Opettajilta viety auktoriteetti
Miten mielestäsi lasta voisi ojentaa koulussa ettet pahoita mieltä tai ettei se ole liian "rajua" Kerro.
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään on niin paljon ADHD -lapsia, jotka eivät käytännössä pysty keskittymään kunnolla mihinkään? Ihminen, jolla ei ole riittävää keskittymiskykyä, ei pysty pärjäämään aikuisena missään oppimisympäristössä.
Suuri osa niistä pystyisi keskittymään jos joku pakottaisi siihen. Enää vaa ei ole ketään joka pakottaisi, ja siksi mammat hommaavat lapsilleen noita nepsydiagnooseja kuin viimeistä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään on niin paljon ADHD -lapsia, jotka eivät käytännössä pysty keskittymään kunnolla mihinkään? Ihminen, jolla ei ole riittävää keskittymiskykyä, ei pysty pärjäämään aikuisena missään oppimisympäristössä.
Suuri osa niistä pystyisi keskittymään jos joku pakottaisi siihen. Enää vaa ei ole ketään joka pakottaisi, ja siksi mammat hommaavat lapsilleen noita nepsydiagnooseja kuin viimeistä päivää.
Eli loppupeleissä ongelma on Suomen lääkärikunnan ammattitaito: he diagnosoivat mitä sattuu?
Vanhemmilta on hävinnyt vanhemmuus. Siitä se johtuu. Enkä tarkoita vanhemmuudella mitään fyysisen väkivallan käyttöä ja kurin pitämistä vaan sitä, että vanhemmilta puuttuu kyky olla vastuullinen aikuinen, kyky ottaa vastaan lapsen negatiiviset tunteet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät opettajat halua ojentaa lapsia rajusti. He ovat ammattilaisia ja ammattilaisuuteen kuuluu se, että keskustelemalla pärjätään lapsen kuin lapsen kanssa. Tästä syystä opettajat ovat mm. vapaaehtoisesti luopuneet jälki-istuntojen antamisesta vaikka laki toistaiseksi salliikin jälki-istunnot.
Jälki-istuntojen ongelma taitaa olla se, ettei koulu voi oikein mitään sille, jos oppilas ei hänelle määrättyihin jälki-istuntoihin tule.
Ei jälki-istuntojen ongelma ole tuo. Ne eivät paranna ketään. Jos niillä olisi vaikuttavuutta, samat oppilaat eivät viikosta toiseen istuisi siellä. Ikävä kertoa totuus, että jälki-istunnossa ovat uudestaan ja uudestaan samat oppilaat. Keino ei siis toimi.
Suurin osa oppilaita pysyy kurissa koska eivät halua joutua jälki-istuntoon, eikä valtaosa heistä edes koskaan päädy sinne.
Jälki-istunto toimii siis kuin vankila, eli se on pelote monille mutta harvat joutuvat sinne, ja se, että ne jotka sinne joutuvat eivät useinkaan "parannu" on sitten pienempi ongelma.
Todellinen ongelma jälki-istunnoissa on lähinnä se, että rangaistukset eivät sisälly positiivisen kasvatuksen aatteeseen joka on tällä hetkellä pinnalla.
Oikeasti itse jälki-istunto ei ole suurimmalle osalle mikään pelote. Olla nyt tunti jossain ja sillä selvä. Kuka sitä pelkää? Ei kukaan. Pelote on ennemminkin häpeä siitä, että joutuu jälki-istuntoon. Huonot joutuvat jälki-istuntoon. Kun on sinne kerran tai kaksi joutunut, niin pelote menettää tehonsa.
Häpeä koetaan koulussa, mutta sen pelon pitää tulla kotoa: mitä kotona sanotaan tai tehdään, kun lapsi tuo jälki-istuntolapun allekirjoitettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempana olen lähinnä huomannut sen, ettei koulusta saa mitään tietoa, miten omat lapset siellä ovat. Vuoden ajalta kaikki, mitä kuulee, voi olla yksi wilmamerkintä ("oli hienosti mukana tunnilla"), tai ei sitäkään. Mitään näkyvyyttä luokan menoon ei vanhemmilla ole.
Joten mitenkä minä vastuullisena vanhempana sitten ojennan sitä kultamussukkaani, jos koulusta ei tihku mitään tietoa, ja opettajien asenne on, että ei tarvitsekaan ja ei ole ainakaan heidän tehtävänsä. Näitä, kun lukee, niin osa opettajista kokee vanhemmat vain ärsyttävinä pskiaisina, jotka häiritsevät heidän tärkeää työtänsä ja auktoriteettiansa. Kaikki aika menee wilmassa ja yhyy yhyy..,
Ehkä kouluvuotta pitäisi jatkaa juhannukseen asti ja vähentää tuntimääriä, jotta opettajilla olisi aikaa hoitaa kotiinpäin kommunikointia paremmin?
