Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta tuntia sinulla on perusarkipäivänä vapaata aikaa?

Vierailija
01.09.2022 |

Itse työskentelen 8 tuntia ja nukun 7 tuntia vuorokaudessa. Kotitöihin ja lasten kuskailuihin menee noin 2 tuntia. Työmatkoihin yhteensä 40 minuuttia. 6 tuntia ja 20 minuuttia jää kaikkeen omaan kivaan. Miten sulla?

Kysyn tätä koska tuntuu et useilla nelikymppisillä ei jää aikaa mihinkään omaan. Jos sulla on niin, niin mihin se aika menee?

Kommentit (308)

Vierailija
161/308 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen työssäkäyvän keskiluokan elämä on kiireistä ja raskasta.

Työraadantaan verrattuna palkat ovat aika vaatimattomat.

Huonon palkan politiikot ajavat vielä surkeammaksi ostovoimaksi. Syynä liian kova verotus.

Tulisi arvostaa enemmän keskiluokkaa ja lapsiperheitä mm laskemalla tuloveroa, alvia, bensaveroa sekö sähköveroa.

Vierailija
162/308 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on vähän valintakysymys (siis miten paljon tekee kotitöitä esim ja minkä laskee vapaaksi ajaksi) ja minulla ainakin vaihtelee. Töitä on sen 8h päivässä, työmatkoihin menee ehkä 30min/päivä. Kotitöitä on, mutta mulla vaihtelee aika paljon se miten paljon jaksan tehdä. Joskus jaksan vaan ehdottomasti välttämättömät ja makaan suurin piirtein raatona muun ajan, mutta en tiiä laskenko sitä vapaaksi ajaksi. Salille raahaudun silti 2-3 kertaa viikossa ja sen lasken vapaaksi ajaksi kyllä. Sitten kun on itellä parempi kausi, niin jaksaa työpäivän jälkeen puuhata jonnekin ysiin asti kaikenlaista, myös mukavia projekteja (eikä vain niitä pakollisia&vähemmän akuutteja, jotka on jääneet rästiin huonompana aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/308 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että persaukipäivänä! 😄

Vierailija
164/308 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtään omaa aikaa, ehkä kaksi kertaa vuodessa jos lähden kotoa pois ja tietenkin yöt jolloin nukun.

Olen kotiäiti, meillä on neljä lasta joista nuorin vuoden. Lisäksi pyöritän pientilaa eläimineen, sekä kasvatan ruokaa. Mies on töissä aamusta iltaan.

Minulla ei ole ruokataukoja, vessataukoja, ei mitään hetkeä jolloin olisin yksin. Syön monesti jotain leivänpalaa samalla kun teen kotitöitä tai muita töitä. Jos istun alas on varmaa, että syliini kiivetään heti tai vessasta kuuluu huuto; pyyhkimään tai täytyy selvitellä riitoja ynnä muuta vastaavaa.

En ole yleisesti kateellista sorttia, mutta olen kateellinen mieheni lakisääteisistä lounas- ja kahvitaoista, sekä ravintolaruoista ja aikuisten seurasta työpaikalla. Voi tuntua hölmöltä niistä jotka eivät ole kotona kiinni 24/7...

Tuntuu, että teen töitä koko ajan ja huolehdin aivan valtavan isosta kokonaisuudesta. Ansaitsisin todellakin vapaita hetkiä yksin tai vapaapäiviä. Mutta ei niitä saa koska ei ole ketään joka auttaisi, eikä ole varaa palkata lisäkäsiä. Kaikki on tehtävä itse. Illalla kun mies tulee kotiin, en halua muuta kuin nukkua. Ei ole voimia enää lähteä jumpalle tai lenkille, saati tavata ketään. Oikeastaan en jaksaisi edes puhua.

Kiitos että sain avautua.

En tiedä onko kenelläkään muulla vastaavaa.

Ps. Tätä kirjoitan samalla kun nukutan nuorimmaista.

Vierailija
165/308 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7h duunin ja nukkumaanmenon välillä

Vierailija
166/308 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen töihin klo.05.Työmatkaan menee n. 50min.autolla.Herään 03.00.Sänkyyn menen viimeistään klo.21.

Eli käytännössä omaa aikaa on klo.13:sta eteenpäin.

Ei lapsia,mutta mies ja 2 kissaa on.Joskus nukun päikkärit,joskus käyn lenkillä/pyöräilemässä,kotihommia,käyn porukoilla,kaupassa,ihan vaan möllötän sohvalla tms.

Vierailija
167/308 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun todella huonosti n.6-7h  (23/00:00-6:30)

Aamulla ylös; kotitöitä, lapsia valmiiksi ja kotoa pois, menee n.1h (6:30-7:45)

Töissä työmatkoineen (joka onneksi lyhyt) n.8h (n.8:00-16:00)

Kotiin; Lasten ruokkimista, kotitöitä n.2h (16:00-18:00)

Omaa aikaa siinä sivussa hälytysvalmiudessa (viedä lapsia, hakea lapsia, käydä kaupassa) seuraavat 2h (jos ehtii niin tässä välissä tunnin liikuntaa) (18:00-20:00)

Siinä vaiheessa kello on n.20:00 ja alkaa olla iltapesujen aika.

Lapset sänkyyn nuorempi 21:00 ja vanhempikin 22:00 mennessä.

Itse sänkyyn vähän tuon jälkeen. Sitten taas seuraava yö painajaisia.

Vierailija
168/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kotitöitä pitää tehdä joka päivä? Ellei ole joku jättimäinen lapsikatras.

Vierailija
169/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ennen töitä kaksi tuntia heräämisestä. Sitten illalla suoraan nukkumaan. Pitkiä vuoroja 10-12 tuntisia ja siihen 45min työmatka päälle. Joskus saattaa olla hurjat kolme tuntia vapaata ennen töitä.

Vierailija
170/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä 7,5h, loppu vapaata.

Lapseton sinkku.

Vierailija
171/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen yliopistossa. Koulua on usein 8-16 tai 10-16. Tämän jälkeen klo 19 tai 20 saakka opiskelua kotona. Noin 21-22 tai hiukan myöhemmin nukkumaan. Päivästä riippuen 1-3 tuntia vapaata aikaa.

Vierailija
172/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen töistä kotiin joskus puoli kuuden aikoihin ja vaikka työmatkoihin meneekin päivässä n 3 tuntia ees taas, niin mielestäni se on "vapaata aikaa", koska käytän ajan lukemiseen, sukkakutomiseen, torkutteluun, musiikin kuuntelemiseen jne. Illalla kotona olen kotona niin, että vielä olen valveilla 4-6 tuntia. Katselen telkkaria, jatkan neulomista, pihallakin ehtii vielä tehdä jotain pientä hommaa, laitan ruuan yleensä niin että seuraavana päivänä tarvitsee vaan lämmittää loput, robotti-imuri siivoaa siinä itsekseen. Yöunet meinaa välillä jäädä lyhyiksi, jos on innostunut katsomaan televisiosta jotain kiinnostavaa, mutta viikonloppuna voi sitten ottaa vähän univelkoja pois.

Ihan itsekseen kahden kissan kanssa elelen, niin minkään ei tarvitse olla niin sitovaa. Kunhan ehtii kotiin ajoissa täyttämään ruokakuppeja :-)

Vierailija
173/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin kokoaikatylssä niin nukkumiset ja työaika mukaan poisukien niin joku 7-8 tuntia olisi vapaa aikaa.

Nyt osa-aikatyössä päivästä riippuen nukkumiset ja työaika pois lukien niin joku 13-16 tuntia

Vierailija
174/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niitä, jotka eivät pärjää vähäisillä yöunilla mitenkään, nukkumiseen menee siis valitettavasti 8,5h. Töitä on vaihtelevasti aikavälillä 9-18, useimmiten 7 h ja työmatkoihin 40 minuuttia. Sitten on nämä kotivelvollisuudet, lapset ja kodinhoito, mutta koska olen parisuhteessa, niin jaamme hommat niin, että ainakin parina iltana viikossa toisella on sitä omaa aikaa. Lasten mentyä nukkumaan omaa aikaa on tietenkin molemmilla, emme yleensä enää siivoa iltaisin. Oman ajan tarve on kyllä vähentynyt lasten kasvettua kouluikään, koska heidän kanssaan kaikki on niin helppoa, ja ovat mukavaa seuraa muutenkin. Enää ei tarvitse vahtia joka hetki, nukuttaa tai pukea jne, puhumattakaan siitä uhmaikäisten kanssa taistelusta tai kysymystulvasta, vaan kaikki on paljon rennompaa, järkevämpää ja helpompaa. Harrastuksia on enemmän, mutta sinnekin on ihan toisenlaista lähteä ja mennä kuin muutama vuosi sitten.

Vierailija
175/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläsenä poikamies sinkkuna mulla on älyttömästi omaa aikaa. Töihin on matkaa kilometri ja työaika on 7-15.

Kolmen jälkeen mä oon jo vapaalla koko illan.

Vierailija
176/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-7 tuntia jää iltaisin. Ei ole enää lspsia kotona joten ajan saa käyttää iha miten huvittaa.

Vierailija
177/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaittokin on kotityö.

Vierailija
178/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on se sama aika käytettävissään. Ihan itse valitaan mitä sillä ajallamme teemme. Siis aikuiset. Lapset joutuvat enemmän sopeutumaan.

Vierailija
179/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaittokin on kotityö.

Kotityöt tehdäänkin vapaa-ajalla.

Vierailija
180/308 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuanlaitto/lämmitys, tiskit koneeseen tai koneen tyhjennys, muutama väärällä paikalla lojuva tavara ohimennen paikoilleen, sängyn petaus, mytyssä olevan maton oikaiseminen, roskapussin pois vieminen, jne

Ei niitä tarvitse kaikkia joka päivä tehdä tuntitolkulla, mutta jotain aina tulee siinä kaiken muun nopeasti tehtyä, vaikka ei melkein huomaakaan laskevan kotitöiksi. Sehän just olisikin ideaalista, ettei joka päivä tarvitsisi jynssätä paikkoja auki, että mahtuisi liikkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi