Kuinka monta tuntia sinulla on perusarkipäivänä vapaata aikaa?
Itse työskentelen 8 tuntia ja nukun 7 tuntia vuorokaudessa. Kotitöihin ja lasten kuskailuihin menee noin 2 tuntia. Työmatkoihin yhteensä 40 minuuttia. 6 tuntia ja 20 minuuttia jää kaikkeen omaan kivaan. Miten sulla?
Kysyn tätä koska tuntuu et useilla nelikymppisillä ei jää aikaa mihinkään omaan. Jos sulla on niin, niin mihin se aika menee?
Kommentit (308)
Melkeen kaheksa. Oon töissä valtiolla.
Teen etätöitä kotona, ei mene aikaa työmatkoihin. Teen töitä vähintään 7,5 tuntia päivässä, usein kyllä enemmänkin. Työt teen noin 8 - 20 välillä ja välissä pidän taukoja, kokkailen, ulkoilen jne. Perhettä ei ole.
Herään aamulla klo 3 joten minulla on ruhtinaallisesti aikaa.
Taina, AUS
Kaikki töiden ulkopuolella oleva aika on vapaa-aikaa, kotityöt, koiran hoito, lasten kanssa vietetty aika. Töitä teen 8-16/17, nukun n. 7h. Muistan kun lapset oli ihan pieniä niin se ehkä tuntuikin enemmän työltä kuin vapaa-ajalta, mutta nyt näitten yläkoululaisten kanssa haluaisi viettää enemmänkin aikaa, mutta heillä alkaa olla omaa elämää (kaverit, harrastukset jne mikä tottakai on myös ihanaa että itsenäistyvät). Liikaa vapaa-aikaa yhtäkkiä :D
N. 7 tuntia jää omaa aikaa päivässä.
Olen lapseton sinkku, työt voin tehdä etänä kotona, asuntona n. 30 neliön yksiö, joten kotitöitäkään ei ole paljon.
Olen kiitollinen ja iloinen tästä kaikesta vapaudesta ja omasta rauhasta.
N28
0615 töihin 1700-1800 kotiin, kauppareissut, kodinhoito, ruokaa, lasten läksyt ja harrastukset, luottamustehtävien hoitoa, nurmikon leikkausta jne puuhaa on joka päivälle. 2100 viimeistään iltatoimet, 2200 nukkumaan. Eipä sitä vapaata aikaa ole oikein ole kuin viikonloppuisin ja lomalla.. mutta toisaalta en sitä kyllä niin kaipaakkaan, koska pääsääntöisesti pidä aiemmin luetelluista asioista.
Minulla on vapaata koko päivä vaikka töissä olen. Aamupäivän mietin mihin lähden lounaalle ja iltapäivän sitä mihin baariin töiden jälkeen.
1-2h, jos jaksan valvoa koko päivän töttöröön päälle. Perheellinen.
Töiden jälkeen aika menee lasten kanssa sekä kotitöitä/ ruokaa tehden. Ns. Oma aika klo 20 eteenpäin kun lapset nukahtaa.
Teen yötyötä rytmillä 5 yötä - 5 vapaata, työaika klo 20.30-07.15. Nukun klo 8-14 öiden välissä eli vapaa-aikaa jää ihan riittävästi. Aikaiset aamuheräämiset on aina olleet tuskaa ja yötyössä niitä ei tule koskaan. En päivätöihin enää vaihtaisi, yöllä huomattavasti vähemmän töitä ja tietysti parempi palkkakin.
Miksiköhän luin aloituksen "persaukipäivänä"? Sillon ois varmaan paljon aikaa, olettaen että on työtön. Ei muuta, jatkakaa.
Minulla on ns omaa aikaa keskimäärin 28tuntia vrk, suattaa joskus olla enempikin, riippuu vrk:sta.
Alle puoli tuntia. Nyt esim on, kun ootan pesutuvalla koneellisen valmistumista, muutama min luppoaikaa.
Joka viikko ei oo pidempää pätkää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki töiden ulkopuolella oleva aika on vapaa-aikaa, kotityöt, koiran hoito, lasten kanssa vietetty aika. Töitä teen 8-16/17, nukun n. 7h. Muistan kun lapset oli ihan pieniä niin se ehkä tuntuikin enemmän työltä kuin vapaa-ajalta, mutta nyt näitten yläkoululaisten kanssa haluaisi viettää enemmänkin aikaa, mutta heillä alkaa olla omaa elämää (kaverit, harrastukset jne mikä tottakai on myös ihanaa että itsenäistyvät). Liikaa vapaa-aikaa yhtäkkiä :D
Onpa mukava huomata, että joku muukin laskee lasten kanssa vietetyn ajan vapaa-ajaksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa mukava huomata, että joku muukin laskee lasten kanssa vietetyn ajan vapaa-ajaksi. :)
Monella kääntyi ehkä vapaa-aika omaksi ajaksi, itsekin vähän ihmettelin sitä, mutta minulla ei (vielä) ole lapsia joten en voi tietää.
En itse kuitenkaan laske kaikkea töiden ulkopuolella vietettyä aikaa vapaa-ajaksi, esim. just sitä tuntia ennen aamuvuoroa, kun herää ja valmistautuu töihin, enkä myöskään työmatkoja. Ruokaostoksilla käynti on minusta vähän siinä ja siinä onko vapaa-aikaa vai ei. Vapaa-ajan määrä vaihtelee minulla tosi paljon koska käyn osa-aikaisesti töissä ja opiskelen. Aamuvuorosta jää aina enemmän vapaa-aikaa kuin iltavuorosta mutta se vapaa-aika vietetään väsyneempänä, koska on jo ollut töissä.
Tänään?
Työ 6h
Bodaus 1h
Piano 1h
Kitara 2h
Perustalous 1h ( lähikauppa, ruoka, suihku, hammashuolto, vaatteet... )
Työmatka meno tulo 5 min
Minecraft 1h
Uni 8h
Lukeminen tai itsensä kehittäminen 1h
Muu höpöttely loput
Tingin pelaamisesta, menee esim seurusteluun, aika alussa.
31v, 4 lasta.
Herätys 4.45. Kotoa pois 5.30. Juna lähtee 5.50 (ei autoa)
Töissä 6.45-15.15
Juna lähtee 15.30
Päiväkodilla 16.30
Kotona 17.00 ja kiireellä ruokaa valmistamaan
Lapset eri harrastuksissa 18-20 välillä.
Iltapalaa, läksyjä ja lapset nukkumaan.
Pyykkiä, tiskiä yms.
Vähän tv katselua siinä samalla
Ja klo 23 nukkumaan..
Viikonloppuisin käyn salilla ja lenkillä ja teen omia juttuja paljon.
24 tuntia. Onneksi en tehnyt lapsia vaikka miehet painostaneet.
Siihen lankaan en mennyt edes rakastuessani. Heivasin miehenkin pois ja nyt on kissat ja saan tehdä ihan mitä lystään aamusta iltaan. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Sisko vinkuu kun sillä 5 lasta ja ei kestä elämäänsä ja itselläänkin mt ongelmia.
Mua haukkui aina porukoille ja miten jään yksin kun en tee lapsia. Nyt itse viiden lapsen yh ja valittaa.
Jäinkin yksin mutta omasta valinnastani,on mulla muut sukulaiset ja tuo kiusankappale ei myöskään enään kuulu elämääni.
16 tuntia ottaen huomioon, että nukun omalla,en työajalla ja työpäivä on 8 tuntia.
Nukun n. 6 tuntia, työmatka 5 minuuttia ja työaika 7,5 tuntia. Vapaa-aikaa vuorokaudessa sen kymmenisen tuntia, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Perhettä ja mitään pakollista ei ole vapaa-aikana. Lauantaina juhlin ja sunnuntaina siivoan.