Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloiset naiset (ja miksei miehetkin), onko teillä varaa pitää pitkää tukkaa? Itselläni ei ole...

Vierailija
06.09.2022 |

Olen sairaseläkkeellä oleva nainen, asun yksin vuokralla, veden tasauslasku tulee kerran vuodessa lokakuussa. Harmittaa, kun jouduin leikkaamaan pitkät, luonnonkiharat hiukseni lyhyehköiksi :/

Tilanne on se, että hiuspohja on rasvoittuva (ollut jo pitkään) ja köyhänä ei ole varaa pestä pitkiä hiuksia tarpeeksi usein (3-4 krt/vko) joten nyt oli pakko leikata monta senttiä pois pituuksista jolloin riittää, kun pesee vain 2 kertaa viikossa. Mutta surettaa, että tähän on tultu, en olisi uskonut että näin käy Suomessa...

Veden tasauslasku voi siis olla satoja euroja (koko vuoden ajalta laskutetaan, vaikka vesi sisältyy vuokraan) ja nyt on pelko, riittääkö rahat...

Kohtalotoveraita?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa jännän aggresiivisia kommentteja, onkohan puheet energiansäästötalkoista saaneet porukan niin vihaiseksi että iskivät joukolla ap:n kimppuun...Luulen, että ap tarkoitti sitä, että vettä, siis huuhteluvettä, säästyy jos leikkaa hiuksensa lyhemmiksi. Vedensäästö on ihan puhdasta faktaa lyhyillä hiuksilla

Jos aloittaja tarkoitti tuota, niin miksi ei sitten kirjoittanut aloituksessa niin? Voin minäkin tehdä aloituksen, jossa kerron nähneeni kadulla hihnassa söpön lampaan, ja sitten valittaa, että kyllä kaikkien olisi pitänyt tajuta minun tarkoittaneen villakoiraa.

Vierailija
62/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä XD

Minulla on melkein vyötärölle ulottuvat suomalaisittain paksuhkot hiukset. Olen leikannut ne itse jo parikymmentä vuotta. Tässä tulee jo aikalailla säästöä lyhyisiin hiuksiin verrattuna (ellei tosiaan osaa niitä leikata itse... vaikka osaankin leikata pitkiin hiuksiini esim kerroksia, en kyllä osaisi/uskaltaisi esim polkkamittaan itse koskea).

Pesu/huuhtelu ei kauaa vie, huuhteluun menee oikeasti alle minuutti, ja minulla tätä tukkaa riittää.

Jos huuteluun oikeasti menee 10 minuuttia kannattaa hieman selvittää millä aineilla ollaan liikenteessä, joku mättää ja pahasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidillä on hyvä sampoo, Cien nimeltään, vai ajatteletko veden kulutusta?

Vierailija
64/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja sohaisi näköjään ampiaispesään, ei varmaan uskalla/kehtaa tulla enää kommentoimaan. Hyvä esimerkki siitä, että palstan meno on viime vuosina mennyt tällaiseksi, että ihmisten pahoinvointi ja kireä pinna näkyy täällä reaaliajassa ja ilkeillään joukolla jollekin, kun yksi aloittaa niin toinen jatkaa

Etenkin pro.voksi tai igo.riksi leimaaminen on täällä melkein jokapäiväistä ja jos kerrot jonkun vähemmän suositun mielipiteen, sinut voidaan leimata äkkiä myös sala liitto teoreetikoksi

Kyllä huomaa, että suomalaiset voivat huonosti

Jos on eri mieltä, tai haluaa antaa tietämättömälle vinkkejä, on siihen oikeus. Mitä huonovointisuutta se muka osoittaa?

Vierailija
65/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä tukka on helpompi ja edullisempi pitää siistinä. Saat sen aina siistiksi poninhännällä, letillä tai nutturalla.

Viimeinen keino on hankkia mummohuivi tai pipo päähän.

Vierailija
66/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin korjata ihmisen vääriä käsityksiä. Ei se ole kiusaamista, vaan hyväntahtoista neuvomista. Ap:n ongelma on ratkaistu palstan voimin. Ap kasvattaa vain pitkät hiukset, koska ne tulevat halvemmaksi ja pesee niitä hiuksiaan vähän lyhyemmän aikaa ja harvemmin.

