Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien nöyryytys vain jatkuu: Nyt Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri poisti hoitajilta oikeuden pitää sairaslomaa omalla ilmoituksella.

Vierailija
07.09.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12612556

Ennen sai olla omalla ilmoituksella viisi päivää. Nyt sairastuneen hoitajan pitää hakea todistus kuin 80-luvun likaisten duunarien. Tämä vie vähäisiä hoitoresursseja.

Todistuksen vaatiminen on aina selvä viesti työnantajan epäluottamuksesta työntekijäänsä kohtaan.

No saapahan lääkärit samat flunssat vastaanotolla käyneiltä sairastuneilta hoitajilta. :D

Kommentit (209)

Vierailija
81/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähes kaikki tässä keskustelussa ohittavat sen, että saikkutodistuksen saa myös etänä?

Vierailija
82/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ihan normaali käytäntö koko Suomessa että hoitajat voivat saikuttaa viisi päivää omalla luvalla?

Kyllä meillä on. En tosin ole ollut 1,5 vuoteen päivääkään pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvin  vasemmistoliittolainen, mutta teho - osastolle lakot ja kolminkertaiset saikkupäivät muihin verrattuna. Ison kaupungin ns. varhaiskasvatus ja kotihoito pyörisi ilan saikuttelua. 

Rytköskä on  itsekäs kusipää, ehkä hyvä kiristää ruuvia, niin loppuu show nopeammin.

Rytkönen onkin oikein riekkujien riekkuja, mitä olen tässä katsellut.

Vierailija
84/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuoltoa ei arvatenkaan ole joten menevät sitten päivystykseen jonoa lisää ruuhkauttamaan nämä.

Hyvin te vedätte, pitäkää toi hei!

Turha ihmetellä miksi lapset kiusaa toisiaan ja vetää huumeita että pääsee todellisuutta pakoon

Miten niin ei ole? En tiedä yhtäkään sairaanhoitopiiriä, missä ei hoitajille ole tarjota työterveyttä.

Vuokratyöntekijät asia erikseen.

Vierailija
85/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa

Eli mielestäsi hoitajavaje johtuu omin luvin saikuttelusta?

Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.

Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.

- Sairaanhoitaja

Miksi sairaanhoitajilla on niin huono vastustuskyky? Hoitajilla on kolme kertaa enemmän sairauspoissaoloja kuin lääkäreillä.

Ei se ole välttämättä huono, se vaan kohtaa niin paljon kaikkea mihin vastata. Stressi myös syö vastustuskykyä, tämä on yleisesti tiedossa. Ja en voi suoraan sanoa miksi on enemmän poissaoloja, mutta oma veikkaukseni on että ehkä siksi kun se hoitaja tapaa sitä sairasta ihmistä ja tekee hänen läheisyydessään tosi likaisiakin hommia joskus yli kolme kertaa enemmän kuin se lääkäri. Ihan vaan vertaus osastolta jossa olen töissä, mulla on kolme potilasta hoidettavana joista yhdellä on korona. Käyn kaikkien luona pitkin päivää, autan vessaan/vaihdan vaipat, tarvittaessa syötän, tarvittaessa asentohoidan, avustan peseytymiset, teen tarvittaessa limaimut ym. Olen tunteja potilastyössä päivän aikana, sen infektiopotilaan luona saatan olla eniten auttamassa. Osastolla on lääkäri joka käy sanotaan vaikka 12 potilaan luona päivän aikana. Hän vietää per potilas aikaa 10-15min ja voi tarvittaessa pyytää hoitajan avuksi näihinkin kohtaamisiin, jos potilasta pitää vaikka auttaa eri asentoon. Lääkäri voi haastattaa potilaan turvavälin päästä, lähikontakti kestää vain joitain minuutteja jos sitäkään.

Vierailija
86/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä tai mielenterveys-ongelmat (+ uhkaavuus) riittää aina saikun saamiseen. 

Vierailija
87/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, vielä naishallituksen aikana!! Kaikki tietää viimeistään nyt, ketä ei kannata äänestää.

Vierailija
88/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa

Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.

Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.

- Sairaanhoitaja

Varmasti jossain määrin näin, mutta kyllä työyhteisössä aina jännästi erottuvat ne, jotka ovat koko ajan saikulla. Jos voi ottaa saikkua noin vain, niin taatusti jäädään helpommin myös turhaan kotiin, kun on vähän kipeä olo jne.

Vierailija
89/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla omalla ilmoituksella pois. Kynnys jäädä pois on varmaan matalampi kuin monessa muussa työssä. Hoidan sairaita vastasyntyneitä. Itsellä ei tälle vuodelle yhtään saikkupäivää, mutta flunssaisena ei tulla ja omatkin lapset joudun tikuttamaan jokaisesta nuhasta.

Sairaanhoitaja

Vierailija
90/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ihan normaali käytäntö koko Suomessa että hoitajat voivat saikuttaa viisi päivää omalla luvalla?

Se selittääkin termin sarjasaikuttaja. Ajatella kaikkissa työpaikoissa missä olen ollut on tarvinut lääkärin tai vähintään hoitajalta saadun sairaslomatodistuksen. Hoitaja sai kirjoittaa kaksi päivää esim. kuumeen takia.

Vierailija
91/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vassarit vallassa, niin kaikki on kohta pakkotyössä. Valitettavasti

Vierailija
92/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuoltoa ei arvatenkaan ole joten menevät sitten päivystykseen jonoa lisää ruuhkauttamaan nämä.

Hyvin te vedätte, pitäkää toi hei!

Turha ihmetellä miksi lapset kiusaa toisiaan ja vetää huumeita että pääsee todellisuutta pakoon

Miten niin ei ole? En tiedä yhtäkään sairaanhoitopiiriä, missä ei hoitajille ole tarjota työterveyttä.

Vuokratyöntekijät asia erikseen.

Kun työterveys ei kata kuin työperäiset vaivat, silloin mennään flunssassa jonottamaan terveyskeskukseen. Tuliko yllätyksenä?

Vierailija
93/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan negatiivisia uutisia on jo niin paljon, että ne eivät enää vaikuta.

Nämä riittävät jo siihen, että koulutukseen ei vuosikausiin hakeudu yksikään täysjärkinen ihminen, oli kutsumus mikä tahansa.

Hoitoala itse pilaa mainettaan.

Eli hoitajien itsensä syytä kaikki.

Vierailija
94/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimistotyöntekijä. Meillä saa olla 5 pv pois omailmoituksella (oma sairaus). Ex-työnantajalla sai olla 3 pv pois. Viimeiseen 10 vuoteen en ole juurikaan ollut saikun takia pois - kerran oksennustaudin takia ja kerran kuumeen takia.

Vierailija
95/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Sairaanhoitaja

No ei ne kaikki potilaat ainakaan flunssaisia ole.

Leikkauksia ei edes tehdä, jos on tulehdustila päällä.

Vai onko joka sairaalassa, joka ikinen potilas aina nuhassa, flunssassa, tai ripulissa, joka kaikkiin hoitajiin.

Suurin osa hoitajien saikuista on puhtaasti sekä henkistä että fyysistä väsymystä.

Että on pakko saada levähtää joskus se pari päivää. Omalla ilmoituksella, että flunssa tms.

Ei tietenkään ole kaikki, sanoin että moni on ja se korostuu näin syksyllä. Leikkauksia ei tosiaan tehdä jos on infektio, ehkä leikkaussalissa työskentelevät säästyvät sitten enemmän myös taudeilta? Mun pointti oli, että jos on tarttuvia tauteja potilaalla, niin henkilökunta kyllä saa niistä osansa vaikka yrittäisi suojautua. Ja siitä seuraa saikkua. Toki on sitten noita henkisen ja fyysisen väsymyksen saikkuja myös, onhan niitä muillakin aloilla. En ota kantaa niihin paljonko niitä on, kun en ole käynyt kollegan kotona katsomassa missä kunnossa hän on vaikka on ilmoittanut sairastavansa flunssaa.

Vierailija
96/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Hoitajat sairastavat jopa kuukauden vuodessa ja se maksaa työnantajalle miljoonia.

Sosiaali- ja terveysalalla sairastetaan tutkimusten mukaan enemmän kuin monessa muussa ammatissa. YLE

Varmasti näissä luvuissa on näitä omin luvin saikuttelijoitakin.

