Hyvä ja armahtavainen Jumala - mutta vain Uudessa Testamentissa?
Haluaisin uskoa, että Jumala todella olisi hyvä ja armollinen, mutta mielestäni seuraavat Vanhan Testamentin kohdat sotivat tätä vastaan:
Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois."
2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oliMoosekselle käskyn antanut."
Jumala tuntuu suorastaan veren himoiselta Vanhassa Testamentissa :( Nykyisin voimassa on Uuden Testamentin laki, sen tiedän toki ja siihen muut uskovat aina vetoavat, mutta eikö teitä ollenkaan häiritse edellämainitut Raamatun kohdat?
Itse olen yrittänyt tulla uskoon, mutta koko homma on alkanut tuntua turhalta, kun mielessä vaan pyörii, että VT on kamalaa luettavaa...En ikäänkuin pääse yli noista kohdista
Apua, vertaistukea? Tuntuu, että ei tästä tule mitään. En vaan pysty uskomaan, että esim kenenkään kivittäminen olisi koskaan mistään syystä oikeutettua. Ehkä ansaitsen joutua hel vettiin kun kyseenalaistan?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Israelilaiset sekosivat Jumalista, alkoivat palvoa välillä Aherahia, Baalia jne. Jeesushan sanoi juutalaiseliitille, etteivät he hänen Isäänsä tunne.
Jeremian kirja 7:22 "Minä en antanut käskyä isillenne uhritoimituksista"
Jeremia 8:8 Lainopettajien kynä on väärentänyt Herran lain.Kannattaa ottaa sivustot ylös ja lukea ajan kanssa.
Varsinkin jälkimmäisen sivuston teksteihin kannattaa tutustua, historiallisia ylös kirjattuja tapahtumia ja muuttaa käsityksemme uskonasioista.
https://www.bible.ca/revelation/Bible-Only-Revelation-Commentary-Joseph…Tuolla on niin paljon historiallisia todisteita mitä nykykirkko ei kerro. Jeesus tuli jo ja tuhatvuotinen valtakunta oli jo. Ihmisen pojan merkki näkyi kolmen eri historioitsijan todistamaan Jerusalemin yllä ja myös komeetta. Jos haluaa sivistää itseään, oli uskovainen tai ateisti, kehoitan erityisesti tuohon revelationrevolution sivusto artikkeleihin tutustumaan. Täyttä asiaa alusta loppuun jossa on Linkit ja tietoa Rooman historiasta, kirkkohistoriasta ja mitä Raamatussa milläkin todella tarkoitetaan.
Alapeukuttajille kysymys. Mitkä asiat eivät ole tapahtuneet mistä Jeesus puhui? Joko uskotte historiaa ja Jeesusta, tai uskotte oman seurakuntamme valjepappeja. Todistajaa tuon revelationrevolution kirjoituksista vääriksi jos pystytte. Tosin silloin väitätte sekä aikalaisia silminnäkijöitä, historioitsijoita, Roomalaisten kirjoituksia ja Rooman historiaa plus kirkkoisien todistuksia ja kirjoituksia vääriksi.
Minä uskovaisena uskon Raamatun Sanaan. Jeesus ei tarkoittanut että tulee takaisin kuuntelijoidensa sukupolven aikana. Kun Jeesus sanoi te ja tämän sukupolven aikana, tarkoitti hän koko ihmisyyttä. Jumala ( Jeesus), kaiken luoja on aina ollut olemassa. Jeesuksen tulemisesta ilmoitettiin Vanhassa testamentissa tuhansia/ satoja vuotta ennen kun Jeesus syntyi maailmaan.
Ihmisen maallinen ajankäsitys ei ole sama kun Jumalan aikajana.Raamatun ennusteet ovat toteutuneet tähän päivään asti.
Raamattu kuvaa lopun aikoja.
Tämän hetken tapahtumat maailmassa, todistavat että tämä on alkanut. Kuinka pitkästä ajasta on kyse, sitä emme tiedä.Olet valehtelija joka väittää Jeesusta valehtelijaksi. Missään kohtaa Raamatussa ei lue, että Jeesus ei tarkoittanut sitä sukupolvea jolle hän puhui. Et ymmärrä Raamattua ollenkaan. "Tässä seisovien joukossa on niitä jotka eivät kuole ennenkuin minä tulen takaisin". Ja 'kun näette Jerusalemin olevan piiritettynä, paetkaa.. tämä sukupolvi maksaa kaikesta.. minä tulen pian... Aika on lähellä... tämän sukupolven aikana ( puhui silloiselle kuulijoille en ) Paavali " evankeliumi on julistettu kaikkialle maailmaan" "temppeli tuhotaan.. Jerusalem tuhotaan"
Nämä kaikki ovat jo tapahtuneet. Nyt on uusi aika, ei enää tarvitse odotella mitään petoja eikä pirun merkkejä.
Olen monta vuosikymmentä tutustunut eri kristillisiin raamatullisiin opetuksiin .koskaan aiemmin en ole kuullutkaan tätä harhaoppiasi. ketä siihen kuuluu ,nimeltä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhassa testamentissa Jumala käskee tappamaan milloin kenetkin mutta kuitenkin myös käskyissä kieltää tappamisen?
Yleismaailmallinen laki ihmisille ,on pelkästään hyväksi ihmisille.
Jumala johdatti kansan tarkoitustaan varten.
Jumalan vihan aika on ilmoitettu ilmestyskirjassakin.Toinen sinetti meneillään. Ilmestyskirja 6
Kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin toisen olennon sanovan: »Tule!»
Nyt tuli esiin toinen, tulipunainen hevonen. Sille, joka istui hevosen selässä, annettiin valta riistää rauha maan päältä ja panna ihmiset tappamaan toisiaan. Hänelle annettiin iso miekka.
Seuraava sinetti ilmestyskirjassa on vaaka,nälänhätä/Ihmisten tekojen punnitseminen.
Ovella.
Uskovat eivät koe vihan aikaa ,vaan jäljellejääneet .
Niin se vihan aika oli kolme ja puoli vuotta kestänyt ajanjakso kun Rooman armeija piiritti Jerusalemia.
Opetelkaa uskovaiset historia.
https://www.revelationrevolution.org/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Israelilaiset sekosivat Jumalista, alkoivat palvoa välillä Aherahia, Baalia jne. Jeesushan sanoi juutalaiseliitille, etteivät he hänen Isäänsä tunne.
Jeremia 8:8 Lainopettajien kynä on väärentänyt Herran lain.Kannattaa ottaa sivustot ylös ja lukea ajan kanssa.
Varsinkin jälkimmäisen sivuston teksteihin kannattaa tutustua, historiallisia ylös kirjattuja tapahtumia ja muuttaa käsityksemme uskonasioista.
https://www.bible.ca/revelation/Bible-Only-Revelation-Commentary-Joseph…Tuolla on niin paljon historiallisia todisteita mitä nykykirkko ei kerro. Jeesus tuli jo ja tuhatvuotinen valtakunta oli jo. Ihmisen pojan merkki näkyi kolmen eri historioitsijan todistamaan Jerusalemin yllä ja myös komeetta. Jos haluaa sivistää itseään, oli uskovainen tai ateisti, kehoitan erityisesti tuohon revelationrevolution sivusto artikkeleihin tutustumaan. Täyttä asiaa alusta loppuun jossa on Linkit ja tietoa Rooman historiasta, kirkkohistoriasta ja mitä Raamatussa milläkin todella tarkoitetaan.
Alapeukuttajille kysymys. Mitkä asiat eivät ole tapahtuneet mistä Jeesus puhui? Joko uskotte historiaa ja Jeesusta, tai uskotte oman seurakuntamme valjepappeja. Todistajaa tuon revelationrevolution kirjoituksista vääriksi jos pystytte. Tosin silloin väitätte sekä aikalaisia silminnäkijöitä, historioitsijoita, Roomalaisten kirjoituksia ja Rooman historiaa plus kirkkoisien todistuksia ja kirjoituksia vääriksi.
Minä uskovaisena uskon Raamatun Sanaan. Jeesus ei tarkoittanut että tulee takaisin kuuntelijoidensa sukupolven aikana. Kun Jeesus sanoi te ja tämän sukupolven aikana, tarkoitti hän koko ihmisyyttä. Jumala ( Jeesus), kaiken luoja on aina ollut olemassa. Jeesuksen tulemisesta ilmoitettiin Vanhassa testamentissa tuhansia/ satoja vuotta ennen kun Jeesus syntyi maailmaan.
Ihmisen maallinen ajankäsitys ei ole sama kun Jumalan aikajana.Raamatun ennusteet ovat toteutuneet tähän päivään asti.
Tämän hetken tapahtumat maailmassa, todistavat että tämä on alkanut. Kuinka pitkästä ajasta on kyse, sitä emme tiedä.Olet valehtelija joka väittää Jeesusta valehtelijaksi. Missään kohtaa Raamatussa ei lue, että Jeesus ei tarkoittanut sitä sukupolvea jolle hän puhui. Et ymmärrä Raamattua ollenkaan. "Tässä seisovien joukossa on niitä jotka eivät kuole ennenkuin minä tulen takaisin". Ja 'kun näette Jerusalemin olevan piiritettynä, paetkaa.. tämä sukupolvi maksaa kaikesta.. minä tulen pian... Aika on lähellä... tämän sukupolven aikana ( puhui silloiselle kuulijoille en ) Paavali " evankeliumi on julistettu kaikkialle maailmaan" "temppeli tuhotaan.. Jerusalem tuhotaan"
Nämä kaikki ovat jo tapahtuneet. Nyt on uusi aika, ei enää tarvitse odotella mitään petoja eikä pirun merkkejä.Olen monta vuosikymmentä tutustunut eri kristillisiin raamatullisiin opetuksiin .koskaan aiemmin en ole kuullutkaan tätä harhaoppiasi. ketä siihen kuuluu ,nimeltä?
Preterismi ei ole harhaoppia vaan nykyinen futuristinen Raamatun tulkinta on. Vihan aika 3,5 vuotta? Toteutui jo vuosien 66-70 jKr aikana. Jerusalemin piiritys ja temppelin tuho? Toteutui silloin? Suuret merkit taivaalla? Vuonna 65 jKr toteutui. Kaikki on jo toteutunut mistä Jeesus puhui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki ovat jo tapahtuneet. Nyt on uusi aika, ei enää tarvitse odotella mitään petoja eikä pirun merkkejä.Olen monta vuosikymmentä tutustunut eri kristillisiin raamatullisiin opetuksiin .koskaan aiemmin en ole kuullutkaan tätä harhaoppiasi. ketä siihen kuuluu ,nimeltä?
Preterismi ei ole harhaoppia vaan nykyinen futuristinen Raamatun tulkinta on. Vihan aika 3,5 vuotta? Toteutui jo vuosien 66-70 jKr aikana. Jerusalemin piiritys ja temppelin tuho? Toteutui silloin? Suuret merkit taivaalla? Vuonna 65 jKr toteutui. Kaikki on jo toteutunut mistä Jeesus puhui.
"Tämän valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa todistukseksi kaikille kansoille,ja sitten tulee loppu." matteus 24:14. Mitä se loppusi tarkoittaa joka on jo tullut?
Kaikki lähetystyö tänä aikana kaikessa maailmassa ,johon seurakunnan Herra on lähettänyt ihmeillä ja merkeillä?
Jumala on myös Pyhä ja vihaa syntiä. Asia unohtuu usein, kun painotetaan vain joulupukki-Jumalaa. Ja sekin on liikaa monille, eli mitä väliä, kun ei edes armo ja rakkaus kelpaa?
Mutta VT:ssa on varmasti myös ihmisten vihaa mukana, eli valjastavat Jumalan omiin tarkoituksiinsa ja uhoon.
Jumala kyllä kurittaa vääryydestä.
En vaan pysty uskomaan, että esim kenenkään kivittäminen olisi koskaan mistään syystä oikeutettua.
Älä kivitä. Auta. Ymmärrä. Suvaitse. Ole armollinen. Ole rakkaus. Rakasta. Paranna.
Jos kiinnostaa ja on halu kuunnella Jumalan sanaa niin tänäänkin kuuluu Rauhanyhdistyksen seurat myös netin kautta.🙏 Nettiseurat.info/fi
Lähdekriittiset tutkimukset osoittavat, että vanha testamentti on lukuisien eri ihmisten kirjoittama ja yhdistetty lukuisista eri tahoista yhteen. Monet ristiriitaisuudet selittyvät sillä, että kirjurit kopioivat kaikki uuteen kopioon, esim. edellisen lukijan kommentit tulivat mukaan uuteen kopioon. Monet kirjurit eivät edes osanneet lukea, vaan todellakin kopioivat kaiken nähdyn.
Luterilaisuuteen kuuluu Uusi Testamentti, jos kaipaat uskovaisuutta, unohda Vanha testamentti ja keskity Jeesukseen ja tulkitse häntäkin vain vertauskuvallisesti. Jeesuksen sanoma on tärkeämpi kuin yksittäiset lauseet.
Vierailija wrote:
Lähdekriittiset tutkimukset osoittavat, että vanha testamentti on lukuisien eri ihmisten kirjoittama ja yhdistetty lukuisista eri tahoista yhteen. Monet ristiriitaisuudet selittyvät sillä, että kirjurit kopioivat kaikki uuteen kopioon, esim. edellisen lukijan kommentit tulivat mukaan uuteen kopioon. Monet kirjurit eivät edes osanneet lukea, vaan todellakin kopioivat kaiken nähdyn.
Luterilaisuuteen kuuluu Uusi Testamentti, jos kaipaat uskovaisuutta, unohda Vanha testamentti ja keskity Jeesukseen ja tulkitse häntäkin vain vertauskuvallisesti. Jeesuksen sanoma on tärkeämpi kuin yksittäiset lauseet.
Uskovan näen, että vanhan testamentin järkähtämätön ja hurjakin Jumala on se Jumala, jonka armottomalta tuomioita Jeesus meidät syntiset on pelastanut. Eli ilman Jeesusta sama tuomio on edessä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Uskovan näen, että vanhan testamentin järkähtämätön ja hurjakin Jumala on se Jumala, jonka armottomalta tuomioita Jeesus meidät syntiset on pelastanut. Eli ilman Jeesusta sama tuomio on edessä.
Uskovana
Äh en jaksanut lukea, mutta naurahdin kun tuossa alussa luin eka "Mene siis ja voita kaikki amerikkalaiset."
Aika väkivaltaista settiä nuo tekstit. No onneks Mooses vauva pelastettiin sieltä kaarnaveneestä kuitenkin.
Vierailija wrote:
Jos kiinnostaa ja on halu kuunnella Jumalan sanaa niin tänäänkin kuuluu Rauhanyhdistyksen seurat myös netin kautta.🙏 Nettiseurat.info/fi
Hyi olkoon, limaisia setämiehiä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ketä ylipäänsä kiinnostaa tällaisen raivohullun seura, oli sitten itse "armahdettu" tai ei. Itse viihdyn sellaisessa seurassa, joka ei uhkaa minua helvetin lieskoilla ikinä eikä missään olosuhteissa.
Jos ei tiedä saati ymmärrä VT:n kulttuuria, kieltä ja kontekstia, niin tottakai mielensä voi helposti pahoittaa. En itsekään joskus tiennyt, että kanaanilaiset mm. ihan oikeasti uhrasi lapsiaan ja myös naisia jumalilleen. Hyvin vaikea minun ainakaan on tuntea mitään sympatiaa tollasia kansoja kohtaan.
Jumalalla on ollut oikeutetut syyt suuttua israelilaisille ja olla julma heitäkin kohtaan. Israelilaiset näki kaikki ne ihmeet Egyptissä ja viattomien esikoisten kuolema oli viimeinen juttu, mikä tapahtui. Kun israelilaiset sitten rupesi erämaassa itkemään takaisin Egyptiin, niin se oli äärimmäistä kiittämättömyyttä, minkä lisäksi he väheksyivät viattomien kuolemaa.
Se on myös tuulesta heitetty, että Jumala olisi muka nähnyt ennalta sen pahuuden, mihin ihmiset olisivat kykeneväisiä. Ihmiset kykenee hyvään ja pahaan, tai pikemminkin pitäisi puhua luomisesta ja tuhoamisesta. Jumalankuviksi meidät kuitenkin luotiin.