Pienituloiset naiset (ja miksei miehetkin), onko teillä varaa pitää pitkää tukkaa? Itselläni ei ole...
Olen sairaseläkkeellä oleva nainen, asun yksin vuokralla, veden tasauslasku tulee kerran vuodessa lokakuussa. Harmittaa, kun jouduin leikkaamaan pitkät, luonnonkiharat hiukseni lyhyehköiksi :/
Tilanne on se, että hiuspohja on rasvoittuva (ollut jo pitkään) ja köyhänä ei ole varaa pestä pitkiä hiuksia tarpeeksi usein (3-4 krt/vko) joten nyt oli pakko leikata monta senttiä pois pituuksista jolloin riittää, kun pesee vain 2 kertaa viikossa. Mutta surettaa, että tähän on tultu, en olisi uskonut että näin käy Suomessa...
Veden tasauslasku voi siis olla satoja euroja (koko vuoden ajalta laskutetaan, vaikka vesi sisältyy vuokraan) ja nyt on pelko, riittääkö rahat...
Kohtalotoveraita?
Kommentit (87)
Itselläni puolipitkät hiukset ja rasvoittuva päänahka ja pakko pestä vähintään 2-3 kertaa viikossa, muuten hiuspohja kutisee liiasta talista. Päänahka on herkkä ja kuivashampoosta ärsyyntyy joten sitä ei voi käyttää kovin usein. Omaan myös rasvoittuvan sekaihon eli ei mikään mukava yhdistelmä :(
Pakko hyväksyä kovat vesilaskut (vaikka hana toki kiinni sen ajan kun shampoota laitan, hoitoainetta en käytä)
Nyt oli kyllä niin omituinen aloitus että oletko joku trolli:D.
Ihan hyviä shampoita saa puolen litran tonkissa vähän yli vitosella. Älä ap viitsi.
Ap minä pesen pitkät hiukset nopeasti: käsisuihkulla kastelen hiukset. Laitan vähän shampoota kämmeniin ja hieron käsiä yhteen kunnes se vaahtoaa. Upotan sormet hiuksiin päänahkaan asti ja hieron koko päänahan. Huuhtelen pois. Laitan latvoihin vähän hoitoainetta ja haron hiuksia läpi. Huuhtelen latvat. Latvoja ei tarvitse pestä erikseen shampoolla, se vain kuivattaa. Ja hoitoainetta ei tarvitse kuin nokareen.
Minulla on pitkähköt, olkapäiden alle ulottuvat hiukset, ja pesen hiukset kerran viikossa. Suihkussa käyn päivittäin.
Päänahkaansa voi totuttaa harvempaan pesuväliin, jolloin rasvoittuminenkin vähenee. Minä pesin ennen hiukset joka päivä, mutta nykyään kerran viikossa riittää mainiosti.
Eli jos haluat säästää vettä, pese hiukset vain harvemmin. Kyllä se päänahka siihen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en siis leikannut "poikatukkaa" (leikkaan itse hiukseni) vaan leuan alapuolelle, ennen pituus yli olkapäiden
ap
Tarina muuttuu aika vauhdilla. Aloituksessa leikkasit pitkät hiukset lyhyehköiksi, mutta nyt taisikin kyseessä olla lobin tasoitus.
Aloittajan tarina tosiaan muuttuu, mutta minä kyllä käsitin jo aloituksesta, ettei aloittaja lyhentänyt hiuksiaan kovin paljoa. Jos joku sanoo, että hiuksista piti leikata "monta senttiä", niin itse kyllä käsitän sen niin, että ne lyhenivät alle 10 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että minua haukutaan provoksi :D Jännä, että ennen hiusten huuhtelu kesti sen 10 min ja nyt lyhyehköllä tukalla puolet vähemmän. Voitte toki olla uskomatta, jos haluatte
ap
Hiusten huuhtelu kestää 10 minuuttia? Onko sulla joku pakko-oirehäiriö vai mitä hittoa?
Olen ollut suurimman osan elämästäni lyhythiuksinen. Ei siinä mitään, ihan kätevä. Erityisesti hyvin lyhyt hius on nopeampi kuivata aamuisin aamulenkkien jälkeen. Lyhyet hiukset pesin vähintään joka toinen päivä.
Nykyisin minulla pidemmät hiukset ja olen huomannut, että erityisesti päänahasta irti föönatut ja kampauksella olevat hiukset rasvoittuvat hitaammin. Nykyisin pesen siksi hiukseni vain pari kertaa viikossa.
Päänahan iho-ongelmiin auttoi hiusten värjäämisen lopettaminen.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että enemmistö kommentoijista pitää ap:ta jonain provona? Rasvoittuvan päänahan huuhtelu vie enemmän aikaa, vettä ja shampoota kuin normaalin/kuivan päänahan. Sitä talia kerääntyy myös hiusten latvoihin ja ne latvatkin pitää huuhdella, ei kaikilla riitä se parin minuutin huuhtelu...
Älä hiero niitä vahvoja sulfaatteja hiuksiisi päivittäin niin rasvoittuminen pysyy kurissa. Normaalilla ihmisellä ei rasvatukalla päänahka saatika latvat rasvoitu kahdessa päivässä niin että niitä täytyy huuhdella puoli tuntia. Osta jotain taliköhnäshampoota pikku pullo ja käytä viikoittain vähän.
Onpa jännän aggresiivisia kommentteja, onkohan puheet energiansäästötalkoista saaneet porukan niin vihaiseksi että iskivät joukolla ap:n kimppuun...Luulen, että ap tarkoitti sitä, että vettä, siis huuhteluvettä, säästyy jos leikkaa hiuksensa lyhemmiksi. Vedensäästö on ihan puhdasta faktaa lyhyillä hiuksilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukset tottuvat harvempaan pesutiheyteen ja alkavat puskea vähemmän rasvaa.
Entisaikaan, kun kaikilla naisilla oli pitkät hiukset, kauneudenhoito-oppaan suositus oli, että hiukset pestäisiin kolmen viikon välein - paitsi jos oli oikein rasvoittuva päänahka, hiukset saattoi pestä joka toinen viikko.
Juu. Ja mitäs muita mukavia hygieniaan liittyviä ohjeita ennen olikaan? Kylpeminen oli syntiä, sen sai tehdä vain alusvaatteet päällä ja mieluiten haju peitettiin hajuvesillä?
Kaikkia outoja tapoja on ollut mutta ei ne sovi oikein nykyaikaan.
Usko tai älä, mutta hiukset tottuvat tuohon harvempaan pesutiheyteen vaikka se olisi vain päivän skippaus. t. eri
Minulla on pitkät hiukset, pesen joka toinen päivä, värjään ja leikkaan itse. Värjään lähelle omaa väriä niin juurikasvu ei ole kovin häiritsevän näköinen. Mitään muotoilutuotteita en käytä ja töissä hiukset menee ihan vaan ponnarilla tai yksinkertaisella letillä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännän aggresiivisia kommentteja, onkohan puheet energiansäästötalkoista saaneet porukan niin vihaiseksi että iskivät joukolla ap:n kimppuun...Luulen, että ap tarkoitti sitä, että vettä, siis huuhteluvettä, säästyy jos leikkaa hiuksensa lyhemmiksi. Vedensäästö on ihan puhdasta faktaa lyhyillä hiuksilla
Nauraahan tuolle aloitukselle nyt naurismaan aidatkin. Ap ilmeisesi laittaa puoli pulloa shampoota päähänsä ja ihmettelee miksi suihkussa pitää seistä puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Päänahan ja latvojen huuhtelutarve on sama pitkissä ja lyhyemmissä hiuksissa. Eri asia jos on siili eikä tarvitse hoitoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni puolipitkät hiukset ja rasvoittuva päänahka ja pakko pestä vähintään 2-3 kertaa viikossa, muuten hiuspohja kutisee liiasta talista. Päänahka on herkkä ja kuivashampoosta ärsyyntyy joten sitä ei voi käyttää kovin usein. Omaan myös rasvoittuvan sekaihon eli ei mikään mukava yhdistelmä :(
Pakko hyväksyä kovat vesilaskut (vaikka hana toki kiinni sen ajan kun shampoota laitan, hoitoainetta en käytä)
Itsellä samat setit mutta aina olen saanut vesilaskusta palautusta. Okei, kaksi kertaa viikossa käyn salilla suihkussa, mutta ei se kaikkea selitä. Ei sinne suihkuun tarvitse jäädä asumaan.
Lyhyt tukka näyttää puhtaalta pidempään niillä joilla on rasvoittuva hiuspohja. Itselle tulee halvemmaksi lyhyet hiukset koska leikkaan itse ja ei tarvi pestä niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Ei hiuksia tarvitse pestä neljää kertaa viikossa 10 min. Kerran viikossa riittää, kun totuttaa päänsä harvempaan väliin. Kyllä siinä säästyy enemmän vettä ja shampoota, kun harvemmin vain pesee. Eikä hiusten pituus vaikuta pesuväliin. Huuhtelu saattaa kestää puoli minuuttia pidempään pitkillä hiuksilla.
Asia on juuri toisinpäin. Lyhyet hiukset pitää leikkauttaa usein ja niihin tarvitsee muotoilutuotteita. Ne on myös pidettävä puhtaana, kun pitkät voi heittää ponnarille. Jos ei todella ole varaa edes kuivashampooseen, päähän voi ripotella talkkia, ruokasoodaa tai perunajauhoa.
Aloittaja sohaisi näköjään ampiaispesään, ei varmaan uskalla/kehtaa tulla enää kommentoimaan. Hyvä esimerkki siitä, että palstan meno on viime vuosina mennyt tällaiseksi, että ihmisten pahoinvointi ja kireä pinna näkyy täällä reaaliajassa ja ilkeillään joukolla jollekin, kun yksi aloittaa niin toinen jatkaa
Etenkin pro.voksi tai igo.riksi leimaaminen on täällä melkein jokapäiväistä ja jos kerrot jonkun vähemmän suositun mielipiteen, sinut voidaan leimata äkkiä myös sala liitto teoreetikoksi
Kyllä huomaa, että suomalaiset voivat huonosti
Siis ap:lla rasvoittui pitkä tukka parissa päivässä ihan latvoihin asti?
Mihin se rasvamäärä nyt menee, roiskuu ympäriinsä?
Voisihan niitä hiuksia huuhdella vaikka saavissa, ei ole pakko juoksuttaa vettä noin hulluna, mutta ihan miten vaan.