Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soittoharrastus lapselle, neuvokaa

Vierailija
01.09.2022 |

Eskarilainen poikani on kiinnostunut soittoharrastuksen aloittamisesta, mutta ei vaadi vielä mitään tiettyä soitinta (käy vielä muskarissa). Mitä suosittelisitte?

Itse haluaisin hänelle soittimen joka ei vaurioita hänen kuuloaan eikä ole kallis.

Entä millainen paikka musiikkiopisto on? Mitä se vaatii? Pääsykoetta täällä ei ole.

Kommentit (1095)

Vierailija
621/1095 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On suurta ylimielisyyttä alkaa luokittelemaan lapsia sen mukaan että vaikuttaako joku juuri siinä hetkessä enemmän musikaaliselle tai lahjakkaalle kuin toinen. .

Soitonopettajan pitää se luokittelu kuitenkin tehdä jokaisen oppilaan kohdalla, jotta voidaan valita parhaat mahdolliset harjoitukset oppilaalle sopiviksi.

Ei soitonopettajan tarvitse luokitella kenenkään lahjakkuutta. Ihan riittää että selvittää, millaisesta musiikista oppilas tykkää ja millainen hän on oppimistyyliltään, ja sen jälkeen valitsee tälle taitotasoltaan sopivia ja tarpeellisia ominaisuuksia kehittäviä kappaleita.

Ensin pitäisi opetella soittamaan, että osaa soittaa kappaleita.

No soittamaan opitaan soittamalla kappaleita. Ekat kappaleet on tosi helppoja, muutama sävel vain. Suzuki-kirjoissa se on tuttu Tuiki tuiki tähtönen. 

Suzuki on alun pitäen jousisoittimien metodi. Ja jousilla ei Tähtönen ole mikään helppo kappale. Se vaatii, että kaikki sormet asettuvat paikoilleen ykkösasemassa, eikä jousen käyttökään ole ajankohtaista ensimmäisillä oppitunneilla.

Usein lapset ihan vain näppäilevät vapaita kieliä ensimmäiset kuukaudet.

Oikeasti? Ja ne jaksaa silti käydä soittotunneilla vaikka tahkotaan jotain maailman tylsintä, samaa neljää ääntä näppäilemällä? 

Itse aloitin aikuisena ja siinä varmaan suurin ero - mutta minulla ekasta soittotunnista vain puolet oli näppäilyä, kyllä sitten jo tapailtiin jousella se ensimmäinen helppo "kappale".

Onneksi. Jos olisin halunnut vain näppäillen soittaa, olisin mennyt kitaratunnille. 

Tässä se ero on: aikuiset oppivat nopeammin mutta lapset paremmin.

Miten saman asian voi oppia paremmin? Nopeammin oppimisen kyllä ymmärtää, mutta miten opit vaikkapa A-duurin kitaralla paremmin?

Anteeksi, mutta oletko jotenkin autisti, jos et ymmärrä mitä merkitsee paremmin soittaminen?

Anteeksi, mutta oletko jotenkin patologisesti valehteleva narsisti, kun yrität päteä asiassa josta et ymmärrä yhtään mitään?

En ole patologisesti valehteleva narsisti. Oletko sinä miettinyt, miksi harrastajat ja ammattimuusikot edelleen soittavat asteikoita vaikka osaavat ne jo, eikä niitä mielestäsi voi oppia paremmin?

Aina voi olla parempikin, mutta onko ihan saman asian osaava aikuinen vai lapsi parempi? Oppiiko aikuinen asteikon helpommin kuin lapsi, mutta lapsi on vain parempi kun on saman asteikon oppinut?

Onko sinulla itselläsi paljonkin kokemusta asteikoista?

Minulla on vasta 35 vuotta kokemusta asteikoista, ja suosittelen kyllä lämpimästi sinullekin vähän lisää asteikoita, jos ajattelet että asteikon joko osaa tai ei, muttei sitä voi oppia paremmin.

Keksitkö noita juttujasi sitä mukaa kun kirjoitat? Aina voi oppia kaiken paremmin, oli sitten lapsi tai aikuinen. Aikuisuus ei tarkoita huonompaa oppimista, eikä lapsuus parempaa. Lahjakas aikuinen oppii nopeammin kuin lahjaton lapsi, ja paljon riippuu opettajan taidoista.

Yllä juuri kysyit, että miten opit A-duurin kitaralla paremmin. Siinä juuri kerroit kaiken muusikkoudestasi.

Jos osaat sen A-duurin kitarallasi jo soittaa, ei se siitä paljon enää parane vaikka kuinka rutkaat samaa juttua.

Eikö? Entä jos sen A-duurin kanssa soittaa E-duurin peräkkäin, tai siihen siirtyy D-duurin kautta? Entä miten sujuu siirtymä barreesoinnusta Fis-mollin kautta? Entä miten sujuu A-duuri barreesointuna kuuden kielen versiona, entä viidellä kielellä? Entä jos soittaa vain kolmella ylimmällä kielellä? Miten sujuu jos yrittää rytmittää plektralla ja demppaa oikealla kädellä, entä jos demppaa vasemmalla? Miten sujuu näppäily? Siis en ole itse edes kitaristi, vaan se on minulla satunnainen sivusoitin kun säestän itseäni, silti ymmärrän monelaista problematiikkaa mitä pelkästään yhteen sointuun ja sen soittamiseen voi liittyä. Tuo edellinen kommentoija ei kyllä ymmärrä ainakaan kitaransoittamisesta yhtään mitään, jos ylipäänsä mistään musiikista. 

Uskotko itse olevasi ammattilainen? Ja soittotaitoinen? Eri musiikkitermien viljely ja jonninjoutava liirumlaarum ei tee sinusta vieläkään soittotaitoista.

Siis eihän tuossa edes ollut mitään monimutkaisia musiikkitermejä, sointujen nimet pitäisi ymmärtää jokaisen peruskoulun käyneenkin. Mistä tulikin mieleen, oletko vielä päässyt edes peruskoulusta? 

Vierailija
622/1095 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On suurta ylimielisyyttä alkaa luokittelemaan lapsia sen mukaan että vaikuttaako joku juuri siinä hetkessä enemmän musikaaliselle tai lahjakkaalle kuin toinen. .

Soitonopettajan pitää se luokittelu kuitenkin tehdä jokaisen oppilaan kohdalla, jotta voidaan valita parhaat mahdolliset harjoitukset oppilaalle sopiviksi.

Ei soitonopettajan tarvitse luokitella kenenkään lahjakkuutta.

Oppilaan kykyjen (taitojen ja lahjakkuuden) taso pitää opettajan selvittää, että jokaiselle oppilaalle voidaan osoittaa juuri sopivat harjoitukset kulloisenkin oppilaan tason mukaisesti.

Ei lahjakkuudella ole mitään tekemistä tässä asiassa.

Tottakai on. Lahjakkaalle oppilaalle voi antaa vaikeampia harjotuksia. Miksi yrität päteä asiassa josta et tajua mitään?

No kerropa nyt miten arvioit täydellisen aukottomasti että miten lahjakas se oppilas on? 

Hei maailman paras, mitä kommentoit tähän? Odotan vastaustasi. 

Arvioin lapsen lahjakkuuden sen kokemuksen mukaan joka minulla aiheesta on, ja sen mukaan valitsen myös jokaiselle sopivat harjoitukset. Aukottomasti sitä arviota ei kykene tekemään kukaan, mutta se arvio pitää silti tehdä jokaisen oppilaan kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1095 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lapsi, joka opetteli rummuilla vuoden peruskomppia, ja se, joka soitti puoli vuotta viulun vapaita kieliä, ovat nyt todennäköisesti parempia muusikoita kuin sinä.

Tuskinpa. Mutta voit aivan vapaasti väittää mitä tahansa. Itse lupaan oppilaalle peruskompin alle kuukaudessa, parilla fillillä ja muutamalla kappaleella. Siinä on lahtökohta.

Noni rumpalivalehtelija taas linjoilla. 

Vierailija
624/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan soittoharrastus ei juurikaan paranna lapsen menestymismahdollisuuksia. Esim. kaikista OnlyFans-menestyjistä suurin osa ei panostanut ollenkaan soittoharrastukseen!

Vierailija
625/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko rumpalitrollin henkilöllisyys selvillä?

Vierailija
626/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että kyseessä on Muusikko.netin nimimerkki "eepostelija". Kertoilee motoriikkansa olevan maailman parhaita, mutta soittonäytteitä ei ole saatu.

Vierailija
627/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei soitonopettajan tarvitse luokitella kenenkään lahjakkuutta. Ihan riittää että selvittää, millaisesta musiikista oppilas tykkää ja millainen hän on oppimistyyliltään, ja sen jälkeen valitsee tälle taitotasoltaan sopivia ja tarpeellisia ominaisuuksia kehittäviä kappaleita.

No soittamaan opitaan soittamalla kappaleita. Ekat kappaleet on tosi helppoja, muutama sävel vain. Suzuki-kirjoissa se on tuttu Tuiki tuiki tähtönen. 

Suzuki on alun pitäen jousisoittimien metodi. Ja jousilla ei Tähtönen ole mikään helppo kappale. Se vaatii, että kaikki sormet asettuvat paikoilleen ykkösasemassa, eikä jousen käyttökään ole ajankohtaista ensimmäisillä oppitunneilla.

Oikeasti? Ja ne jaksaa silti käydä soittotunneilla vaikka tahkotaan jotain maailman tylsintä, samaa neljää ääntä näppäilemällä? 

Itse aloitin aikuisena ja siinä varmaan suurin ero - mutta minulla ekasta soittotunnista vain puolet oli näppäilyä, kyllä sitten jo tapailtiin jousella se ensimmäinen helppo "kappale".

Onneksi. Jos olisin halunnut vain näppäillen soittaa, olisin mennyt kitaratunnille. 

Miten saman asian voi oppia paremmin? Nopeammin oppimisen kyllä ymmärtää, mutta miten opit vaikkapa A-duurin kitaralla paremmin?

Anteeksi, mutta oletko jotenkin autisti, jos et ymmärrä mitä merkitsee paremmin soittaminen?

Anteeksi, mutta oletko jotenkin patologisesti valehteleva narsisti, kun yrität päteä asiassa josta et ymmärrä yhtään mitään?

En ole patologisesti valehteleva narsisti. Oletko sinä miettinyt, miksi harrastajat ja ammattimuusikot edelleen soittavat asteikoita vaikka osaavat ne jo, eikä niitä mielestäsi voi oppia paremmin?

Aina voi olla parempikin, mutta onko ihan saman asian osaava aikuinen vai lapsi parempi? Oppiiko aikuinen asteikon helpommin kuin lapsi, mutta lapsi on vain parempi kun on saman asteikon oppinut?

Minulla on vasta 35 vuotta kokemusta asteikoista, ja suosittelen kyllä lämpimästi sinullekin vähän lisää asteikoita, jos ajattelet että asteikon joko osaa tai ei, muttei sitä voi oppia paremmin.

Keksitkö noita juttujasi sitä mukaa kun kirjoitat? Aina voi oppia kaiken paremmin, oli sitten lapsi tai aikuinen. Aikuisuus ei tarkoita huonompaa oppimista, eikä lapsuus parempaa. Lahjakas aikuinen oppii nopeammin kuin lahjaton lapsi, ja paljon riippuu opettajan taidoista.

Yllä juuri kysyit, että miten opit A-duurin kitaralla paremmin. Siinä juuri kerroit kaiken muusikkoudestasi.

Jos osaat sen A-duurin kitarallasi jo soittaa, ei se siitä paljon enää parane vaikka kuinka rutkaat samaa juttua.

Eikö? Entä jos sen A-duurin kanssa soittaa E-duurin peräkkäin, tai siihen siirtyy D-duurin kautta? Entä miten sujuu siirtymä barreesoinnusta Fis-mollin kautta? Entä miten sujuu A-duuri barreesointuna kuuden kielen versiona, entä viidellä kielellä? Entä jos soittaa vain kolmella ylimmällä kielellä? Miten sujuu jos yrittää rytmittää plektralla ja demppaa oikealla kädellä, entä jos demppaa vasemmalla? Miten sujuu näppäily? Siis en ole itse edes kitaristi, vaan se on minulla satunnainen sivusoitin kun säestän itseäni, silti ymmärrän monelaista problematiikkaa mitä pelkästään yhteen sointuun ja sen soittamiseen voi liittyä. Tuo edellinen kommentoija ei kyllä ymmärrä ainakaan kitaransoittamisesta yhtään mitään, jos ylipäänsä mistään musiikista. 

Uskotko itse olevasi ammattilainen? Ja soittotaitoinen? Eri musiikkitermien viljely ja jonninjoutava liirumlaarum ei tee sinusta vieläkään soittotaitoista.

Siis eihän tuossa edes ollut mitään monimutkaisia musiikkitermejä, sointujen nimet pitäisi ymmärtää jokaisen peruskoulun käyneenkin. Mistä tulikin mieleen, oletko vielä päässyt edes peruskoulusta? 

Osaatko itse vastata omiin kysymyksiisi?

Vierailija
628/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos soittaa vasemmalla jalalla bassossa jotain perusparadiddleä, voiko soittaa bassossa oikealla jalalla rudimenttiä? Jos siis kädet soittaa peruskomppia ja snareaksentti on iskussa neljä. Rummut siis kyseessä.

Vierailija
629/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että kyseessä on Muusikko.netin nimimerkki "eepostelija". Kertoilee motoriikkansa olevan maailman parhaita, mutta soittonäytteitä ei ole saatu.

Veikkaan samaa. Kaverilla on kovat jutut ilman mitään näyttöjä.

Vierailija
630/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eepostelija" vaikuttaa muusikko.netissä ihan höpöukolta. Luulen että se on se rumpalitrolli.

Vierailija
631/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eepostelija" vaikuttaa muusikko.netissä ihan höpöukolta. Luulen että se on se rumpalitrolli.

Olen samaa mieltä.

Vierailija
632/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lapsi, joka opetteli rummuilla vuoden peruskomppia, ja se, joka soitti puoli vuotta viulun vapaita kieliä, ovat nyt todennäköisesti parempia muusikoita kuin sinä.

Tuskinpa. Mutta voit aivan vapaasti väittää mitä tahansa. Itse lupaan oppilaalle peruskompin alle kuukaudessa, parilla fillillä ja muutamalla kappaleella. Siinä on lahtökohta.

Noni rumpalivalehtelija taas linjoilla. 

ootko rummunsoiton asiantuntija?

Vierailija
633/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisinsanoen he halusivat minut laittaa soittamaan ihan joka kerta kun tuli veiraita. Jumaliste kun tämä kuvio aiheutti todellisen soittoahdistuksen ja jossain vaiheessa vanhemmatkin siihen heräsivät. . 

Meidän lapsi on ollut samanlainen. Saattaa soittaa 200 ihmiselle muualla, mutta ei vieraille kotona.

Minä olin lapsena samanlainen soittaja, ja oikeastaan olen vieläkin.

Vierailija
634/1095 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisinsanoen he halusivat minut laittaa soittamaan ihan joka kerta kun tuli veiraita. Jumaliste kun tämä kuvio aiheutti todellisen soittoahdistuksen ja jossain vaiheessa vanhemmatkin siihen heräsivät. . 

Meidän lapsi on ollut samanlainen. Saattaa soittaa 200 ihmiselle muualla, mutta ei vieraille kotona.

Minä olin lapsena samanlainen soittaja, ja oikeastaan olen vieläkin.

minä myös.

Vierailija
635/1095 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä aika uusi nimimerkki. Se joka täällä väittää olevansa rumpaliguru kovasti hehkuttaa tuota palstaa ja kokemusta yli 30-v mukamas alalta. 

Vierailija
636/1095 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitara on helppo kantaa mukana, helppo opetella soittamaan ja se on myös sellainen soitin, jonka soittamisella saa pisteitä kavereiden ja tyttöjen silmissä. Pienet kitarat eivät ole kalliita ja niitä saa käytettyinä (tai mikä on kenellekin kallis, 100e?) 

Pianoja saa halvalla tai ilmaiseksi, mutta sen soittaminen ei ehkä pojalle ole kovin trendikästä, eikä soitinta saa raahattua mihinkään mukaan. 

Valitsette minkä tahansa soittimen, soittamisesta on hyötyä. Se vähentää stressiä, auttaa purkamaan tunteita, tuo onnistumisen kokemuksia ja on yleisesti hyväksytty ja arvostettu taito. Soittamisen lisäksi kannattaa aloittaa myös joku liikuntaharrastus, sillä ne tukevat toisiaan.

Vierailija
637/1095 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku jolla tunnukset linkata tämän keskustelun tuonne muusikoiden.netin rumpalien palstalle, ihan varmasti tunnistaisi joku kirjoittajan :D 

Vierailija
638/1095 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En neuvo, keksi ihan itse pilipali soitot äpärällesi äläkä täällä pomottele muita neuvomaan, vai eikö aivosolut liiku sen vertaa?

Vierailija
639/1095 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä aika uusi nimimerkki. Se joka täällä väittää olevansa rumpaliguru kovasti hehkuttaa tuota palstaa ja kokemusta yli 30-v mukamas alalta. 

Ei kai nimimerkin ikä jollain palstalla asiaan vaikuta. "Eepostelija" on ainakin oman kertomansa mukaan motorisesti parhaita rummunsoitossa. 

Vierailija
640/1095 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos nimimerkki on Muusikko.netissä uudehko, henkilö ei voi valehdella vauva-palstalla olevansa paras maailmassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi