Mitä itse tehtyä sinä haluaisit joululahjaksi?
Taloudellisesti on sen verran tiukkaa, että täytyy joululahjaksi laittaa läheisille jotain itsetehtyä. Haluaisin antaa kuitenkin jotain sellaista, joka oikeasti ilahduttaa saajaa ja tulee käyttöön, niin en siis aio muovailla askartelumassasta erikoisia koristeita. Joten: mitä itsetehtyä sinä haluaisit saada joululahjaksi? Tai jos olet joskus saanut jonkun todella mieluisen itsetehdyn lahjan, niin mikä se oli?
Kommentit (474)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat. Niitä ei voi olla liikaa.
Todellakin voi olla liikaa. Itsellä liian monta paria eikä ne mahdu minnekään kaappiin. Ei kai kukaan tartte kerran vuodessa uusia sukkia.
Mulla kuluu puhki parit villasukat vuodessa.
Oikeastaan paras "itsetehty" lahja voisikin olla lupaus tulla parsimaan ne kaikki reikäiset. Teen sen nyt itse, mutta ei yhtään huvittaisi.
Arvostan itsetehtyä, kaikki se vaiva ja henkilökohtaisesti lahjan saajaa ajatteleminen tuntuu hyvältä tässä ajassa. Sain viime viikolla postikortin ja jo sekin ilahdutti aivan älyttömästi. Mutta itse tehty leipä, hillot, sinappi, suklaa tai vaikka pullo glögiä olisivat todella tervetulleita. Myös käsityöt (sukat, lapaset) tai vaikka sytytyskävyt/ruusut.
Yhteinen aika. Olen jo monta vuotta ollut vanhempieni luona leipomassa ennen joulua. He arvostavat yhteistä aikaa paljon enemmän kuin materiaa. Samalla tulee tehtyä joulun herkut, joita voivat sitten tarjota vieraille.
Kuvakirja yhteisistä muistoista. Sen tekemiseen menee hurjasti aikaa, rahaa ei välttämättä niin paljoa.
Villasukat, sytykeruusut ja syötävät onkin jo mainittu.
Villasukat, varsi puoleen väliin pohjetta. Varressa jotain hauskaa raitaa. Ja/tai vähän ohuemmasta langasta tehdyt säärystimet, sellaiset pitkähköt, jotka tarvittaessa voisi vetää ihan polvien ylikin.
Mulle saisi tuoda pari pullollista huolella valmistettua kiljua. Esimerkiksi sitä kuuluisaa appelsiinikiljua (googlatkaa jos ette tiedä). Tekisi mieli kokeilla, mutta en viitsi. Tai sitten yhtä kuuluisaa punajuurisherryä.
Terveisin Punakuono.
Lahjakortiksi apua remonttiin.
Voisin tykätä lapasista ,sukista tai riddarista.
Olen saanut aiemmin aikaa lahjakorttina, silloin remontoitiin veranta. Tämä oli ihanaa yhdessäoloa ja tehtiin yhdessä.
Villasukat jotka käytin puhki.
Olen antanut Englantilasia hedelmäkakkuja peltirasiassa. Itsetehtyä sinappia,punasipulihilloketta, tekemäni villapaidan,pipoja.
Sinappi (tulinen!), taatelikakku, etikka- tai suolasienet. Kaikki, mikä käy joulupöytään. Mutta vain, jos tiedät, että sun resepti on hyvä! Kumimainen kakku päätyy kompostiin, ei joulun kahvipöytään. Eli: tee sitä, mitä osaat tehdä hyvin. Silloin myös lahjansaaja ilahtuu.
Villasukat, leivonnaisia, karamelliä, jotain käytännöllistä. En haluaisi mitään itsetehtyjä koriste juttuja koska kaikilla on oma maku joka ei ole välttämättä sama kuin lahjan antajalla.
Kuivattuja hedelmiä tai marjoja. Sellaisia ilman lisäaineita ja valtavaa määrää lisättyä sokeria.
Makeiset, hillot, leivonnaiset. Joulusinappi.
Itsetehty saippua, kynttilä.
Yleensäkin kaikki minkä voi syödä tai käyttää. Kauniiseen pakettiin vielä paketoituna. Tällainen lahja ilahduttaa enemmän kuin kaupasta ostettu.
Alpakkalangasta neulotut Marimekon unikkokuvioiset unisukat olisivat ihanat luonnonsävyissä ( beige,valkoinen). Neulon itsekin, mutta kuvioneuleita en jaksa tehdä.
Apua johonkin ärsyttävään asiaan, minkä tekeminen porukassa olisi kivaa tai edes siedettävää.
Esim meillä on jäätävän kokoinen rinnekukkapenkki mikä on heinääntynyt ja tarvii raivausta.
En ainakaan mitään askartelutävellyksiä. Älkää vähävaraiset käyttäkö vähiä rahojanne askarteluihin. Vaikka ajatus on kaunis, niin ei kukaan niitä oikeasti halua.
Itse tehtyä kombuchaa.