Miehen suku kyläilee koko ajan ilmoittamatta, olenko vain itse niuho?
Muutimme kesällä miehen kotipaikkakunnalle jossa mm hänen äitinsä asuu. Ei kuitenkaan tämän naapuriin, mutta 10km säteellä asuu useampia miehen sisaruksia sekä vanhemmat. Tiesin, että kun asumme lähempänä niin kyläilyä tulee molemmin puolin enemmän, mutta homma on lähtenyt aivan lapasesta ja mua ahdistaa. Meillä käy joka päivä ilmoittamatta vieraita. Vähintään yksi miehen sukulainen paukkaa ovesta sisään, yleensä yhden saavuttua saapuu pian toinen ja kolmaskin. Ei soittoa etukäteen, ei edellisenä päivänä sopimista, ei edes ovikellon soittoa vaan ovista suoraan sisään taloon ja ilmoitus että tulin nyt kahville, mitäs te teette ja miten ole kahvia valmiina. Vierailut kestävät tunteja, eikä kyläväkeä lainkaan haittaa vaikka sanoisimme olleemme juuri päiväunilla, väsyneitä tai tekemässä jotakin akuuttia. Sukulaiset ovat ihan mukavia ihmisiä, mutta en enää edes viitsi suunnitella päivälle ohjelmaa kun tiedän että koska tahansa saattaa tulla suunnitelmiin muutos ja loppupäivä onkin kahvinkeittoa ja seurustelua. En edes aloita anopin kauhisteluista kuinka tiskit häiritsevät hänen kahvihetkeään.
Ensinnäkin tuo ilmoittamatta tuleminen. Eihän niin vaan tehdä? En koskaan kehtaisi vierailla heillä yllättäen. Tai voisiko sitä himputin ovikelloa edes soittaa? Saako teille tulla kylään kysymättä ensin? Olen tosi yksityisyydestäni huolta pitävä, omasta rauhasta nauttiva ihminen, ja vaikka pidän sukulaisista niin huomaan olevani tosi ahdistunut ja ajattelevani etten ole tässä uudessa kodissa tuntenut hetkeäkään vielä olevani kotona, kun en voi rentoutua yllätysvierailun pelossa. Soimaan itseäni, kun anopin tai miehen siskon kaartaessa pihaan huomaan toteavani ääneen että voi vattu, ei kai taas.
Miehen suvulle yllätysvierailu on ilmeisesti ihan normaalia. Mies ei pysty sanomaan äidilleen kyläilyyn ei, kokee että meidän kotimme on anopille tavallaan toinen koti koska mies on hänen lapsensa. Miten voisin hellävaraisesti, sukuriitaa sytyttämättä alkaa totuttaa heitä ajatukseen että sovitaan etukäteen kyläilyistä? Ovat muutenkin sen luontoisia, että lomareissujakaan ei saa sopia edes päivän tarkkuudella etukäteen tai alkaa ahdistaa. Pidän kovasti siitä, että vieraat kutsutaan ja heitä varten laitetaan pöytä koreaksi (KUN TIEDETÄÄN ETUKÄTEEN ETTÄ VIERAITA ON TULOSSA!) Minä en kuitenkaan pysty elämään hyvinvoivana tällaisessa tosielämän serranon perhe -parodiassa. Uskon että kyläily harvenee kunhan uutuudenviehätys häviää, mutta olen niin väsynyt että tuntuu raskaalta odottaa koska tilanne rauhoittuu itsestään. Mies kuulemma ymmärtää, mutta hänestä tuntuu pahalta jos joutuisi vetämään kyläilylle rajoja. Kuulemma voin mennä toiseen huoneeseen jos en halua seurustella. Miten, jos ruoka on hellalla kun herrasväki paahtaa kahvipöytään? Haluaisin voida vaikka keittää makaronia pikkuhoususillani keittiössä silloin kun siltä tuntuu.
En tiedä mitä nyt eniten tarvitsisin; käytännön neuvoja, myötätuntoa vai vertaistuellisia kauhukertomuksia. Ehkä kaikkia noista. Olen suhteellisen nuori vaimo ja vieraalla paikkakunnalla vieraassa tapakulttuurissa.
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on myrkyllisiä miniöitäkin ja senhän me kaikki tiedämme. Äärimmäisen mustasukkaisia miehensä lapsuusperheelle ja samalla pilaavat kaikkien välit. On näitä nähty.
Lopulta mieskin kyllästyy määräilevään vaimoonsa ja sillat menee poikki.
Suksi sinä myrkkyhöpisijä hittoon, kukaan ei ole sontapuheistasi kiinnostunut.
Nykynaiset ovat varsinaisia käärmeitä pitkine rakennekynsineen. Neuvolassa ei osata palvella heidän prinssejään ja prisessoitaan. Joku tollo hoitaja sanoo tyttö tai poika. Tarhoissa huonoja hoitajia, puhumattakaan koulusta opettajineen.