Vierailija
67/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rasvoittuu myös päänahka, mutta koska kotona höylällä kevennän tukkaa monta kertaa vuodessa, niin ei rasvoitu. Ja välillä napsin latvoja. Pesen pari kertaa viikossa. Kampaajalla olen käynyt viimeksi 2008.

Vierailija
68/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukset tottuvat harvempaan pesutiheyteen ja alkavat puskea vähemmän rasvaa.

Entisaikaan, kun kaikilla naisilla oli pitkät hiukset, kauneudenhoito-oppaan suositus oli, että hiukset pestäisiin kolmen viikon välein - paitsi jos oli oikein rasvoittuva päänahka, hiukset saattoi pestä joka toinen viikko.

Juu. Ja mitäs muita mukavia hygieniaan liittyviä ohjeita ennen olikaan? Kylpeminen oli syntiä, sen sai tehdä vain alusvaatteet päällä ja mieluiten haju peitettiin hajuvesillä?

Kaikkia outoja tapoja on ollut mutta ei ne sovi oikein nykyaikaan.

Noihin en ota kantaa, mutta hiuksethan olivat upeassa kunnossa noilla entisajan naisilla.

Mistä tuon varmaksi tiedät?

Vierailija
69/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kuivashampoota, jolla peset päänahan.

Vierailija
70/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt parturissa viimeksi heinäkuussa 2009. Sen jälkeen olen leikannut aina tukkani itse malliin polkkatukka, jonka jotenkuten peilin edessä onnistun tekemään. Tukan pesen 1 - 2 kertaa viikossa veden ja kananmunan keltuaisen avulla. En käytä mitään shampoita, hoitoaineita tai väriaineita. Tukan kuivaan pyyheturbaanissa, en koskaan föönaa. Tämä riittää hyvin ja nyt pitkäaikaistyöttömänä arvostan rahansäästöä. Nyt alkaa olla jo harmaita hiuksiakin, mutta annan olla. Tuskin alan myöhemminkään värjäämään. Lyhyt tukka ei tulisi kysymykseen, sillä en onnistuisi leikkaamaan siitä itse siistiä.

Vierailija
71/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese hiukset huolellisesti – oikea pesutekniikka

Rasvaisten hiusten takana voi olla yksinkertainen syy. Hiukset pestään nopeasti ja huolimattomasti.

Etenkin pitkien ja paksujen hiusten kanssa tulee käyttää aikaa. Pitkissa rasvoittuvissa hiuksissa on paljon massaa.

Tämä hiusmassa voi hankaloittaa kunnollista päänahan pesua ja huuhtelua. Hyvään hiustenpesuun menee enemmän aikaa mutta se kannattaa käyttää.

https://www.rasvoittuvathiukset.fi/2021/02/11/rasvaiset-hiukset-pesun-j…

Vierailija
72/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen hiukset kerran viikossa, niinpä ne eivät rasvoitu ja pysyvät kyllä ihan puhtaina näinkin. Ja mikä parasta: eivät kuivu kopperoiksi kuten niillä, jotka pesevät päivittäin ja tarvitsevat hoitoainetta.

Pesen hiukseni ~10-14 pv välein.

Päänahka oppii nopeasti pidempään pesuväliin. Aiemmin pesin 2krt /vk.

Lisäksi hiukseni tosi pitkät ja luonnollisen väriset.

Kampaajalla käyn harvoin, viimeisen 3v aikana 2 kertaa leikattu latvat ja tehty hoito yht.60,- terveisin tosi tosi köyhä

Vierailija
73/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtele hiukset hyvin

Hiustuotteet, kuten shampoo tulee pestä huolellisesti pois päänahasta. Käytä aikaa, jotta saat viimeisetkin shampoon rippeet varmasti pois.

Hiero päänahkaa samalla, kun huuhtelet hiuksia ja hiuspohjaa. Käy päänahka huolellisesti läpi kauttaaltaan.

Takaraivo ja niska ovat usein paikkoja, jotka huuhdellaan huonoiten.

Huonosti huuhdeltu shampoo tai hoitoaine voi aiheuttaa finneinä. Finnit ilmestyvät yleensä niskaan tai selkään. Nämä ovat paikkoja, jotka huuhdellaan usein huolimattomasti hiustenpesun jälkeen

https://www.rasvoittuvathiukset.fi/2021/02/11/rasvaiset-hiukset-pesun-j…

Jos on rasvoittuva päänahka niin hiusten pesu ja huuhtelu kestää pidempään, olipa sitten pitkä-tai

lyhythiuksinen

Vierailija
74/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn töissä ja tienaan keskimäärin jotain 1700 e/kk (arvio). Välillä tulee kannustepalkkiota ja joskus tietysti lomarahat, siitä arvioin tuon keskiarvon. 

Tasauslasku tulee ja aika iso tuleekin :( Silti pidän pitkää tukkaa jonka joudun pesemäänkin usein, kun hikoilen pyöräillessä kesällä. Ja muutenkin, kaikki hiuslakka- ja muotovaahtojäämät.

Niin siis tuo 1700 e keskimäärin on nettopalkka, tarkennuksena jos ilmaisin epäselvästi. 

T: Viestin kirjoittaja

Vierailija
75/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti rasvoittuvat hiukset ja oikea hiusmalli

Hiustyyli voi vaikuttaa hiusten rasvoittumiseen. Pitkät hiukset ovat päänahkaa vasten, kun ne laitetaan esimerkiksi ponnarille.

Tämä edistää rasvojen siirtymistä hiusten pituuksiin. Hiukset näyttävät ja tuntuvat helpommin rasvoittuvilta

https://www.rasvoittuvathiukset.fi/2021/04/26/nopeasti-rasvoittuvat-hiu…

Vierailija
76/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitkät hiukset ovat painavat ja valuvat helposti päätä myöten. Näin on etenkin ohuiden hentojen hiusten kohdalla.

Pitkät hiukset ovat tyvestä niskaan asti kosketuksissa päänahkaan. Päänahan talilla on siis paljon tilaa tarttua hiuksiin ja tehdä hiuksista lättänät

Ohuet rasvoittuvat hiukset voivat pitää lyhentämisestä, jos hiuksissa on pituutta"

https://www.rasvoittuvathiukset.fi/2021/04/26/nopeasti-rasvoittuvat-hiu…

Eli jos on rasvoittuva hiuspohja niin silloin pitkät hiukset voivat olla ongelma

Vierailija
77/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä tukkahan se edullinen on kun ei tarvitse käydä kokoajan kampaajalla leikkaamassa.  Ite olen käynyt kampaajalla viimeksi vuonna 2010 ja hiukseni ovat lantioon asti ulottuvat paksut ja vahvat ja hyväkuntoiset. Leikkaan aina välillä itse kaksihaaraisia pois. Jos olisi lyhyet hiukset niin pitäisi käydä kerran kuussa kampaajalla että ne myös pysyisivät lyhkäsinä. 

Vierailija
78/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee rahaa hoitoaineisiin. Hiukset menee takkuun pestessä, ja ainoa keino on lutrata paljon hoitoaineitta, jotta saan ne suohkussa kammattua.

Vierailija
79/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on minimieläke, eikä ole enää rahaa käydä kampaajalla.

Nykyään minulla on sipuli pään päällä ihan jokainen päivä.

Helppo kampaus, riittää pelkkä pesu!

Vierailija
80/87 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, kalliimmaksihan se lyhyt tukka tulee, pitkä tukka vaan leikataan itse saksilla poikki parin vuoden välein.

Ellei sit ajele siiliä koneella, se taitaa pitkän päälle olla halvin. Tai joku variksepelätintyylimitse leikattuna?

Mä leikkaan itse lyhyen tukkani. Käytän hiustenleikkuusaksia, ohennussaksia ja miehen partakonetta niskaan. Tulee ihan ihailevia kommentteja, sopii kuulemma mulle. Leikkaan noin korvien pituudelle ja ohennan reippaasti kun tukka on niin paksu. Mulla on toki myös alumiinipuikko välineiden teroitukseen ja kylppärin peilistä näkee hyvin pään joka puolelta.