Mitä itse tehtyä sinä haluaisit joululahjaksi?
Taloudellisesti on sen verran tiukkaa, että täytyy joululahjaksi laittaa läheisille jotain itsetehtyä. Haluaisin antaa kuitenkin jotain sellaista, joka oikeasti ilahduttaa saajaa ja tulee käyttöön, niin en siis aio muovailla askartelumassasta erikoisia koristeita. Joten: mitä itsetehtyä sinä haluaisit saada joululahjaksi? Tai jos olet joskus saanut jonkun todella mieluisen itsetehdyn lahjan, niin mikä se oli?
Kommentit (474)
Kasvi- ja köynnöstukia mielellään metallista. Syötävät lahjatkin käyvät. Minulle lahjoja antavat huolehtivat hygieniastaan, joten leivonnaisia ja muuta voi syödä. Miehen tädit kutoivat ja virkkasivat kaikenlaista lahjoiksi. Nekin olivat kivoja.
Vaimolta toivoisin itse sheivattua pillua päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä villasukat kelpaa, etenkin pitkällä varrella talvipakkaslle. Meille ei missään nimessä itse tehtyjä herkkuja. Taatelikakkua tai pikkuleipiä emme syö. Minulla on diabetes ja olen kauan aikaa sitten luopunut ylimääräisestä sokerihötöstä. Lapsetkaan eivät syö pikkuleipiä tai kakkuja. Toki heillä on karkkipäivä kerran viikossa, mutta eivät ole tottuneet itse tehtyihin karkkeihin. Vältämme koko perhe sokeria, joten jos haluaa antaa marjoja, niin mieluiten ei hillopurkissa. Tietysti pakastemarjat kelpaavat ja niistä saa hyvän smoothien.
Sokerittomat hillot voi umpioida lasipurkeissa, tai kokonaiset Marjat. Myös hedelmä soseet. Pieniin purkkeihin jotka saa käytettyä nopeasti. Martoilta ohjeet, umpiointi.
En ole sama, mutta miten nuo hillot on parempia kuin pakastemarjat? Meillä syödään marjat pakastettuna tai tuoreena. Ihan turhaa työtä alkaa tehdä marjoista jotain hilloa, kun ne saa näppärästi pikkupusseissa pakastimeen.
Tsinuskitoffee olisi ihanaa. Ja jo mainitut itse tehdyt lelut lemmikeille. Kunhan ne vaan ovat turvallisia siis vaarattomia ettei niistä irtoa mitään.
Keittiöpyyhkeitä tarttee aina. Jos jollain on jäänyt jotain nättiä kangasta, niin jo yksikin sellainen ilahduttaa kovin. Ja lahjan antaja on joka päivä mielessä.
Itsetehdyt lahjat ei mitenkään itsestäänselvästi ole niitä edullisimpia. Normiaikuisen villasukkiinkaan ei enää riitä 1 kerä seiskaveikkaa, kun kerän kokoa pienennettiin.
Leivontalahjoillekin kertyy hintaa, jos monet ainekset pitää ostaa, esimerkiksi mainittuun englantilaiseen hedelmäkakkuun.
Varsinkin jollekin herkkukorille kertyy hintaa useita kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Itsetehdyt lahjat ei mitenkään itsestäänselvästi ole niitä edullisimpia. Normiaikuisen villasukkiinkaan ei enää riitä 1 kerä seiskaveikkaa, kun kerän kokoa pienennettiin.
Leivontalahjoillekin kertyy hintaa, jos monet ainekset pitää ostaa, esimerkiksi mainittuun englantilaiseen hedelmäkakkuun.
Varsinkin jollekin herkkukorille kertyy hintaa useita kymppejä.
Samaa ajattelin, että ei nuo mitään halpoja välttämättä ole. Tein kummipojalle neuletakin, kun hän oli 2 v. Sen jälkeen sain vanhemmiltaan pyynnön, enkö tekisi myös heille, kun oli niin ihana. En siihen hommaan alkanut. Ihmiset ei vain tajua, ettei minulla ole mitään ihania jämälankoja, joista saisi kokonaisen neuletakin. Ja yleensä ostan muutoinkin lankoja vain menekin mukaan. Villasukat saa kympillä. Ostan yleensä 7 veljestä 150 g, ja se on isompi kerä, siitä riittää kahteen aikuisen sukkaan, maksaa vähän alle kympin.
Katselin juuri neuletakkipaketin hintaa itselleni, Novitalta 144 € koko paketti, puikot, ohje, langat ja muut. Se on niin suolainen hinta, etten raaski edes itselleni ostaa, saati että lahjaksi alkaisin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Keittiöpyyhkeitä tarttee aina. Jos jollain on jäänyt jotain nättiä kangasta, niin jo yksikin sellainen ilahduttaa kovin. Ja lahjan antaja on joka päivä mielessä.
Jäänyt jotain nättiä kangasta? Siis keittiöpyyhkeeseen pitää pystyä kuivaamaan, eikä siihen mikään lakanakangas käy. Kaikilla varmaan on kaapissa monenlaisia kankaita, ompelukone ja lankaa? Jotain vanhoista, kuluneista verhoista tehtyjä keittiöpyyhkeitä ei halua kukaan.
1000 euron lahjakortin Rosebudiin.
Ruokaa ei kiitos mielellään jouluksi, kun pöydät notkuu muutenkin. Itse tehdyt karkit on tietysti hyviä, mutta yhtä halvalla saa kaupasta kunnon konvehdit, jos ei halvemmallakin.
Pidän itse sellaisista, mitä tulee käytettyä. Olen saanut puisen leikkuulaudan, joka oli todella haluttu yllätys. Leikkuulautoja kului ja joutuu uusimaan. Laventelintuoksuinen pyykkietikkaa oli myös ihana lahja. Nykyisin en tosin enää käytä pyykkietikkaa, kun kodinkonekorjaajat varoittelevat, että se on koneelle pahasta, ruostetta ennenaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan sinappia...
Sama. Ei sitä pahaa omatekoista sinappia. Eikä äklömakeita hilloja, joita ei meillä syö kukaan.
Villasukat tai jotakin leivonnaisia.