Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän
Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.
"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.
Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.
Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"
Vartija: "Ei ole."
Kassa: "Ei ole."
Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."
Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.
Kommentit (925)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon joskus miettiny et jos noin kävis että pyytävät näyttää laukun sisällön, niin sanoisin että katotaan sitten pohjia myöten kaikki, tässä kaikkien edessä. En todella suostuisi mihinkään nopeaan vilkaisuun tai jossain syrjässä asian selvittelyyn. Jos mun tavarat halutaan tarkistaa, niin sit mä sanoisin kyllä että ok ja rupeisin esittelemään kirjastokirjoja ja kukkaroiden sisältöjä ja varavirtalähteitä ja nenäliinapaketteja ja kaikkea mitä multa löytyy juurta jaksain että asia varmasti tulisi selväksi. Ja muista kaupoista ostettuja tuotteita muuten verrattais lompakosta löytyviin kuitteihin, se on varma.
Toi on ainoa tapa millä mä suostuisin, mikään nopea vilkaisu ei musta riittäisi syyttömyyden todistamiseen, se ois vaan semmoinen pelottelutaktiikka että vilkaisen. Haluaisivat nopeasti vilkaisemalla just saada tietynlaista pelotusvaikutusta, sekä sille jonka kassiin vilkastaan että kaikille jotka näkee. Mä en tykkäis että mun kassiin vilkuilua käytetään ihmisten pelotteluun joten haluaisin todella esitellä kaikki tavarani. Ois paljo hauskempaa ku poliisin odottelu ja vois sujua nopeammin ja antaa kuitenkin opetuksen että joo joku voi antaa laukustaan nähtäväksi kaiken mutta se sitten kestää jonkun hetken. En kyl toivo että tollanen tilanne tulis, mut oon valmistautunut siihen.
Kerran olin torilta ostanut mehevän nipun varsisipuleita ja sit menin kaupan kautta kotiin ja kaupassa oli tosi nihkeitä pieniä sipulinippuja ja tyytyväisenä menin sit kassalle ostosten kanssa ja se kassa rupes niistä repusta ylitursuavista sipuleista kyseleen. Ei vissiin ollu ehtiny käydä heidän kaupan vihannesosastolla, vaikka oli tosi pieni marketti :) Toi sipulinselittelytapaus oli jotenkin ihmeellinen ja sen jälkeen oon ollu valmis tarvittaessa selvitteleen näitä asioita mutta en mitenkään nöyristellen. En oo enää nuori ja ujo niin pärjäisin kyllä yhen vartijan kanssa, saattaisin saada sen nauramaankin ellei ole ihan tosikko :)
Tällaisia tilanteita varten voisi pitää käsilaukussa anustappia, dildoa ja ruoskaa.
Vierailija kirjoitti:
jostain edellisestä kaupasta ostamastani tavarasta. Onhan se itsekin mukava tietää, mistä hälytys aiheutuu.
Ja tämä. Jos joku piippaa, se selvitetään ja sen jälkeen suoraan sinne mistä piippaava tuote on myyty ja siellä ystävällinen ilme ja neutraali äänensävy mutta tehdään selväksi että tämmöinen huolimattomuus ei ole hyväksyttävää. Mieluiten joku lahjakortti lohdutukseksi, sanoisin.
Suomalaiset ovat alistujakansaa. Suomalainen sortaa heikompiaan ja nöyristelee vahvempiaan. Suomalainen alistuu mihin tahansa mitä ylhäältä päin määrätään. Sen takia suomalaisten rahatkin voi lähettää Etelä-Eurooppaan. On varmaa että suomalainen ei nouse koskaan puolustamaan itseään. Vielä varmempaa on että suomalainen ei koskaan nouse puolustamaan heikompiaan. Suomalainen vain nielee (excuse the pun), alistuu ja purkaa vihansa niihin joilla menee vielä huonommin.
Ja kun suomalainen kohtaa oikeasti vapaan ihmisen joka puolustaa oikeuksiaan, suomalainen vihaa ja ilkkuu häntä enemmän kuin mitään muuta. Koska olisihan se nyt vain ollut paljon viisaampaa kumartua ja ottaa takareikään. Viisaampi joustaa. Viisaampi väistää.
Tuo voi toimia joten kuten niin kauan kun suomalainen elää vain kaltaistensa parissa suljetussa järjestelmässä, mutta globaalissa järjestelmässä missä maailma tulee kylään, se ei onnistu, kuten olemme nähneet viimeksi kun lähetetään Tappuraisia ja Tuppuraisia neuvottelemaan häikäilemättömästi omaa etuaan ajavien germaanien kanssa.
Itse toimisin samoin! En ole koskaan varastanut enkä aio varastaa vastaisuudessakaan. Kokisin epäilykset itseäni kohtaan suurena loukkauksena. Kyllä minä jaksaisin poliisia tunnin odottaa jossain kaupan takahuoneessa. Siinäpähän saisivat epäilijät nenilleen. Poistuisin paikalta hymy huulilla.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia tilanteita varten voisi pitää käsilaukussa anustappia, dildoa ja ruoskaa.
Tollasia mul ei kyl valitettavasti koskaan oo mut toivonmukaan jotain outoa sattuis olemaan jos asioita pitää ruveta selvittämään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijalla on oikeus tarkastaa sinut ja laukkusi/reppusi. Vaikka et olisi tehnyt mitään epäilyttävää tuota ennen, voidaan kieltäytyminen laukun sisällön näyttämisestä jo itsessään nähdä epäilyttävänä toimintana. Siinä tapauksessa vartijalla on oikeus pidätellä sinua, kunnes poliisi saapuu. Poliisi teki tässä virheen, ei vartija. Vartija tekee mitä hänen asiakkaansa eli kauppa käskee. Jos kaupan mielestä on aiheellista tarkistaa reput ja laukut, ei kukaan saisi sitä estää. Sinulla on aina mahdollisuus olla menemättä sellaiseen liikkeeseen, jossa tuota tehdään.
Ei ole vartijalla oikeutta tarkistaa yhtään mitään, mutta toki on oikeus pidätellä epäiltyä poliisin tuloon saakka.
Avainsana on epäilty. Epäilylle on oltava vahvat perusteet, kuten valvontakameran kuva josta näkee että asiakas sujauttaa jotain reppuunsa. Ketään ei voi velvoittaa alistumaan laukkutarkastukseen pelkästään siksi, että myyjä tai vartija tahtoo muuten vaan varmistaa, ettei laukussa ole mitään kaupan omaisuutta.
Aivan, mutta vaikka olisi kuinka kova epäily niin oikeus tarkastukseen on poliisilla ei vartijalla
Tässä puhuttiinkin siitä, milloin vartijalla on oikeus pidätellä epäiltyä siihen asti kun poliisi tulee. Eli silloin, kun on olemassa tarpeeksi hyvin perusteltu epäily sellaisesta rikoksesta, jonka peusteella saa suorittaa kiinnioton.
Vartijalla ei ole missään olosuhteissa oikeutta tarkastaa kasseja ilman lupaa sen selvittämiseksi, onko niissä varastettua tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Itse toimisin samoin! En ole koskaan varastanut enkä aio varastaa vastaisuudessakaan. Kokisin epäilykset itseäni kohtaan suurena loukkauksena. Kyllä minä jaksaisin poliisia tunnin odottaa jossain kaupan takahuoneessa. Siinäpähän saisivat epäilijät nenilleen. Poistuisin paikalta hymy huulilla.
Toki näin.
Mutta koko totuus on se, että voit ihan rauhassa poistua paikalta jos ja kun kukaan ei ole nähnyt sinun mitään varastavan.
Se, joka sinua oikeudettomasti väkivalloin pitää paikallaan ja estää postumasta on todella ongelmissa kun selviää että hän on ilman syytä näin tehnyt. Vartiat eivät tietenkään näin tee koska he ovat koulutettuja ammattilaisia.
En näyttäisi kassin sisältöä. Kaikkein järkyttävintä ja oksettavinta mielestäni on kauppojen työntekijöille tehtävät poistumistarkastukset.
Yllättävän moni on lammas ja tekee mitä käsketään vaikka on lainvastaista
Ei ihme että menivät ottamaan koronapiikkejä kun tyrkytettiin. Jos käskettäisiin hypätä jyrkänteeltä niin sekin varmaan tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
En näyttäisi kassin sisältöä. Kaikkein järkyttävintä ja oksettavinta mielestäni on kauppojen työntekijöille tehtävät poistumistarkastukset.
Olin joskus hetken aikaa töissä kaupassa, jossa työntekijöiden laukut/kassit tarkistettiin töistä lähtiessä. Tuo oli erittäin etova tapa ja epäluottamus työntekijöitä kohtaan.
Työntekijöiden vaihtuvuus oli todella suurta, ja itsekin nostin kytkintä aika pian. Yksi syy oli tuo kassien tarkistaminen.
Niin kai ne munkkiniemeläiset naapuritkin ajatteli kun Kollmannin perhettä pidätettiin ennen Auschwitziin lähettämistä. "Ei niitä Valpo ilman hyvää syytä pidättäisi".
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että menivät ottamaan koronapiikkejä kun tyrkytettiin. Jos käskettäisiin hypätä jyrkänteeltä niin sekin varmaan tehtäisiin.
Miten kassin sisällön näyttäminen on lainvastaista? 🤣😂🤣
Ja miten koronarokotteet tähän asiaan liitty?
Järkeä saa käyttää, enkä usko että kukaan hyppäisi, paitsi ap, jos hyppääminen kiellettäisiin. 😁
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo kyllä ikinä pyydetty moista
Kiitä onneasi!
Vierailija kirjoitti:
No ei minua haittaa yhtään näyttää kassia. Ei ole aikaa alkaa tällaisesta jutusta odottelemaan vielä poliisia.
Tosin ei ole ikinä pyydetty näyttämään kassia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minua haittaa yhtään näyttää kassia. Ei ole aikaa alkaa tällaisesta jutusta odottelemaan vielä poliisia.
Tosin ei ole ikinä pyydetty näyttämään kassia.
Poliisia ei tarvitse jäädä odottamaan. Kiinnioton saa suorittaa vasta sitten, jos on kutakuinkin varma havainto siitä että olet varastanut jotain. Muussa tapauksessa kiinniotto on ilmeisen perusteeton vapaudenriisto, jonka kohde on rikoksen uhri ja oikeutettu korvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkeä saa käyttää, enkä usko että kukaan hyppäisi, paitsi ap, jos hyppääminen kiellettäisiin. 😁
1. Kassin sisällön näyttäminen ei tietenkään ole lainvastaista.
2. Eivä ne rokotteet tähän liitykään.
3. Järkeä saa tosiaan käyttää.
Kenelle vartijat tai poliisit on vihollinen? Toivottavasti eivät saavu kun Ap tarvitsee oikeasti apua ja poliisilla on aina etsintäoikeus jos on epäilys. Itse joskus laukaisin isossa kaupassa hälytyksen, oli kyllä noloa. Vartija tiesi heti että uusi rullalla ollut kitaranpiuha repussani oli laukaissut hälyn, oli kuitti ja eivät myyneet kyseistä tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kassin sisällön näyttäminen ole mitenkään lainvastaista, tietenkään. Mutta vain poliisilla on oikeus tonkia sitä kassia. Eli jos kuka tahansa pyytää nähdä kassisi sisällön, siihen ei tarvitse suostua (ellei kyseessä ole poliisi).
Ne koronarokotteet eivät tähän nyt kyllä mitenkään liitykään, se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Mihinhän lakiin tuo perustuu ettei muka tarvitse kassia kassalla pyynnöstä näyttää?
Siihen, että ei ole olemassa sellaista lakia, joka velvoittaisi alistumaan yksityishenkilön tekemään henkilöntarkastukseen
Sain traumat pienenä, kun jostain syystä kassalla käskettiin avata kassi ja minulla oli toisesta kaupasta ostettu voipaketti, jonka äitini oli käskenyt ostaa enkä ollut säästänyt kuittia. Kohdeltiin ensin kuin jotain varasta. Siis 10-vuotias olisi varastanut just voipaketin?
Vieläkin otan kuitit kaikista kaupoista jos olen aikeissa käydä samalla reissulla toisessakin kaupassa.