Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän

Vierailija
03.09.2022 |

Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.

"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.

Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.

Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"

Vartija: "Ei ole."

Kassa: "Ei ole."

Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."

Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.

Kommentit (925)

Vierailija
801/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas juoksutettiin poliisia ihan turhaan vain koska "mulla on periaatteita". Poliisilla on muutakin tekemistä kuin tulla tarkastamaan oikuttelevan aikuislapsen kasseja.

Mitäs sinä tekisit, jos sun naapuri tulisi ovelle hakkaamaan ja väittäisi kivenkovaan, että olet varastanut häneltä omaisuutta? Ja vaatisi saada päästä sisälle vähän tutkiskelemaan paikkoja.

A) päästäisin, koska minulla ei ole mitään salattavaa

B) en päästäisi, koska laki takaa minulle kotirauhan

MIETI TARKASTI.

Päästäisin sen sisään tietysti. Pienemmällä riesalla pääsee. Tappele sinä vaan tuulimyllyjä vastaan jos haluat.

Joo. Oletetaan, että naapurilta on pöllitty vaikka 10 000 euron Rolex tai muu vastaava arvokello. Naapuri käy läpi kaikki lipaston laatikot, keittiön kaapit ja laatikot, ihan jokaisen kipon, purnukan ja säilytysrasian, jossa kello voisi "ehkä" olla.

Kuulostaako vielä pieneltä riesalta? Missä vaiheessa sinulle riittäisi? Mihin pisteeseen asti olisit valmis menemään?

Eli vastaan kysymykseesi mitä tahansa niin keksit siihen lisää yksityiskohtia. Nyt oli puhe kassin avaamisesta.

Oli kyse naapurin päästämisestä sisälle, koska epäilee sinua varkaaksi.

Johon sinä aloit keksimään heti yksityiskohtia lisää. Se että naapuri haluaa tonkia joka nurkan ja laatikon on täysin eri asia kuin se että myyjä tai vartija haluaa vilkaista siihen sinun kassiisi.

Vierailija
802/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko narkkari, juoppo, ym... ? Normi ihmisiä ei kytätä kassalla.

Haista v***u, kyllä kytätään ja epäillään. Ohis.

V:n haistattelijoita on syytäkin epäillä. Syljeskeletkö myös lammikon siihen kaupan oven eteen kuten muutkin v:n hokemisiässä olevat?

Taidat olla vartija.

Luojan kiitos en ole, ei tarvitse tuollaisten turhapurojen kanssa vängätä työkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas juoksutettiin poliisia ihan turhaan vain koska "mulla on periaatteita". Poliisilla on muutakin tekemistä kuin tulla tarkastamaan oikuttelevan aikuislapsen kasseja.

Mitäs sinä tekisit, jos sun naapuri tulisi ovelle hakkaamaan ja väittäisi kivenkovaan, että olet varastanut häneltä omaisuutta? Ja vaatisi saada päästä sisälle vähän tutkiskelemaan paikkoja.

MIETI TARKASTI.

Päästäisin sen sisään tietysti. Pienemmällä riesalla pääsee. Tappele sinä vaan tuulimyllyjä vastaan jos haluat.

Joo. Oletetaan, että naapurilta on pöllitty vaikka 10 000 euron Rolex tai muu vastaava arvokello. Naapuri käy läpi kaikki lipaston laatikot, keittiön kaapit ja laatikot, ihan jokaisen kipon, purnukan ja säilytysrasian, jossa kello voisi "ehkä" olla.

Kuulostaako vielä pieneltä riesalta? Missä vaiheessa sinulle riittäisi? Mihin pisteeseen asti olisit valmis menemään?

Eli vastaan kysymykseesi mitä tahansa niin keksit siihen lisää yksityiskohtia. Nyt oli puhe kassin avaamisesta.

Johon sinä aloit keksimään heti yksityiskohtia lisää. Se että naapuri haluaa tonkia joka nurkan ja laatikon on täysin eri asia kuin se että myyjä tai vartija haluaa vilkaista siihen sinun kassiisi.

Ahaa, eli oikeuksia ei saakaan polkea miten kukin haluaa?

Vierailija
804/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä kassa että vartija yrittivät kerrotun perusteella ottaa niin sanotusti oikeuden omiin käsiinsä. Kysymystä on tarkasteltava virkavallan anastuksena. Se on oikeasti äärimmäisen huolestuttavaa, jos vieläpä suuri yleisö antaa sellaiselle hyväksyntänsä.

Tämä. Ja tällaiselle näemmä löytyy hyväksyntää. Seuraavaksi luovutaan sananvapaudesta ja sen jälkeen ei paljon tarvi perusoikeuksista puhuakaan.

Vierailija
805/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on käyttäytynyt aiemmin sopimattomasti kyseisessä kaupassa ja tällä kertaa kun olikin "puhtaita jauhoja" pussissa, niin alkoi meuhkaamaan oikeuksistaan ja vaivasi poliisia turhan takia. Näitä oikeuksiensa puolesta meuhkaavia luusereita riittää, kun heillä sattumalta ei olekaan varastettua tavaraa. Poliisin olisi pitänyt vanhan kunnon ajan mukaisesti pamputtaa takahuoneessa.

Vierailija
806/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä kassa että vartija yrittivät kerrotun perusteella ottaa niin sanotusti oikeuden omiin käsiinsä. Kysymystä on tarkasteltava virkavallan anastuksena. Se on oikeasti äärimmäisen huolestuttavaa, jos vieläpä suuri yleisö antaa sellaiselle hyväksyntänsä.

Tämä. Ja tällaiselle näemmä löytyy hyväksyntää. Seuraavaksi luovutaan sananvapaudesta ja sen jälkeen ei paljon tarvi perusoikeuksista puhuakaan.

Monethan nyky Suomessakin jo kannattavat sananvapauden rajoittamista. Oikeutta olla tulematta loukatuksi on kuulemma suurempi oikeus, kuin sananvapaus.

Vierailija
807/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIETI TARKASTI.

Miten niin muka TÄYSIN eri asia? Kummassakin tapauksessa joku haluaa tutkia ulkopuolisten katseilta piilossa olevaa omaisuuttasi selvittääkseen, oletko varastanut jotain.

Vierailija
808/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa on unohtunut se perustavanlaatuinen lähtökohta, että kajoaminen yksilönsuojaan eli mm. pakkokeinojen käyttäminen on oppikirjaesimerkki julkisen vallan käytöstä. Vieläpä varsin radikaalista sellaisesta. Yksityisen vartiointiliikkeen työntekijä kuten kaupan kassakin on duunari kun taas poliisi on valtion virkamies. Ei duunareilla ole (eikä kuulukaan olla) virkamiesasemaa edellyttäviä valtuuksia tai oikeuksia. Eiväthän konduktööritkään nykyään saa määrätä tarkastusmaksuja toisin kuin ennen ollessaan valtion virkamiehiä. Täällä moni tuntuu kaipaavan sellaista linjaa, joka johtaa tyyliin siihen, että kaupan kassakin on pidättämään oikeutettu henkilö. Tuomiovallan voisi yksityistää Securitakselle saman tien.

Vierailija
809/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelussa on unohtunut se perustavanlaatuinen lähtökohta, että kajoaminen yksilönsuojaan eli mm. pakkokeinojen käyttäminen on oppikirjaesimerkki julkisen vallan käytöstä. Vieläpä varsin radikaalista sellaisesta. Yksityisen vartiointiliikkeen työntekijä kuten kaupan kassakin on duunari kun taas poliisi on valtion virkamies. Ei duunareilla ole (eikä kuulukaan olla) virkamiesasemaa edellyttäviä valtuuksia tai oikeuksia. Eiväthän konduktööritkään nykyään saa määrätä tarkastusmaksuja toisin kuin ennen ollessaan valtion virkamiehiä. Täällä moni tuntuu kaipaavan sellaista linjaa, joka johtaa tyyliin siihen, että kaupan kassakin on pidättämään oikeutettu henkilö. Tuomiovallan voisi yksityistää Securitakselle saman tien.

Tuo on tärkeä pointti. Kaupan kassalle voi päästä töihin ilman minkäänlaista koulutusta, ja kaupan vartijalla voi olla käytynä pelkkä 40 tuntia kestävä väliaikaisen vartijan koulutus. Kuinka moni todella haluaa, että tällaisilla ihmisillä olisi oikeus tutkia muiden kantamuksia ilman mitään näyttöä rikoksesta?

Vierailija
810/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kassin näyttämistä pyydetä keltä tahansa. Jos on syystä tai toisesta joutunut seurattavien listalle, niin sitten. Yritä käyttäytyä tai mene muualle.

Ei näin. Ei hemmetissä näin. Kuvittelepa sama tilanne omalle kohdallesi. Jos nyt välttämättä haluat tietää, niin olen n. 150 työntekijän yrityksen HR-päällikkö enkä usko näyttäväni millään tavalla epäilyttävältä. 

Nyt kuvittele sama aiheeton urkinta omalle kohdallesi. AP

Ohhoh! Vai että oikein 150 hengen HR-päällikkö. On sua nyt kaameasti kohdeltu. 

Tunnen tuollaisia jokapaikangooglelakimiehiä useampia ja ovat kyllä rasittavuudessaan ihan omaa luokkaansa. MIlloin he vaativat sitä ja tätä, kun lain mukaan niin on. Vaikka käytännön syistä tehdään vähän eri tavalla. No kullakin omat ilonsa.... Pässeilläkin.

Vierailija
811/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kassin näyttämistä pyydetä keltä tahansa. Jos on syystä tai toisesta joutunut seurattavien listalle, niin sitten. Yritä käyttäytyä tai mene muualle.

Ei näin. Ei hemmetissä näin. Kuvittelepa sama tilanne omalle kohdallesi. Jos nyt välttämättä haluat tietää, niin olen n. 150 työntekijän yrityksen HR-päällikkö enkä usko näyttäväni millään tavalla epäilyttävältä. 

Nyt kuvittele sama aiheeton urkinta omalle kohdallesi. AP

Ohhoh! Vai että oikein 150 hengen HR-päällikkö. On sua nyt kaameasti kohdeltu. 

Tunnen tuollaisia jokapaikangooglelakimiehiä useampia ja ovat kyllä rasittavuudessaan ihan omaa luokkaansa. MIlloin he vaativat sitä ja tätä, kun lain mukaan niin on. Vaikka käytännön syistä tehdään vähän eri tavalla. No kullakin omat ilonsa.... Pässeilläkin.

Ja minä tunnen sun kaltaisia kynnys mattoja, jotka ottavat kaiken kiltisti vastaan.

Vierailija
812/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ymmärrän mutta sitten en kuitenkaan taida ymmärtää. Sekä kassa että vartija tekivät vain työtään...

Ei tämä nyt näin voi mennä! "Tekivät vain työtään" -kortti ei voi tarkoittaa lain rikkomista. Ei poliisikaan saa "vain tehdä työtään" ja hakata satunnaisia ohikulkijoita teleskooppipatukalla.

Kassahenkilön työ on piipata ostokset ja rahastaa, ei tehdä laittomia pistokokeita asiakkaille, jotka eivät ole perillä oikeuksistaan.

Kaikkeen pitää olla syy, ja jos sitä ei ole, ei ole oikeuksia vaatia näyttämään kassin sisältöä. AP

Miten olisi mielestäsi pitänyt hoitaa, jos kyseessä oikeasti olisikin ollut myymälävaras? Pitääkö vaan antaa mennä jos ei ole satavarmaa näyttöä? Outo ajattelutapa mun mielestä. En ymmärrä mikä vaikeus on avata kassi nähtäväksi jos on ns puhhtaat jauhot pussissa.

Vierailija
813/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ymmärrän mutta sitten en kuitenkaan taida ymmärtää. Sekä kassa että vartija tekivät vain työtään...

Ei tämä nyt näin voi mennä! "Tekivät vain työtään" -kortti ei voi tarkoittaa lain rikkomista. Ei poliisikaan saa "vain tehdä työtään" ja hakata satunnaisia ohikulkijoita teleskooppipatukalla.

Kassahenkilön työ on piipata ostokset ja rahastaa, ei tehdä laittomia pistokokeita asiakkaille, jotka eivät ole perillä oikeuksistaan.

Kaikkeen pitää olla syy, ja jos sitä ei ole, ei ole oikeuksia vaatia näyttämään kassin sisältöä. AP

Miten olisi mielestäsi pitänyt hoitaa, jos kyseessä oikeasti olisikin ollut myymälävaras? Pitääkö vaan antaa mennä jos ei ole satavarmaa näyttöä? Outo ajattelutapa mun mielestä. En ymmärrä mikä vaikeus on avata kassi nähtäväksi jos on ns puhhtaat jauhot pussissa.

Asia olisi pitänyt hoitaa niin, että vartijat käy kameranauhoitteet kaikessa rauhassa läpi ja katsoo, onko niihin tallentunut näyttöä rikoksesta. Jos on, asia viedään poliisin ratkaistavaksi. Jos ei ole, asian annetaan olla. Jos rikosta epäillään näytön puutteesta huolimatta, vartijat voi painaa kyseisen henkilön kasvot ja tuntomerkit mieleen ja kiinnittää hänen toimintaansa erityistä huomiota, jos hän tulee uudestaan samaan kauppaan asioimaan.

Vierailija
814/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajatrollin vastauksissa haiskahtaa erittäin vahvasti mt-ongelmat.

Vierailija
815/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIETI TARKASTI.

Miten niin muka TÄYSIN eri asia? Kummassakin tapauksessa joku haluaa tutkia ulkopuolisten katseilta piilossa olevaa omaisuuttasi selvittääkseen, oletko varastanut jotain.

Ihan miten vaan. Kiukuttele jatkossakin kuin keskenkasvuinen kakara kun sinulla on kerran siihen oikeus.

Vierailija
816/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajatrollin vastauksissa haiskahtaa erittäin vahvasti mt-ongelmat.

Joka toista haukkuu......

Vierailija
817/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OlliPolli kirjoitti:

Ei ihme että Suomessa riittää niin paljon porukkaa joita höynäytetään kun "poliisi" soittaa ja pyytää verkkopankkitunnuksia. Liiallinen auktoriteettiusko on huonoksi.

Mua ei ole koskaan pyydetty näyttämään kassejani (heh) kaupassa. Mun reaktio olisi luultavasti suoraan verrannollinen miten asia esitetään. Jos joku ystävällisesti pyytää näyttämään, niin luultavasti näyttäisin, mutta jos joku tulee uhoilemaan ja aggressiivisesti vaatii saada nähdä kassini, niin sanoisin vaan että haista huilu ja jatkaisin matkaani.

Voi jeesus miten lapsellinen tyyppi olet. "kassit ihihihiiii!"

Vierailija
818/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi käyttänyt 45 minuuttia noin vaan avannut kohteliaasti kassin. Melko idiootti olet.

Vierailija
819/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan olisin vaan näyttänyt sen kassin, koska ihan sama. Mulla ei ole niin paljon luppoaikaa, että ehtisin jäädä vänkäämään ja tuhlaamaan sekä omaa että poliisin aikaa näin turhalla asialla.

Vierailija
820/925 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No soita poliisi?