Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hoitajana järkevää hakea ICT-alalle?

Vierailija
02.09.2022 |

Vai menenkö ojasta allikkoon? Kaikki pitävät minua tietysti ihan tyhmänä, kun olen hoitaja, mutta kyllä olen aina ollut hyvä koulussa. Tällä kertaa palkka merkitsee eniten. Johtajat tienaavat paljon, mutta menee aikaa päästä sellaiseen asemaan. Haluaisin alalle, jossa pääsee heti tai melko heti valmistuttuaan hyville tienesteille. Ottakaa huomioon, että vertailukohta on hoitoalan palkka.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin että suurin ero hoitoalaan on oman osaamisen vaikutus palkkaan ja työllistymiseen. Pelkillä papereilla ei saa työtä ollenkaan ja huippuosaaja voi tienata viisinumeroista kk-palkkaa. Alalla ei ole mitään "samasta työstä sama palkka" -periaatetta, vaan jokainen tienaa ansaitsemansa palkan omalla osaamisellaan.

Mutta noin yleisellä tasolla sanoisin, että jos on kirjoitettuna kohtuullinen arvosana pitkästä matikasta ja tekniikka kiinnostaa aidosti, niin miksipä ei. Yksityisellä puolella ei ole juurikaan merkitystä, että onko AMK-insinööri, DI vai maisteri.

Juuri näin. Kuten on jo aiemmin sanottu, kun monella on saman arvoinen tutkinto kilpailu on kovaa. Ap sanoi aloituksessaan johtajan palkoille pääseminen kestää. Aika naiivia kuvitella, että joku tietty koulutus on automaatio johtajan palkoille.

Johtajaksi ei kuitenkaan pääsääntöisesti pääse ilman ylempää korkeakoulututkintoa. Yksityiselläkin eteneminen pysähtyy ilman muodollista koulutusta.

Eli ap:n pitäisi suunnata YAMKiin tai jopa terveystieteiden maisteriin. Saisi nopeammin korkeamman koulutuksen kuin alanvaihdolla.

No nyt tulee melkoista höpönlöpöä. Tunnen aika monta johtajaa it-alalla ilman korkeakoulututkintoa, itseni mukaanlukien

Vierailija
42/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinnolliset hommat ICT-alalla on oikein hyviä ja hyvin palkattuja. Stressiä pitää vähän sietää, osata tehdä ja pitää esityksiä, pitää langat käsissä useista asioista ja hahmottaa kokonaisuuksia sekä riippuvuuksia. Syväosaamista tekniikasta ei tarvita, vaan pitää tietää kaikesta jotakin, mutta ei oikeastaan mistään mitään. Vähintään amk-tutkinto kyllä vaaditaan taustaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ict-asentajaksi aikuispuolen amiksessa? Ei kannata.

Kyllä kannattaa. IT-puolella juuri verkkohommissa Suomi menestyy hyvin.

Ja digitaalisuuden yhä vain lisääntyessä, verkkopuolella duunia riittää.

Vierailija
44/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin pari vuotta sitten. Hetkeäkään en ole katunut.

Vierailija
45/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järkevää. Fiksumpaa on tehdä ja valita hoitoalan töitä.

Vierailija
46/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-liksoista kun puhutaan, verrokkina on aina se 20 vuotta työkokemusta kerännyt ohjelmistojen tietoturva-arkkitehti. Sitten ex-hoitsut ulisee kun ne ei meinaa päästä edes harjoittelijaksi kun harrastuneisuus on 0 mutta sillä yhdellä C# -kurssilla sai hyvän arvosanan.

Olen jo aika kyllästynyt tähän argumenttiin: "Hoitsut ulisee". Hoitsut ulisee, kun ei saa tarpeeksi palkkaa. Tekisivät asialle jotain. Miksi ovat lakossa. Hoitsut ulisee. Vaihtaisivat alaa. Hoitsut vaihtavat alaa. Hoitsut ulisee.

Ap

Tämä. Kannattaa jatkossa jättää sanomatta, että olet hoitaja. Saat paljon kannustavampaa kommenttia.

