Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien nöyryytys vain jatkuu: Nyt Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri poisti hoitajilta oikeuden pitää sairaslomaa omalla ilmoituksella.

Vierailija
07.09.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12612556

Ennen sai olla omalla ilmoituksella viisi päivää. Nyt sairastuneen hoitajan pitää hakea todistus kuin 80-luvun likaisten duunarien. Tämä vie vähäisiä hoitoresursseja.

Todistuksen vaatiminen on aina selvä viesti työnantajan epäluottamuksesta työntekijäänsä kohtaan.

No saapahan lääkärit samat flunssat vastaanotolla käyneiltä sairastuneilta hoitajilta. :D

Kommentit (209)

Vierailija
201/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa

Eli mielestäsi hoitajavaje johtuu omin luvin saikuttelusta?

On se aivan varmasti yksi osasyy. Jokaisella hoitajalla on taatusti ollut ainakin yksi työkaveri, jonka saikut oppii ennustamaan etukäteen. Siinä sitten väsyvät kaikki muut, kun joutuu tekemään työtä vajaalla henkilökunnalla, kun Pirrellä sattui taas tulemaan migreeni tai mahatauti loman jälkeen tai hänelle epämieluisan työvuoron kohdalla. Pahimmillaanhan tämä kumuloituu, kun Lissu katsoo työvuorolistasta, että hän ja Pirre ovat jouluaattona työvuorossa, eli Lissu tietää joutuvansa tekemään tuplavuoron ja tämän välttääkseen jää myös itse töistä pois, koska olo tuntuu vähän flunssaiselta...

Vierailija
202/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Josko ne alituiset, omat saikut vähenisivät, kun täytyy lääkäriin asti raahautua.

Ei vähene. Olen ollut työterveydessä töissä vuosikaudet ja tämä on se iänikuinen asia, mihin yritykset kompastuvat. Työterveyshuoltoa yritetään käyttää portinvartijana sairauslomien myöntämisessä, mutta todellisuudessa lääkäri tai hoitaja ei vain yksinkertaisesti voi lähteä kyseenalaistamaan työntekijän oireita. Tietysti jos paljon kertyy esim. lyhyitä poissaoloja, niin pyritään aktiivisesti ohjaamaan oikealle taholle sairauslomakierteen katkaisemiseksi.

Avainroolissa on esihenkilö. Kaikki lähtee siitä. Esihenkilön täytyy pysyä kartalla työntekijöiden tilanteesta ja matalalla kynnyksellä pitää varhaisen tuen keskusteluja. Ja ikävä totuus on se, että jos töissä on hyvä olla, niin kynnys saikutella huvikseen, on korkea. Joten panostakaa johtamiseen, se on kaiken perusta.

Se, että jo ensimmäisestä päivästä tarvitaan sairauslomatodistus, ei suinkaan laske henkilöstökustannuksia. Päinvastoin. Kontaktit ja vastaanotot tulevat yritykselle kalliiksi ja ammattihenkilö määrää yleensä pidemmän sairausloman, mitä henkilö itse päätyisi pidempään. Aivan älytöntä. Johtamiseen ja esihenkilötyöhön panostaminen tuo pitkässä juoksussa yritykselle säästöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mites sen saikkulapun käytännössä saa, kun ei saa aikojakaan terveydenhuoltoon? Ja käsittääkseni vain lääkäri voi kirjoittaa saikkua takautuvasti.

Jep. Tämä systeemihän ei suinkaan ruuhkauta jo ennestään ruuhkaista terveydenhuoltoa, eipä.

Tämän systeemin vuoksi terveydenhuolto tuskin kovin pahasti ruuhkautuu, kun tunnolliset työntekijät ovat hakeneet saikkulappunsa tähänkin asti ja ne, jotka ovat tähän asti sairastaneet omailmoituksella krapulaa tai festarikärpäsen puremaa eivät kehtaa sitä saikkulappua tulla hakemaan, vaan menevät mieluummin töihin tai ovat luvattomasti pois.

Vierailija
204/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole koskaan ollut omalla ilmoituksella pois semmoisessa kunnossa että olisin päässyt saikkulappua hakemaan. Joka kerta on ollut semmoinen tauti ettei juuri ole sängystä noustu päivän aikana. (Ja ei, ei ollut digitaalista vaihtoehtoa.)

Alalla saikutetaan paljon. Mistähän se voisi johtua? Vaikuttaisiko työntekijöiden terveydentilaan, jaksamiseen ja resistenssiin jotkin asiat? Eiköhän ne kannattaisi korjata ennemmin kuin tehdä hommat entistä hankalammiksi.

Vierailija
205/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työtön on työkokeilussa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä niin kela vaatii sairaslomalapun. Työtön ei saa kulukorvausta sairaspäiviltä eikä ole työterveyshuoltoa.

Älä turhaan kadehdi  ei se hoitsun työterveyskään niin kattava ole että sinne flunssa saikkua pääsee hakemaan. Siellä terveyskeskuksen päivystyksessä sinun kanssasi se hoitusukin siis istuu .

Vierailija
206/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Likaisten duunarien? Jos haluaa kunnioitusta omalle ammatilleen, niin kannattaa kunnioittaa muitakin.

Kyllä. Ehdottomasti näin.

Vierailija
207/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Minä olen ammatiltani hoitaja ja minä taasen olen huomannut, ettei esimies ole kiinnostunut siitä, kuinka usein työntekijöillä on sairaspoissaoloja. Minunkin työpaikoilla ne määräaikaiset sijaiset, joilla on vähän väliä sairaslomia, saavat jatkoa työsoppariin ja sitten ne, joilla on harvoin saikkua, eivät saa jatkaa samassa työpaikassa.

Hyväveli-säätöä.

Vierailija
208/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työtön on työkokeilussa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä niin kela vaatii sairaslomalapun. Työtön ei saa kulukorvausta sairaspäiviltä eikä ole työterveyshuoltoa.

Älä turhaan kadehdi  ei se hoitsun työterveyskään niin kattava ole että sinne flunssa saikkua pääsee hakemaan. Siellä terveyskeskuksen päivystyksessä sinun kanssasi se hoitusukin siis istuu .

Kyllä sinne työterveyteen on mentävä kun työnantaja niin vaatii. Työnantajan ei ole pakko hyväksyä saikkulappua muualta kuin nimittämältään taholta (työterveys).

Vierailija
209/209 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Josko ne alituiset, omat saikut vähenisivät, kun täytyy lääkäriin asti raahautua.

Ei vähene. Olen ollut työterveydessä töissä vuosikaudet ja tämä on se iänikuinen asia, mihin yritykset kompastuvat. Työterveyshuoltoa yritetään käyttää portinvartijana sairauslomien myöntämisessä, mutta todellisuudessa lääkäri tai hoitaja ei vain yksinkertaisesti voi lähteä kyseenalaistamaan työntekijän oireita. Tietysti jos paljon kertyy esim. lyhyitä poissaoloja, niin pyritään aktiivisesti ohjaamaan oikealle taholle sairauslomakierteen katkaisemiseksi.

Avainroolissa on esihenkilö. Kaikki lähtee siitä. Esihenkilön täytyy pysyä kartalla työntekijöiden tilanteesta ja matalalla kynnyksellä pitää varhaisen tuen keskusteluja. Ja ikävä totuus on se, että jos töissä on hyvä olla, niin kynnys saikutella huvikseen, on korkea. Joten panostakaa johtamiseen, se on kaiken perusta.

Se, että jo ensimmäisestä päivästä tarvitaan sairauslomatodistus, ei suinkaan laske henkilöstökustannuksia. Päinvastoin. Kontaktit ja vastaanotot tulevat yritykselle kalliiksi ja ammattihenkilö määrää yleensä pidemmän sairausloman, mitä henkilö itse päätyisi pidempään. Aivan älytöntä. Johtamiseen ja esihenkilötyöhön panostaminen tuo pitkässä juoksussa yritykselle säästöjä.

Näinhän se menisi, jos ne saikkulaput haettaisiin työterveydestä eli firman piikkiin. On kuitenkin aika paljon myös sitä, että todistus vaaditaan, mutta työterveyttä ei ole (tai siis on pelkkä lakisääteinen, joka ei näitä kata). Lyhyet perussaikut toki hoituvat varsin kätevästi silloinkin, kun pelkkä puhelu terveyskeskukseen tuo todistuksen postissa kotiin, mutta veronmaksajien rahaa siihen kuluu silti. Mun mielestä voitaisiin ihan hyvin tehdä sellainen laki, että julkinen sektori ei hoida sellaisia keissejä, joissa ainoa syy terveydenhuoltoon hakeutumiseen on työnantajan vaatima saikkulappu. Silloin työnantaja voisi valita, maksaako kyseiset käynnit työterveydessä vai salliiko omailmoituspoissaolot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi