kun mä hain, valtsikkaan oli vaikeampi päästä. Mutta vastauksenihan oli kommentti typerään kuittailuun siitä, että täällä vain katkerat, jotka ei päässeet kauppikseen, inisee. Kun eihän me koskaan sinne olla haettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö olla lukevinaan Parnassoa, jotta on ylen sivistynyt ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö olla lukevinaan Parnassoa, jotta on ylen sivistynyt ?
Ei. Sivistynyttä aidosti kiinnostaa lukea Parnassoa, ilman mitään teeskentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ollaan miten ylimielisiä ja tyhjäpäisiä vaan, me tämä lysti paaosin maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ollaan miten ylimielisiä ja tyhjäpäisiä vaan, me tämä lysti paaosin maksetaan.
Niin, tuohan onkin hassu väittämä. Tehän olette se kaikista hyväosaisin loissakki, jolle maksetaan eniten, vaikka teette vain työtä, josta suurin hyötyjä olette itse. Monet tekee pienellä palkalla yhteiskunnallisesti paljon arvokkaampaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuohan onkin hassu väittämä. Tehän olette se kaikista hyväosaisin loissakki, jolle maksetaan eniten, vaikka teette vain työtä, josta suurin hyötyjä olette itse. Monet tekee pienellä palkalla yhteiskunnallisesti paljon arvokkaampaa työtä.
Tienaavat eniten eli ovat nettoveronmaksajia. Mutta kun saavat suurempaa palkkaa kuin kuuluisi saada.
Humanistit ovat sivistyneitä.