Mitä itse tehtyä sinä haluaisit joululahjaksi?
Taloudellisesti on sen verran tiukkaa, että täytyy joululahjaksi laittaa läheisille jotain itsetehtyä. Haluaisin antaa kuitenkin jotain sellaista, joka oikeasti ilahduttaa saajaa ja tulee käyttöön, niin en siis aio muovailla askartelumassasta erikoisia koristeita. Joten: mitä itsetehtyä sinä haluaisit saada joululahjaksi? Tai jos olet joskus saanut jonkun todella mieluisen itsetehdyn lahjan, niin mikä se oli?
Kommentit (474)
Ei villasukkia, langat maksaa ja neuloessa menee aikaa, jos tekee vaikka kahvikakun
ei mitään kallista hedelmäkakkua, vaan ihan vaikka tavan kahvikakku tai porkkanakakku tai puolukkakakku jos on puolukoita. Nykyisin pitää ihmisten tyytyä vähemään, ei kaikilla ole
rahaa työntää vaan se sanomahan se on tärkein..
Vierailija kirjoitti:
Villasukat, leivonnaisia, karamelliä, jotain käytännöllistä. En haluaisi mitään itsetehtyjä koriste juttuja koska kaikilla on oma maku joka ei ole välttämättä sama kuin lahjan antajalla.
Niin monet tahtovat villasukkia. Juuri toimitin spr konttiin näitä. Kun googlettaa villasukkakeräys, ei muita tuloksia.
Mä en haluaisi mitään syötävää. Mieluummin vaikka ruokavalioni mukaisia reseptejä kooottuna. Olen yksinäinen, joten toivoisin että voitaisiin vaikka jotain urheilulajia tai metsäretkeilyä mennä harrastamaan yhdessä. Mitä tahansa muutakin mukavaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkälaisille ihmisille nää on menossa, kai sä osaat vähän kertoa?
Joskus aiemmin villasukat oli inhotus kun niitä tosiaan tuli joka vuosi. Yhtenä vuonna kuitenkin sain toivomani reisi pituiset villasukat joita rakastan.
Kaikki herkut ois mulle turhia, mutta jotkut niitä rakastaa. Mä tykkäsin jostain maustekastikkeista tai juurikin sinapista.
Oon itsekin joskus tehnyt ja antanut ihovoidetta/rasvaa, josta jopa tuli hyvää ja siitä tykättiin.
Oon saanut myös esim itse kudottuja tiskirättejä. Ideana se oli kummallinen, mutta nehän toimii ja on käytössä. Kaveri jossain vaiheessa virkkaili meikinpoistolappuja.
Mitkä on sun kädentaidot?Lapseton pariskunta noin 33-vuotiaita.
Lapseton pariskunta noin 39-vuotiaita.
Nainen (leski) 70-vuotta.
Kaikki heistä on aika varakkaita ja aika tyylitajuisia niin sisustuksen kuin syötävänkin suhteen. Kaikissa kolmessa joku osapuoli lapsuudenperheeni jäsen.Itselläni on ehkä keskitasoa paremmat kädentaidot, mutta kutoa/virkata/neuloa en osaa.
Ap
Mitäs, jos puhuisit heille vähän aiheesta, ap? Oletan, että ovat läheisiä, kun heitä kerran haluat muistaa. Minä tekisin tilanteessasi niin, että juttelisin ja kertoisin, että tänä vuonna aiot antaa itse tehtyjä lahjoja, ja että tulisi mieleisiä, haluaisit kuulla, millaisista asioista he pitävät, ettei tule tehtyä hutiarvioita. :)
Meitä on moneksi, ja kuka mistäkin tykkää. Tämän ketjun perusteella on ilmeistä, että valtaosalle itsetehty lahja, etenkin kulutettava, olisi mieleinen, mutta aina joku löytyy, joka ei juuri siitä tietystä jutusta tykkää.
Se riippuisi siitä, mit se lahjanantaja on hyvä tekemään. En haluaisi villasukkia ihmiseltä joka vääntää ensimmäisensä mulle lahjaksi (jos ei ole lapsesta kysymys), mutta ehdottomasti haluaisin taitavan neulojan sukat, huivin tai vaikka paidan.
En haluaisi tunarikokin vääntävän itku ailmässä keskiyöllä minulle jotain ruokalahjaa, mutta ilolla ottaisin vaikka leipomisesta nauttivan tai kokkausta harrastavan ruokalahjan.
Lapsenhoitolahjakprtti ois lapsiperheessä tervetullut, mutta vain jos antajasta olisi mukava vahtia.
En haluaisi mitään mikä on väännetty siksi että rahaa ei ole ja pakko on jotain tehdä.
Villasukat ovat aina tervetulleita.
Pikkuleivät ja piparit samoin.
Kummilapsi antoi yhtenä jouluna kokoamansa valokuva-albumin mitä oli sen vuoden aikana touhunnut, missä käynyt ja nähnyt. Ihan paras lahja kummitädille! :)
Olisi ihanaa saada omien väritoiveiden mukaisesti tehty neuletakki tai paita, tai sitten jotain leivonnaisia!
Suklaapikkuleipiä, joiden mukana teko-ohje, hyväksi havaittu viinipullo tai glögipullo, kuivattuja sieniä, herkkutatit ovat kuivattuna mahtavan hyviä, teesekoitus itse kerätyistä luonnonkasveista, ne ihanat villasukat. Kaikkia näitä olen saanut joululahjaksi ja riemulla olen ottanut ne vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Apua johonkin ärsyttävään asiaan, minkä tekeminen porukassa olisi kivaa tai edes siedettävää.
Esim meillä on jäätävän kokoinen rinnekukkapenkki mikä on heinääntynyt ja tarvii raivausta.
Musta tuntuu jotenkin oudolta että annetaan lahjaksi tällaisia palveluksia tai apua, itsellä ainakin tulee ihan normaalistikin autettua läheisiä ja he auttaa mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua johonkin ärsyttävään asiaan, minkä tekeminen porukassa olisi kivaa tai edes siedettävää.
Esim meillä on jäätävän kokoinen rinnekukkapenkki mikä on heinääntynyt ja tarvii raivausta.Musta tuntuu jotenkin oudolta että annetaan lahjaksi tällaisia palveluksia tai apua, itsellä ainakin tulee ihan normaalistikin autettua läheisiä ja he auttaa mua.
No en mä ainakaan kehtaa kysyä keneltäkään apua vittumaisiin urakoihin jos itsekin jaksaa.
Taatelikakku olisi mieleinen. Jokin muukin kuivakakku kävisi. Villasukkia saan usein ja todellakin tulevat käyttöön. Toki joku koristekin voisi olla kiva. Kerran tein itse äidille joulukuuseen koristeet käsin ja olivat mieleisiä.
Vähävaraisena en itse stressaisi itseäni hankkimalla lähipiirin aikuisille lahjoja, mielestäni riittäisi, että antaisi lapsille jotkut pienet lahjat.
Jos ap kuitenkin jotain haluaa antaa, niin miten olisi vaikka saippuapussi/pesulappu. Sellaiseen ei menisi kovin paljoa lankaa tai kangasta, ja voisi käyttää materiaaleja, jotka ovat jääneet yli muista projekteista. Mukaan voisi laittaa edullisen palasaippuan.
Myös yrtinkasvatussetti voisi olla kiva. Tämä koostuisi pikku ruukusta (esim. pesty säilykepurkki), mullasta ja siemenpussista. Lisäksi voi halutessaan koristella ruukun esim. paperinarulla tai maalaamalla.
Jotain chilillä tai sinapinsiemenillä maustettua hilloketta (italialaista mostardaa en ole löytänyt Suomesta).
Raidallinen, vanhanaikainen miesten pyjaman mallinen flanellipyjama.
Asun maaseudulla ja varakkaampi lähisukulaiseni kaupungissa. Yhtenä jouluna vein joulutervehdykssenä sukulaiselle joulukorin, jossa oli itsetehtyä aroniahyytelöä, karpalolikööriä pullollinen, taatelikakku, pikkuleipiä, joululeipä, sinappia ja viiriäisen munia (meillä oli silloin viiriäisiä). Ojensin korin ja toivotin hyvät joulut. Sukulainen katsoi hetken koria, huusi sisälle: rouvalleen: Tuus nyt kattoon, kun me saatiin maaseudulta ruokaa- ihan kun me oltais jotain köyhiä! Ja tämän päälle halveksuvaa naurua.
Silloin ajattelin, että oli viimeinen kerta, kun vien heille yhtään mitään.
Nykyään ostan Alkosta viinipullon ja vien suklaakonvehtirasian. Itse saan heiltä joka vuosi joko marmorikynttilän tai monisydämisen pilarikynttilän. Nämä kynttilät on polttamatta (meillä kissoja) ja olenkin ajatellut, että jos jättäisinkin lahjat ostamatta ja antaisin heille näitä kynttilöitä takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Hedelmä- tai maustekakun 😋
Englantilainen hedelmäkakku oikeaoppisesti tehtynä maksaa jopa kymppejä per kakku. Ihanko tosissasi odotat vähävaraisen tekevän sellaisen sinulle?
Minulta pyydettiin englantilainen hedelmäkakku 12 hengelle muutama vuosi sitten ja sen aineiden hinnaksi tuli melkein 50€ kun kirsikat piti liottaa kirsikkaliköörissä ja rusinat muistaakseni konjakissa tai rommissa. Pyytäjä halusi siihen vielä 80% tummaa suklaata hippuina sekaan. Valmis kakku painoi monta kiloa.
Käsintehdyt villasukat ovat ihania, mutta n ovat iso työ. Kaverini on antanut kotonakasvatettuja chilejä, ja tosi ihania ovat -nekin ovat vaiva, mutta ei sitten, jos kasvattaa niitä muutenkin. Mikä tahansa, mille on käyttöä -keräsin kesällä villiyrttejä, nokkosta ja muuta, mutta ne alkavat olla syöty, käsinkerättyä ja kotona kuivatettua viherjauhettakin (nokkonen jne) ilahduttaisivat. Kavereilleni olen antanut itsekerättyjä marjoja, eikä kellään ole ollut valittamista.
Olen siis itsekin vähävarainen. Ei tulisi mieleenkään askarrella toisille lahjoja. Kuka oikeasti haluaa jotain hamahelmikoristeita tai muuta vastaavaa? lahjoja ei ole pakko antaa kenellekään, pelkkä hyvän joulun toivotus on riittävä.