Vierailija
97/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se saikkulappu on aivan yhtä tyhjän kanssa, ihan yhtä hyvin voisi olla omalla ilmoituksella. Minä kirjoittelen työkseni näitä sairaslomalappuja ihmisille terveyskeskuksen puhelinpalvelussa. Mistä minä tiedän onko se soittaja oikeasti sairas vai huijaako vain? Ihan yhtälailla minä luotan hänen sanaan kun mitä se työnantaja voisi luottaa. Minusta minä olen ihan turha välikäsi siinä...

Samanlainen turha välikäsi se etä- tai chatlääkäri on. Just sain viikon sairauslomaa, jonka kirjoitti lääkäri toiselta puolelta Suomea näkemättä minua.

Vierailija
98/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika härskejä hoitajia jos ovat tosiaan uhanneet olevansa sairaslomalla jos suojelutöihin joutuu. Tuolla hoitotyön etiikalla kannattaisi vaihtaa alaa eikä vain uhkailla sillä.

Meillä saa olla tällä hetkellä 2 päivää kerrallaan pois omalla ilmoituksella. Yleensä 3 päivää, mutta nyt on kuulemma niin paljon poissaoloja että halutaan väki töihin mahdollisimman pian eikä niin että 3. päivä voisi jotulla töihin, mutta kun se on jo saikuksi annettu, niin sama olla pois.

Vierailija
99/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Sairaanhoitaja

Miksi sairaanhoitajilla on niin huono vastustuskyky? Hoitajilla on kolme kertaa enemmän sairauspoissaoloja kuin lääkäreillä.

Ei se ole välttämättä huono, se vaan kohtaa niin paljon kaikkea mihin vastata. Stressi myös syö vastustuskykyä, tämä on yleisesti tiedossa. Ja en voi suoraan sanoa miksi on enemmän poissaoloja, mutta oma veikkaukseni on että ehkä siksi kun se hoitaja tapaa sitä sairasta ihmistä ja tekee hänen läheisyydessään tosi likaisiakin hommia joskus yli kolme kertaa enemmän kuin se lääkäri. Ihan vaan vertaus osastolta jossa olen töissä, mulla on kolme potilasta hoidettavana joista yhdellä on korona. Käyn kaikkien luona pitkin päivää, autan vessaan/vaihdan vaipat, tarvittaessa syötän, tarvittaessa asentohoidan, avustan peseytymiset, teen tarvittaessa limaimut ym. Olen tunteja potilastyössä päivän aikana, sen infektiopotilaan luona saatan olla eniten auttamassa. Osastolla on lääkäri joka käy sanotaan vaikka 12 potilaan luona päivän aikana. Hän vietää per potilas aikaa 10-15min ja voi tarvittaessa pyytää hoitajan avuksi näihinkin kohtaamisiin, jos potilasta pitää vaikka auttaa eri asentoon. Lääkäri voi haastattaa potilaan turvavälin päästä, lähikontakti kestää vain joitain minuutteja jos sitäkään.

Teillä on kyllä aseptiikassa ja suojavarusteissa valtavia puutteita, jos potilaiden taudit kiertää myös henkilökunnan. Lisäksi, kaikki hoitajat eivät ole töissä paikoissa, joissa hoidetaan tarttuvia infektiotauteja sairastavia potilaita.

Vierailija
100/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Sairaanhoitaja

Varmasti jossain määrin näin, mutta kyllä työyhteisössä aina jännästi erottuvat ne, jotka ovat koko ajan saikulla. Jos voi ottaa saikkua noin vain, niin taatusti jäädään helpommin myös turhaan kotiin, kun on vähän kipeä olo jne.

Totta, mutta nämä ihmiset päätyvät sitten aikanaan esimiesten syyniin. Meillä oli joskus töissä tällainen saikutttelija ja hän joutui lopulta hakemaan aina lääkärintodistuksen oli sairasloman syy mikä tahansa. En nyt muista varmaksi, mutta mun oletus on että vuodessa saa olla omailmoituksella pois joku 3-4 kertaa ennen kuin asiasta aletaan keskustella esimiesten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi