Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hoitajana järkevää hakea ICT-alalle?

Vierailija
02.09.2022 |

Vai menenkö ojasta allikkoon? Kaikki pitävät minua tietysti ihan tyhmänä, kun olen hoitaja, mutta kyllä olen aina ollut hyvä koulussa. Tällä kertaa palkka merkitsee eniten. Johtajat tienaavat paljon, mutta menee aikaa päästä sellaiseen asemaan. Haluaisin alalle, jossa pääsee heti tai melko heti valmistuttuaan hyville tienesteille. Ottakaa huomioon, että vertailukohta on hoitoalan palkka.

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisätään vielä sen verran että ohjelmistoalalla ei ole lainkaan pulaa työntekijöistä. Pulaa on niistä kehittäjistä(=seniori), joita firmat haluavat palkata. Yhtä juniorikoodarin paikkaa kohti tulee ehkä 100 hakemusta koulusta juuri valmistuneilta tai alanvaihtajilta. Seniorikoodarin paikkaan tulee noin kolme hakemusta, joista noin 2 jostain intialaisilta tai kiinalaisilta huijareilta, jotka ovat väärentäneet tutkintonsa. Siksi allalla käytetään rekrykonsultteja ihan tavallisten senioritason koodaajien etsimiseen ja palkkaamiseen.

Kovan tason osaajista on nimenomaan pula. Junioreita riittää ovista ja ikkunoista. Ja ne juniorit eivät saa kovan tason palkkaa.

Jokainen seniori on ollut jossain vaiheessa juniori eli ilman niitä junioreita ei koskaan tule senioreitakaan. Se on tietynlainen toimialan ongelma, että pakko niitä junioreitakin on palkata, jossain vaiheessa ne nykyiset seniorit ovat kaikki eläkkeellä tai työkuorman alla vaihtaneet muualle.

Tuo ei tarkoita, että niitä palkataan Suomesta. 

Te, jotka alaa tunnette, niin onko muissakin maissa sama tilanne, eli junioreiden on vaikea päästä töihin oppimaan? Mietin, että ehkä just jossain Intiassa heillekin löytyy töitä ja siten pääsevät kehittymään ja ovat Suomessa toimiville yrityksille houkuttelevampia työntekijöitä kuin oman maan kansalaiset.  

Tekoäly muuttaa tämän niin, että juniorikoodaajia ei enää tarvita. Jatkossa pitää korjata tekoälyn tekemiä virheitä ja luulen, että siihen palkataan mieluummin suomalaisia kuin intialaisia, jos softaa on tarkoitus käyttää Suomessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla