Kassin sisältöä näyttämään pyytänyt kassahenkilö ja vartija saivat pitkän nenän
Kassa halusi että näytän hänelle kassini sisällön. Sanoin, että en ole vienyt mitään ja että en luovu oikeuksistani ja näytä kassini sisältöä. Kassa soitti vartijan paikalle. Sanoin vartijalle saman.
"Kyllä sinun nyt on näytettävä..."
- Ei ole. Ota selvää oikeuksistasi.
"Soitan poliisit paikalle jos et näytä"
- Soita. Minulla on aikaa.
Poliisit tuli 45 minuutin päästä paikalle.
Poliisi vartijalle ja kassalle: "Onko joku nähnyt asiakkaan vievän tavaraa maksamatta kassan ohi?"
Vartija: "Ei ole."
Kassa: "Ei ole."
Poliisi minulle: "Tämä oli tässä. Voit jatkaa matkaasi."
Kyllä, olisin voinut näyttää kassiani. Periaatteessa en kuitenkaan lähde tähän leikkiin, jossa kaupan henkilökunta ja vartijat ohittavat asiakkaiden oikeuksia, koska eivät tiedä mitä saa tehdä. ja mitä ei.
Kommentit (925)
Tuntuu taas Porvoon tapahtumilta koko aloitus.
Saatan itse käydä useammassa kaupassa tai kirjastossa ja kaupassa peräkkäin. Kasseja saattaa olla useampi, eikä minua mitenkään haittaa, jos myyjä haluaa tarkistaa kassieni sisällön. Nopea vilkaisu, ja myyjä huomaa, että tavarat eivät ole heidän liikkeestään. Tiedän, millainen riesa varkaat ovat. Veljeni on myyjä, ja on todella vaikeaa antaa porttikieltoja varkaille. Varkaat saavat toimia pitkään, ja useammat eivät osaa edes hävetä, vaan kokevat varastamisen oikeudekseen. Puolisoni toimi nuorempana vartijana, ja hän on kertonut paljon tarinoita varkaista. Tietysti piti olla varma, ennen kuin pysäytti varkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihminen joka tuhlaisi kymmenentuhatta euroa saadakseen kymmenen euroa oikeudenkäynnin kautta. Viisas ymmärtää milloin olla tuhlaamatta omaa aikaansa/rahaansa vaikka olisi kuinka oikeassa.
En missään nimessä tekisi noin. Sehän olisi hölmöä. Sen sijaan en tule koskaan suostumaan näiden kassojen ja vartijoiden lainvastaisiin vaatimuksiin. Poliisin pyyntöön olisin tietenkin suostunut, mutta poliisikin ymmärsi heti, että nyt on sekä kassa että vartija ylittänyt toimivaltuutensa. AP
Vierailija kirjoitti:
Teistä kolmesta kaksi odotteli poliisia työajallaan. Yksi menetti vapaa-aikaansa. Että kenellä lie pitkä nenä...
No ajatellaan asiaa niin päin, että tuon tapahtuman jälkeen kyseinen kassahenkilö ja vartija varmasti muistavat jatkossa, että asiakasta voi PYYTÄÄ näyttämään kassia, mutta sitä ei ole mitään oikeutta vaatia. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kassin näyttämistä pyydetä keltä tahansa. Jos on syystä tai toisesta joutunut seurattavien listalle, niin sitten. Yritä käyttäytyä tai mene muualle.
Ei näin. Ei hemmetissä näin. Kuvittelepa sama tilanne omalle kohdallesi. Jos nyt välttämättä haluat tietää, niin olen n. 150 työntekijän yrityksen HR-päällikkö enkä usko näyttäväni millään tavalla epäilyttävältä.
Nyt kuvittele sama aiheeton urkinta omalle kohdallesi. AP
Oletko töissäkin samanlainen pilkunnussija?
Mahtaa siellä ollakin mukavat työolot.
Viimeksi kun minua pyydettiin avaamaan reppuni, häkellyin hetkeksi, mutta tajusin, että pullollaan oleva reppuni saattaa näyttää epäilyttävältä. Avasin sen kerroin unohtaneeni, että minulla oli palautuspulloja, jotka yksinkertaisesti unohdin palauttaa ennen ostoskierrosta. 15 sekuntia ja jatkoin matkaani. 😎👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän mutta sitten en kuitenkaan taida ymmärtää. Sekä kassa että vartija tekivät vain työtään... No onneksi Suomen kaltaisessa maassa poliisilla on tekemisen puutetta, niin se voi sitten käydä ratkomassa tällaisia asioita. Koska olsihan se nyt kamalaa ja perin loukkaavaa näyttää myyjälle ja tai vartijalle laukkunsa sisältö, jos hän haluaa sen nähdä.
Se vähän yksinkertaisempi mies
Jos tuolle linjalle lähdetään, kenellä tahansa kadun kulkijalla olisi oikeus pyytää näyttämään kassisi sisällön pelkän epäilyn perusteella.
Multa hävisi lompakko metrossa ja nyt jokainen torvelo avaa kassinsa ja näyttää ettei mun lompsa vaan ole sujahtanut jonkun rosvon kassiin.
Myyjät ja vartijat eivät eroa millään tavalla, oikeudelliselta kannalta muista kadun tallaajista.
Totta tietysti tuokin. - Toisaalta luulen, että ei ainakaan ammattitaitoinen myyjä tai vartija lähe ihan mielivaltaisesti osoittelemaan, että kenen laukun sisällön hän haluiais nähdä.
Totta kai aina tapahtuu virhearvioita ja kassin sisällän nähtäväksi pyytänyt ei löydäkään etsimäänsä. Ja luultavasti monta kertaa joudutaan luopumaan pyynnöstä nähdä kassin sisältö jo siksi, että myyjä aavistaa, että jos hän nyt pyytää asiakasta näyttämään laukkunsa sisällön, niin tämä pyyntö sitoo hänen työajastaan huomattavan osan, kun asiakas haluaa poliisinkin paikalle, niin siinähän sitten seisot hänen ("epäillyn") vierellä ja odottelet. että ehtisikö poliisi paikalle tunnissa vai kahdessa.
Vai kannattaisiko unohtaa koko juttu ja aatella, että ei maksa vaivaa kun se,, minkä asiakas mahd otti ei ole kovin arvokas. - Mutta toisaalta vastaavan laisia näpstyksiä on yks- ja toien ollut viime päivinä pitäsikö kaikki katsoa läpi sormien vai mitä pitäsi tehdä? - Ja mitä sitten kun saalista hieman löytyy kun ei tuolla näpstäjällä on rahaa mukana, että saisi kauppahinnn häneltä. Ja tuskin on aina tililläkään rahaa, jos vaikka saisi rangasitukseksi poliiseilta sakon.
Kuulostat yksinkertaiselta, mitä se sinulta olisi ollut pois?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo kyllä ikinä pyydetty moista
Mutta multa on.
Olin juuri ostanut kirpputorilta mm. miesten kalsareita kun ruokakaupassa nuori kassaneiti pyysi avaamaan isohkon ostoskassini josta sitten latelin kalsarit hänen eteensä. (Ehkä en ollut pukeutunut aivan jonkin muotilehden mallistojen mukaisesti mutta enpä ollut sellaista varten saanut Kelaltakaan avustusta vaan omilla palkkatuloillani kustansin ostokseni.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kassin näyttämistä pyydetä keltä tahansa. Jos on syystä tai toisesta joutunut seurattavien listalle, niin sitten. Yritä käyttäytyä tai mene muualle.
Ei näin. Ei hemmetissä näin. Kuvittelepa sama tilanne omalle kohdallesi. Jos nyt välttämättä haluat tietää, niin olen n. 150 työntekijän yrityksen HR-päällikkö enkä usko näyttäväni millään tavalla epäilyttävältä.
Nyt kuvittele sama aiheeton urkinta omalle kohdallesi. AP
Oletko töissäkin samanlainen pilkunnussija?
Mahtaa siellä ollakin mukavat työolot.
Ajat poliisia vastaan taajamassa. Poliisi kääntyy ympäri ja pysäyttää sinut. Väittää, että ajoit ilman turvavyötä, vaikka sinulla oli se koko ajan päällä mustan hupparin yli vedettynä.
Et ole syyllistynyt tässäKÄÄN mihinkään. Mitä teet?
Otatko sakon kiltisti vastaan vai alatko kenties ihan hieman nu&&ia pillkua? AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teistä kolmesta kaksi odotteli poliisia työajallaan. Yksi menetti vapaa-aikaansa. Että kenellä lie pitkä nenä...
No ajatellaan asiaa niin päin, että tuon tapahtuman jälkeen kyseinen kassahenkilö ja vartija varmasti muistavat jatkossa, että asiakasta voi PYYTÄÄ näyttämään kassia, mutta sitä ei ole mitään oikeutta vaatia. AP
Suomalaiset ovat niin alistettuja ja viranomaispelkoisia, että suurin osa kansalaisista alistuu jos heitä vakuuttavalla äänellä käskyttää avaamaan kassinsa tai tulemaan kaupan takahuoneeseen henkilöön menevään tarkastukseen.
Ei näin lampaat, pitäkää oikeuksistanne huolta tai teillä ei niitä pian ole olemassakaan.
