Henkilökohtaisia avustajia ei saa töihin enää.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tekee hulluna tunteja, ja tienaa ihan hyvin. Keikkalaisena. Vakityötä ei ota, koska ei taloudellista pakkoa.
Jos on pula niin eikö pitäisi priorisoida kuka avustusta saa? Nykyään saa ihan kävelyseuraa tai tapahtumiin kaverin. Ja osa jää sitten ilman perusapua. Ei nämä paikat koskaan täyty. Ei makseta, koska työhön pääsee kuka vaan.
Niin, tutkintovaatimuksia ei ole, mutta avustajan on opittava avustamaan hyvinkin hankalia monivammaisia tai sairaita. Lisää vastuuta lykätään jatkuvasti.
Niissä pitäisikin olla palkan selvästi isompi kuin jossain kahvilassa käymisessä.
Kaikilla on nykyään selkävaivoja, kun elämästä on tullut niin istuvaa.
henkilö ohtainen avustaja... olet koko perjeen avustaja, tottakai se liikuntarajoiteinen siivoaisi koko talon jos pystyisi eis se terve puoliso. niin se avustaja siivoaa talon, tekee sapuskat, hoitaa pyykit, hoitaa lemmikit...
Koska palkka on mitätön siihen verrattuna, mitä joutuu tekemään: siivoamaan, kokkaamaan, nostamaan, kantamaan, pyyhkimään, pesemään. Täytyy olla passissa, maksaa itse polttoaineet.
Juurikin näin ilmoituksen, jossa avustajaa ei saanut haitata tupakansavu, eikä avustettavan omat eikä tämän kavereidenkaan koirat.
Puhumattakaan siitä, että pitäisi avustaa intiimijutuissa! Ei ikinä!! Siinä menee raja, ja toivottavasti menee kaikilla muillakin, ettei siitä tehdä normia josta kieltäytyessä olet karenssissa.
Työ on raskasta ja sitovaa.Huono palkka ja avustettava on pomo.Tosi huono yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tekee hulluna tunteja, ja tienaa ihan hyvin. Keikkalaisena. Vakityötä ei ota, koska ei taloudellista pakkoa.
Jos on pula niin eikö pitäisi priorisoida kuka avustusta saa? Nykyään saa ihan kävelyseuraa tai tapahtumiin kaverin. Ja osa jää sitten ilman perusapua. Ei nämä paikat koskaan täyty. Ei makseta, koska työhön pääsee kuka vaan.
Niin, tutkintovaatimuksia ei ole, mutta avustajan on opittava avustamaan hyvinkin hankalia monivammaisia tai sairaita. Lisää vastuuta lykätään jatkuvasti.
Niissä pitäisikin olla palkan selvästi isompi kuin jossain kahvilassa käymisessä.
Niinpä, mutta kun kunnat maksavat (ainakin pkseudulla) saman minimin mukaan yrittäjille, oli avustettavan kunto mikä tahansa. Yrittäjä ei voi maksaa korkeampaa palkkaa tai silloin joutuu itse koko rumban maksajaksi ja näinhän ei yritys kauaa toimisi.
Niiden avustettavien joukkoon mahtuu kyllä melkoisia tapauksia. Jos samat henkilöt ovat jatkuvasti vailla uutta avustajaa, niin kyllä sitten vikaa on jossain muualla kuin työhaluttomissa työttömissä.
Tuttuni tekee henkilökohtaisen avustajan työtä niin, että työantajana on kaupunki. Hän on ollut tässä työssä yli kymmenen vuotta ja pitää sitä ihan OK hommana, vaikka palkka onkin kehno. Samat avustettavatkin olleet koko ajan. Kotisairaanhoito hoitaa lääkitykset ja hoitotoimenpiteet.
Avustettavia on helppoja ja toinen ääripää supervaikeita tapauksia.
Sama pieni palkka molemmista. Ei ymmärrä, ei.
Itse en aikoinaan hakenut, koska olen kuullut aikamoisia kauhutarinoita hankalista asiakkaista. Pian avustajan työtehtävät leviävät sellaisiin asioihin, jotka eivät hänen työnkuvaansa todellakaan kuulu, ja jos et alistu tekemään kaikkea niin ei hyvä heilu. Tai ylipäätään ihmiset voivat olla todella inhottavia, jos ei itse asiakkaat niin tämän läheiset. Toki tämä on yleistys, joillakin tutuilla on ollut oikein mukavia avustettavia, mutta en uskaltaisi ottaa riskiä.
Toinen todella suuri pointti on surkea palkka työn sisältöön suhteutettuna, eikä muutaman tunnin takia ole järkevää lähteä ainakaan kovin kauas töihin.
Suosittelisin, ettei avustajien töitä oteta, ennenkuin palkkaus ja työolot paranevat.
Avustaja ei ole kotiapulainen, piika, joka tekee kaikki kotityöt vaan nimenomaan avustaja.
Tämä homma pitäisi kyllä uusia kokonaan ja työnantajavelvoite kuntien tai valtion vastuulle. Ei tämä nykyinen malli toimi. Jos homma olisi julkisella työnantajaperustalla, niin lomasijaistukset, työnantajakorvaukset sun muut toimisi ilman suurempia riitelyitä. Samoin tapaturma-tilanteet ja työnantajavastuut ja työntekijän vastuut.
Vierailija kirjoitti:
Raskasta se on varmaan nostaa jotain satakiloista sängystä pyörätuoliin tms., eikö niihin nostoihin ole mitään apuvälineitä, vaikka moottorinosturi autokorjaamolta nostolaitteeksi...
Kyllä niihin on ihan ihmisen nostoon tarkoitetut laitteet. Ei pienempiäkään ihmisiä käsin nostella.
Osa avustettavista on todella, todella vaikeita. Läheiseni teki tätä työtä muutaman vuoden.
Päihderiippuvainen tai terminaalivaiheen sairaudessa oman kuntonsa väärin arvioinut henkilö eivät vain millään sovi työnantajaksi. Ajatelkaa vaikka, että etenevässä sairaudessa puhkeaa anaali-inkontinenssi, josta avustettava ei kerro eikä myönnä edes tapahtuneen äärellä.
Surullista, inhimillistä, työntekijälle täysin sietämätöntä.
No, mitä avustajille maksetaan eri puolilla Suomea? Olisi kiva tietää, kun tuosta palkkauksesta puhutaan niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta se on varmaan nostaa jotain satakiloista sängystä pyörätuoliin tms., eikö niihin nostoihin ole mitään apuvälineitä, vaikka moottorinosturi autokorjaamolta nostolaitteeksi...
Kyllä niihin on ihan ihmisen nostoon tarkoitetut laitteet. Ei pienempiäkään ihmisiä käsin nostella.
Ei pitäisi nostella, mutta monesti todellisuus on toinen.
TE-toimisto ei hyväksy osa-aikatyötä enää nykyään, on pakko hakea kokoaikatyötä. Jos on osa-aikatyössä, niin on haettava silti kokoaikaista, että saisi hiukan lisää rahaa palkan päälle.
Lisäksi sinusta voi kiertää tieto, että et ole työnantajana asiallinen. Kaikki ei jaksa olla vanhanajan piikoja.
Vierailija kirjoitti:
Osa avustettavista on todella, todella vaikeita. Läheiseni teki tätä työtä muutaman vuoden.
Päihderiippuvainen tai terminaalivaiheen sairaudessa oman kuntonsa väärin arvioinut henkilö eivät vain millään sovi työnantajaksi. Ajatelkaa vaikka, että etenevässä sairaudessa puhkeaa anaali-inkontinenssi, josta avustettava ei kerro eikä myönnä edes tapahtuneen äärellä.
Ja ajatelkaa, että tällaisia avustettavia ja heidän käyttäytymisen ja tilanteiden aiheuttamia tunteita käydään läpi yksin. Ei työyhteisön tuomaa henkisestä tukea ja vertaistukea, ei työterveyshuoltoa, ei mitään!
Ainakaan minulla itselläni ei olisi valmiuksia kohdata kuolemansairasta ihmistä, eikä minulla olisi voimia auttaa päihteiden käyttäjää (olen itse alkoholistiperheestä ja asiat vielä osittain käsittelemättä). Ja kuitenkin avustajalta ei vaadita koulutusta! Se koulutus tuo kuitenkin myös henkistä valmiutta kohdata asioita, jotka ovat raskaita kaikille - myös työntekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatelkaa, että tällaisia avustettavia ja heidän käyttäytymisen ja tilanteiden aiheuttamia tunteita käydään läpi yksin. Ei työyhteisön tuomaa henkisestä tukea ja vertaistukea, ei työterveyshuoltoa, ei mitään!
Ainakaan minulla itselläni ei olisi valmiuksia kohdata kuolemansairasta ihmistä, eikä minulla olisi voimia auttaa päihteiden käyttäjää (olen itse alkoholistiperheestä ja asiat vielä osittain käsittelemättä). Ja kuitenkin avustajalta ei vaadita koulutusta! Se koulutus tuo kuitenkin myös henkistä valmiutta kohdata asioita, jotka ovat raskaita kaikille - myös työntekijälle.
Tämän vuoksi avustajien kannattaa olla yritysten listoilla, ei suoraan avustettavien. Yritys takana tuo tukea, turvaa ja apua vaikeisiin tilanteisiin, eikä koskaan tarvitse yksin miettiä asioita.
Joko ihmisellä on oikeus hkapuun, tai sitten ei ole. Laki ei tunne sellaista että paremmin voivalta otetaan hänen avustaja pois ja annetaan jollekin toiselle. Sitäpaitsi työntekijä ja avustettava on voineet mätsätä täydellisesti, eikä tekijä halua tehdä muille kuin tälle yhddelle.