Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen suku kyläilee koko ajan ilmoittamatta, olenko vain itse niuho?

02.09.2022 |

Muutimme kesällä miehen kotipaikkakunnalle jossa mm hänen äitinsä asuu. Ei kuitenkaan tämän naapuriin, mutta 10km säteellä asuu useampia miehen sisaruksia sekä vanhemmat. Tiesin, että kun asumme lähempänä niin kyläilyä tulee molemmin puolin enemmän, mutta homma on lähtenyt aivan lapasesta ja mua ahdistaa. Meillä käy joka päivä ilmoittamatta vieraita. Vähintään yksi miehen sukulainen paukkaa ovesta sisään, yleensä yhden saavuttua saapuu pian toinen ja kolmaskin. Ei soittoa etukäteen, ei edellisenä päivänä sopimista, ei edes ovikellon soittoa vaan ovista suoraan sisään taloon ja ilmoitus että tulin nyt kahville, mitäs te teette ja miten ole kahvia valmiina. Vierailut kestävät tunteja, eikä kyläväkeä lainkaan haittaa vaikka sanoisimme olleemme juuri päiväunilla, väsyneitä tai tekemässä jotakin akuuttia. Sukulaiset ovat ihan mukavia ihmisiä, mutta en enää edes viitsi suunnitella päivälle ohjelmaa kun tiedän että koska tahansa saattaa tulla suunnitelmiin muutos ja loppupäivä onkin kahvinkeittoa ja seurustelua. En edes aloita anopin kauhisteluista kuinka tiskit häiritsevät hänen kahvihetkeään.

Ensinnäkin tuo ilmoittamatta tuleminen. Eihän niin vaan tehdä? En koskaan kehtaisi vierailla heillä yllättäen. Tai voisiko sitä himputin ovikelloa edes soittaa? Saako teille tulla kylään kysymättä ensin? Olen tosi yksityisyydestäni huolta pitävä, omasta rauhasta nauttiva ihminen, ja vaikka pidän sukulaisista niin huomaan olevani tosi ahdistunut ja ajattelevani etten ole tässä uudessa kodissa tuntenut hetkeäkään vielä olevani kotona, kun en voi rentoutua yllätysvierailun pelossa. Soimaan itseäni, kun anopin tai miehen siskon kaartaessa pihaan huomaan toteavani ääneen että voi vattu, ei kai taas.

Miehen suvulle yllätysvierailu on ilmeisesti ihan normaalia. Mies ei pysty sanomaan äidilleen kyläilyyn ei, kokee että meidän kotimme on anopille tavallaan toinen koti koska mies on hänen lapsensa. Miten voisin hellävaraisesti, sukuriitaa sytyttämättä alkaa totuttaa heitä ajatukseen että sovitaan etukäteen kyläilyistä? Ovat muutenkin sen luontoisia, että lomareissujakaan ei saa sopia edes päivän tarkkuudella etukäteen tai alkaa ahdistaa. Pidän kovasti siitä, että vieraat kutsutaan ja heitä varten laitetaan pöytä koreaksi (KUN TIEDETÄÄN ETUKÄTEEN ETTÄ VIERAITA ON TULOSSA!) Minä en kuitenkaan pysty elämään hyvinvoivana tällaisessa tosielämän serranon perhe -parodiassa. Uskon että kyläily harvenee kunhan uutuudenviehätys häviää, mutta olen niin väsynyt että tuntuu raskaalta odottaa koska tilanne rauhoittuu itsestään. Mies kuulemma ymmärtää, mutta hänestä tuntuu pahalta jos joutuisi vetämään kyläilylle rajoja. Kuulemma voin mennä toiseen huoneeseen jos en halua seurustella. Miten, jos ruoka on hellalla kun herrasväki paahtaa kahvipöytään? Haluaisin voida vaikka keittää makaronia pikkuhoususillani keittiössä silloin kun siltä tuntuu.

En tiedä mitä nyt eniten tarvitsisin; käytännön neuvoja, myötätuntoa vai vertaistuellisia kauhukertomuksia. Ehkä kaikkia noista. Olen suhteellisen nuori vaimo ja vieraalla paikkakunnalla vieraassa tapakulttuurissa.

Kommentit (421)

Vierailija
201/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tulevana poikamiehenä totean et mulla oli ihana tyttöystävä, kunnes menin kosimaan ja kihloihin. Sen jälkeen ei minun sukulaisilla ystävillä ole minun kotona enää tilaa heille, siitä pitää ex ihana tyttöystävä.

Kavereitani en saisi tavata ilman häntä, mielummin ei koskaan, töitten jälkeen pitää tulla suorinta tietä kuuntelemaan nalkutusta ja mitä hän on keksinyt taas häihin,tosin niitä häitä ei tulla viettämään, mutta en ole viitsinyt vielä hänelle kertoa, häät on jo kerran peruttu mutta ei silloinkaan mennyt viesti perille. Tää hirviö tuli esille kun mentiin kihloihin, auta armias mikä hänestä kuoriutuisi kun pappi saisi sanoa aamenen. Varmaan hiilihanko käteen ja sarvet päähän.

Olen päättänyt antaa muuttokehoituksen 25 vuotis syntymäpäivälahjana.

Mielummin loppu elämä villinä poikamiehenä, kuin hirviö emäntänä.

Vierailija
202/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tulevana poikamiehenä totean et mulla oli ihana tyttöystävä, kunnes menin kosimaan ja kihloihin. Sen jälkeen ei minun sukulaisilla ystävillä ole minun kotona enää tilaa heille, siitä pitää ex ihana tyttöystävä.

Kavereitani en saisi tavata ilman häntä, mielummin ei koskaan, töitten jälkeen pitää tulla suorinta tietä kuuntelemaan nalkutusta ja mitä hän on keksinyt taas häihin,tosin niitä häitä ei tulla viettämään, mutta en ole viitsinyt vielä hänelle kertoa, häät on jo kerran peruttu mutta ei silloinkaan mennyt viesti perille. Tää hirviö tuli esille kun mentiin kihloihin, auta armias mikä hänestä kuoriutuisi kun pappi saisi sanoa aamenen. Varmaan hiilihanko käteen ja sarvet päähän.

Montako vuotta ex ihana tyttöystäväsi joutui sietämään rajattomien ystäviesi/sukulaistesi yllätyspiipahtamisia? Siivoamaan ja tekemään tarjoilut? Kuulemaan niistä kommentit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas törkeetä porukkaa. Sano niille että ei voi noin tehdä. Ja ovi lukkoon.

Vierailija
204/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ex tarvitse hoitaa yhtään, eikä ole tarvinnut, eikä yksikään toinenkaan tarvitse tulla loisimaan ja määräilemään enää, sen verran kieroja on nää suomitytöt. Onneksi luonne tuli selväksi, ja palstaa lukiessa myös näyttää olevan aika yleistä tämä itsekeskeisyys naisten keskuudessa.

Vierailija
205/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin kohtalo on sydäntä särkevä. Nyt vaan pitäisi keksiä miten tämä liittyy ap:n ongelmaan joka päiväisistä "yllätysvieraista". 🤔

Vierailija
206/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vastauksia ja minusta on pari hyvää keinoa 1. mennä itse kyläilemään muiden luo 2. olla pois kotoa mahdollisimman paljon, harrastuksissa, picnikillä, elokuvissa...

1. vaihtoehto voi tuottaa ymmärrystä tai toisaalta lisää vierailuja koska ko. henkilöt tykkäävät juttelemisesta

2. on raskasta olla pois kotoa jos haluaa siellä olla rauhassa. 

Niin ja tärkeää laittaa ovi lukkoon. 

Vierailija
207/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena miehen sukulaiset ja kaverit kävi kylässä kuin hollituvassa. Osaltaan/aluksi se oli mukavaa, mutta eivät koskaan tuoneet mitään tai kutsuneet itse kylään. Kun heille soitti ollaan lähistöllä oletko kotona, vastaus oli usein tyyliin ei nyt ehdi, lapset käy nykkumaan, lähden kohta xx paikkaan, olen krapulassa...  Nämä henkilöt itse kyllä osaavat väistökeinoja. :D 

Vierailija
208/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on myrkyllisiä miniöitäkin ja senhän me kaikki tiedämme. Äärimmäisen mustasukkaisia miehensä lapsuusperheelle ja samalla pilaavat kaikkien välit. On näitä nähty.

Lopulta mieskin kyllästyy määräilevään vaimoonsa ja sillat menee poikki.

Suksi sinä myrkkyhöpisijä hittoon, kukaan ei ole sontapuheistasi kiinnostunut.

Nykynaiset ovat varsinaisia käärmeitä pitkine rakennekynsineen. Neuvolassa ei osata palvella heidän prinssejään ja prisessoitaan. Joku tollo hoitaja sanoo tyttö tai poika.  Tarhoissa huonoja hoitajia, puhumattakaan koulusta opettajineen.

Suku voi olla iso voimavara kaikessa, mutta osalle näistä naisista ei mikään kelpaa.

t. onnellinen anoppi ja mummi

Vierailija
209/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä puppua koko juttu alusta loppuun. Onko aiheet vähissä, kun pitää vielä tällainenkin keksiä?

Vierailija
210/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi mun pahin painajainen, ihan kävi ahdistamaan tätä lukiessa. Erohan tuosta tulee, jollei mies suostu laittamaan rajoja sukulaisilleen.

Vierailija
211/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen suku ravaa mökillä ja minusta se on OK, itse en mökkeile. Se ottaa päähän, että etätöiden ansiosta mies voi nyt olla mökillä huhtikuusta lokakuulle käymättä välillä lainkaan kotona. Hän ei edes pidä sitä ongelmana, selittää vain, että "kun sä et tykkää siitä, että perhe käy kylässä, niin täähän on optimiratkaisu meille". Niin varmaan onkin, kun minä pyöritän kotia ja perhettä yksin 20 km päässä vain siksi, että mies saa olla sukunsa ja kaverieden kanssa niin paljon kuin ikinä haluaa.

Olen uhannut lähteä lasten kanssa ja mies kysyy, että missä muualla saan asua isossa kämpässä ilmaiseksi.

Mitä ihmettä? Milloin ukkosi tapaa lapsiaan ja missä?

Vierailija
212/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näissä tapauksissa, kun miehen sukulaiset tulevat yllätysvisiiteille tyypillistä se, että naisen täytyy siellä kuitenkin keitellä kahvit ja kattaa pöydän ja mies saa höpötellä sukulaistensa kanssa? Vai alkaako se mies passaamaan sukulaisiaan itse vai alkavatko peräti moukat sukulaiset itse kaivelemaan kaappeja? Harvemmin varmasti on niin, että kun naisen sukulaisia/ystäviä tulee kylään, niin mies on siellä kaatelemassa kahvia ja lämmittelemässä pakkasesta vierasvaroja?

Meillä minä naisena teen yleensä perinteiset naisten kotityöt. Mutta jos minulle tulee vieraita tai minun sukulaisia kylään niin usein mies keittää kahvit ja sulattaa tarjottavaa pöytään. Minä taas laitan kahvit ym jos miehen kavereita tai sukulaisia. Tämä on vaan tullit tavaksi koska näin se jolla vieraita saa keskittyä heihin.

Minua ei haittaa yllätysvieraat. Sanon suoraan että valitettavasti talossa sotkuista koska en ole kerennyt siivoamaan. Pakkasesta meillä löytyy aina jotain vierasvaraa.

Vierailija
213/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen suku ravaa mökillä ja minusta se on OK, itse en mökkeile. Se ottaa päähän, että etätöiden ansiosta mies voi nyt olla mökillä huhtikuusta lokakuulle käymättä välillä lainkaan kotona. Hän ei edes pidä sitä ongelmana, selittää vain, että "kun sä et tykkää siitä, että perhe käy kylässä, niin täähän on optimiratkaisu meille". Niin varmaan onkin, kun minä pyöritän kotia ja perhettä yksin 20 km päässä vain siksi, että mies saa olla sukunsa ja kaverieden kanssa niin paljon kuin ikinä haluaa.

Olen uhannut lähteä lasten kanssa ja mies kysyy, että missä muualla saan asua isossa kämpässä ilmaiseksi.

Eli miehesi kokee, että ilmainen iso asunto on kelpo "maksu" sinulle tästä, ei tietenkään se, että te olisitte pariskunta, rakastaisitte toisianne ja haluaisitte toisillenne hyvää?

Minä olisin sinun asemassa ottanut lapset ja kimpsut ja muuttanut muualle. Minun mielenterveyttä ja hyvinvointia ei osteta isolla asuintilalla, ei ole sen arvoista.

Vierailija
214/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kotirauhan rikkominen joten soita poliisille ja haasta oikeuteen. Vaikka olisi miten sukulaien niin ei niillä ole oikeutta tulla ovesta sisään. Ja eikö teillä ole lukkoa  ovessa. Sano vaan suoraan myös niille että soittaa että sopiiko tulla kylään.

Vierailija
215/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveetä puppua koko juttu alusta loppuun. Onko aiheet vähissä, kun pitää vielä tällainenkin keksiä?

