Miten suurempi osa väestöstä saataisiin työelämään? Jotta saataisiin parannettua valtion taloutta ja kestävyysvajetta ja voitaisiin ylläpitää hyvinvointiyhteiskuntaa
Millaisilla toimenpiteillä saataisiin isompi osa väestöstä työelämään? Niin että ihmiset pysyisivät paremmin työkykyisinä, osittain työkykyisetkin voisivat tehdä jotain työtä ja että työelämään haluavat pääsisivät sinne helpommin?
Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä tosiaan tietää, mitä yritykset minusta haluaisivat, jotta pääsisin takaisin työelämään. Siis sellaista mitä voin toteuttaa; en voi poistaa iästäni 30 vuotta. Aina jos mahdollista kysyn kyllä, mistä jäi tällä kertaa kiinni, mutta ei löydy mitään sellaista selkeää yksittäistä kehittämiskohdetta.
Olen miettinyt onko ongelma siinäkin, että tämän ikäisenä tiedostan selkeästi, missä olen hyvä ja missä en, ja kerron kyllä tuosta jälkimmäisestäkin rehellisesti. Joku nuorempi ehkä vain kehua retostaa ja saa siksi paikan.
No valitse joku muu kuin huuhaatyö. Uskomatonta tekstiä ilmeisesti aikuiselta ihmiseltä. Itse 45v ja olen ollut YHDEN päivän työttömänä ja senkin vain nuorena, kun ehtona vuorotteluvapaan sijaisuuteen oli, että pitää palkata työtön.
Kerro tuosta enemmän. Kiinnostaa nimittäin, miten muualla kuin Provolandiassa toimii se, että ollaan tarkoituksellisesti vain yksi päivä työttömänä.
Sinulla on nimittäin ollut aikamoinen onni, jos edellinen työpaikka loppui juuri yhden päivän aikaisemmin kuin uusi alkoi, ja sen lisäksi vielä työkkärissä on ehditty käsitellä tilanteesi ja päättää, että olet soveltuva hakemaan kyseistä työtä vuorotteluvapaan ehdoilla. Sinua ei todellakaan olisi valittu, jos olisit itse tietoisesti irtisanoutunut edellisestä työstä.
Jos tilanne oli se, ettet ollut aiemmin töissä, vaan esim. opiskelija, niin silloin et ole ollut työtön työnhakija, etkä käsittääkseni ole edes voinut hakea tuollaista työtä.
Mutta minä olen varmasti väärässä ja sinulla lienee jokin pätevä selitys, miten joku muu kuin työtön hakee työhön, jonka ehtona on työttömyys. Yhdessä päivässä ei noita asioita nimittäin ratkota.
Ohjataan ihmisiä välittämään itsestään ja hyvinvoinnistaan. Mitä paremmin voi, sitä parempi toimintakyky.
Vierailija kirjoitti:
Ohjataan ihmisiä välittämään itsestään ja hyvinvoinnistaan. Mitä paremmin voi, sitä parempi toimintakyky.
myös täysi vatsa ja nousuhumala on hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Työelämän sääntelyä pitäisi vähentää merkittävästi. Se olisi yksi hyvä työkalu.
Mitäpä kaikkea sääntelyä esimerkiksi purkaisit?
Työturvallisuus, vuosilomat, vaatimus päivittäisestä lepoajasta, taulukkopalkat, irtisanomissuoja (eli firmalle esim. oikeus irtisanoa raskaaksi tulleet), ... mitä muuta?
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvausta vastaan pitäisi tehdä jotakin yhteiskuntapalvelua tai menettää tuet.
Miksi siitä tekemisestä sitten saisi työttömyyskorvausta eikä palkkaa, kuten muustakin työstä saa? Miksi et ehdota, että yhteiskunta (käytännössä kai kunnat, ehkä valtion kustantamana) loisi paljon pienipalkkaisia tai ehkä osa-aikaisia työpaikkoja, joihin työttömät työllistettäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien terveiden pitäisi ottaa vastaan mikä tahansa työ, jos saavat. Muuten menettää korvaukset.
Näinhän se on jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan nuorempi väestö. Vaikka kaikki työttömät saataisiin töihin ei se silti riittäisi ratkaisuksi noihin ongelmiin. Vanheneva väestö aiheuttaa sen, että yhä useampi ihminen ei ole töissä.
Ei sen tarvitsisi tuota tarkoittaa, jos työnantajat uskoisivat, että moni eläkeikäinen on edelleen ihan työkykyinen. Esim. Ruotsissa eläkeläisten töissäkäynti on paljon yleisempää kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä joko työntekoa houkuttelevammaksi tai tukien varassa elämistä vähemmän houkuttelevaksi. Käytännössä siis rahalla, eli työssäkäynnistä pitää jäädä aina reilusti enemmän rahaa käytettäväksi pakollisten menojen jälkeen kuin tukien varassa elävillä.
Tukien varassa oleville ei pidä maksaa liian helppoa ja yltäkylläistä elämää, esimerkiksi kaupungin ydinkeskustan asunnossa johon vain harvalla työssäkäyvällä on varaa. Ei, jos yhteiskunta maksaa asumisen, niin se pitää olle huonolla alueella ja täyttää vain minimivaatimukset. Lisäksi tukija saajia on syytä painostaa ja hoputtaa työelämään sekä uhkailla tukien leikkauksilla jos työt eivät maita.
Viime aikoina Suomessa on menty väärään suuntaan, kun tukia on korotettu jo useita kertoja mutta palkoissa on menty nollalinjalla koko vuosituhat. Myös ikänsä lusmuilleiden eläkeedut ovat aivan liian hyvät.
Taas tuo kuvitelma, että tukielätti kelpaisi työnantajalle heti, jos vain hakisi töitä. No, ei kelpaa.
Työnantajat kyllä valittavat työntekijäpulaa, mutta ei se sitä tarkoita, ettei hakijoita avoimiin paikkoihin olisi, vaan sitä, että heidän joukostaan ei löydetä mieleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa jatkuvalle yrittäjyys-puheelle. Enemmän mahdollisuuksia tulla tavalliseksi työntekijäksi, alasta riippumatta
Miksi? Yrittäjänä tienaa paremmin samalla työmäärällä eli jos ei kelpaa töihin, niin perustaa yrityksen ja tulee nopeasti rikkaaksi.
Raha ei ole ykkössijalla työn suhteen. Mielekkään työn tekeminen niin että palkalla saa jotain ostettua olisi riittävä. Iso palkka olisi plussaa mutta vain plussaa. Tärkeämpää on se itse työ.
Ohis. Erittäin pahaan ahdinkoon pitkäaikaistyöttömyyden seurauksena joutuminen on näyttänyt minulle sen, että työn tekemisessä ylivoimaisesti tärkeintä on raha. Työn mielekkyys on pelkkää idealismia ja sanahelinää, jota harjoittavat ne, joita köyhyys ei - vielä - ole koetellut.
Minäkin olen pitkäaikaistyötön. Jos valittavana olisi mielekäs työ, josta jää käteen 1800 euroa kuussa, ottaisin mieluummin sen kuin järjetöntä stressaavaa arvojeni vastaista raatamista, josta jää 4000 euroa kuussa käteen. Että sikäli raha ei ole ykkössijalla.
Toisaalta sikäli kyllä on, että ottaisin sen järjettömän stressaavan raatamisen pienemmälläkin palkalla kyllä mieluummin kuin nykyisen tilanteeni.
Vierailija kirjoitti:
Kansantalous pyörisi paremmin jos vähän lisää ihmisiä poistettaisiin työelämästä. Nimittäin kiusaajaluonteiset henkilöt ja sellaiset jotka haluavat painaa alas itseä parempia työntekijöitä.
Peesi. Kiusaajat pilaavat työelämän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Mielenterveyden ongelmien ennaltaehkäisy.
Yksi merkittävä, kauaskantoinen tekijä olisi tehokas koulukiusaamiseen puuttuminen.
Kiusaaminen pitää tunnistaa varhaisvaiheessa, ja jos keskustelu ei tuota tulosta, kiusaajan kouluyhteisöstä erottaminen ja siirtäminen toiseen kouluun tai tarkkailuluokalle tms. voisi olla ratkaisu.
Lasten kasvattaminen omanarvontuntoisiksi olisi tärkeää. Oman näkemykseni mukaan kristillinen kasvatus on tässä paras. Sen myötä rakentuu perusta ihmisarvolle, perusturvallisuuden tunteelle, ymmärrykselle oikeasta ja väärästä ja ymmärrykselle että ihminen on syntinen.
Niin, jumala rakastaa kovasti jokaista ihmistä, mutta viskaa nämä muitta mutkitta tulijärveen ikuisiksi ajoiksi, jolleivät nämä osaa käyttäytyä hänen haluamallaan tavalla - ja hänhän on jo etukäteen suunnitellut, miten kukin ihminen elämänsä varrella käyttäytyy.
Pidetään ne mielikuvituskaverit ihan siellä oman pään sisällä, jookosta?
Voisiko Jumalan tai ainakin Jeesuksen nyt vaihteeksi suostutella tekemään jotakin hyödyllistä, esimerkiksi alentamaan sähkön ja muutenkin elämisen kustannuksia ja järjestämään töitä alkajaisiksi vaikka sadalletuhannelle työttömälle?
Eikö Jumala antanut vapaan tahdon jokaiselle? Onko niin että sen vapaan tahdon tuloksena, kun yksi ja useampi ihminen on valinnut hyvän sijasta pahan, olemme nyt tässä kurimuksessa? Ja että vasta sitten kun jokainen valitsee aina hyvän, pahan kierre maailmassa loppuu? Eli esimerkiksi sodat ovat seurasta siitä kun ihminen on antanut pahalle vallan?
Seliseli. Keksikää parempi jumala, niin teidän ei tarvitse selitellä enää mustaa valkoiseksi ja häijyä hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka, valtion firmoja vajaakuntoisille ja sellaisille osaajille, jotka eivät saa töitä - resurssit käyttöön. Yksityinen sektori ei tule koskaan elpymään paikkaamaan nykyistä työttömyyttä.
Kevytyrittäminenhän taas jo onkin ilmeisesti hyvällä alulla.
Tällainen valtionfirmahan oli kehitteillä vajaakuntoisille. Olin innoissani kunnes kuulin millaisia töitä ne ovat, sellasia mitä en pystyisi tekemään. Tuntui että kuvitellaan kaikkien vajaakuntoisten olevan työkyvyttömiä psyykkisistä syistä vaikka itse olen juuri fyysisistä syistä. En missään nimessä voi tehdä jotain pesulatyötä tms. fyysistä.
Muutamia seikkoja olisi ainakin. Alakoulu ikäisten ympärivuorokautinen päivähoito ympärivuorokautista työtä tekeville vanhemmille.
Sellaisia työpaikkoja tarjolle, joihin ei tarvitse mitään koulutusta vaan perehdytys tapahtuu työpaikalla. Se on Suomessa iso ongelma et kaikkeen tarvii koulutuksen mm. Hoiva-avusta koulutus. Työnkuva ulkoiluttaa vanhuksia. Terve aikuinen pystyy tähän ilman koulutustakin. Siivooja.. työhön ihan hyvin voi perehdyttää työpaikalla yms
Palkka sellaiseksi, että sillä tulee toimeen.
Työn joustavuus elämäntilanteiden mukaan. Mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka, valtion firmoja vajaakuntoisille ja sellaisille osaajille, jotka eivät saa töitä - resurssit käyttöön. Yksityinen sektori ei tule koskaan elpymään paikkaamaan nykyistä työttömyyttä.
Kevytyrittäminenhän taas jo onkin ilmeisesti hyvällä alulla.
Tällainen valtionfirmahan oli kehitteillä vajaakuntoisille. Olin innoissani kunnes kuulin millaisia töitä ne ovat, sellasia mitä en pystyisi tekemään. Tuntui että kuvitellaan kaikkien vajaakuntoisten olevan työkyvyttömiä psyykkisistä syistä vaikka itse olen juuri fyysisistä syistä. En missään nimessä voi tehdä jotain pesulatyötä tms. fyysistä.
Ymmärräthän, että on huomattavasti helpompi välittää työttömiä esim. pesulaan, koska niihin ei ole suurta ryntäystä muuten. Siisteihin toimistotöihin on sen sijaan niin paljon hakijoita, ettei ole mitään tarvetta varata niitä nimenomaan fyysisesti vajaakuntoisille.
Itsekin siis yritän löytää osa-aikaista toimistotyötä, mutta toivotonta on.
Vain nostamalla eläkeikä johonkin 80 vuoteen, katsos kun väestömme on iäkästä.
Nyt työttömyysaste on 75%, eli korkeampi kuin koskaan.
Det är lätt att se vad det är för gäng som skriver här. Det enda inlägget som går åt rot problemen och inte endast symptomen som enligt skribenterna skall kureras med ytterligare lagar och skattehöjningar får endast tummen ner. Ni gör mig glada för nu är det betydligt lättare att förhålla sig till allt som skrivs här.
Teen vain kaksi päivää viikossa töitä osa-aikaisena, koska en tarvitse elämiseen enempää. Jos minulla olisi puoliso, jonka kanssa voisin myöhemmin myös hankkia lapsia, niin sitten voisin tehdä enemmän töitä. Toistaiseksi tämä kuitenkin riittää hyvin, ja koska tyttöystävän löytäminen näyttää olevan melko mahdotonta (vuosia on yritetty), niin tällaisena tämä taitaa myös pysyä.
Minkä tahansa pienen työnpätkän vastaanottaminen pitöisi olla helppoa ja kannattavaa.
Matalankynnyksen lyhyitä koulutuksia kaikkien saataville, joilla saa vähän eväitä helppoihin töihin, vaikka siivoamaan, kassalle, hyllyttämään, tarjoilijaksi, keittiöön.
Jos osaavia ja pystyviä ei löydy tarpeeksi niin työnantajat voisivat palkata avustaviin töihin nuoria, vanhoja, vajaakuntoisia, kielitaidottomia jne. Jos puuttuu vaikka ikä tai kielitaito toimia kaupankassana niin silti voi hyllyttää tavaraa tai siivota, jää niiden ammattilaisten aika sitten niihin tehtäviin mihin ei nyt ole tekijöitä mistä ottaa.
Poistamalla ulkomaalainen töitätekemätön aines väestöstä. Ulkoistamalla se sinne mistä se on alunperin tullutkin, vaikka olisi kuinka monennen polven asukkeja. Tällöin työtätekevien suhteellinen määrä kasvaa ja elätettävien määrä pienenee.
Mielenterveysongelmien parempi hoito.