Suku voi olla iso voimavara kaikessa, mutta osalle näistä naisista ei mikään kelpaa.
t. onnellinen anoppi ja mummi
Millä tavoin yllätyspiipahtelut ovat voimavara? Anoppi voimaantuu?
Me ilmoitimme nätisti näin: "Kiva, kun tulitte, mutta jatkossa voisitte ilmoittaa."
Siitähän se raivo repesi :D Minun olisi kuulemma pitänyt poistua huoneeseen siksi aikaa, kun he tulevat.
Kerran teinkin näin, mutta anoppi haki minut pois sieltä. Onneksi ei ole enää mitään välejä ja saadaan elää rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin, että mies näytti pankin papereista, kuka maksaa ja miten paljon yhteisestä talosta. Sen jälkeen hän totesi, että on ihan OK ilmoittaa sukulaisille, että tänne ei ole tulemista, mutta sitten minun pitää maksaa hänelle 90 000 e, jotta talo on vain minun. Siihen maksuun asti minä joko sopeudun tai lähden.
Katsoittehan samalla toisista papereista sen kuka maksaa ja miten paljon muista yhteisistä kuluista ja kuka tekee ajallisesti miten paljon yhteisiä kotitöitä? Jos nämä menevät samassa suhteessa kuin talon maksujen omistajuus niin sitten voisi tuohonkin jotain tehdä. Mutta onko myös talon omistajuussuhde samassa suhteessa maksujen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin, että mies näytti pankin papereista, kuka maksaa ja miten paljon yhteisestä talosta. Sen jälkeen hän totesi, että on ihan OK ilmoittaa sukulaisille, että tänne ei ole tulemista, mutta sitten minun pitää maksaa hänelle 90 000 e, jotta talo on vain minun. Siihen maksuun asti minä joko sopeudun tai lähden.
Toivottavasti lähdit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen suku ravaa mökillä ja minusta se on OK, itse en mökkeile. Se ottaa päähän, että etätöiden ansiosta mies voi nyt olla mökillä huhtikuusta lokakuulle käymättä välillä lainkaan kotona. Hän ei edes pidä sitä ongelmana, selittää vain, että "kun sä et tykkää siitä, että perhe käy kylässä, niin täähän on optimiratkaisu meille". Niin varmaan onkin, kun minä pyöritän kotia ja perhettä yksin 20 km päässä vain siksi, että mies saa olla sukunsa ja kaverieden kanssa niin paljon kuin ikinä haluaa.
Olen uhannut lähteä lasten kanssa ja mies kysyy, että missä muualla saan asua isossa kämpässä ilmaiseksi.
Otat sinne uuden miehen pyörimään ja kun mies ihmettelee, niin sanot vaan että missä muualla saat ilmaisen piian ja lapsenhoitajan.
Toppi se on laitettava tuolle touhulle.
Älä enää ole kynnysmatto ja piika.
Tee tarvittavat korjausliikkeet välittömästi.
Voisitko aapee kommentoida jotain tässä välissä, vai oitääjö sun viettää vapaa-aikasi piikoen miehesi sukulaisia?
Että saisit hyväksyntää, sun pitää taipua heidän tahtoon, lähtien miehestäsi.
Juokse!!!
Jos joku laukkaisi meille ovesta sisään päivittelemään siisteystasoa tai tiskivuorta, toteaisin, että siinä on tiskiharja ja odotas kun tuon sinulle imurin, niin voitkin auttaa, minä tässä olinkin juuri menossa paskalle, eikai haittaa, on vähän noro vaivannut, keittele vaan kahvit itsellesi, vessassa voi vierähtää tovi, eikai haittaa, että maitopurkista on juotu suoraan suusta, on siellä vielä liru sinunkin kahviisi.
Ja aloittajalle myös neuvoksi: ota joku miestuttava suunnitelmaan mukaan. Sopikaa miestuttavan kanssa, että hän tulisi teille kuuriluonteisesti aina, kun teille tulee tunkeutujat. Keskity miestuttavaasi, ja kihertäkää keskenänne muita huomioimatta. Kutsu muitakin tuttavia samaan syssyyn. Jätä miehen sukulaiset täysin huomioimatta.
Onhan koti sinun koti, ja voi pitää sitä avoinna uusille tuttavuuksille, eiks niin.
Kohta teillä loppuu istuinpaikat. Pyydä muestä tilaamaan kaikille pitsat kotiin, joka päivä.
Vixen kirjoitti:
Luin vastauksia ja minusta on pari hyvää keinoa 1. mennä itse kyläilemään muiden luo 2. olla pois kotoa mahdollisimman paljon, harrastuksissa, picnikillä, elokuvissa...
1. vaihtoehto voi tuottaa ymmärrystä tai toisaalta lisää vierailuja koska ko. henkilöt tykkäävät juttelemisesta
2. on raskasta olla pois kotoa jos haluaa siellä olla rauhassa.Niin ja tärkeää laittaa ovi lukkoon.
Mites jos olis ovi lukossa ja koputtelijoille sanoisi että meillä harrastetaan nyt seksiä oikein pitkän kaavan mukaan, että tulkaa ensi viikolla sitten.
Ovet lukkoon niin ei ramppaa enää kukaan.
Aloittaja pane paremmaksi. Kunnon markkinahumua kehiin. Kun miehen iilimato sukulaisii pukkaa, niin ala soitteleen naapureille ja kavereille, että tulkaa meille, täällä on nyt karnevaalit meneillään ja miehesi tilaa koko kylälle noutoruokaa. Saa olla niin kauan meillä kun huvittaa. Mieheni pitää avoimia ovia. Tervetuloa!
Toinen vaihtoehto on, että alat olemaan kotona alasti. Toteat vaan tulijoille, että luit juuri terveysoppaasta että pilde tarvitsee ilmakylpyjä ja kun on tissihikikin vaivannut, niin nyt kokeilet näin. Sitten vaan sohvalle meritähtiasentoon ja huokailet, että kyllä ilma nyt kiertää ja tunnet jo kuinka terveysvaikutukset alkavat toimia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia sieltä mistä minä tulen. Oma sukuni on juuri tuollaista ja olen nainen. En ymmärrä miksi ihmiset tästä ahdistuu. Ehkä erona on se, etten passaa ihmisiä. Jos minulla on joku asia kesken ja joku tulee kylään kutsumatta, en minä hommiani sen takia keskeytä. Tulkoot juttelemaan siihen puusavotan viereen, mikäli on asiaa. Jos joku haluaa kahvia tai pullaa, keittäkööt itselleen. Ei siitä toki sitten mitään tule, jos siellä joka kerta pitää emmännöidä. Kaappeja saa kaivella. Ei siellä salaisuuksia ole.
Ei ihme, että Suomessa porukka on yksinäistä jos omien sukulaisten vierailu häiritsee ja on jokin tapahtuma. En myöskään ymmärrä miksi omia kaappeja vartioidaan kuin koira. Joo siellä voi olla jotain "noloa" (s3ksilelut tms), mutta mitä sitten. Ihan normaalia nykyään. Enemmän sitä kaappiin katsojaa hävettää kuin sen omistajaa. Asioihin tulisi opetella suhtautumaan rennosti. Keittäkööt se vieras joka kahvit haluaa nii kahvia. Kyllä pihalle ja sisälle mahtuu.
No eihän tämmönen kaikille käy. On muutakin tekemistä ja kaupungissa käydään päivisin töissä,ellei vuorotyö. Ja viikonloppuna halutaan rauhoittua,joskus kyläillään ja joskus otetaan vieraita vastaan. Ymmärrän kyllä,että entisaikaan kun ei ollut puhelimia,ei pystynyt sopimaan vierailuja ja ihmiset kävivät toistensa luona avoimemmin,luuta ovella näytti,että kukaan ei ole kotona.
Karseita ihmisiä. Ei kenellekään mennä kylään ilman sopimista etukäteen. Kyllä nyt yksityisyys pitää olla. Pohjanmaalaiset on usein tuollaisia kuokkijoita. Tunkevat kutsumatta toisten kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä puppua koko juttu alusta loppuun. Onko aiheet vähissä, kun pitää vielä tällainenkin keksiä?
Niin on. Täyttä keksittyä kusetusta.
Suurin osa keksii omasta päästään feikki kommentteja ja pilkkaa ja nauraa niihin uskojia palstalla.
Aloitus on taattua feikkikamaa.
Noita satu-saaroja täällä piisaa.
Kuvottavia juttuja.
Ihan totta on. Nolottaako kuokkiminen. Ei teitä kaivata kyläilemään joten pysykää poissa.
Rajattomille perheenjäsenille ja sukulaisille on vain laitettava rajat.
Huh heijaa, luin koko tähänastisen keskustelun. Ohjeita laidasta laitaan. No onpahan mistä valita.
Kuvittelin just itseni aloittajan asemaan (enhän toki paljoa loppujen lopuksi hänestä tiedä) ja ajattelin että enhän minä hyvää (?) parisuhdetta miehen sukulaisten takia pilaisi. Jos mieheni ei ymmärtäisi, kutsuisin nuo vierailevat sukulaiset joku kerta yhtäaikaa kylään, mieheni myös kuulolle, ja sanoisin koko porukalle että "minun toivomukseni tästä lähtien on että sovitte meidän kanssamme etukäteen, milloin tulette vierailemaan. Meillä on oma elämä ja omia menoja, joten onko kellään mitään sitä vastaan, että näin toimitaan jatkossa??