Itse olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, mutta en olisi jäänyt kauppaan odottamaan, vaan maksanut ostokset tai jättänyt ne siihen, jos ostotapahtuma olisi keskeytynyt ja lähtenyt pois. Ei todellakaan ole ilman mitään syytä oikeutta tarkistella kenenkään kassia.
Olisit voinut vain kävellä pois. Jos ottavat kii ja pakottavat jäämään niin vapaudenriistosta oikeuteen.
Jos kauppa vaatii näyttämään kassin, niin periaatteessa se pitäisi näyttää. Ei liity lakiin vaan siihen, mitä liikeyritys velvoittaa kuluttajiltaan omissa liiketiloissaan. Kaupalla on myös oikeus vaatia, että asiakkaat eivät tule kauppaan pelkissä bikineissä yms.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat yksinkertaiselta, mitä se sinulta olisi ollut pois?
Siis miten mun oikeuksien rikkominen olisi ollut minulta pois? OLETKO TOSISSASI???
Miten se olisi sinulta pois, jos poliisi tulee kotiovellesi ja penkoo asuntosi?
Tai jos vallanhimoinen vartija tulee meuhkaamaan ja vaatimaan sinua näyttämään taskusi keskellä ostoskeskusta?
Mihin asti porukka on täällä valmiina venyttämään omia oikeuksiaan? AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän mutta sitten en kuitenkaan taida ymmärtää. Sekä kassa että vartija tekivät vain työtään... No onneksi Suomen kaltaisessa maassa poliisilla on tekemisen puutetta, niin se voi sitten käydä ratkomassa tällaisia asioita. Koska olsihan se nyt kamalaa ja perin loukkaavaa näyttää myyjälle ja tai vartijalle laukkunsa sisältö, jos hän haluaa sen nähdä.
Jos tuolle linjalle lähdetään, kenellä tahansa kadun kulkijalla olisi oikeus pyytää näyttämään kassisi sisällön pelkän epäilyn perusteella.
Multa hävisi lompakko metrossa ja nyt jokainen torvelo avaa kassinsa ja näyttää ettei mun lompsa vaan ole sujahtanut jonkun rosvon kassiin.
Myyjät ja vartijat eivät eroa millään tavalla, oikeudelliselta kannalta muista kadun tallaajista.
Totta tietysti tuokin. - Toisaalta luulen, että ei ainakaan ammattitaitoinen myyjä tai vartija lähe ihan mielivaltaisesti osoittelemaan, että kenen laukun sisällön hän haluiais nähdä.
Totta kai aina tapahtuu virhearvioita ja kassin sisällän nähtäväksi pyytänyt ei löydäkään etsimäänsä. Ja luultavasti monta kertaa joudutaan luopumaan pyynnöstä nähdä kassin sisältö jo siksi, että myyjä aavistaa, että jos hän nyt pyytää asiakasta näyttämään laukkunsa sisällön, niin tämä pyyntö sitoo hänen työajastaan huomattavan osan, kun asiakas haluaa poliisinkin paikalle, niin siinähän sitten seisot hänen ("epäillyn") vierellä ja odottelet. että ehtisikö poliisi paikalle tunnissa vai kahdessa.
Vai kannattaisiko unohtaa koko juttu ja aatella, että ei maksa vaivaa kun se,, minkä asiakas mahd otti ei ole kovin arvokas. - Mutta toisaalta vastaavan laisia näpstyksiä on yks- ja toien ollut viime päivinä pitäsikö kaikki katsoa läpi sormien vai mitä pitäsi tehdä? - Ja mitä sitten kun saalista hieman löytyy kun ei tuolla näpstäjällä on rahaa mukana, että saisi kauppahinnn häneltä. Ja tuskin on aina tililläkään rahaa, jos vaikka saisi rangasitukseksi poliiseilta sakon.
Kaupan kassalla ei ole kiinniottovaltuuksia, joten sen siwan kassan voi jättää sinne kauppaan vinkumaan ja odottelemaan poliisia muun henkilökunnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppa vaatii näyttämään kassin, niin periaatteessa se pitäisi näyttää. Ei liity lakiin vaan siihen, mitä liikeyritys velvoittaa kuluttajiltaan omissa liiketiloissaan.
"Periaatteessa?" No ei todellakaan. Kauppojen säännöt tai "periaatteet" eivät mene lain ohi koskaan. AP
Keksitty juttu.
Poliisia ei missään tapauksessa vain "soiteta paikalle". Jokainen koulutettu vartija tämän tietää eli ei soita turhaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun sinun pieni mielesi pahoitettiin, kun ei PYYDETTY nätisti. :D
Ap on ihminen joka tuhlaisi kymmenentuhatta euroa saadakseen kymmenen euroa oikeudenkäynnin kautta. Viisas ymmärtää milloin olla tuhlaamatta omaa aikaansa/rahaansa vaikka olisi kuinka oikeassa.