Hoitajien nöyryytys vain jatkuu: Nyt Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri poisti hoitajilta oikeuden pitää sairaslomaa omalla ilmoituksella.
https://yle.fi/uutiset/3-12612556
Ennen sai olla omalla ilmoituksella viisi päivää. Nyt sairastuneen hoitajan pitää hakea todistus kuin 80-luvun likaisten duunarien. Tämä vie vähäisiä hoitoresursseja.
Todistuksen vaatiminen on aina selvä viesti työnantajan epäluottamuksesta työntekijäänsä kohtaan.
No saapahan lääkärit samat flunssat vastaanotolla käyneiltä sairastuneilta hoitajilta. :D
Kommentit (209)
Meillä saa olla 3pv omalla ilmoituksella, paitsi ei kesälomakaudella, joulu-tammikuussa ja nyt ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehy ja Super ovat epäluottamuslauseensa ansainneet.
Ja sinä hoitamattomuuden.
Tällainen sairas uho juurikin johtaa sääntöjen tiukentamiseen.
Kuule kun ei koske minua. En ole alalla, mutta hoitajien puolella silti.
vasen vihreä vasen vihreä. asento!
Vierailija kirjoitti:
80-luvun likaisia duunareita löytyy vielä kaupan alalta, siivouksesta ym.
Lähes poikkeuksetta näillä aloilla on vaadittu lääkärin/hoitajan todistus jo ensimmäisestä sairauspäivästä lähtien.
Näiden lisäksi kiinteistöpalvelun sopimuksessa ensimmäinen päivä on aina palkaton, eli ainakin ruohonjuuritasolla mennään koko ajan heikompaan suuntaan.
Tiedän tapauksia, jotka tulivat töihin, vaikka olivat luultavasti koronassa, siis silloin pahoina aikoina, kun ei ollut varaa ottaa tuota palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa
Eli mielestäsi hoitajavaje johtuu omin luvin saikuttelusta?
Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.
Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.
- Sairaanhoitaja
Miksi sairaanhoitajilla on niin huono vastustuskyky? Hoitajilla on kolme kertaa enemmän sairauspoissaoloja kuin lääkäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain etuuksia yhtäkkiä poistetaan, kertoo se yleensä siitä, että ei ole pelattu sovituilla säännöillä. Syyllinen löytynee tässäkin tapauksessa työyhteisön sisältä. Kakkamainen homma, kun kaikki kärsii, vaan eipä yllätä.
Luitko lainkaan juttua? Et ilmeisesti kommentista päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt, että juuri tuo ahkera saikuttaminen on eräs näiden hoitoalan työpaikkojen kärkiongelma. Ihmiset jäävät usein pois työstä lyhyellä varoitusajalla, eikä sijaisia saada. Tuollainen omin luvin saikuttelu olisi pitänyt poistaa jo aikapäiviä sitten. Itsekin olen jokaisesta sairaspäivästä joutunut hakemaan todistuksen, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Nimim. Keskimäärin 2 sairauspäivää vuodessa
Kuten sanoin, alalla ilmeisesti saikutellaan paljon. Tämä on tullut esiin hoitajapulaa koskevassa keskustelussa. Kyllä se varmasti jossakin määrin vaikuttaa esimerkiksi työpaikan henkilöstön pysyvyyteen, jos pitäisi aina olla paikkaamassa toisten poissaoloja.
Ohis, mutta alalla saikutellaan paljon mm. koska ollaan jatkuvasti tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa. En tiedä mistä se myytti on tullut, että kaikilla hoitajilla on ihan super vastustuskyky johon mikään ei tartu. Jos on noroa, niin moni hoitaja saa noron. Jos on influenssaa, niin moni sairastuu siihenkin vaikka olisi rokotus, koska saattaa joutua hoitamaan ihan jatkuvasti influenssaisia ihmisiä ja se suojaus ei ole mikään 100%. Flunssa voi tulla meistä kelle hyvänsä ja aika moni potilas käy flunssassa joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Harva joka ei ole hoitoalalla kohtaa niin paljon eri taudinaiheuttajia päivän aikana kuin hoitajat. Oon tehnyt töitä aikoinaan myös päiväkodissa ja siellä ihan sama ilmiö, kun tautikausi alkaa niin henkilöstö käy sen myös läpi.
- Sairaanhoitaja
Miksi sairaanhoitajilla on niin huono vastustuskyky? Hoitajilla on kolme kertaa enemmän sairauspoissaoloja kuin lääkäreillä.
Altistuksia on moninkertainan määrä verrattuna lääkäreihin koska hoitajat ovat potilaiden kanssa tekemisissä usemmin ja pitempiä aikoja kerrallaan.
En kerran saanut yhtä päivää vapaaksi (palkattomaksi) ja kävin lääkärissä ja saikkua tulikin 10 päivää.
Näissä voi siis käydä "sitä saa mitä tilaa", kun käskee mennä lääkäriin.
Hoitoalan negatiivisia uutisia on jo niin paljon, että ne eivät enää vaikuta.
Nämä riittävät jo siihen, että koulutukseen ei vuosikausiin hakeudu yksikään täysjärkinen ihminen, oli kutsumus mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sairaanhoitaja
No ei ne kaikki potilaat ainakaan flunssaisia ole.
Leikkauksia ei edes tehdä, jos on tulehdustila päällä.
Vai onko joka sairaalassa, joka ikinen potilas aina nuhassa, flunssassa, tai ripulissa, joka kaikkiin hoitajiin.
Suurin osa hoitajien saikuista on puhtaasti sekä henkistä että fyysistä väsymystä.
Että on pakko saada levähtää joskus se pari päivää. Omalla ilmoituksella, että flunssa tms.
Olen ollut kaupan alalla töissä yli 25 v. Aina sairastuessa pitänyt olla hoitajan/lääkärin todistus heti ensimmäisestä päivästä. Olen pitänyt tätä ihan normaalina käytäntönä. Sen sijaan olen ihmetellyt näitä omalla ilmoituksella saikuttavia, kuka mistäkin syystä. Aika helposti otetaan muutamia ylimääräisiä vapaapäiviä...
Meillä saa omalla ilmoituksella olla kolme päivää pois, tosin ei koske enää paria tyyppiä kun alkoivat olemaan joka maanantai saikulla.
Nyt sitten tarvitsevat lääkärintodistuksen...
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kaupan alalla töissä yli 25 v. Aina sairastuessa pitänyt olla hoitajan/lääkärin todistus heti ensimmäisestä päivästä. Olen pitänyt tätä ihan normaalina käytäntönä. Sen sijaan olen ihmetellyt näitä omalla ilmoituksella saikuttavia, kuka mistäkin syystä. Aika helposti otetaan muutamia ylimääräisiä vapaapäiviä...
Vaativammissa tehtävissä työt eivät maagisesti katoa, kun makaat saikulla, vaan työvuori odottaa hetkeä, kun palaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi omalla luvalla, mutta ilman palkkaa. Lääkärintodistuksella saisi kuitenkin täyden palkan. Poistaisi kummasti näitä yllättäviä sairastumisia ennen tiettyjä tapahtumia :)
Tämä! Paitsi että voitaisiin vielä tiukentaa, eli 3 ensimmäistä saikkupäivää ovat aina palkattomia.
Tämähän vain tarkoittaisi sitä, että sitten mennään sairaana töihin ja tartutetaan muutkin työntekijät. Kenen etu se sitten lienee. Onneksi on mahdollista tehdä etänä, ei tarvitse saikkuja tai saikkulappuja ennen kuin on oikeasti kunnolla kipeä. Toki se saikkulapun hakeminen 50 kilometrin päästä oksennustaudissa on oma rupeamansa, mutta onneksi ei kovin usein ole tarvinut..
Jaahas no entäs sitten lapsen sairastelun takia loma? Näitä saattaa kertyä paljon, jos pieniä lapsia. Itse en ollut paljon koskaan sairaana, mutta lapsen takia usein joutui olemaan. Yksi työnantaja ei vaatinut edes lapsen sairastelusta todistusta kolmeen päivään, toinen vaati heti ensimmäisestä päivästä. Riippuu tuossakin työnantajasta.
Ei ole nöyryyttämistä. On ihan oikein.
Kyllä se saikkulappu on aivan yhtä tyhjän kanssa, ihan yhtä hyvin voisi olla omalla ilmoituksella. Minä kirjoittelen työkseni näitä sairaslomalappuja ihmisille terveyskeskuksen puhelinpalvelussa. Mistä minä tiedän onko se soittaja oikeasti sairas vai huijaako vain? Ihan yhtälailla minä luotan hänen sanaan kun mitä se työnantaja voisi luottaa. Minusta minä olen ihan turha välikäsi siinä...
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan negatiivisia uutisia on jo niin paljon, että ne eivät enää vaikuta.
Nämä riittävät jo siihen, että koulutukseen ei vuosikausiin hakeudu yksikään täysjärkinen ihminen, oli kutsumus mikä tahansa.
Hoitoala itse pilaa mainettaan.
Vierailija kirjoitti:
noo kyllä minä voin flunssassa mennä töihin. Pistetään korona nyt sitten kiertämään oikein kunnolla.
Tulihan se tyypillinen marttyyri-kommentti sieltä... Pahinta on se kuinka nämä hyväksikäyttäjät osaavat manipuloida ihmisiä juuri tuollaisilla lauseilla.
He saavat empatiakykyiset ihmiset täysin polvilleen ja vain nauravat päälle. Ei heitä hävetä olla poissa ilman syytä ja jättää töitä muille. Tämä on tärkeä asia muistaa.
Itse olen hyvin vasemmistoliittolainen, mutta teho - osastolle lakot ja kolminkertaiset saikkupäivät muihin verrattuna. Ison kaupungin ns. varhaiskasvatus ja kotihoito pyörisi ilan saikuttelua.
Rytköskä on itsekäs kusipää, ehkä hyvä kiristää ruuvia, niin loppuu show nopeammin.