Kannattaa mennä vanhempainiltaan tai vanhempainvarttiin. Lisäksi voit laittaa wilmaviestiä tai soittaa, ja kysyä, miten omalla lapsella sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilta on hävinnyt vanhemmuus. Siitä se johtuu. Enkä tarkoita vanhemmuudella mitään fyysisen väkivallan käyttöä ja kurin pitämistä vaan sitä, että vanhemmilta puuttuu kyky olla vastuullinen aikuinen, kyky ottaa vastaan lapsen negatiiviset tunteet jne.
Nykyvanhemmat juurikin sallivat lapsille kaikenlaisten tunteiden vapaan ilmaisemisen ja ottavat ne vastaan rajoituksitta sanoittaen.
Se muutos mikä vanhemmuudessa on tapahtunut on se, että kurinpidosta on luovuttu ja tilalle on tullut tämä tunnejuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulta ainakaan. Yläkoulun opettaja jonka ei tarvitse ääntään korottaa
luokassa
Tää on tyypillinen narsistiopen huomautus, usein kuultu koulussa. Minä, minä, minä osaan (ja te´muut ette!)
Itsekin ope ja noita huomiotahakevien täydellisten opettajien valheita kuunnellut.
Pitäisiköhän sinun mennä joko täydennyskoulutukseen tai erota?
Ei pitäisi! Mutta narssuopen pitäisi lopettaa läpinäkývän ylimielinen muiden opettajien päälaen taputtaminen (kuin koiraa) ja mennä itseensä sekä lopettaa naurettavat itsetehostusvalheet. Mutta toisaalta - eihän narsisti osaa eikä voi. Eihän se narssu muuten olisikaan!
Miksi sinä olet noin narsisti? Et osaa käyttäytyä, haukut muita, kirjoitat aggressiivisesti. Sinäkin tarvitsisit perseelle kunnolla piiskaa. Sitten menisit kiltisti täydennyskoulutukseen opettelemaan, miten luokkaa johdetan. Ei tarvitsisi jatkaa surkeaa epäpätevydestäsi johtuvaa ininää enää yhtään pidempään.
Hei ope, älä tuo niitä makuuhuonefantasioitasi tänne muiden kärsittäviksi. Fantasioi ihan rauhassa peittosi alla oppilaistasi ja vitsasta ja sileistä pyllyistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempana olen lähinnä huomannut sen, ettei koulusta saa mitään tietoa, miten omat lapset siellä ovat. Vuoden ajalta kaikki, mitä kuulee, voi olla yksi wilmamerkintä ("oli hienosti mukana tunnilla"), tai ei sitäkään. Mitään näkyvyyttä luokan menoon ei vanhemmilla ole.
Joten mitenkä minä vastuullisena vanhempana sitten ojennan sitä kultamussukkaani, jos koulusta ei tihku mitään tietoa, ja opettajien asenne on, että ei tarvitsekaan ja ei ole ainakaan heidän tehtävänsä. Näitä, kun lukee, niin osa opettajista kokee vanhemmat vain ärsyttävinä pskiaisina, jotka häiritsevät heidän tärkeää työtänsä ja auktoriteettiansa. Kaikki aika menee wilmassa ja yhyy yhyy..,
Ehkä kouluvuotta pitäisi jatkaa juhannukseen asti ja vähentää tuntimääriä, jotta opettajilla olisi aikaa hoitaa kotiinpäin kommunikointia paremmin?
Kannattaa mennä vanhempainiltaan tai vanhempainvarttiin. Lisäksi voit laittaa wilmaviestiä tai soittaa, ja kysyä, miten omalla lapsella sujuu.
Vanhaimpainilloissa esitellään hieno esitys, miten koulussa kaikki on hienosti. Aikaa varattu sadan oppilaan vanhempien kanssa noin 45 minuuttia.
Ei opettajilla ole tuollaiseen soitteluun aikaa. Ei heillä ole aikaa mihinkään muuhun kuin valittamiseen, miten lapset ja vanhemmat ovat kamalia ja rasittavia, ja mä en niin siis kestä tätä kakkista, aahg, miksette jo ole, otan loparit ehkä jo ensi vuonna.
Aika paljon oppilaiden käytökseen voidaan vaikuttaa kotona. Suurin osa nuorista on hyvin käyttäytyviä koulussakin, mutta kaikki eivät. Tämä pieni vähemmistöporukka saa sitten aikaiseksi vaikka mitä. Asennetta voi tosiaan opettaa jo kotona. Olin tässä yksi aamu metrossa, ja kuulin, kun joku äiti jutteli arviolta ekaluokkalaisensa kanssa. Voi sitä syyttelyn ja negatiivisen ajattelun määrää, miten äiti lapselle koulua arvosteli. Ja millaisia yksilöllisiä ratkaisuja ja lapsen huomioonottamista hän tuntui koululta vaativan ja odottavan. Teki mieli sanoa, että hei kyse on massaopetuksesta, ei yksityisopetuksesta, ja puuttua siihen, että noin ikävän asenteen tuuttaaminen lapseen ei kyllä hyvää koulupolkua taida tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se oikeestaan opettajalle kuuluu jos joku ei halua oppia? Jos tunnilla häiritsee, heitetään vaan ulos luokasta ja sillä siisti.
mies54v
Ulos heitettyä oppilasta pitää valvoa. Helpommin sanottu kuin tehty opettajalta.
Kouluihin pitäisi saada karsserit takaisin, ja tällä kertaa kameravalvonnalla. Kameran kuva voisi mennä opettajan ja/tai rehtorin läppäriin, jolloin valvomiskysymys olisi sillä hoidettu.
Jessus mikä pahvi sieltä tuli ulisemaan. Niin että opettaja sitten töllöttää sitä läppäriä sen aikaa luokassa, kun pitäisi opettaa? Eikä rehtorillakaan varmaan ole mitään muuta työtä? Varsinkin kun jos pelle tietäisi kouluista tänä päivänä yhtään mitään, tietäisi myös sen, että pikkukouluissa ei edes ole välttämättä omaa rehtoria, eli sillä rehtorilla on hallinnoitavanaan todella isoja kouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulta ainakaan. Yläkoulun opettaja jonka ei tarvitse ääntään korottaa
luokassa
Tää on tyypillinen narsistiopen huomautus, usein kuultu koulussa. Minä, minä, minä osaan (ja te´muut ette!)
Itsekin ope ja noita huomiotahakevien täydellisten opettajien valheita kuunnellut.
Pitäisiköhän sinun mennä joko täydennyskoulutukseen tai erota?
Ei pitäisi! Mutta narssuopen pitäisi lopettaa läpinäkývän ylimielinen muiden opettajien päälaen taputtaminen (kuin koiraa) ja mennä itseensä sekä lopettaa naurettavat itsetehostusvalheet. Mutta toisaalta - eihän narsisti osaa eikä voi. Eihän se narssu muuten olisikaan!
Miksi sinä olet noin narsisti? Et osaa käyttäytyä, haukut muita, kirjoitat aggressiivisesti. Sinäkin tarvitsisit perseelle kunnolla piiskaa. Sitten menisit kiltisti täydennyskoulutukseen opettelemaan, miten luokkaa johdetan. Ei tarvitsisi jatkaa surkeaa epäpätevydestäsi johtuvaa ininää enää yhtään pidempään.
Hei ope, älä tuo niitä makuuhuonefantasioitasi tänne muiden kärsittäviksi. Fantasioi ihan rauhassa peittosi alla oppilaistasi ja vitsasta ja sileistä pyllyistä!
Mitä tekstiä! Sinulle olisi tarvittu jo rajumpi käsittely lapsena. Ehkä karttakeppi olisi pitänyt työntää ahteriisi sisään samalla kuin koko koulu katselee toimitusta. Olisit oppinut olemaan asiallisempi ja hyväksymään ruumiilliset rangaistukset osana tervehdyttävää koulukulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaimpainilloissa esitellään hieno esitys, miten koulussa kaikki on hienosti. Aikaa varattu sadan oppilaan vanhempien kanssa noin 45 minuuttia.
Ei opettajilla ole tuollaiseen soitteluun aikaa. Ei heillä ole aikaa mihinkään muuhun kuin valittamiseen, miten lapset ja vanhemmat ovat kamalia ja rasittavia, ja mä en niin siis kestä tätä kakkista, aahg, miksette jo ole, otan loparit ehkä jo ensi vuonna.
Minulla on monta lasta, enkä muista sellaista kouluvuotta kenelläkään, missä EI olisi ollut ihan oman luokan vanhempainiltaa, aina sellainen on pidetty. Ja kyllä muistan näissä vanhempainilloissa aina opettajien sanoneen, että jos joku asia mietityttää, aina saa soittaa ja laittaa viestiä. Erikoinen asenne sinulla, joka kommentoit, mistä muuten tiedät, että asia on noin kuin väität, oletko kovastikin soitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monta lasta, enkä muista sellaista kouluvuotta kenelläkään, missä EI olisi ollut ihan oman luokan vanhempainiltaa, aina sellainen on pidetty. Ja kyllä muistan näissä vanhempainilloissa aina opettajien sanoneen, että jos joku asia mietityttää, aina saa soittaa ja laittaa viestiä. Erikoinen asenne sinulla, joka kommentoit, mistä muuten tiedät, että asia on noin kuin väität, oletko kovastikin soitellut.
Kun luet tätä palstaa hieman, niin huomaat, että täällä toistuu tuo viesti: opettajan työstä tekevät raskaan wilmassa viestittelevät tai soittelevat vanhemmat, jotka haluavat tietää, missä mennään. Tunne tuntuu olevan kovin yleinen.
Taitavat nämä pitkän linjan opettajat olla sellaisia, jotka heti masentuvat töissänsä, kun pitäisi töitä tehdä tai muuttaa jotain vanhaa käytäntöä... Onko heidät kasvatettu aikanaan liialla kurilla?
Ei aivan. Pitkän linjan opettajat jättävät (tai haluaisivat jättää) työnsä, koska verrattain lyhyessä ajassa koulu ja opettajan työ ovat muuttuneet huonoon suuntaan niin kovasti. Tämän päivän opettajan työ ei vastaa ollenkaan sitä, mihin vaikkapa 20 vuotta sitten opettajaksi opiskellut ihminen ajatteli hakeutuvansa. Ja suunta on aina vaan huonompaan. Opettajan ammatissa opettaminen jää jatkuvasti vähemmälle ja vähemmälle. Sen tilalle tulee järkyttävää vauhtia kaikkea muuta joutavaa, mikä estää opettajaa keskittymästä opetustyöhönsä viemällä ajan ja voimat.
Vierailija kirjoitti:
Taitavat nämä pitkän linjan opettajat olla sellaisia, jotka heti masentuvat töissänsä, kun pitäisi töitä tehdä tai muuttaa jotain vanhaa käytäntöä... Onko heidät kasvatettu aikanaan liialla kurilla?
Ei aivan. Pitkän linjan opettajat jättävät (tai haluaisivat jättää) työnsä, koska verrattain lyhyessä ajassa koulu ja opettajan työ ovat muuttuneet huonoon suuntaan niin kovasti. Tämän päivän opettajan työ ei vastaa ollenkaan sitä, mihin vaikkapa 20 vuotta sitten opettajaksi opiskellut ihminen ajatteli hakeutuvansa. Ja suunta on aina vaan huonompaan. Opettajan ammatissa opettaminen jää jatkuvasti vähemmälle ja vähemmälle. Sen tilalle tulee järkyttävää vauhtia kaikkea muuta joutavaa, mikä estää opettajaa keskittymästä opetustyöhönsä viemällä ajan ja voimat.
Kuulostaa ammattiuhriutujien selityksiltä. Opettajat olette siellä töissä! Töissä ei pidä olla kivaa, vaan te teette siellä töitä! Ymmärrätkö?
Perseelle olisi pitänyt läpsiä sinuakin enemmän, että työnteko maistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun luet tätä palstaa hieman, niin huomaat, että täällä toistuu tuo viesti: opettajan työstä tekevät raskaan wilmassa viestittelevät tai soittelevat vanhemmat, jotka haluavat tietää, missä mennään. Tunne tuntuu olevan kovin yleinen.
Nämä viestittelevät ja soittelevat vanhemmat tuskin ovat niitä, jotka haluavat kerran puolessa vuodessa tietää, miten omalla lapsella menee. Eiköhän kyse ole sellaisista vanhemmista, jotka kyselevät joka ikistä asiaa ja aina on jotain erityistä mielessä, mikä oman lapsen kohdalla pitäisi opettajan muistaa huomioida.
Yksityiskouluissa maailmalla oppilaat jaotellaan kykyjensä mukaisesti eri ryhmiin, ja näitä eri ryhmiä opettavat eri opettajat, mikä johtaa parempiin oppimistuloksiin.
Keskeinen syy on liiallinen puhelimen ja muiden älylaitteiden käyttö. Eihän keskiverto koululainen jaksa keskittyä edes yhden tekstisivun lukemiseen. Kaikki eivät edes osaa kunnolla lukea, ja nekään, jotka teknisesti osaavat lukea, eivät osaa vastata lukemaansa tekstiä koskeviin kysymyksiin.
Lisää vaan digiä kouluun, niin saadaan pilattua nekin rippeet, mitä vielä on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiskouluissa maailmalla oppilaat jaotellaan kykyjensä mukaisesti eri ryhmiin, ja näitä eri ryhmiä opettavat eri opettajat, mikä johtaa parempiin oppimistuloksiin.
Suomalaisen peruskoulun idea aikoinaan oli juuri käänteinen: yhteiset opetusryhmät hankkiutuminen eroon esimerkiksi oppikoulusta auttavat saavuttamaan parempia opetustuloksia.
Mentiinkö jossain vaiheessa äärimmäisyyksiin?
Miksi sinä koulukiusaajahäirikkönä edes luet tätä?