Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän

Vierailija
03.09.2022 |

Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.

"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.

Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.

Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"

Vartija: "Ei ole."

Kassa: "Ei ole."

Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."

Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.

Kommentit (925)

Vierailija
601/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika turhaa pohtia sitä vaihtoehtoa että onko ap:n kassissa olut mitään sinne kuulumatonta, kun poliisikaan ei sinne vilkaissut. on vain ap:n sana asiasta. joten tämän asian pohtimisen voi lopettaa turhana.

Vierailija
602/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kaikki, myös ap:n symppaajat ja yläpeukuttajat maksetaan varastetut tuotteet omissa ostoksissamme. On pieni vaiva tehdä yhteistyötä ja vilauttaa kassi.

Ap sitä paitsi jätti kertomatta oliko varastanut kassissaan jotain.

Mites noi Cayman saarten asiakkaat ja vastuu?

Pidä nyt turpas kiinni!  Ei mitenkään verrattavissa. Cayman saarilla käyminen ja jopa omien rahojen sinne tallentaminen on  100%sti laillista toimintaa.

Kaltaisesi tyypin, joka on niin surkea, ettei ole edes pytynyt rahaa hankkimaan sen vertaa, että pääsisi noille saarille saatikka tallettaisi sinne rahaa, on paras pitää ihan vaan turpa kiinni.

mikset halua pitää rehellisellä työllä tienattuja rahoja suomalaisessa pankissa?

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä pääsee helpommalla, kun ei ota ihan kaikkea itseensä. Varsinkin nykyään maksukortit ja lompakot aiheuttavat piippaamista, arvioisin suurimman osan hälytysäänistä johtuvan lompakosta. Meidän on kuitenkin tehtävä työtämme, ja tarkastaa kassit. Ulkonäön tai olemuksen perusteella ei kauheasti voi päätellä, kun ihan kunnollisenkin näköinen asiakas voi varastaa. 

t. aspa

Vierailija
604/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kassin näyttämistä pyydetä keltä tahansa. Jos on syystä tai toisesta joutunut seurattavien listalle, niin sitten. Yritä käyttäytyä tai mene muualle.

Ei näin. Ei hemmetissä näin. Kuvittelepa sama tilanne omalle kohdallesi. Jos nyt välttämättä haluat tietää, niin olen n. 150 työntekijän yrityksen HR-päällikkö enkä usko näyttäväni millään tavalla epäilyttävältä. 

Nyt kuvittele sama aiheeton urkinta omalle kohdallesi. AP

Ikävää että sua epäiltiin, mutta kyllä sinä yhtä syylliseltä vaikutat kuin kaikki muutkin, ei random-ihmisiä sinua tunne saati että olet joku HR-päällikkö, tai ei tuo jälkimmäinen kyllä tarkoita ettetkö voisi samalla olla rikollinenkin.

Sellaiset ihmiset on minusta hassuja, jotka loukkaantuu tuntemattomien epäilyistä että "miten voit ajatella MINUN tekevän niin/olevan sellainen", aivan kuin olisivat jotakin julkkiksia jotka pitäisi kaikkien kansalaisten tuntea pohjia myöten :D

Vierailija
605/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toisin sanoen myyjien ja vartioiden pitäisi vaan seistä tumput suorina eikä tehdä yhtään mitään pysäyttääkseen mahdolliset myymälävarkaat.

Upeaa luetun ymmärtämistä sinultakin.

Missä muka on noin sanottu?

No, aloittajan mielestä hänen mitä ilmeisimmin olisi pitänyt antaa häipyä kaikessa rauhassa kaupasta ilman tarkistusta, vaikka hän mitä ilmeisimmin siellä ollessaan käytttäytyi  epäilyttävästi ja antoi vaikutelmnan, että olisi varastanut jotain, jolloin henkilökunnalla on velvollisuus puuttua asiaan

Vierailija
606/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toisin sanoen myyjien ja vartioiden pitäisi vaan seistä tumput suorina eikä tehdä yhtään mitään pysäyttääkseen mahdolliset myymälävarkaat.

Upeaa luetun ymmärtämistä sinultakin.

Missä muka on noin sanottu?

No, aloittajan mielestä hänen mitä ilmeisimmin olisi pitänyt antaa häipyä kaikessa rauhassa kaupasta ilman tarkistusta, vaikka hän mitä ilmeisimmin siellä ollessaan käytttäytyi  epäilyttävästi ja antoi vaikutelmnan, että olisi varastanut jotain, jolloin henkilökunnalla on velvollisuus puuttua asiaan

Ties kuinka monennen kerran: JOS EI OLE NÄYTTÖÄ VARKAUDESTA NIIN HOMMA JÄÄ SIIHEN.

Vaikutelmalla voitte pyyhkiä näppyläisen & visvaisen perseenne -se ei riitä yhtään mihinkään.

Ja koulutettu vartijakin sen toki tietää.

Vierailija
607/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelettekö vielä miten opettajat ovat nykyään niin avuttomia kurinpidon suhteen? Yhä nuoremmat tietävät hyvin ettei opettaja voi pakottaa poistumaan eikä varsinkaan voi koskea oppilaaseen tai tämän omaisuuteen.

Varmaan olisi helppoa muuttaa lakia niin, että kassahenkilöllä tai vartijalla olisi tarvittaessa oikeus tarkistaa kassi. Tarvitaan vain halua.

AP on kai eläkkeellä tai työtön, kun katsoo oman aikansa noin halvaksi.

Vierailija
608/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartijalla on oikeus tarkastaa sinut ja laukkusi/reppusi. Vaikka et olisi tehnyt mitään epäilyttävää tuota ennen, voidaan kieltäytyminen laukun sisällön näyttämisestä jo itsessään nähdä epäilyttävänä toimintana. Siinä tapauksessa vartijalla on oikeus pidätellä sinua, kunnes poliisi saapuu. Poliisi teki tässä virheen, ei vartija. Vartija tekee mitä hänen asiakkaansa eli kauppa käskee. Jos kaupan mielestä on aiheellista tarkistaa reput ja laukut, ei kukaan saisi sitä estää. Sinulla on aina mahdollisuus olla menemättä sellaiseen liikkeeseen, jossa tuota tehdään.

Ei ole vartijalla oikeutta tarkistaa yhtään mitään, mutta toki on oikeus pidätellä epäiltyä poliisin tuloon saakka. 

Vierailija
609/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en olisi jäänyt odottamaan poliisia, vaan olisin kysynyt vartijalta, millä perusteella hän epäilee minua varastaneen jotain. Sen jälkeen olisin sanonut, etten ole vienyt mitään eikä kiinniotolle ole perusteita, ja poistunut tyynesti paikalta.

Vierailija
610/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon tään kuin Ryynäsen Hilippa: No onko nyt hyvä mieli? Peäsitkö mielesi peähän?

Joo, sinulla on varmasti oikeutesi, ok. 

Mutta tiedätkö kuinka paljon sinäkin välillisesti joudut maksamaan tai kokemaan näiden oman oikeuksien jankuttajien vuoksi.

Oletko ylpeä että sinun takiasi jouduttiin kutsumaan vartija ja poliisi?

Juu, juu, olit oikeassa, ymmärrän. 

Mutta oliko tuo kaikki hässäkkä sen arvoista?  Että sait olla oikeassa?

Teetkö muutenkin kaikkea, joista olet ottanut etukäteen selvää että olet laillisesti oikeassa ja hykertelet kun vuoksesi joutuu kutsumaan vartioita, poliiseja, palokuntaa...jne selvittämään, että loppujen lopuksi olet oikeassa?

Itsepalvelu säästää henkilökuntamenoja ja on siksi kannattavampaa silti, paitsi nyt mitä  valvonta ja vartointi vie.  Varataminen on väärin, muttei sekään ole hyvä että kuka hyvänsä utelias katsastaisi kassit mielijohteesta.  Mielestäni poliisi saisi katsoa, vaikka itse tapahtumaa ei olisi nähtykään kun kerran paikalle vaivautui.

Ja riittävä epäily on jo se, että ei suostu näyttämään kassiaan

Tapahtumajärjestys on sinulla väärä. Sinulla pitäisi olla syy epäillä ennen kuin pyydät kassien näyttämistä, ei vasta kieltäytymisen jälkeen. Irrelevanttia epäilyksesi jälkeenpäin.

Vierailija
611/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryksiä nuo kassa ja vartija molemmat. Heillä olisi ollut mahdollisuus perua pyyntönsä ilman että poliisin olisi tarvinnut muistuttaa heille mitä laki sanoo. Aloitusta alapeukuttaneet ovat ilmeisesti samoja ihmisiä, joiden mielestä ei-piikitetyt hidastivat yhteiskunnan avautumista.

Vierailija
612/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

varkaat ja muut kriminaalit tietävät hyvin oikeutensa

Ei liity avaukseen mitenkään.

Vierailija
613/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartijalla on oikeus tarkastaa sinut ja laukkusi/reppusi. Vaikka et olisi tehnyt mitään epäilyttävää tuota ennen, voidaan kieltäytyminen laukun sisällön näyttämisestä jo itsessään nähdä epäilyttävänä toimintana. Siinä tapauksessa vartijalla on oikeus pidätellä sinua, kunnes poliisi saapuu. Poliisi teki tässä virheen, ei vartija. Vartija tekee mitä hänen asiakkaansa eli kauppa käskee. Jos kaupan mielestä on aiheellista tarkistaa reput ja laukut, ei kukaan saisi sitä estää. Sinulla on aina mahdollisuus olla menemättä sellaiseen liikkeeseen, jossa tuota tehdään.

Ei ole vartijalla oikeutta tarkistaa yhtään mitään, mutta toki on oikeus pidätellä epäiltyä poliisin tuloon saakka. 

Avainsana on epäilty. Epäilylle on oltava vahvat perusteet, kuten valvontakameran kuva josta näkee että asiakas sujauttaa jotain reppuunsa. Ketään ei voi velvoittaa alistumaan laukkutarkastukseen pelkästään siksi, että myyjä tai vartija tahtoo muuten vaan varmistaa, ettei laukussa ole mitään kaupan omaisuutta.

Vierailija
614/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina salaa toivon kaupassa että joku vapaa kassa pyytäisi minua näyttämään kassini.

Vierailija
615/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän aina kuitit juuri tuon takia, kaksi kertaa on laukku yritetty tarkistaa. Yhden kerran olin ostoksilla vaatekaupassa, olin juuri ostanut ja myös kassa tiesi että maksoin niin vartija juoksi perään sitten pahoitteli. Ulkomailla todella tympeän oloinen vartija kyttäsi kaikkia ruokamarketin asiakkaita ja tarkisti laukun, huomasin että hän tarkisti muiltakin. En usko että saavat ketään tuolla tavoin kiinni, varkailla ei yleensä ole tapana maksaa ja säästää kuittia, itse säästän aina kuitin. Vaikuttaa siltä että joillekin vartijoille tulee vähän kuin pakkomielle ottaa kiinni joku ja tarkistaa, vaikka syytä ei olisi. 

Vierailija
616/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kaikki, myös ap:n symppaajat ja yläpeukuttajat maksetaan varastetut tuotteet omissa ostoksissamme. On pieni vaiva tehdä yhteistyötä ja vilauttaa kassi.

Ap sitä paitsi jätti kertomatta oliko varastanut kassissaan jotain.

Mites noi Cayman saarten asiakkaat ja vastuu?

Pidä nyt turpas kiinni!  Ei mitenkään verrattavissa. Cayman saarilla käyminen ja jopa omien rahojen sinne tallentaminen on  100%sti laillista toimintaa.

Kaltaisesi tyypin, joka on niin surkea, ettei ole edes pytynyt rahaa hankkimaan sen vertaa, että pääsisi noille saarille saatikka tallettaisi sinne rahaa, on paras pitää ihan vaan turpa kiinni.

mikset halua pitää rehellisellä työllä tienattuja rahoja suomalaisessa pankissa?

eri

Ihan järkevää pitää rehellisellä työllä tienattuja rahoja jossakin muualla kuin tämän maan poliitikkojen toimivallassa. Meillä menee niin huonosti taloudellisesti, ettei sitä koskaan tiedä milloin valtion käsi hamuaa yksityistileillekin.

Vierailija
617/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään ole.

Vartijan tai jonkun muun pitää olla nähnyt varkauden tapahtuneen. Jos näin ei ole, voi epäilty rauhassa kenenkään estämättä poistua paikalta.

Ja se ken tämän poistumisen oikeudettomasti estää on todella kusessa kun oikeuteen lähdetään.

Vierailija
618/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joskus miettiny et jos noin kävis että pyytävät näyttää laukun sisällön, niin sanoisin että katotaan sitten pohjia myöten kaikki, tässä kaikkien edessä. En todella suostuisi mihinkään nopeaan vilkaisuun tai jossain syrjässä asian selvittelyyn. Jos mun tavarat halutaan tarkistaa, niin sit mä sanoisin kyllä että ok ja rupeisin esittelemään kirjastokirjoja ja kukkaroiden sisältöjä ja varavirtalähteitä ja nenäliinapaketteja ja kaikkea mitä multa löytyy juurta jaksain että asia varmasti tulisi selväksi. Ja muista kaupoista ostettuja tuotteita muuten verrattais lompakosta löytyviin kuitteihin, se on varma. 

Toi on ainoa tapa millä mä suostuisin, mikään nopea vilkaisu ei musta riittäisi syyttömyyden todistamiseen, se ois vaan semmoinen pelottelutaktiikka että vilkaisen.  Haluaisivat nopeasti vilkaisemalla just saada tietynlaista pelotusvaikutusta, sekä sille jonka kassiin vilkastaan että kaikille jotka näkee. Mä en tykkäis että mun kassiin vilkuilua käytetään ihmisten pelotteluun joten haluaisin todella esitellä kaikki tavarani. Ois paljo hauskempaa ku poliisin odottelu ja vois sujua nopeammin ja antaa kuitenkin opetuksen että joo joku voi antaa laukustaan nähtäväksi kaiken mutta se sitten kestää jonkun hetken. En kyl toivo että tollanen tilanne tulis, mut oon valmistautunut siihen.

Kerran olin torilta ostanut mehevän nipun varsisipuleita ja sit menin kaupan kautta kotiin ja kaupassa oli tosi nihkeitä pieniä sipulinippuja ja tyytyväisenä menin sit kassalle ostosten kanssa ja se kassa rupes niistä repusta ylitursuavista sipuleista kyseleen. Ei vissiin ollu ehtiny käydä heidän kaupan vihannesosastolla, vaikka oli tosi pieni marketti :) Toi sipulinselittelytapaus oli jotenkin ihmeellinen ja sen jälkeen oon ollu valmis tarvittaessa selvitteleen näitä asioita mutta en mitenkään nöyristellen. En oo enää nuori ja ujo niin pärjäisin kyllä yhen vartijan kanssa, saattaisin saada sen nauramaankin ellei ole ihan tosikko :) 

Vierailija
619/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan avaa kassiani pelkän epämääräisen epäilyn perusteella. Jos hälytinportti piippaa kohdallani, jään selvittämään asiaa jos minua kohdellaan ystävällisesti ja kunnioittavasti. Kaupasta on aina löytynyt joku käsiskanneri tai vastaava, jonka avulla hälytyksen aiheuttava esine on ollut helppo paikallistaa ilman että olisin näyttänyt kassini sisältöä kenellekään, tätä yhtä esinettä lukuunottamatta. Joskus hälytys on aiheutunut kirjaston kirjoista, joskus jostain edellisestä kaupasta ostamastani tavarasta. Onhan se itsekin mukava tietää, mistä hälytys aiheutuu.

Vierailija
620/925 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsana on epäilty. Epäilylle on oltava vahvat perusteet, kuten valvontakameran kuva josta näkee että asiakas sujauttaa jotain reppuunsa. Ketään ei voi velvoittaa alistumaan laukkutarkastukseen pelkästään siksi, että myyjä tai vartija tahtoo muuten vaan varmistaa, ettei laukussa ole mitään kaupan omaisuutta.

Aivan, mutta vaikka olisi kuinka kova epäily niin oikeus tarkastukseen on poliisilla ei vartijalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme