Mitä itse tehtyä sinä haluaisit joululahjaksi?
Taloudellisesti on sen verran tiukkaa, että täytyy joululahjaksi laittaa läheisille jotain itsetehtyä. Haluaisin antaa kuitenkin jotain sellaista, joka oikeasti ilahduttaa saajaa ja tulee käyttöön, niin en siis aio muovailla askartelumassasta erikoisia koristeita. Joten: mitä itsetehtyä sinä haluaisit saada joululahjaksi? Tai jos olet joskus saanut jonkun todella mieluisen itsetehdyn lahjan, niin mikä se oli?
Kommentit (474)
Olen taitava leipomaan ja leivon itselle eli omalle perheelle jouluksi niin joulukakut kuin pullat ja kaikki. Mutta keittiö on pienehkö ja vain yksi jääkaappi, se perinteinen jääkaappipakastinyhdistelmä. Joten muten ha mussä säilyttää lahjaksi annettavat joulukakut tai hillot tms mitä ne nyt olisikin? Ja milloin tehdä ne, kun psri päivää ennen joulua on kiinni oman kodin joulun leipomisissa ja kinkunpaistossa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mie oon usein ostanu joululahjoiks ihania pörrösukkia tarjouksista, esim. Cittaris ale -40%. Ne voi pestä koneessa huoletta. On parhaillaan jalassa sellaset suloisen pehmeet ja lämpimät. Kohta niitä tulee taas myyntiin.😊
Ei tietysti omatekoista vastaa. Kauniin paketin voi tehdä itse, nättiä paperia ja koristenauhaa päälle. Itse en kaipaa kalliita lahjoja.
Ihan karmeita. Mua ne hiostaa eikä lämmitä.
Sitä paitsi kysyttiin itse tehtyjä lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen taitava leipomaan ja leivon itselle eli omalle perheelle jouluksi niin joulukakut kuin pullat ja kaikki. Mutta keittiö on pienehkö ja vain yksi jääkaappi, se perinteinen jääkaappipakastinyhdistelmä. Joten muten ha mussä säilyttää lahjaksi annettavat joulukakut tai hillot tms mitä ne nyt olisikin? Ja milloin tehdä ne, kun psri päivää ennen joulua on kiinni oman kodin joulun leipomisissa ja kinkunpaistossa?
Ap
Leipomusten olisi hyvä olla tuoreita, että saaja voisi ne halutessaan pakastaa.
Maustekakut kyllä säilyy pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No jos olet hyvä leipomaan, niin tee pikkuleipiä, säilyvät huoneenlämpöistä. Korinttileipiä, kaneliässiä tms.
Vierailija kirjoitti:
Mie oon usein ostanu joululahjoiks ihania pörrösukkia tarjouksista, esim. Cittaris ale -40%. Ne voi pestä koneessa huoletta. On parhaillaan jalassa sellaset suloisen pehmeet ja lämpimät. Kohta niitä tulee taas myyntiin.😊
Ei tietysti omatekoista vastaa. Kauniin paketin voi tehdä itse, nättiä paperia ja koristenauhaa päälle. Itse en kaipaa kalliita lahjoja.
Meillä on miehen kanssa pörrösukat jo viikon käytössä kun ilmat kylmeni ja sähköä pitää säästää.
Ap:lla kai pieni budjetti ja langat ovat kalliita. Lisäksi hän kertoi ettei osaa neuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynttilä, luonnonkosmetiikkaa, hanskat tai lapaset, villasukat, suklaata, joulutortut, kortti, joulukukka mah. kivassa ruukussa, kauniit oksat, kävyt, kuivatut appelsiiniviipaleet, joulukoriste 🎅
Tiedän, että luonnonkosmetiikkaa voi tehdä itse, olen lueskellut ohjeitakin. Mutta käyttäisikö joku oikeasti jos tekisin itse? Vai jäisikö muiden itsetekemä käyttämättä siksi, että se olisi jotenkin hmm liian arveluttavaa tai jotain? Ap
Jäisi ne luultavasti käyttämättä. Minä tein kerran kaverille ja siellä se purnukka oli kylppärin hyllyn päällä avaamatta varmaan vuoden. Huonoksihan niistä jutuista iso osa siinä ajassa meni, joten päätyivät roskiin. Opin kerrasta, että parempi jättää lahjat kokonaan antamatta kuin antaa itse tehtyjä. Ei nekään ilmaisia ole, jollei nyt jostain risuista ja kävyistä ja kivistä askartele ja kaikki se vaiva vielä päälle.
Jotkut syötävät jutut ehkä menevät käyttöön, mutta mitään muuta ei ihmisille kannata itse tehtynä antaa. Ei kelpaa kuitenkaan, vaikka miten olisit panostanut. Villasukatkin on vähintään väärän väriset tai liian paksua/ohutta lankaa, lapasissa ruma kuvio jne.
Ennemmin kannattaa ostaa joku alle kympin kosmetiikkatuote jotain "vähän parempaa seppälää" ja pakata nätisti kuin käyttää vähintään se kymppi materiaaleihin ja nähdä vielä hirveä vaivakin jonkin eteen, joka kumminkin nakataan sekajätteeseen.
Jätkänkynttilän tahtoisin tai lastenhoitoa.
Mites jos teet lahjakortit?
Saaja saisi valita vaikka, että haluaako toffeeta, suolaisen piirakan vai pullaa
tai trikoopipon, kaulurin vai laavakivestä tehdyn rannekorun.
Vierailija kirjoitti:
Villasukat, maustekakku, maustekurkut, sinappi, joulutortut, kynttilä.
Olenkohan köyhä ja syrjäytynyt, kun mun lahjat on just näitä, joita annan läheisilleni?
Itsetehtyjä ja "edullisia"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietysti omatekoista vastaa. Kauniin paketin voi tehdä itse, nättiä paperia ja koristenauhaa päälle. Itse en kaipaa kalliita lahjoja.Ihan karmeita. Mua ne hiostaa eikä lämmitä.
Sitä paitsi kysyttiin itse tehtyjä lahjoja.
Niissä kyllä on eroja ja ap ei neulo joten ei voi tehdä itse.
Viluvarpaat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietysti omatekoista vastaa. Kauniin paketin voi tehdä itse, nättiä paperia ja koristenauhaa päälle. Itse en kaipaa kalliita lahjoja.Meillä on miehen kanssa pörrösukat jo viikon käytössä kun ilmat kylmeni ja sähköä pitää säästää.
Ap:lla kai pieni budjetti ja langat ovat kalliita. Lisäksi hän kertoi ettei osaa neuloa.
Lankoja saa tarjouksesta. Neulomaan oppii YouTubesta.
Jos eivät ole absolutisteja, niin tee sellaiset pienet pussukat sellofaanista, sisälle mini minttuviinapullo, itsetehty suklaakonvehti (pieneen folioleivosvuokaan sulattaa suklaata), niitä pienenpieniä vaahtokarkkeja myös mukaan. Sido nätti pieni pussukka ja laita koristeeksi pienet karkkikepit (candy cane). Saa tehtyä minttukaakaot joulu-ulkoilun jälkeen😊
Osta heijastinlankaa tai heijastinnauhaa. Niistä virkkamalla tai askartelemalla ruusukkeita, palloja, tms. saat tyylikkäitä heijastimia läheisillesi. Erikoinen ja tarpeellinen lahja.
Pajukori tai pärekori! Toki täytyy tietää millainen maku lahjan saajalla on, mutta minulle joka tykkään boho tyylistä kodissani, itsetehty pajukori olisi todella ihana lahja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynttilä, luonnonkosmetiikkaa, hanskat tai lapaset, villasukat, suklaata, joulutortut, kortti, joulukukka mah. kivassa ruukussa, kauniit oksat, kävyt, kuivatut appelsiiniviipaleet, joulukoriste 🎅
Tiedän, että luonnonkosmetiikkaa voi tehdä itse, olen lueskellut ohjeitakin. Mutta käyttäisikö joku oikeasti jos tekisin itse? Vai jäisikö muiden itsetekemä käyttämättä siksi, että se olisi jotenkin hmm liian arveluttavaa tai jotain? Ap
Jäisi ne luultavasti käyttämättä. Minä tein kerran kaverille ja siellä se purnukka oli kylppärin hyllyn päällä avaamatta varmaan vuoden. Huonoksihan niistä jutuista iso osa siinä ajassa meni, joten päätyivät roskiin. Opin kerrasta, että parempi jättää lahjat kokonaan antamatta kuin antaa itse tehtyjä. Ei nekään ilmaisia ole, jollei nyt jostain risuista ja kävyistä ja kivistä askartele ja kaikki se vaiva vielä päälle.
Jotkut syötävät jutut ehkä menevät käyttöön, mutta mitään muuta ei ihmisille kannata itse tehtynä antaa. Ei kelpaa kuitenkaan, vaikka miten olisit panostanut. Villasukatkin on vähintään väärän väriset tai liian paksua/ohutta lankaa, lapasissa ruma kuvio jne.
Ennemmin kannattaa ostaa joku alle kympin kosmetiikkatuote jotain "vähän parempaa seppälää" ja pakata nätisti kuin käyttää vähintään se kymppi materiaaleihin ja nähdä vielä hirveä vaivakin jonkin eteen, joka kumminkin nakataan sekajätteeseen.
Mun tekemät kosmetiikat on ilmeisesti tulleet käyttöön, lähinnä vartalovoiteita ja saippuaa olen tehnyt.
Limepopilta saa tilattua setin, jonka avulla voi helposti tehdä huulivoiteita, toki maksaa n . 30e ja saiko sillä 10 huulipuikkoa tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Osta heijastinlankaa tai heijastinnauhaa. Niistä virkkamalla tai askartelemalla ruusukkeita, palloja, tms. saat tyylikkäitä heijastimia läheisillesi. Erikoinen ja tarpeellinen lahja.
Tai heijastavista helmistä pujottamalla, saa esim Villihelmestä tilattua.
Viluvarpaat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietysti omatekoista vastaa. Kauniin paketin voi tehdä itse, nättiä paperia ja koristenauhaa päälle. Itse en kaipaa kalliita lahjoja.Meillä on miehen kanssa pörrösukat jo viikon käytössä kun ilmat kylmeni ja sähköä pitää säästää.
Voi sitten varmaan tehdä ja antaa muuta kuin sukat, aika monta ideaa tässä ketjussa on annettu.
Oliiviöljyä johon laitat yrttejä tms.
Korutkin voi olla kivoja, jos saaja sellaisista tykkää.
Esim siemenhelmityö, luonnon kivistä kaula ja/tai rannekoru, makeanvedenhelmistä helminauhan pujottaminen jne.
Kapussikorutkin voi olla kivoja, lasin alle voi laittaa saajalle jollakin tavalla tärkeän kuvan.