Miksi pidät aloitusta keksittynä?

Omalla miehellä oli työkaveri, jolla oli vaimonsa kanssa pitkä parisuhde. Kerran mies kertoi, että aina, kun hän menee töistä kotiin, siellä on joku vaimon suuresta suvusta tai ystäväpiiristä käymässä. Vaimo oli yltiöseurallinen ja minustakin tuollainen olisi ihan kauheaa. Töiden jälkeen on muutakin tekemistä kuin istua sohvalla vieraita viihdyttämässä. Itse menen sohvalle vaakatasoon kuuden uutisten alkaessa enkä nouse siitä kuin tunnin päästä.

Vierailija
216/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näissä tapauksissa, kun miehen sukulaiset tulevat yllätysvisiiteille tyypillistä se, että naisen täytyy siellä kuitenkin keitellä kahvit ja kattaa pöydän ja mies saa höpötellä sukulaistensa kanssa? Vai alkaako se mies passaamaan sukulaisiaan itse vai alkavatko peräti moukat sukulaiset itse kaivelemaan kaappeja? Harvemmin varmasti on niin, että kun naisen sukulaisia/ystäviä tulee kylään, niin mies on siellä kaatelemassa kahvia ja lämmittelemässä pakkasesta vierasvaroja?

Meillä minä naisena teen yleensä perinteiset naisten kotityöt. Mutta jos minulle tulee vieraita tai minun sukulaisia kylään niin usein mies keittää kahvit ja sulattaa tarjottavaa pöytään. Minä taas laitan kahvit ym jos miehen kavereita tai sukulaisia. Tämä on vaan tullit tavaksi koska näin se jolla vieraita saa keskittyä heihin.

Minua ei haittaa yllätysvieraat. Sanon suoraan että valitettavasti talossa sotkuista koska en ole kerennyt siivoamaan. Pakkasesta meillä löytyy aina jotain vierasvaraa.

Valitettavasti teillä on sotkuista, koska miehesi ei ole ehtinyt siivota? Siivous on siis sinun työsi. Moni nainen käy päivittäin töissä ja työpäivän jälkeen toinen työpäivä kotona ei innosta, etenkään jos siihen liittyy kodin siivousta/tarjoiluja arvioivia vieraita.

Vierailija
217/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se miehes joku nössö joka pelkää äitiään. Vaihda miestä heti tai et saa koskaan omaa rauhaa kotonasi.

Vierailija
218/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Täyttä keksittyä kusetusta.

Suurin osa keksii omasta päästään feikki kommentteja ja pilkkaa ja nauraa niihin uskojia palstalla.

Aloitus on taattua feikkikamaa.

Noita satu-saaroja täällä piisaa.

Kuvottavia juttuja.

Vierailija
219/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan sama rumba alkuun ,kun muutettiin paikkakunnalle, missä oli miehen sukua paljon. Mun taktiikka oli , että tarjosin vain mehulasin ja jokaiselle porukalle samoin, että soitatte kyllä seuraavalla kerralla ,kun ootte tulossa, koska haluan tarjota jotain hyvää.

Se on kaunis tapa , että soittaa ja pyytää ensin itse kylään ja ,jos on pikkasenkaan fiksu ihminen niin esittää vastapyynnön, jos ei ole viimeksi kutsunut. Silloin toteutuu tämä vuoroin vieraissa.

Niistä, kenestä ei pidä, voi PUHELIMESSA helposti keksiä syitä ,miksi ei sovi tulla tai ottaa nyt vastaan vieraita.

Näin säilyy se ihana kotirauha.

Vierailija
220/421 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehtiin niin, että mies näytti pankin papereista, kuka maksaa ja miten paljon yhteisestä talosta. Sen jälkeen hän totesi, että on ihan OK ilmoittaa sukulaisille, että tänne  ei ole tulemista, mutta sitten minun pitää maksaa hänelle 90 000 e, jotta talo on vain minun. Siihen maksuun asti minä joko sopeudun tai lähden.

No mutta jos talosta puolet on sinun, niin on kai kohtuullista että sinä saat määrätä joko puolet ajasta, tai sitten puolet talon asuinneiliöistä, että tänne ei sitten ole vierailla asiaa. Eihän se niin voi mennä että toinen vaan sanelee miten eletään.

Ehdota miehelle tietyt päivät milloin saa käydä vieraita niin paljon kun sielu sietää ja sitten olet itse pois ne päivät. Muina päivinä saat elää omassa rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan