Henkilökohtaisia avustajia ei saa töihin enää.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitä avustajille maksetaan eri puolilla Suomea? Olisi kiva tietää, kun tuosta palkkauksesta puhutaan niin paljon.
No mitä avustajille maksetaan? 13-14€/h?
Mulle (avustajafirma maksaa) 13€/tunti
Nämä pitäisi käydä läpi ja tarkistaa asiallisuus. Koiran lenkittäjää ei pidä maksaa verovaroista. Tallirengit yms voisi irtisanoa. Jos lemmikin ottaa, pitää avustettavan voida hoitaa se itse ainakin pääosin. Ja Miksi avustaja olisi koko perheen piika? Vapaa-ajan avustajiakaan en aina hyväksy.
Ei kannata enää henkilökohtainen paska, kun suojaosat on poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata enää henkilökohtainen paska, kun suojaosat on poistettu.
Työmatkojen jälkeen käteen jäävä osuus saattaa olla pelkästään miinusmerkkinen. Ei riitä, että jokainen tienattu euro leikkaa tuke 50 senttiä sen jälkeen vielä maksat siitä, että "saat" käydä tekemässä parin tunnin keikan 50 km: n päässä. Eli keikan kokonaishyöty -30,00 euroa vähemmän rahaa tälle kuulle. "Kannustava" työttömyysturva?
Avustajalle kuuluu antaa kunnolliset työolosuhteet, vaikka työtä tehdään kotona. Jos tehdään siivousta tai tiskataan, niin avustajalle kuuluu hommata hanskat. Jos avustetaan suihkutuksessa, niin kuuluu hankkia essu, saappaat ja kertakäyttökäsineitä. Ihon rasvaamiseen hankitaan kertakäyttöhanskoja. Jne. Tällaiset hankinnat kuuluvat työnantajalle, eikä sille avustajalle.
Tämmöisiä itsestäänselvyyksiä pitää kuitenkin joskus erikseen pyytää työnantajilta, koska he eivät oikeasti ole mitään työnantajia, vaan tavallisia ihmisiä, jotka on asetettu työnantajan rooliin. Sen takia on monenlaisia puutteita ja kuvitellaan esim., että joku tulee töihin, jos vaikka se työnantaja tai hänen vessanpyttynsä tarvii pestä paljain käsin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä hyvät paikat menee jo ilman sen kummempaa kyselyä. Taas nämä haastavat paikat tuppaaavat jäämään ettei kukaan niihin halua. Ja pyörivät listoilla vähän väliä.
Justiinsa. Olen kans huomannut, että osa paikoista on tuon tuostakin uudestaan avoinna. Kyllä siinä tulee mieleen, että sellaisessa paikassa on jotain negatiivista työnantajan puolella, koska ne avustajat vaihtuvat niin usein.
Olen kirjoittanut ennenkin ja kirjoitan taas
Avustajilla pitäisi olla joku vähimmäiskoulutus, ett
edes vähän ymmärtäisivät sitä avustettavaa ja hänen psyykettään.
Pankaa vaan kädet ristiin, ettette joskus itse ole avustettavana. Aika rumasti heistä puhutte.
Rohkaisen kyllä hakemaan, jos olet työtön. Itselläni osapäivätyö, ja raskaat nostelut + henk.koht. hygienia eivät kuulu työnkuvaan. Lähinnä harrastetaan yhdessä, käydään pizzalla, ostoksilla, kirjastossa - joskus luen, talvella askarrellaan paljon jne. Tykkään myös avustettavastani - taidan olla ainut tässä ketjussa? Kehitysvammaiset ovat usein kiitollista, positiivista väkeä. Toki väkivaltaisiakin heissä on.
Tärkeää on, että työnantaja on firma. Ei avustettava itse. Miettikää vaikka ahdistelua, kiusaamista - jotain hankalaa tilannetta. Jos kiusaajasi = työnantajasi, miten sinun käy?
Vielä yksi asia. Suojaosan poisto työttömiltä oli ei-osapäivätöihin kannustava, epäinhimillisen törkeä veto tältä hallitukselta. Itsekin saisin 595 e päälle vielä palkkani, 250 e, nyt 250 e:stä 125 e vähennetään 595:stä... Siitä sitten bussilippu, jonka maksat omasta pussistasi. jne.
avustettava ahdisteli kaveriani seksuaalisesti ja kun kaveri irtisanoutui sen vuoksi niin sai karenssia.
Minä toimin henkilökohtaisena avustajana firman kautta. Mun työsuhde on siis sen avustajia välittävän firman kanssa, ei avustettavan. Tällöin vastuut (tärkeä juttu!), vuosilomat sunmuut on selkeät, eivät jonkun yksittäisen "amatöörityönantajan" (avustettavan) luloihin perustuvat. Firmalle voi myös profiilissaan kertoa, että ei vaikka halua avustaa hygienian kanssa, jolloin firma ei edes lähetä asiakkuustarjouksia, joihin sisältyy hygieniassa avustaminen. Palkka ei päätä huimaa, mutta nykyisessä työvoimatilanteessa ei kannata nirsoilla. Sopii reipasotteiselle ihmiselle, joka ei pelkää ihmiskontakteja.