Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajien nöyryytys vain jatkuu: Nyt Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri poisti hoitajilta oikeuden pitää sairaslomaa omalla ilmoituksella.

Vierailija
07.09.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12612556

Ennen sai olla omalla ilmoituksella viisi päivää. Nyt sairastuneen hoitajan pitää hakea todistus kuin 80-luvun likaisten duunarien. Tämä vie vähäisiä hoitoresursseja.

Todistuksen vaatiminen on aina selvä viesti työnantajan epäluottamuksesta työntekijäänsä kohtaan.

No saapahan lääkärit samat flunssat vastaanotolla käyneiltä sairastuneilta hoitajilta. :D

Kommentit (209)

Vierailija
101/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika härskejä hoitajia jos ovat tosiaan uhanneet olevansa sairaslomalla jos suojelutöihin joutuu. Tuolla hoitotyön etiikalla kannattaisi vaihtaa alaa eikä vain uhkailla sillä.

Niinpä. Parempi olisi pitää viinapulloa matkassa ja hörpätä siitä jos on pelko joutua töihin.

Vierailija
102/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa

Eli mielestäsi hoitajavaje johtuu omin luvin saikuttelusta?

Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.

Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.

- Sairaanhoitaja

Miksi sairaanhoitajilla on niin huono vastustuskyky? Hoitajilla on kolme kertaa enemmän sairauspoissaoloja kuin lääkäreillä.

Ei se ole välttämättä huono, se vaan kohtaa niin paljon kaikkea mihin vastata. Stressi myös syö vastustuskykyä, tämä on yleisesti tiedossa. Ja en voi suoraan sanoa miksi on enemmän poissaoloja, mutta oma veikkaukseni on että ehkä siksi kun se hoitaja tapaa sitä sairasta ihmistä ja tekee hänen läheisyydessään tosi likaisiakin hommia joskus yli kolme kertaa enemmän kuin se lääkäri. Ihan vaan vertaus osastolta jossa olen töissä, mulla on kolme potilasta hoidettavana joista yhdellä on korona. Käyn kaikkien luona pitkin päivää, autan vessaan/vaihdan vaipat, tarvittaessa syötän, tarvittaessa asentohoidan, avustan peseytymiset, teen tarvittaessa limaimut ym. Olen tunteja potilastyössä päivän aikana, sen infektiopotilaan luona saatan olla eniten auttamassa. Osastolla on lääkäri joka käy sanotaan vaikka 12 potilaan luona päivän aikana. Hän vietää per potilas aikaa 10-15min ja voi tarvittaessa pyytää hoitajan avuksi näihinkin kohtaamisiin, jos potilasta pitää vaikka auttaa eri asentoon. Lääkäri voi haastattaa potilaan turvavälin päästä, lähikontakti kestää vain joitain minuutteja jos sitäkään.

Lääkäri tekee muutakin, kuin haastattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ihan normaali käytäntö koko Suomessa että hoitajat voivat saikuttaa viisi päivää omalla luvalla?

Omalla luvalla sairasloman pitämiseen nimenomaan kannustetaan joka alalla ettei kuormiteta vastaanottoja. 

Älä valehtele. On aloja, missä vaaditaan ensimmäisestä päivästä lähtien lääkärin tai hoitajan todistus. Etkö seuraa ketjua, vai miksi väität omiasi?

Vierailija
104/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun likaisia duunareita löytyy vielä kaupan alalta, siivouksesta ym.

Lähes poikkeuksetta näillä aloilla on vaadittu lääkärin/hoitajan todistus jo ensimmäisestä sairauspäivästä lähtien.

Julkisella sai koko pandemia-ajan olla 5 pv pois omalla ilmolla. Kuten hoitajatkin.

Ei saanut. Meillä oli 3 päivää omalla ilmoituksella. T: sh

Vierailija
105/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A, mitä helvetin nöyryyttämistä tuo on?

Ei kaikissa muissakaan työpaikoissa saa sitä sairaslomaa pitää 1-3, pelkästään omalla ilmoituksella.

Monet työpaikat vaativat lääkärin tai terveydenhoitajan todistuksen, jo ensimmäisestä sairaspäivästä lähtien.

Se on täysin työnantajan itsensä päätettävissä oleva asia.

Ruotsissa on aina, se ensimmäinen sairaspäivä palkaton.

Riippumatta siitä, vaikka olis lääkärintodistuksen.

Tuo selittäkääkin Ruotsin koronatilanteen pandemian aikana😂

Vierailija
106/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa

Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.

Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.

- Sairaanhoitaja

Varmasti jossain määrin näin, mutta kyllä työyhteisössä aina jännästi erottuvat ne, jotka ovat koko ajan saikulla. Jos voi ottaa saikkua noin vain, niin taatusti jäädään helpommin myös turhaan kotiin, kun on vähän kipeä olo jne.

Totta, mutta nämä ihmiset päätyvät sitten aikanaan esimiesten syyniin. Meillä oli joskus töissä tällainen saikutttelija ja hän joutui lopulta hakemaan aina lääkärintodistuksen oli sairasloman syy mikä tahansa. En nyt muista varmaksi, mutta mun oletus on että vuodessa saa olla omailmoituksella pois joku 3-4 kertaa ennen kuin asiasta aletaan keskustella esimiesten kanssa.

No tuo 3-4 kertaa viiden päivän saikku omalla ilmoituksella on käytännössä siis juuri sama, kuin yllä mainittu hoitajan keskimääräinen sairauslomamäärä vuodessa, eli noin kuukausi.

Vierailija
107/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun likaisia duunareita löytyy vielä kaupan alalta, siivouksesta ym.

Lähes poikkeuksetta näillä aloilla on vaadittu lääkärin/hoitajan todistus jo ensimmäisestä sairauspäivästä lähtien.

Näiden lisäksi kiinteistöpalvelun sopimuksessa ensimmäinen päivä on aina palkaton, eli ainakin ruohonjuuritasolla mennään koko ajan heikompaan suuntaan.

Tiedän tapauksia, jotka tulivat töihin, vaikka olivat luultavasti koronassa, siis silloin pahoina aikoina, kun ei ollut varaa ottaa tuota palkatonta.

Luultavasti... Kun ihminen on oikeasti, todella kipeä ei kyllä jaksa eikä yksinkertaisesti pysty tekemään töitä.

Vierailija
108/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Sairaanhoitaja

Varmasti jossain määrin näin, mutta kyllä työyhteisössä aina jännästi erottuvat ne, jotka ovat koko ajan saikulla. Jos voi ottaa saikkua noin vain, niin taatusti jäädään helpommin myös turhaan kotiin, kun on vähän kipeä olo jne.

Totta kai ne saikuttajat erottuvat, mutta ei se tarkoita sitä, ettei sille poissaololle ole todellista syytä. Meillä töissä yksinhuoltajalla 3 kouluikäistä lasta. Jokainen lapsi vuorollaan kipeänä, ja sen jälkeen viimeisenä äiti. Oli 4 viikkoa putkeen poissa, tai saattoi siellä välissä olla 1-2 työpäivää jossain. Toinen työntekijä myös jatkuvasti sairaslomilla. On ihan oikeasti sairas, lääkärinsä yrittää saada sairaseläkettä hoidettua, mutta ei tahdo onnistua. Yritä siinä nyt tehdä tietokoneella töitä kun sormet ovat kipeät, lenkkimakkaroiksi turvonneet ja vaatteitakaan ei saa puettua ilman avustajaa kun kädet on niin huonona.

Mä myös jään kotiin heti jos on vähän kipeä olo. Syynä siihen on se, että levätessä tauti ei yleensä iske kunnolla, ja parin päivän saikku riittää. Sitten jos tauti pääsee iskemään, on perussairauden takia heti kyseessä ainakin kahden viikon sairasloma. Parempi sekä minulle että työnantajalle että jään heti pienestäkin kotiin.

Vierailija
109/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkä tai mielenterveys-ongelmat (+ uhkaavuus) riittää aina saikun saamiseen. 

Onkos niitä paljonkin siellä!? Niitä ongelmia.

Vierailija
110/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki räkätautiset  tai vaikka norosta kärsivät sitten hakemaan saitsulappua. Muista sairauksistahan tuo ei ole ennenkään kelvannut vaan esimerkiksi selkävammainen on heti mennyt lääkäriin/hoitajalle. 

Meillä ei selkä/tulesvammainen pääse edes hoitajalle. Ajanvaraus ei anna aikaa kuin fyssarille. Joille aikoja kk päähän. Uusin ohjeistus kaupan alalta. Olette onnekkaita.

Sama juttu omalla työnantajalla, tosin ei ole kaupanala.

Vierailija
111/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 2000-luvun "likainen duunari" (olipa muuten ikävän väheksyvä vertaus). Meillä täytyy olla työterveyslääkärin/hoitajan todistus ekasta päivästä lähtien, mutta terveysasemalle ei tarvitse raahautua vaan todistuksen voi saada myös etävastaanoton kautta.

Vierailija
112/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Sairaanhoitaja

Totta, mutta nämä ihmiset päätyvät sitten aikanaan esimiesten syyniin. Meillä oli joskus töissä tällainen saikutttelija ja hän joutui lopulta hakemaan aina lääkärintodistuksen oli sairasloman syy mikä tahansa. En nyt muista varmaksi, mutta mun oletus on että vuodessa saa olla omailmoituksella pois joku 3-4 kertaa ennen kuin asiasta aletaan keskustella esimiesten kanssa.

No tuo 3-4 kertaa viiden päivän saikku omalla ilmoituksella on käytännössä siis juuri sama, kuin yllä mainittu hoitajan keskimääräinen sairauslomamäärä vuodessa, eli noin kuukausi.

Omalla kohdallani tuo tarkoittaa max. 12pv vuodessa, koska saan kolme päivää saikkua omailmoituksella ja kaksi lisää jos esimies suo. Ei kaikilla ole tuota automaattista viiden päivän saikkuoikeutta, mulla ei ole ollut koskaan vaikka olen parissakin eri sairaalassa ollut töissä täällä Suomessa. Mulle on myös se ja sama onko ihminen saikulla päivän vai kuukauden vuodessa jos sairasloma on oikeasta syystä. Pääasia ettei ole kipeänä töissä tartuttamassa tai rikkomassa itseään, jos pitäisi olla kotona toipumassa. Se että sairaslomaa on oikeus pitää ei sitäpaitsi tarkoita että kaikki olisivat saikulla tuon ajan vuodessa. Oon itse tänä vuonna ollut saikulla seitsemän päivää, kaikki koronan vuoksi yhteen putkeen ja lääkärintodistuksella lisäpäivät viiden päivän jälkeen. Edeltävä saikku taisi olla yli kaksi vuotta sitten.

- Sairaanhoitaja

Vierailija
113/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Sairaanhoitaja

Totta kai ne saikuttajat erottuvat, mutta ei se tarkoita sitä, ettei sille poissaololle ole todellista syytä. Meillä töissä yksinhuoltajalla 3 kouluikäistä lasta. Jokainen lapsi vuorollaan kipeänä, ja sen jälkeen viimeisenä äiti. Oli 4 viikkoa putkeen poissa, tai saattoi siellä välissä olla 1-2 työpäivää jossain. Toinen työntekijä myös jatkuvasti sairaslomilla. On ihan oikeasti sairas, lääkärinsä yrittää saada sairaseläkettä hoidettua, mutta ei tahdo onnistua. Yritä siinä nyt tehdä tietokoneella töitä kun sormet ovat kipeät, lenkkimakkaroiksi turvonneet ja vaatteitakaan ei saa puettua ilman avustajaa kun kädet on niin huonona.

Mä myös jään kotiin heti jos on vähän kipeä olo. Syynä siihen on se, että levätessä tauti ei yleensä iske kunnolla, ja parin päivän saikku riittää. Sitten jos tauti pääsee iskemään, on perussairauden takia heti kyseessä ainakin kahden viikon sairasloma. Parempi sekä minulle että työnantajalle että jään heti pienestäkin kotiin.

Nythän erona on vain se, että käydään lääkärin tai hoitajan luona toteamassa se tarve sairauslomalle. Ei tämä nyt maailmanloppu ole.

Vierailija
114/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se on jos oikeuksia ruvetaan laajemmin väärinkäyttämään. Sitten ne otetaan pois ja on turha valittaa. 

Vierailija
115/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Likaisten duunarien? Jos haluaa kunnioitusta omalle ammatilleen, niin kannattaa kunnioittaa muitakin.

Juuri näin. Pisti pahoin silmään törkeä nimitys. Hoitajat tarvitsevat myös meidän likaisten duunarien työpanosta.

T. Siivooja/laitoshuoltaja

Vierailija
116/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miteb se vie hoitoresursseja?

Vierailija
117/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Sairaanhoitaja

Omalla kohdallani tuo tarkoittaa max. 12pv vuodessa, koska saan kolme päivää saikkua omailmoituksella ja kaksi lisää jos esimies suo. Ei kaikilla ole tuota automaattista viiden päivän saikkuoikeutta, mulla ei ole ollut koskaan vaikka olen parissakin eri sairaalassa ollut töissä täällä Suomessa. Mulle on myös se ja sama onko ihminen saikulla päivän vai kuukauden vuodessa jos sairasloma on oikeasta syystä. Pääasia ettei ole kipeänä töissä tartuttamassa tai rikkomassa itseään, jos pitäisi olla kotona toipumassa. Se että sairaslomaa on oikeus pitää ei sitäpaitsi tarkoita että kaikki olisivat saikulla tuon ajan vuodessa. Oon itse tänä vuonna ollut saikulla seitsemän päivää, kaikki koronan vuoksi yhteen putkeen ja lääkärintodistuksella lisäpäivät viiden päivän jälkeen. Edeltävä saikku taisi olla yli kaksi vuotta sitten.

- Sairaanhoitaja

Ja sillähän se oikea syy selviää että hakee saikkua eikä vaan itse ilmoittele.

Vierailija
118/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihan tutkittu, että omalla ilmoituksella ollaan pois lyhyempi aika kuin lääkärin kirjoittamalla lomalla. Tästä lähin jokaiselle paukkuu lääkäriltä siis se 5pv kun muuten olisi oltu se 2-3pv... No sujuuhan se näinkin.

Vierailija
119/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ihan normaali käytäntö koko Suomessa että hoitajat voivat saikuttaa viisi päivää omalla luvalla?

Ei. Se oli korona-ajan poikkeuskäytäntö, jota nyt on hiukan liian moni hoitsu käyttänyt työtaisteluaseena.

Itse vetävät itsensä ja arvostuksensa viemäristä alas. Kannattaisi äänestää liittopomoksi joku jolla on järki päässä ja neuvottelutaitoja, eikä sitä joka huutaa kovimmin.

Luulin Rytköstä persuksi ja kevään vaaleissa hän varmaan onkin sitä. Ellei VKK:n listalla.

Vierailija
120/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likaiset duunarit kuulostaa joltain mitä Putlerin trolli päästää suustaan.