Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloiset naiset (ja miksei miehetkin), onko teillä varaa pitää pitkää tukkaa? Itselläni ei ole...

Vierailija
06.09.2022 |

Olen sairaseläkkeellä oleva nainen, asun yksin vuokralla, veden tasauslasku tulee kerran vuodessa lokakuussa. Harmittaa, kun jouduin leikkaamaan pitkät, luonnonkiharat hiukseni lyhyehköiksi :/

Tilanne on se, että hiuspohja on rasvoittuva (ollut jo pitkään) ja köyhänä ei ole varaa pestä pitkiä hiuksia tarpeeksi usein (3-4 krt/vko) joten nyt oli pakko leikata monta senttiä pois pituuksista jolloin riittää, kun pesee vain 2 kertaa viikossa. Mutta surettaa, että tähän on tultu, en olisi uskonut että näin käy Suomessa...

Veden tasauslasku voi siis olla satoja euroja (koko vuoden ajalta laskutetaan, vaikka vesi sisältyy vuokraan) ja nyt on pelko, riittääkö rahat...

Kohtalotoveraita?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ihan poikatukkaa leikkaa niin on helppo oppia itse lyhentämään hiuksia, esim leukaan asti. Youtubesta löytyy videoita eli ei sen lyhemmän tukan aina tarvi tarkoittaa ns kanan perse tukkaa

Vierailija
82/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee rahaa hoitoaineisiin. Hiukset menee takkuun pestessä, ja ainoa keino on lutrata paljon hoitoaineitta, jotta saan ne suohkussa kammattua.

Kannattaa kokeilla rohkeasti eri shampoita. Minulla on todella hankala hiuslaatu - kolmea erityyppistä hiusta samassa päässä- ohuenohuita suoria haituvia, laineita, paksuja kiharampia... lopputulos epämääräinen helposti takkuuntuva laine pitkissä hiuksissa.

Olen kokeillut kaikki curly girl-metodit yms erilaiset shampoot, viimein olen päätynyt sulfaatittomiin & silikoonittomiin joita käyttäessä esimmäistä kertaa elämässä en oikeasti tarvitse hoitoainetta enää ollenkaan, niitä nyrkinkokoisia takkuja ei hiuksiin tule enää ollenkaan (ja ennen siis vaikka olisi mitä hoitoainetta käyttänyt). Näin on jo pari vuotta mennyt, hiukset näyttävät todella hyvinvoivilta eivätkä myöskään latistu päätä myöden kun hoitoaine ei tuo lisää painoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä leikkasit?

Kai nyt muitakin tapoja on kuin pesu tai leikkaus?

Kuivashampoo, itsetehtynä?

Huivista turbaani, 40-luvun tyyliin? Noilla olisi saanut jo hyvinkin pidennettyä pesuväliä, jopa enemmän kuin tuon 2krt viikossa

Suomessa voi käyttää kotimaista perunajauhoa kuivashampoona jos on blondi ja hiusten sävy on viileä. Lämminsävyisten kuivashampoon perusaine on monesti maissijauho ihan niissä kaupan spraypulloissakin.

Jauho purkkiin ja siitä 5 cm leveällä maalauspensselillä päänahkaan jakauksittain. Sitä voi käyttää myös talkin sijasta jalkoihin kun ajaa uusia kenkiä sisään tai kainaloihin jos tarvii lisää pitoa deodoranttiin tai antiperspiranttiin. Tietenkin noiden pitää olla kuivuneita ennen kuin laittaa mitään jauhoja kainaloon.

Jos kaupan suolasprayn hinta vaivaa mieltä niin halvemmaksi tulee ostaa pussi merisuolaa ja suihkepullo. Sitten liottaa 2 rkl merisuolaa 2 desiin kiehuvaa vettä kahvikupissa ja siirtää sen suihkepulloon seoksen jäähtyneenä.

Käytetyt kahvinporot kannattaa antaa kuivua leveäksi levitettyinä lautasella ja sitten sekoittaa niitä pari rkl samaan määrään saippuaa tai ruokaöljyä. Sillä kuorii jalat lopuksi ja astuu varovasti vaikka lattialuutun päältä vessanpöntölle kuivaamaan ja raivaamaan jalat sekä laittaa vanhat tennissukat päälle niin aamulla ovat ihanan pehmeät jalat.

Kannattaa käyttää kotoa löytyviä aineksia. Etenkin kun kahvi on kallista on hullua heittää käytetyt kahvinporot kompostiroskiin kun niitä voi käyttää kauneudenhoidossa tai ne voi kipata puun tai pensaanjuurelle kasvua parantamaan.

Vierailija
84/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on alaselkään asti ulottuvat (paksut) hiukset. On oikein hyvin on varaa pestä ne 3-4 kertaa viikossa.

YouTubessa on videoita siitä, kuinka superpitkähiuksiset pesevät löysästi letitetyn tukkansa päänahan lavuaarissa bideesuihkulla.

Vierailija
85/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku senttien leikkaaminen muka vaikuttaa siihen kuinka usein hiukset pitää pestä??

Ei tarvitse pestä pitkiä latvoja (nekin vaahtivat shampoota ja hoitoainetta) jos leikkaa ihan lyhyeksi

Aloittajan ongelma oli rasvoittuva hiuspohja jonka takia hiukset piti pestä 3-4 kertaa viikossa, mutta pituutta lyhentämällä oli mystinen vaikutus hiuspohjaan ja nyt riittää enää 2 krt viikossa.

Kannattaisi ottaa permanentti. Sehän alkaa olla taas muotia. Se nostaa hiuksia irti päänahasta.

Vierailija
86/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, kalliimmaksihan se lyhyt tukka tulee, pitkä tukka vaan leikataan itse saksilla poikki parin vuoden välein.

Ellei sit ajele siiliä koneella, se taitaa pitkän päälle olla halvin. Tai joku variksepelätintyylimitse leikattuna?

Mä leikkaan itse lyhyen tukkani. Käytän hiustenleikkuusaksia, ohennussaksia ja miehen partakonetta niskaan. Tulee ihan ihailevia kommentteja, sopii kuulemma mulle. Leikkaan noin korvien pituudelle ja ohennan reippaasti kun tukka on niin paksu. Mulla on toki myös alumiinipuikko välineiden teroitukseen ja kylppärin peilistä näkee hyvin pään joka puolelta.

Opin myös itse leikkaamaan pikkuhiljaa. Teininä jo vedin välillä otsatukkaani itse lyhyeksi, joskus 14 iässä vedin itse saksilla tukkani polkaksi (vähän sinnepäin :D) ja vanhempana leikkasin otsistani säännöllisesti. Yritin vuosia kasvattaa hiuksia kampaajien opeilla joiden mukaan pitää leikkauttaa latvat joka toinen kuukausi.

Pitkiin hiuksiin leikkasin joskus unicorn cutia YouTuben ohjeilla. Leikkasin myös kaverini ja mieheni pitkää tukkaa. Oman tukkani leikkasin taas kerran polkaksi, mutta latva oli epätasainen joten siistin kampaajalla.

Viimeksi kyllästyin siihen kun kampaaja jätti latvan niin paksuksi ja halusin itse keveän, rikotun latvan noin korviin asti ja rikotun otsatukan.

Leikkaan hiuksia ylhäältä alaspäin suuntautuvin vedoin, niskan riittävän lyhyeksi ja kevennän ohennussaksilla etenkin alaosasta. Teen sinne tänne kerroksia, koska haluan tosiaan hiusten nousevan latvasta vahan avulla. Ja ei maksa mitään.

Vierailija
87/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorat hiukset saa pysymään vähän puhtaamman näköisinä laittamalla isot papiljotit pesun jälkeen melko kuiviin, mutta vielä vähän nihkeisiin hiuksiin. Ohuet hiukset kyllä takertuvat kiinni helposti piikkeihin, mutta sopivan mittaiset hiukset ja tarpeeksi isot rullat auttavat. Ei tule varsinaisesti kihara, vaan lähinnä vähän kuohkea ja irti hiuspohjasta oleva hius. Nykyisin en viitsi enää laittaa, mutta aikaisemmin tein näin melkein aina pesun jälkeen. Saa alapeukuttaa, kun on niin vanhanaikainen keino, mutta ihan toimiva systeemi. En käyttänyt mitään kuivainta, vaan annoin kuivua itsekseen. Jos hiukset on litimärät, niin eivät oikein kuivu rullattuina, siksi vasta melkein kuiviin hiuksiin ne rullat.