Hoitajien nöyryytys vain jatkuu: Nyt Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri poisti hoitajilta oikeuden pitää sairaslomaa omalla ilmoituksella.
https://yle.fi/uutiset/3-12612556
Ennen sai olla omalla ilmoituksella viisi päivää. Nyt sairastuneen hoitajan pitää hakea todistus kuin 80-luvun likaisten duunarien. Tämä vie vähäisiä hoitoresursseja.
Todistuksen vaatiminen on aina selvä viesti työnantajan epäluottamuksesta työntekijäänsä kohtaan.
No saapahan lääkärit samat flunssat vastaanotolla käyneiltä sairastuneilta hoitajilta. :D
Kommentit (209)
Sama juttu koko julkiselle sektorille! Kummasti siellä sairastetaan yli puolet enemmän kuin yksityisellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa
Eli mielestäsi hoitajavaje johtuu omin luvin saikuttelusta?
Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.
Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.
- Sairaanhoitaja
Varmasti jossain määrin näin, mutta kyllä työyhteisössä aina jännästi erottuvat ne, jotka ovat koko ajan saikulla. Jos voi ottaa saikkua noin vain, niin taatusti jäädään helpommin myös turhaan kotiin, kun on vähän kipeä olo jne.
Totta kai ne saikuttajat erottuvat, mutta ei se tarkoita sitä, ettei sille poissaololle ole todellista syytä. Meillä töissä yksinhuoltajalla 3 kouluikäistä lasta. Jokainen lapsi vuorollaan kipeänä, ja sen jälkeen viimeisenä äiti. Oli 4 viikkoa putkeen poissa, tai saattoi siellä välissä olla 1-2 työpäivää jossain. Toinen työntekijä myös jatkuvasti sairaslomilla. On ihan oikeasti sairas, lääkärinsä yrittää saada sairaseläkettä hoidettua, mutta ei tahdo onnistua. Yritä siinä nyt tehdä tietokoneella töitä kun sormet ovat kipeät, lenkkimakkaroiksi turvonneet ja vaatteitakaan ei saa puettua ilman avustajaa kun kädet on niin huonona.
Mä myös jään kotiin heti jos on vähän kipeä olo. Syynä siihen on se, että levätessä tauti ei yleensä iske kunnolla, ja parin päivän saikku riittää. Sitten jos tauti pääsee iskemään, on perussairauden takia heti kyseessä ainakin kahden viikon sairasloma. Parempi sekä minulle että työnantajalle että jään heti pienestäkin kotiin.
Nythän erona on vain se, että käydään lääkärin tai hoitajan luona toteamassa se tarve sairauslomalle. Ei tämä nyt maailmanloppu ole.
No ei se maailmanloppu ole, mutta meillä työnantaja velvoittaa käyttämään työterveyttä. Lähin työterveyspiste on työkaupungissa jonne on pakko mennä autolla tai bussilla, kymmeniä kilometrejä. Sitä reissua on kiva oksennustaudissa tehdä, kun etävastaanotoistakin on jo luovuttu. Ennen koronaa olin auto-onnettomuudessa jonka takia tarvitsin sairaslomaa. Siinä olikin järjesteleminen, että kipseissäni ja niskatuissa pääsin sinne helkkarin työterveyteen. Tai siis.. työantaja voisi hyväksyä saikkulapun muualtakin kuin työterveydestä, ja jotkut esimiehet hyväksyvätkin. Toiset sitten taas eivät.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan tutkittu, että omalla ilmoituksella ollaan pois lyhyempi aika kuin lääkärin kirjoittamalla lomalla. Tästä lähin jokaiselle paukkuu lääkäriltä siis se 5pv kun muuten olisi oltu se 2-3pv... No sujuuhan se näinkin.
Tämäkään ei pidä paikkaansa. Normi flunssaan työterveys kirjoittaa sen 3 päivää. Jos oireet jatkuvat sen jälkeen, käyt uudelleen lääkärillä, joka jatkaa sairauslomaa tarpeen mukaan.
Ei ihme, miten pihalla hoitajat ovat muiden alojen käytännöistä/töistä, kun tieto on mutu-luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa
Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.
Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.
- Sairaanhoitaja
Varmasti jossain määrin näin, mutta kyllä työyhteisössä aina jännästi erottuvat ne, jotka ovat koko ajan saikulla. Jos voi ottaa saikkua noin vain, niin taatusti jäädään helpommin myös turhaan kotiin, kun on vähän kipeä olo jne.
Totta kai ne saikuttajat erottuvat, mutta ei se tarkoita sitä, ettei sille poissaololle ole todellista syytä. Meillä töissä yksinhuoltajalla 3 kouluikäistä lasta. Jokainen lapsi vuorollaan kipeänä, ja sen jälkeen viimeisenä äiti. Oli 4 viikkoa putkeen poissa, tai saattoi siellä välissä olla 1-2 työpäivää jossain. Toinen työntekijä myös jatkuvasti sairaslomilla. On ihan oikeasti sairas, lääkärinsä yrittää saada sairaseläkettä hoidettua, mutta ei tahdo onnistua. Yritä siinä nyt tehdä tietokoneella töitä kun sormet ovat kipeät, lenkkimakkaroiksi turvonneet ja vaatteitakaan ei saa puettua ilman avustajaa kun kädet on niin huonona.
Mä myös jään kotiin heti jos on vähän kipeä olo. Syynä siihen on se, että levätessä tauti ei yleensä iske kunnolla, ja parin päivän saikku riittää. Sitten jos tauti pääsee iskemään, on perussairauden takia heti kyseessä ainakin kahden viikon sairasloma. Parempi sekä minulle että työnantajalle että jään heti pienestäkin kotiin.
Nythän erona on vain se, että käydään lääkärin tai hoitajan luona toteamassa se tarve sairauslomalle. Ei tämä nyt maailmanloppu ole.
No ei se maailmanloppu ole, mutta meillä työnantaja velvoittaa käyttämään työterveyttä. Lähin työterveyspiste on työkaupungissa jonne on pakko mennä autolla tai bussilla, kymmeniä kilometrejä. Sitä reissua on kiva oksennustaudissa tehdä, kun etävastaanotoistakin on jo luovuttu. Ennen koronaa olin auto-onnettomuudessa jonka takia tarvitsin sairaslomaa. Siinä olikin järjesteleminen, että kipseissäni ja niskatuissa pääsin sinne helkkarin työterveyteen. Tai siis.. työantaja voisi hyväksyä saikkulapun muualtakin kuin työterveydestä, ja jotkut esimiehet hyväksyvätkin. Toiset sitten taas eivät.
Näin se on meilläkin. Ollut aina.
-Myyjä
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan tutkittu, että omalla ilmoituksella ollaan pois lyhyempi aika kuin lääkärin kirjoittamalla lomalla. Tästä lähin jokaiselle paukkuu lääkäriltä siis se 5pv kun muuten olisi oltu se 2-3pv... No sujuuhan se näinkin.
Olisko heittää tätä tutkimusta? Ei se lääkäri sua käräjille vie jos et pidä koko kirjoitettua saikkua sitä paitsi. Kertoo ihmisestä aika paljon, jos ei tervehdyttyään palaa töihin vain siksi että kun se lääkäri määräsi saikkua liikaa.
Omalla ilmoituksella 5 päivää?!
Ei ihme, että hoitajat on jatkuvasti olevinaan sairaana.
Ei ole mitään nöyryyttämisgä että sairastumisesta vaaditaan todistus, ihan normaali käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Se on sairausloma...
Sairasloma on parempi. Miksi tuokin piti muuttaa?
Kun työnantaja vaatii lääkärintodistuksen työntekijän työkyvyttömyydestä, niin silloin työnantajan on myös maksettava siitä todistuksesta aiheutuneet kulut.
Mitä sitten sanotaan ja tehdään, jos jossain sairaalassa on hoitajia tai lääkäreitä, jotka ovat sairaana tulleet duuniin ja siellä sitten joku tai jotkut asiakkaat / potilaat sairastuvat näiden tartuttamiin sairauksiin? Tai lääkäri tekee väärän diagnoosin potilaan tilasta ja potilas menehtyy sen takia?
Haiskahtaa siltä, että on käytetty väärin tuota omaa ilmoittamista. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko heittää tätä tutkimusta? Ei se lääkäri sua käräjille vie jos et pidä koko kirjoitettua saikkua sitä paitsi. Kertoo ihmisestä aika paljon, jos ei tervehdyttyään palaa töihin vain siksi että kun se lääkäri määräsi saikkua liikaa.
Vakuutus ei korvaa, jos menet sairauslomalla töihin ja vaiva pahenee...
Juu, kukapa sitä sairaslomaa jostain terveysasemalta hakee, paitsi jos on likainen duunari.
Oys on paska työpaikka ja tietyissä yksiköissä on todella kireät ilmapiirit. Kauheita noita-akkoja. Minulle eräs johtavassa asemassa ollut henkilö pyysi ilmoittamaan verottajalle smartum-setelit, jotka sain joululahjaksi siellä töissä ollessani. Verottaja sitten vastasi, että ei minun tarvitse maksaa veroja niistä. Kertoo paljon paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa aion kirjoittaa sen 5-7pv aina kun se yhtään sopii pirtaan. Työhön ei saa mennä sairaana vanhuksia ja syöpäpotilaita tartuttamaan.
T. Lääkäri (Ihan solidaarisuudesta)
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa olla omalla ilmoituksella 5 päivää. Aina olen hommannut todistuksen, koska ilmoitan vain minne asti sain saikkua. Omalla ilmoituksella mun pitäs soittaa joka päivä, olenko vielä poissa.
Soitan vain terveysasemalleni, jos ei ole tarvetta mennä paikan päälle, lähettävät postissa todistuksen. Ja maksua ei tule, kun kerron olevani samassa "lafkassa" töissä.
Ja nykyinen esimieheni on niin " hätähousu", jos soitan olevani kipeä keskiviikkona, se alkaa tyrkyttämään pois jo viikonlopun työvuoroni. Eli periaatteessa lupa tulee olla pois yli viikonlopun, vaikka paranisin perjantaina. Mitäpä sitä viikonloppuna töihin, kun omat vuorot on annettu jo pois. Sit istun vähän hoomoilasena viikonlopun kotona, et kai mulla on lupa olla kotona?
No ei kai se esimies ole hätähousu vaan huolehtii, että myös viikonloppuna on työntekijöitä. Ei hän voi odottaa perjantaihin sinun olotilaasi ja sitten yrittää lähteä etsimään paikkaajia lauantaille. Aika ymmärrettävää, että joutuu varautumaan pahimpaan.
Eikä sairauslomatodistus poista sitä, että voit palata töihin aikaisemmin jos olet työkykyinen. Ei se lääkäri osaa arvioida sinun flunssasi kestoa yhtään sen paremmin kuin sinäkään. Todennäköisesti huonommin. Jos tiedät, että yleensä kuumeilet flunssassa 3-4 päivää niin miksi et ilmoita työantajalle, että olet ainakin sen kolme päivää poissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vajetta tuli siitä kun 4 työntekijää poistettiin vahvuudesta kun eivät ottaneet koronarokotusta. Olisivat saanee tulle vuodne päästä takaisin töihin, mutta jokainen oli löytänyt jo muita töitä jossa meininki ei ole samanlaista kuin sairaanhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sairaanhoitaja
Miksi sairaanhoitajilla on niin huono vastustuskyky? Hoitajilla on kolme kertaa enemmän sairauspoissaoloja kuin lääkäreillä.
Ehkä siksi kun se lääkäri käy pyörähtämässä sen infektiota sairastavan potilaan luona muutaman minuutin ja se hoitaja pyörii siinä jopa tunteja, kaivaenn näytteitä, siivoten eritteitä, imemässsä limaa, auttamassa vessaa, ojentamassa ruokaa , lääkitsemässä yms. Eli se altistus aika on se joka määrittelee monesti tarttuuko tauti. Tämä kysymys osoitti taas sen että hoitotyöstä ei juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Omalla ilmoituksella 5 päivää?!
Ei ihme, että hoitajat on jatkuvasti olevinaan sairaana.
Aika monella alalla tuli korona-aikana käytäntö olla sairaana omalla ilmoituksella 5 päivää. Hoitajista en tiedä, mutta etätyön aikana ainakin omassa organisaatiossa sairauspoissaolot väheni. Joko ihmiset eivät oikeasti olleet nin paljon kipeänä, mikä voi olla ihan tottakin tai sitten töitä tehtiin, vaikka sitten vähän heikommalla työteholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sairaanhoitaja
Miksi sairaanhoitajilla on niin huono vastustuskyky? Hoitajilla on kolme kertaa enemmän sairauspoissaoloja kuin lääkäreillä.
Johtuisikohan siitä että lääkäri ei HOIDA potilaita? Vai milloin olet nähnyt lääkärin syöttävän, pesevän persuksia ja niitä noro-oksennuksia jne.
Kuin fyssarille?? Sehän on tules-vaivoissa nimenomaan se oikea paikka mennä. Tutkivat paremmin kuin lääkärit ja saat samalla jumppaohjeet, ei näitäkään peruslääkäri osaa antaa. Ja hoitajalle on turha tulla tules-vaivoissa. Onnekas olet, jos fyssarille pääset!
t. hoitaja