Vierailija
47/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallinnolliset hommat ICT-alalla on oikein hyviä ja hyvin palkattuja. Stressiä pitää vähän sietää, osata tehdä ja pitää esityksiä, pitää langat käsissä useista asioista ja hahmottaa kokonaisuuksia sekä riippuvuuksia. Syväosaamista tekniikasta ei tarvita, vaan pitää tietää kaikesta jotakin, mutta ei oikeastaan mistään mitään. Vähintään amk-tutkinto kyllä vaaditaan taustaksi.

Mulla on tällainen työ ja tunnen itseni lähinnä sihteeriksi. Titteli ja palkka ovat sentään huomattavasti paremmat, mutta eivät korvaa sitä, että työ ei ole erityisen antoisaa eikä haastavaa.

Vierailija
48/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetkö ojasta allikkoon riippuu ihan sinusta itsestäsi. Mä vaihdoin sairaanhoitajasta it-alalle vuosituhannen vaihteessa. Päivääkään en ole katunut. 

Vierailija
49/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällainen työ ja tunnen itseni lähinnä sihteeriksi. Titteli ja palkka ovat sentään huomattavasti paremmat, mutta eivät korvaa sitä, että työ ei ole erityisen antoisaa eikä haastavaa.

Minulla myös ja samoin titteli sekä varsinkin palkka ihan hyviä. En ota enää paineita siitä onko työ haastavaa ja tuoko sisältöä elämään. Nyt on aikaa ja energiaa keskittyä vapaa-aikaan ja mielekkäisiin harrastuksiin.

Asiaan toki vaikuttaa se, etten enää ole uraputkessa ja eläkeikään on aikaa vajaa kuusi vuotta.

Vierailija
50/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuin palkka ja titteli sekä kehitysmahdollisuudet niin olisi hyvä ottaa huomioon se, että riittääkö oma mielenkiinto ja motivaatio tehtäviin sekä alan laajuus tehtänänimikkeineen ja sisältöineen.

Pahinta olisi vaihtaa ammattia ja käyttää noin 4 vuotta aikaa uuden alan opiskeluun, mutta parin vuoden päästä huomaa, ettei minusta ole tämän työn vaatimuksiin.

Ihan näin alan vaihtajan elämää seuranneena niin sellainen terve suhtautuminen työn vaatimuksiin myös olisi hyvä pohtia läpi ennen uudelle alalle päätymistä. Ne työn huonot ominaisuudet tulevat myös niiden hyvin ominaisuuksien lisäksi, kuten mahdollinen hyvä palkka ja titteli. Asiantuntijatehtävissä usein esimerkiksi saa tehdä aika pitkää työviikkoa ja testata järjestelmän toimivuutta. Sellainen 8-16 työpäivä on vain unelma, kun puhutaan liukuvasta työajasta ja projektitöitä. Samoin kielitaitoa ja valvomista outoihin kellonaikoihin, jos asiakaskontaktit ovat esim. Yhdyavalloissa. Normaali arki tietyn projektin aikana aika mahdotonta. Toki palkkaus on sen mukainen, mutta kuinka moni on valmis luopumaan vapaa-ajastaan epäinhimillisten työaikojen vuoksi.

Lähinnä, ettei tule yllätyksenä ;)

Vierailija
51/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuin palkka ja titteli sekä kehitysmahdollisuudet niin olisi hyvä ottaa huomioon se, että riittääkö oma mielenkiinto ja motivaatio tehtäviin sekä alan laajuus tehtänänimikkeineen ja sisältöineen.

Pahinta olisi vaihtaa ammattia ja käyttää noin 4 vuotta aikaa uuden alan opiskeluun, mutta parin vuoden päästä huomaa, ettei minusta ole tämän työn vaatimuksiin.

Ihan näin alan vaihtajan elämää seuranneena niin sellainen terve suhtautuminen työn vaatimuksiin myös olisi hyvä pohtia läpi ennen uudelle alalle päätymistä. Ne työn huonot ominaisuudet tulevat myös niiden hyvin ominaisuuksien lisäksi, kuten mahdollinen hyvä palkka ja titteli. Asiantuntijatehtävissä usein esimerkiksi saa tehdä aika pitkää työviikkoa ja testata järjestelmän toimivuutta. Sellainen 8-16 työpäivä on vain unelma, kun puhutaan liukuvasta työajasta ja projektitöitä. Samoin kielitaitoa ja valvomista outoihin kellonaikoihin, jos asiakaskontaktit ovat esim. Yhdyavalloissa. Normaali arki tietyn projektin aikana aika mahdotonta. Toki palkkaus on sen mukainen, mutta kuinka moni on valmis luopumaan vapaa-ajastaan epäinhimillisten työaikojen vuoksi.

Ap oli siis hoitaja.

Vierailija
52/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis hoitoalan vuorotyö on tuttua, mutta lähinnä ettei vaihda alaa tietämättään sellaiselle alalle, johon tulee perässä ne valvomiset sekä urakkahommat ilman vapaapäiviä ja kunnon palautumista.

Toki etätyö on mahdollinen toisesta maasta käsin.

Vierailija
53/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään se, että kysyt asiaa täältä on hyvä syy olla vaihtamatta.

Vakavasti puhuen, sanoisin, että jos sinulla olisi vaikkapa intohimoinen tietotekninen harrastus, koodaaminen, rakentelu, tms. ja tuntisit samaa intohimoa koko alaa kohtaan, niin hae ihmeessä. Ja jos olisit mielestäsi synnynnäinen myyjä, niin sekin on hyvä syy hakea, koska alalla on hyvälle, etenkin teknisemmälle myyjälle todella hyviä mahdollisuuksia - urakehityksen myötä toki. Mutta koska IT-ala on todella hyhmäinen ja moniulotteinen työtehtäviltään, ja myös äärimmäisen kuluttava pahimmillaan ja jos sinun ainoa motivaattorisi on päästä mukavampiin ja paremmin palkattuihin hommiin, niin unohda koko juttu välittömästi, teet itsellesi pitkällä tähtäimellä ison palveluksen.

Viime vuosina olen nähnyt, kuinka IT-alalta pakenee paljon väkeä totaalisesti muille aloille, mm. hoitoalalle.

Vierailija
54/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa järkevä reitti olisi nimenomaan kotimaisten hoitoalan tietojärjestelmiä kehittävien firmojen kautta, jolloin sinulla olisi valmiina jotakin mitä alan kaikilla ihmisillä ei ole. Niissä firmoissa taas korkeat palkat ovat kovien näyttöjen takana. IT-alalla kilpailu on kovaa. Tarvitset vähintään AMK-insinöörin tutkinnon ohjelmistotekniikasta, jos haluat oikeasti menestyä mutta se koulutus antaa vasta mahdollisuuden oppia todelliseksi ammattilaiseksi. IT-ala vaatii oikean kiinnostuksen alalle. Mikäli haet alalle pelkän palkan vuoksi niin palat loppuun alle viidessä vuodessa.

Vierailija
55/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosina olen nähnyt, kuinka IT-alalta pakenee paljon väkeä totaalisesti muille aloille, mm. hoitoalalle.

Joo. Tradenomit vaihtavat kilvan hoitajaksi, että olisi varma työ. Hoitoalan pisteet yhteishaussa asettuvat toiskertalaisille ihan järkyttävän korkealle.

Samaan aikaan hoitajat hakevat insinööreiksi ja tradenomeiksi. :) Se on paljon helpompaa päästä.

Vierailija
56/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hae lääkikseen kuten puolet Suomen hoitajista?

Itse vaihdoin psykologiksi. Päivätyö 8-16 riittävillä vapauksilla ja sopivalla palkalla riittää minulle tulevaisuudessa. Ei enää vuorotyötä tai huonoa palkkaa päivätyöstä. Saan liukuvan työajan ja lukuisat mahdollisuudet vaihtaa työtä ja työnkuvaa, jos ja kun alkaa kyllästyttää. Eikä haittaa vaikka olisin nelikymppinen vastavalmistunut. Ikä tuo vain uskottavuutta.

Vierailija
57/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jos riittää kiinnostusta ja kapasiteettia oppia. Minä vaihdoin bussikuskista it-alalle 24 vuotta sitten.

M56

Motivaatiosta se ei jää kiinni ja jos koulussa aloitetaan ihan alusta niin uskon pysyväni kärryillä, mutta jos vaaditaan jotain ennakko-osaamista niin en ole ihan varma. Mietin lähinnä kyllä, että olisiko joku toinen ala parempi vaihtoehto...

Ap

Sinä olet sen 20 vuotta myöhässä. Alalla on vallalla koulutusinflaatio. Kun ihmiset kouluttautuvat enemmän samalle alalle koulutuksen arvo alenee ja kilpailu on todella kovaa. Sinulla pitää olla sitä erikoisosaamista ja kilpailuetua.

Suosittelin sinulle ihan hoitoalalla pysymistä. Ja kannattaa ottaa selvää vähän enemmän Suomen palkkatasosta, eikä sokeana uskoa mitä virkasiskosi sinulle meuhkaa. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

ICT-ala on lähitulevaisuudessa rajun rationalisoinnin kohteena ja myös erilaisten asiantuntija- ja erityisasiantuntija-ammattien työvoimatarve vähenee rajusti. Nyt tarvitaan niitä tekijöitä, eikä ns suunnittelutyötä.

Ai ei vai tarvita suunnittelijoita? Pelkästään ensi vuonna alkavat hyvinvointialueet vaativat kyllä it-puolellakin suunnittelua aika tavalla ja ei ihan heti lopukaan

Sitä on määritelty, suuniteltu ja toteutettukin kaiken aikaa, ainakin 5 vuotta suurimmat firmat. Niistä määrittelijöistä ja suunnittelijoista ei ole niinkään pulaa, mutta niistä koodaajista on - vaihtuvuus on todella suurta - huonot palkankorotukset keväällä yhtenä suurimpana syynä. Aikataulut paukkuu ja muutoksia suunnitelmiin tulee mutta niistä koodaajista on vaan pulaa jotka ne kaikki käsienheiluttelijoiden visiot muuttaa konkretiaksi.

Se suunnitteluhan on käynnissä jo nyt!

Vierailija
58/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim. terveydenhuollon tietojärjestelmiä tekevissä IT-yrityksissä hoitajataustaiset ovat haluttua työvoimaa. Ymmärtävät näet sitä toimialaa ja ovat mahdollisesti käyttäneet juuri sitä tietojärjestelmä, mitä kyseinen IT-talo tekee. 

Niin no, tuollaiset tehtävät eivät kuulosta houkuttavilta ja kun olen kerran päässyt tältä alalta en halua lähellekään terveydenhuollon palveluita, järjestelmiä tai ihmisiä. Hautaan koko ajan elämässäni enkä tule kertomaan taustoistani. Hoitoala ei ole vain jotain mistä en pidä vaan se on traumatisoinut koko elämäni. Minä en jaksa enää taistella, nyt on aika paeta. 

Ap

Mikä siellä traumatisoi, toiset hoitajat?

Vierailija
59/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valitettavasti

Vierailija
60/95 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jos riittää kiinnostusta ja kapasiteettia oppia. Minä vaihdoin bussikuskista it-alalle 24 vuotta sitten.

M56

Motivaatiosta se ei jää kiinni ja jos koulussa aloitetaan ihan alusta niin uskon pysyväni kärryillä, mutta jos vaaditaan jotain ennakko-osaamista niin en ole ihan varma. Mietin lähinnä kyllä, että olisiko joku toinen ala parempi vaihtoehto...

Ap

Sinä olet sen 20 vuotta myöhässä. Alalla on vallalla koulutusinflaatio. Kun ihmiset kouluttautuvat enemmän samalle alalle koulutuksen arvo alenee ja kilpailu on todella kovaa. Sinulla pitää olla sitä erikoisosaamista ja kilpailuetua.

Suosittelin sinulle ihan hoitoalalla pysymistä. Ja kannattaa ottaa selvää vähän enemmän Suomen palkkatasosta, eikä sokeana uskoa mitä virkasiskosi sinulle meuhkaa. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

20 vuotta sitten minä söin hiekkaa hiekkalaatikolla... Hoitoalalla en tule pysymään. Mitä tahansa muuta olen valmis tekemään. Olen harvinaisen tietoinen alan palkkatasosta. Minä kun saan oikeasti sen palkkakuitin enkä lue vain lehtijuttuja hoitajien hirmupalkoista. 

Ap

Olet siis noin 25-vuotias, etkä kovin montaa vuotta ole hoitoalallakaan ehtinyt olla. Kuulostaa, että olet menossa tuuliviirinä itsellesi tuntemattomasta alasta toiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi