Miten oppisin syömään kalaa
Olen 31-v mies enkä ole koskaan elämässäni tykännyt kalasta. Olen useammat kerrat yrittänyt syödä esim. Lohta, mutta oksennusrefleksi iskee välittömästi. Kasvoni punertuvat ja tunnen kuinka oksennus on vain sekuntien päässä jos en kalaa sylkäise suustani pois.
Koostumus ja haju tekee minulle sen etten vain yksinkertaisesti kykene kalaa syömään.
Kuitenkin haluaisin syödä terveellisesti ja kala kyllä kuuluu aivan olennaisesti terveelliseen ruokavalioon.
Mistä kalaruoasta olisi helpointa aloittaa?
Kommentit (15)
Seiti. Melko mautonta. Lohi on monelle yökkis.
Tonnikalakin on melko haisevaa. Alota seitistä.
Osta joku matikka kalastajalta ja perkaa se. Siitä saa hyvän keiton...
Kalakeitto oikeasta kalaliemestä. Laita aluksi paljon muuta keittoon ja lisää kalaa joka valmistuskerralla vähän lisää.
Valkoinen kala: seiti, hauki, kuha, ahven jne. Ja vaikka leivitettynä eli kalapuikot, paneroituja kalapihvejä. Jotain haukipullia (saa valmiina kaupasta). Lohi on oikeasti todella rasvainen ja voimakkaanmakuinen kala.
Ota ne omegat sovinnolla purkista.
Tutustu ravintotieteisiin siltä kannalta, mikä kasvismaailmassa auttaa korvaamaan kalan edut.
Järjetöntä syödä jotain, vaikka väkisin vain siksi, että sitä sanotaan terveelliseksi. Maailmasta löytyy terveellistä syömistä muutenkin.
Joku kuivempi kala, ahven, sei tai vastaava vois olla hyvä aloittelijalle. Toisaalta eihän kalaa ole pakko syödä, ravintoaineet saa myös purkista.
Ottaisin ihan ensiksi selvää että jos sulla onkin kala-allergia
Osta tuoreita ahvenfileitä kaupasta. Mausta suolalla, pienellä määrällä valkopippuria ja sitruunaa.
Paista kypsäksi ja jopa vähän rapeaksi voissa, onhan ihme jos ei maistu.
Ite en ole nirso ruoan kanssa, mutta kala on pahaa. Savulohi ja kylmäsavulohi on ainoita kaloja, joista tykkään, niitäkin hyvin pieninä annoksina. Kylmäpuristettua rypsiöljyä vaan ruokavalioon, niin saat omegat, ei sitä kalaa ole pakko väkisin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ite en ole nirso ruoan kanssa, mutta kala on pahaa. Savulohi ja kylmäsavulohi on ainoita kaloja, joista tykkään, niitäkin hyvin pieninä annoksina. Kylmäpuristettua rypsiöljyä vaan ruokavalioon, niin saat omegat, ei sitä kalaa ole pakko väkisin syödä.
Älä nyt rypsiöljyä kehota syömään. Urpo!
Jos koostumus inhottaa, niin ehdottaisin kalapyöryköitä, kalamurekepihvejä ja kalapuikkoja ensi alkuun, jotta totut ainakin makuun. Kalamurekepihveistä voit tehdä vaikka hampurilaisen. Tai syödä niitä perunamuusin, kermaviilikastikkeen ja salaatin kanssa kuten pyöryköitäkin. Vasta sitten kun olet tottunut jonkun verran kalan makuun, niin kannattaa kokeilla ruokalajeja, joissa se kala itsessään on pääosassa. Ehkä kannattaa mennä ihan ravintolaan, jotta kala on hyvin valmistettu ja hyvillä mausteilla, niin tulee parempi kokemus, kuin jos itse yrittää säheltää, vaikka koko raaka-aine ällöttää valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin ihan ensiksi selvää että jos sulla onkin kala-allergia
Kyllä. Elimistö hylkii usein sitä, mille on tietämättään allerginen.
Oletko varma ettet ole kalalle allerginen?