Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta tuntia sinulla on perusarkipäivänä vapaata aikaa?

Vierailija
01.09.2022 |

Itse työskentelen 8 tuntia ja nukun 7 tuntia vuorokaudessa. Kotitöihin ja lasten kuskailuihin menee noin 2 tuntia. Työmatkoihin yhteensä 40 minuuttia. 6 tuntia ja 20 minuuttia jää kaikkeen omaan kivaan. Miten sulla?

Kysyn tätä koska tuntuu et useilla nelikymppisillä ei jää aikaa mihinkään omaan. Jos sulla on niin, niin mihin se aika menee?

Kommentit (308)

Vierailija
1/308 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aamulla pari tuntia ja töiden jälkeen 5 tuntia. Kyllä siinä ehtii vähän nautiskella elämästä ja oman perheväen kanssa puuhastelusta. Joskus väsyttää tavanomaista enemmän joten otetaan sitten vaan rennosti. Varsinaista "omaa aikaa" on kuitenkin hyvin vähän kun on perhettä.

Vierailija
2/308 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää juuri ollenkaan omaa aikaa. Nukun 8 tuntia, työpäivä kestää 8-9 tuntia, työmatkat yhteensä tunnin. Siitä tulee 17-18 tuntia. Jäljelle jäävät 6-7 tuntia menevät: n. 2h yhteensä aamu+iltahommiin (petaukset, oma suihku, lasten hommat, aamu- ja iltapalat), noin tunti päivälliseen. Jäljelle jää 3-4 tuntia. Se menee siivoukseen ja muihin kotihommiin, lasten harrastuskuskauksiin ja lasten läksyissä auttamiseen. Yhdellä lapsella on oppimisvaikeuksia ja meillä menee yleensä pari tuntia läksyihin hänen kanssaan. Ei sitä aikaa vaan sitten jää. Yleensä nipistän puoli tuntia omaa aikaa uniajasta. Kuten juuri nytkin teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/308 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla on periaatteessa 2-3 tuntia omaa aikaa ennen töihin lähtöä, sitten töiden jälkeen paremmin, vaikka 5-6 tuntia.

Vierailija
4/308 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla menee 8,5 h ( 8 tuntia töitä ja puolen tunnin pakollinen tauko), työpaikka on onneksi melko lähellä ja työvaatteet saa vaihtaa työajalla joten matkat vie yhteensä puoli tuntia. Lisäksi aamulla menee tunti "hukkaan" kun pitää valmistautua töihin. Eli työ+matkat+aamutoimet vie 10 tuntia. Jos nukun 8 tuntia niin vapaata aikaa on 6 tuntia. Nuorempana haaveilin useammasta lapsesta. Nyt en tiedä miten ehtisin ja jaksaisin sitä elämää kun tarvitsen ehdottomasti myös omia harrastuksia palautumiseen työstä. Työ vie aivan liikaa aikaa.

Vierailija
5/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotona työpäivän jälkeen n. 16.30 maissa ja menen nukkumaan n. 22.30 maissa. Koska talouteeni kuuluu nykyisellään pelkästään minä, lasken kaiken ajan siivouksineen, ruoanlaittoineen, kaupassa käynteineen jne. omaksi ajaksi.  Eli n. 6 tuntia / arkipäivä. Ja aamulla toki tunti ennen kuin lähden töihin, mutta sehän menee aamutoimissa ja aamupalaa syödessä.

Vierailija
6/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovinkaan montaa. Ehkä joku 2, just ehtii syyä ja käydä suihkussa. Olen joko luennoilla tai töissä tai molempia samana päivänä, minkä jälkeen pitää tehdä kaikki tehtävät ja lukea materiaalit. Ennen syyslomaa oon nyt yliopistolla ma-ke 8-14, sen jälkeen työvuoroon 15-21, to ja pe töissä 9-15 minkä jälkeen kotiin tekemään kouluhommia. Ei vielä tiiä kauanko niissä menee, kun kurssit alkoi vasta tällä viikolla ja ens viikolla alkaa tulla oikeesti sitten luettavaa ja kirjoitettavaa.

Vierailija
7/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Teen täyttä työviikkoa, hoidan syöpäsairasta läheistäni ja opiskelen yliopistossa maisterivaiheessa. Vapaata ei ole edes viikonloppuisin. Lomapäivät joudun käyttämään lähiopetuspäiviin.

Vierailija
8/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vapaalla. Olen nuori eläkeläinen.

Vierailija
9/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 1,5h/vrk työmatkat lasketaan niin sitten sen verran arkisin. Viikonloppuisin teen yritykseni töitä ja talon sekä lasten hommia ja mitään muuta ei jää. Nukun noin 6h/vrk.

Vierailija
10/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

24h

Vierailija
11/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona on sen ikäinen lapsi ettei sitä voi jättää yksin, niin äkkiseltään sanoisin että oma aika on 0. Toisaalta 2x25min työmatka yksin omassa autossa on mulle luksusta, silloin kukaan ei kaipaa huomiotani.

Käyn pitkän viikonlopun mökillä yksinäni 3-4 kertaa vuodessa, se on mun oma aika.

Vierailija
12/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken kaiken työn ulkopuolisen ajan vapaa-ajaksi. Työpäivä on 8,5 h. Työpäivän jälkeen on lasten juttuja (läksyt, harrastukset, yhdessä puuhailut ja höpöttelyt), kotitöitä, pihatöitä. Se on sitä omaa-aikaa, jonka olen päättänyt käyttää lapsiin tekemällä lapsia ja haluamalla asua omakotitalossa. Aamuisin herään reilusti etuajassa, että ehdin syödä kiirehtimättä ja yksin aamupalan ennen töihin lähtöä, samalla ehdin lukea uutisia ym. Töihin ja kotiin on ihana ajella musiikkia kuunnellen, toinen hetki musiikille on kotityöt. Tykkään viedä lapsia harrastamaan ja seurata treenejä. Tai sitten käyn heittämässä oman lenkin lasten harrastusten aikana. Arki-iltoihin jää myös aikaa lukemiselle.

Vierailija
13/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tosi paljon, sillä olen yrittäjä ja tykkään työstäni niin paljon, että se on enemmänkin kuin harrastukseni. Kotona tekemäni asiat, kuten siivoaminen, ruuanlaitto, pihatyöt jne. ovat myls mieluisia ja teen niitä oikein mielelläni, välillä siinä on myös muita perheenjäseniä mukana, joten ne ovat ihan silkkaa vapaa-aikaa. Tykkään elämästäni ja olen onnellinen. N48

Vierailija
14/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa tosi paljon, sillä olen yrittäjä ja tykkään työstäni niin paljon, että se on enemmänkin kuin harrastukseni. Kotona tekemäni asiat, kuten siivoaminen, ruuanlaitto, pihatyöt jne. ovat myls mieluisia ja teen niitä oikein mielelläni, välillä siinä on myös muita perheenjäseniä mukana, joten ne ovat ihan silkkaa vapaa-aikaa. Tykkään elämästäni ja olen onnellinen. N48

Välillä siinä on myös muita perheenjäseniä mukana. Lapsiasiko tarkoitat? Välillä lapset ovat mukana sinun puuhailuissa

Vierailija
15/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään klo 7 ja 7.30 napsautan etätyöpisteessä koneen auki. Töitä teen ihan tavallisena päivänä 15.30 asti. Nukkumaan menen illalla noin 22.30. Eli töiden jälkeen on sellaiset 7 tuntia "vapaa-aikaa", josta toki osa menee ruoanlaittoon (ehkä puolisen tuntia) ja kodin siistimiseen, mutta en silti ajattele, että ne eivät olisi vapaa-aikaa. Onhan minulla kuitenkin valinnanvaraa, miten ja missä järjestyksessä kotihommiakin teen. Jos jonain päivänä ei kerta kaikkiaan huvita imuroida, teen sen joku toinen päivä. Etäilyssä ihanaa on juuri tuo, että ne kaikista turhimmat aikasyöpöt, työmatkat ja isompi laittautuminen, ovat jääneet pois. Lapsetkin ovat jo sen verran isoja, että hoitavat itse koulunsa, pukeutumisen, aamu- ja iltapalat sekä harrastukset. 

Vierailija
16/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastan vain itsestäni.siis 24h/ 7 päivää.en ole duunissa.

Vierailija
17/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maailman aika, olen eläkkeellä.

Vierailija
18/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika  9 - 15:30 ja herään yleensä vähän ennen kuutta. Jää siinä omaa aikaa sekä illasta että aamusta. Teen kaikki kotihommat, ne vie eniten aikaa, mutta ehdin kyllä joka päivä puuhata harrastuksen parissa. Esimerkiksi tänään olen jo ehtinyt keittää valmiiksi jauhelihakeiton päiväksi ja koiralle oman kanariisiporkkanapadan parin päivän sapuskaksi. Koiran ulkoilutukset hoidetaan puoliksi. Kahden aikuisen perhe

Vierailija
19/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin mulla on omaa aikaa 13 tuntia. Heräsin klo 7 ja yövuoroon klo 20. Teen ruuan illalla, lapset pärjää omillaan.

Vierailija
20/308 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä siinä on myös muita perheenjäseniä mukana. Lapsiasiko tarkoitat? Välillä lapset ovat mukana sinun puuhailuissa

Olen eri, mutta en ihan ymmärrä mitä ihmettelet. Eiköhän kaikilla perheellisillä lapsetkin iän ja taitojen mukaan osallistu kotitöihin ja myös pihatöihinkin, jos oma piha on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi