Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän
Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.
"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.
Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.
Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"
Vartija: "Ei ole."
Kassa: "Ei ole."
Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."
Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.
Kommentit (925)
Kaikki asiakkaat ovat varkaita kunnes toisin todistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän en olisi jäänyt edes paikalle odottelemaan poliisia.
Sit vartija olisi sut ottanut kiinni odottamaan sit poliisia.
Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.
Ja kun mitään varastettua ei olisi löytynyt, olisi vartija syyllistynyt vapauden riistoon.
Epäily riittää, ei olisi syyllistynyt mihinkään. Mä olen näitä juossut kiinni enemmänkin eräässä kaupassa työskennellessäni. Kerran juoksi muuten vaan eikä ollut vienyt mitään, en joutunut ongelmiin, mulla oli täysi syy epäillä.
Höpöhöpö, sinä et ole vartijana työskennellyt hetkeäkään jos tosissasi väität ettei vartijalle tule seuraamuksia jos ottaa repii porukkaa kiinniottokoppiin pelkän pärstän perusteella.
Kuten sanoin, olin myyjä. Ja kuka pärstästä puhui? Epäilystä puhuttiin.
No epäilyhän voi syntyä mistä tahansa. Katsoi oudosti, oli likainen, jotenkin outo.. laitonta, laitonta, laitonta.
Niin, asiakkaalla voi olla vaikka rikollinen virnistys kasvoilla tullessaan kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.
Ja kun mitään varastettua ei olisi löytynyt, olisi vartija syyllistynyt vapauden riistoon.
Epäily riittää, ei olisi syyllistynyt mihinkään. Mä olen näitä juossut kiinni enemmänkin eräässä kaupassa työskennellessäni. Kerran juoksi muuten vaan eikä ollut vienyt mitään, en joutunut ongelmiin, mulla oli täysi syy epäillä.
Höpöhöpö, sinä et ole vartijana työskennellyt hetkeäkään jos tosissasi väität ettei vartijalle tule seuraamuksia jos ottaa repii porukkaa kiinniottokoppiin pelkän pärstän perusteella.
Väität siis todella että vartija saa ottaa kiinni vain varman varkaan?
Omalla vastuullaan on se kuinka isoja riskejä ottaa, itse otan kiinni vain jos itse nään. Toki joskus on käynyt niin että henkilö on pistänyt tavaran kassiin, hävinnyt hetkeksi kulman taakse Ja poistunut nopeasti. Silloin on pyydetty näyttämään kassi ja henkilö on kertonut jättäneensä tuotteen kauppaan. En ottaisi kiinni jos en varmaksi tiedä, oma oikeusturva ennen kaikkea.
Sanon tään kuin Ryynäsen Hilippa: No onko nyt hyvä mieli? Peäsitkö mielesi peähän?
Joo, sinulla on varmasti oikeutesi, ok.
Mutta tiedätkö kuinka paljon sinäkin välillisesti joudut maksamaan tai kokemaan näiden oman oikeuksien jankuttajien vuoksi.
Oletko ylpeä että sinun takiasi jouduttiin kutsumaan vartija ja poliisi?
Juu, juu, olit oikeassa, ymmärrän.
Mutta oliko tuo kaikki hässäkkä sen arvoista? Että sait olla oikeassa?
Teetkö muutenkin kaikkea, joista olet ottanut etukäteen selvää että olet laillisesti oikeassa ja hykertelet kun vuoksesi joutuu kutsumaan vartioita, poliiseja, palokuntaa...jne selvittämään, että loppujen lopuksi olet oikeassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla vastuullaan on se kuinka isoja riskejä ottaa, itse otan kiinni vain jos itse nään. Toki joskus on käynyt niin että henkilö on pistänyt tavaran kassiin, hävinnyt hetkeksi kulman taakse Ja poistunut nopeasti. Silloin on pyydetty näyttämään kassi ja henkilö on kertonut jättäneensä tuotteen kauppaan. En ottaisi kiinni jos en varmaksi tiedä, oma oikeusturva ennen kaikkea.
On kyllä niin vartijakieltä toi "henkilö" sitä ja "henkilö" et hohhoiaa🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten seuraatte asiakkaita nyt kun tuotteita voi itse skannata ja pakata heti kaupassa kassiinsa, maksaa siten vasta kassalla kerralla purkamatta kassia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää höyrypäät täällä ei nyt millään käsitä, että sitä kassia voi vain avata sen verran että vain kassahenkilö näkee, mitä kassissa on. Nää meinaa, että koko kassin sisältö täytyisi levittää siihen kassalle ja sitten esitellä tavaroitaan kaikille, jotka siinä paikalla on. Henkilökunnalle ja muille asiakkaille.
Juu ja kaikilla pitäisi olla täysi oikeus mennä kauppoihin varastelemaan. Siihen ei saa kukaan puuttua tai heidän oikeuksiaan on loukattu verisesti.Niinpä, tietysti pitää saada varastaa, koska kauppias tienaa niin paljon ja minä en!!! Saatana!!!!
Kuka tässä on mitään varastanut?
Kauppias ei voi mielivaltaisesti rikkoa asiakkaan yksityisyyttä muiden asiakkaiden rikkeiden vuoksi. Ihan kuin minua ei voi esim sakottaa sen takia että joku toinen kuitenkin ajaa ylinopeutta. Vaikea konsepti, ymmärrän, mutta jos aikasi pureksit niin ehkä menee läpi.
Kannattaa etsiä sellainen kauppa, jossa ei palveluehtoihin kuulu se, että asiakkaan täytyy jättää laukkunsa pyydettäessä lokeroon tai näyttää se kassalla. Yksityisyrittäjänä toimiva kauppias ei tuota mitään sellaista julkista palvelua, joka on taattava kaikille. Sossun tiskillä voit urputtaa oikeuksistasi ihan niin paljon kuin huvittaa. Jos et kaupan kassalla suostu pyydettäessä kassiasi näyttämään, jätä ostoksesi siihen (ne ovat kauppiaan omaisuutta siihen saakka, kun ne on maksettu), ja käy jatkossa kaupassa jossakin muualla.
Oikeasti kuvittelet että tuollaiseen tilanteeseen vedetty ihminen erityisesti haluaisi palata murjuusi rahojaan tuomaan? Nimenomaan muualla kaupassa sen jälkeen käydään. Pikku näpistyksen estämiseksi tarkoitettu virhearvio voikin tehdä melkoiset tulonmenetykset. Mutta tehän toki tiedätte päällepäin niin hyvin kenellä sitä rahaa on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää höyrypäät täällä ei nyt millään käsitä, että sitä kassia voi vain avata sen verran että vain kassahenkilö näkee, mitä kassissa on. Nää meinaa, että koko kassin sisältö täytyisi levittää siihen kassalle ja sitten esitellä tavaroitaan kaikille, jotka siinä paikalla on. Henkilökunnalle ja muille asiakkaille.
Juu ja kaikilla pitäisi olla täysi oikeus mennä kauppoihin varastelemaan. Siihen ei saa kukaan puuttua tai heidän oikeuksiaan on loukattu verisesti.Niinpä, tietysti pitää saada varastaa, koska kauppias tienaa niin paljon ja minä en!!! Saatana!!!!
Kauppias ei voi mielivaltaisesti rikkoa asiakkaan yksityisyyttä muiden asiakkaiden rikkeiden vuoksi. Ihan kuin minua ei voi esim sakottaa sen takia että joku toinen kuitenkin ajaa ylinopeutta. Vaikea konsepti, ymmärrän, mutta jos aikasi pureksit niin ehkä menee läpi.
Kannattaa etsiä sellainen kauppa, jossa ei palveluehtoihin kuulu se, että asiakkaan täytyy jättää laukkunsa pyydettäessä lokeroon tai näyttää se kassalla. Yksityisyrittäjänä toimiva kauppias ei tuota mitään sellaista julkista palvelua, joka on taattava kaikille. Sossun tiskillä voit urputtaa oikeuksistasi ihan niin paljon kuin huvittaa. Jos et kaupan kassalla suostu pyydettäessä kassiasi näyttämään, jätä ostoksesi siihen (ne ovat kauppiaan omaisuutta siihen saakka, kun ne on maksettu), ja käy jatkossa kaupassa jossakin muualla.
Oikeasti kuvittelet että tuollaiseen tilanteeseen vedetty ihminen erityisesti haluaisi palata murjuusi rahojaan tuomaan? Nimenomaan muualla kaupassa sen jälkeen käydään. Pikku näpistyksen estämiseksi tarkoitettu virhearvio voikin tehdä melkoiset tulonmenetykset. Mutta tehän toki tiedätte päällepäin niin hyvin kenellä sitä rahaa on <3
ei siinä kauppa paljoakaan menetä kun näpäyttelijä siirtyy johonkin toiseen kauppaan kuluttamaan happea.
Joo, eräässä Alepassa viime vuoden lopulla, kassan vieressä istui kaksi "kaupantätiä" noin 20+ vuotiaita naureskelemassa ja vitsailemassa. Heidän lähellään istui mustatukkainen vartija, noin 18+ ikäinen tyttö, jolla näytti olevan palava tarve todistaa tälle kikattavalle kaksikolle olevansa täysiverinen ammattilainen. Hän maalitti minut heti sisään tullessani ja alkoi, minun ollessa hyllyjen takana, selittää kassakaksikolle tunnistavansa minussa myymälävarkaan ja vahvistaakseen sanomansa päätti esittää heille, kuinka koulutettu vartija hoitaa asiansa. Olin leipähyllyllä ja laitoin juuri kännykän taskuuni tarkastettuani siitä päivämäärän, jotta en ostaisi liki vanhaa leipää, vartija käveli tarmokkaan päättäväisesti minua kohti melkoisella vauhdilla ja kun hän oli muutaman metrin päässä, katsoin häntä silmiin ja sanoin "hyvää päivää" ja jatkoin ostosten keräilyä. Kaiken aikaa kuulin vartijan kommentteja kerätessäni ostoksia ostoskoriin. Kun olin saanut kaiken tarvitsemani suunnistin suoraan itsepalvelukassalle, joka on minun vakio kassani ja matkalla sinne tervehdin kassakaksikon mutta jätin vartijan huomiotta. Puolivälissä skannausta käännyin puolittain vartijaa kohden ja jäin odottamaan katsoen koko ajan häntä silmiin ja hetken kuluttua jatkoin skannaamista. Maksettuani pakkasin tavarat ja sanoin kassakaksikkoa katsoen, "kaksitoista kerätty ja kaksitoista maksettu". Kassakaksikko hörähti nauruun ja sivusilmällä näin vartijan lehahtavan punaiseksi. Näin siis meillä Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella ei tulekaan, niin monta vatipäätä on ilmoittautunut vapaaehtoisesti luopumaan oikeuksistaan jottei kauppiaalle tulisi paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Joo, eräässä Alepassa viime vuoden lopulla, kassan vieressä istui kaksi "kaupantätiä" noin 20+ vuotiaita naureskelemassa ja vitsailemassa. Heidän lähellään istui mustatukkainen vartija, noin 18+ ikäinen tyttö, jolla näytti olevan palava tarve todistaa tälle kikattavalle kaksikolle olevansa täysiverinen ammattilainen. Hän maalitti minut heti sisään tullessani ja alkoi, minun ollessa hyllyjen takana, selittää kassakaksikolle tunnistavansa minussa myymälävarkaan ja vahvistaakseen sanomansa päätti esittää heille, kuinka koulutettu vartija hoitaa asiansa. Olin leipähyllyllä ja laitoin juuri kännykän taskuuni tarkastettuani siitä päivämäärän, jotta en ostaisi liki vanhaa leipää, vartija käveli tarmokkaan päättäväisesti minua kohti melkoisella vauhdilla ja kun hän oli muutaman metrin päässä, katsoin häntä silmiin ja sanoin "hyvää päivää" ja jatkoin ostosten keräilyä. Kaiken aikaa kuulin vartijan kommentteja kerätessäni ostoksia ostoskoriin. Kun olin saanut kaiken tarvitsemani suunnistin suoraan itsepalvelukassalle, joka on minun vakio kassani ja matkalla sinne tervehdin kassakaksikon mutta jätin vartijan huomiotta. Puolivälissä skannausta käännyin puolittain vartijaa kohden ja jäin odottamaan katsoen koko ajan häntä silmiin ja hetken kuluttua jatkoin skannaamista. Maksettuani pakkasin tavarat ja sanoin kassakaksikkoa katsoen, "kaksitoista kerätty ja kaksitoista maksettu". Kassakaksikko hörähti nauruun ja sivusilmällä näin vartijan lehahtavan punaiseksi. Näin siis meillä Espoossa.
Ah, nuorta lesborakkautta kaupassa, suloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aloittaja leimaantuo muiden silmissä varkaaksi. Ei kukaan muu kuin varas kieltäydy näyttämästä kassin sisältöä. Se kun on kuitenkin niin pikku juttu..
Eikä kukaan muu kuin pettäjä kieltäydy näyttämästä puhelimestaan viestejä. t: Narsku
Eri asia, pettämisestä kun et joudu lailliseen vastuuseen.
Tietysti eri asia, verrannollisuudesta oli kyse eikä samuudesta, rakas autisti.
Verrannollisuudessa ei ole kyse seurauksen verrannollisuudesta, joten laillisesta vastuusta puhuminen on irrelevanttia.
Ei, vaan verrannollisuudessa on kyse tuosta perustelusta, viaton ei kieltäydy, joka on kummassakin tapauksessa sama.
Jälleen opittua: Enemmistön mielestä on olennaisinta mille joku asia näyttää kuin se, mitä asia todellisuudessa on. On kivempaa antaa muiden vaikka rikkoa lakia (jolloin näyttää itse kivalta eikä anna huonoa vaikutelmaa eikä tarvitse ajatella), kuin olla hankala ja sillä estää ihan yhtä olennainen rike.
Lainkuuliaiselta vaikuttaminen on arvoasteikossa korkeammalla kuin se että lakeja oikeasti noudatettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aloittaja leimaantuo muiden silmissä varkaaksi. Ei kukaan muu kuin varas kieltäydy näyttämästä kassin sisältöä. Se kun on kuitenkin niin pikku juttu..
Eikä kukaan muu kuin pettäjä kieltäydy näyttämästä puhelimestaan viestejä. t: Narsku
kun kirjoitat että pettäjän pitäisi näyttää puhelintaan, niin varaan tarkoitat kumppania joka epäilee jotain. poliisia ei kiinnosta ihmisten pettämiset. jos tapailee epäileväistä henkilöä, niin kannattaa olla kaksi puhelinta toisella puhelimella pitää yhteyttä salarakkaaeen.
Irrelevanttia.
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin tasan saman kuin ap, olen tietoinen oikeuksistani. Saattaisinpa jatkaa rauhassa kävelyä autolleni -kukaan ei voisi minua estää. Ja jos estäisi, olisi kyseessä laiton vapaudenriisto. Ja sitten hupi vasta alkaisi...
(Ja ihan vaan tiedoksi että ikinä en ole mitään varastanut.)
Multa kerran kanssa kysyttiin josko avaisin kassia. Sanoin, että valitan, ei käy.
Sain jatkaa matkaani ilman sen kummempaa.
Haluaisitko ap nähdä minun kassini? 😃
Vierailija kirjoitti:
Niin kauheen pitkä rimpsu täällä että en jaksa lukea. Vain aloitusta kommentoin. Ei käynyt ilmi, että oliko ap vienyt jotain, kun kukaan, edes poliisi ei päässyt tarkistamaan????
Minä olisin ottanut huumorilla koko jutun ja kassin näytön pyynnön. Olisin näyttänyt kassini ja vieläpä sanonut, että hyvä kassi, saat kympillä tai kahdella, jos välttämättä haluat itselleni.
Ap= tosikko.
Poliisi ei halunnut tarkistaa. Ap. sanoi että ei varastanut mitään. Jokainen tekee mitä haluaa. Ap.:llä oli oikeus olla avaamatta laukkua kassalle ja vartijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kuvittelet että tuollaiseen tilanteeseen vedetty ihminen erityisesti haluaisi palata murjuusi rahojaan tuomaan? Nimenomaan muualla kaupassa sen jälkeen käydään. Pikku näpistyksen estämiseksi tarkoitettu virhearvio voikin tehdä melkoiset tulonmenetykset. Mutta tehän toki tiedätte päällepäin niin hyvin kenellä sitä rahaa on <3
Jos ei asiakas suostu näyttämään kassiaan, jäävät ostokset siihen, ja hän voi mennä menojaan. Naama laitetaan muistiin ja seuraavalla kerralla vahti perään, jos vielä paikalle ilmestyy. Eipä näitä oman elämänsä sankareita ole kovin montaa vastaan tullut, ylivoimaisesti suurin osa asiakkaista on mukavaa väkeä.
Tosiaan, se kassamyyjä ehkä vain halusi flirttailla ja pyytää miesasiakasta näyttämään kassinsa. Kauheeta mikä sotku ja epäonnistunut flirtti.
Aika monella kansanedustajalla on rötöstaustaa.