Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suurempi osa väestöstä saataisiin työelämään? Jotta saataisiin parannettua valtion taloutta ja kestävyysvajetta ja voitaisiin ylläpitää hyvinvointiyhteiskuntaa

Vierailija
31.08.2022 |

Millaisilla toimenpiteillä saataisiin isompi osa väestöstä työelämään? Niin että ihmiset pysyisivät paremmin työkykyisinä, osittain työkykyisetkin voisivat tehdä jotain työtä ja että työelämään haluavat pääsisivät sinne helpommin?

Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (185)

Vierailija
61/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajille vähemmän palkkaa. Enemmän työntekijöitä tehostamisen sijaan.

Vierailija
62/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tarjolle pitäisi saada enemmän asiallisesti palkattua toimihenkilötason osa-aikatyötä. Eli esim. 30 h/vk 3 000 e palkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaan rahan antaminen vastikkeetta. Maanteiden pientareita siivoamaan jokainen joka haluaa rahaa, sohvalle ei lanttiakaan. Johan rupeaa liikeideoita syntymään vetelysten aivoissa!

Ei kovin kustannustehokasta. Mitä sieltä oikein pitäisi siivota? Kuljin pari päivää sitten autossa välin Virrat - Tampere, pelkääjän paikalla niin että hyvin pystyin tarkkailemaan ympäristöäni, eikä pientareet olleet erityisen siivottoman näköisiä. Kuka työttömät sinne siivouspaikoille roudaisi? Pitäisi myös järkätä lain vaatimat sosiaalitilat. Ja mitä veronmaksajat saisivat tästä palkkioksi, kun ei siellä edes ole mitään siivottavaa.

Mikä laki määrittelee sosiaalitilat ja kuinka tarkasti?

Tuosta vähän osviittaa:

https://www.minilex.fi/a/ty%C3%B6nantajan-velvollisuus-sosiaalitiloihin

Vierailija
64/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut enemmän tai vähemmän työtön viimeiset 20v. Mielestäni nämä auttaisivat:

- ei keppiä vaan porkkanaa. Jos otat vastaan pienenkin työkeikan, seisoo kaikki tuet viikkoja, jopa kuukausia jossain virastojen uumenissa. Yhtenä vuonna tein pienen, parin tunnin keikan 1.8. Työnantaja maksoi palkan elokuulta 15.9. Se oli n. 30e.

Sain heinäkuussa työkkärin rahaa ja keikan jälkeen seuraavan kerran hakemukseni menivät läpi lokakuussa sillä piti arvioida, voisinko työllistyä ko keikkapaikkaan ja ennen kaikkea noilla mahtavilla palkkatuloillani. Olin siis heinä-lokakuun ajan ilman tuloja.

Muistan yhä miten lapsen kanssa itkettiin väsymyksestä kun oli niin nälkä. Ei ollut ruokaa vuokrat, laskut kaikki maksamatta.

Työnantajalle soitettiin ja kovisteltiin, miksei anna minulle lisää keikkaa. Hän oli ahdistunut tivaavasta sävystä enkä saanut koskaan enää tunteja sieltä. Minulta asiaa tivasi sama virkailija kolmesti (!!!) sen parin kuukauden aikana.

Kannustaisiko sinua töihin?

- sairaat pois työttömyystilastoista. Jos olet sairas, saatat joutua silti roikkumaan työkkärin listoilla. Osatyökykyisiä on ihan käsittämätön määrä listoilla.

Olen tavannut työkkärin "pupukurssilla" naisen, joka ei pystynyt istumaan ollenkaan. Hänellä oli työssä rikkoutunut selkä.

Ei myöskään jaksanut seisoa pitkiä aikoja. Ei hänestä ole mihinkään työhön!

Myös iso osa työttömiä opiskelee, on 9e/pvä työssä tai osa-aikatöissä eikä he ole "vain kotona sohvalla".

-jatkuva työkkärin kyykytys ja kiusaaminen. En edes ala avautua tästä uudesta mallista joka tuli nyt toukokuussa voimaan....

Minulle käskettiin hakea logistiikka-alalle. Minulla on mm epilepsia eikä ajokorttia ollenkaan.

Entäpä varastotyö?

Mitä logistiikka alalla tehdään?

Se kattaa tavaroiden kuljetuksen ja varastoinnin, mutta se on myös kattokäsite materiaali-, raha- ja tietovirtojen hallinnalle. Logistiikka-alan ammattilainen voi esimerkiksi työskennellä varastossa tai kuljettaa ihmisiä, tavaroita ja ajoneuvoja paikasta toiseen.

Vierailija
65/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toki kielläkään, mutta edes työhaastatteluun on vaikea päästä, jos ei ole juuri sitä oikean alan koulutusta tai työkokemusta, mielellään vieläpä useiden vuosien ajalta. Pointti oli se, että mitä tekee ihminen, joka haluaisi vaihtaa työpaikkaa, ehkä hieman erityyppisiin, mutta koulutusasteeltaan ns. samantasoisiin töihin? Hakeutuu ilmeisesti kalliisti uudelleenkoulutettavaksi, koska ilman koulutusta ei heltiä edes lyhyttä pestiä, joilla voisi kerryttää sen uuden alan työkokemusta.

Ihminen, jolla on työpaikka, voi helposti opiskella töiden ohessa niitä uuden alan kursseja. Yliopistosta kun hankkii opiskelupaikan, voi suorittaa juuri sopivia kursseja ja ainakin jossain opinnoissa voi valtaosan opiskelusta tehdä etänä. Osa kursseista on tarjolla vain verkkokurssina ylipäätään, eli niille päätoimisillekaan opiskelijoille ei ole tarjolla muuta kuin verkkokurssi, joka on pitkälti itsenäistä työskentelyä. 

Olen itse tämän syksyn fuksi ja olen fuksiryhmässä, joka koostuu 30+ -vuotiaista ja valtaosa on alanvaihtajia. Työssäolevalla on oikeus opintovapaaseen ja aikuiskoulutustukeen, osa porukasta hyödyntää näitä. Osa opiskelee oman työn ohella sen minkä ehtii. Ja tavoitteetkin on erilaisia. Osa hakee siihen nykyisen ammattitaitonsa päälle lisäosaamista, joka mahdollistaisi hieman erilaisen työnkuvan. Osalla taas on selkeämmin tavoitteena alanvaihto, mutta mahdollisesti hyödyntäen myös aiemman tutkinnon ja työelämän kautta tullutta osaamista.

Osa on suorittanut opintoja jo avoimen yliopiston puolella ennen varsinaisen tutkinto-opiskelun alkamista. Avoimessa yliopistossa on ihan valtava määrä kursseja tarjolla ja osa on jopa ilmaisia. Näitä voi kuka tahansa suorittaa ja se 75€ kurssimaksu ei ole työssäkäyvälle mikään paha rasti. Ja useimmat opinnot voi suorittaa omaan tahtiin. 

Vaikeampaa se oman osaamisen täydentäminen on niille, joilla on opintotuet käytetty ja jotka eivät oikein ole päässeet työelämään kiinni niin että olisivat ehtineet kartuttaa säästöjä, joilla voivat opiskella. Ja niille, joilla on työelämässä mennyt sairauksien takia työkyky osittain, joita pallotellaan työkkärin, Kelan ja työvakuutusyhtiön välillä. Mutta jos on työelämässä ja haluaa täydentää osaamistaan siirtyäkseen toiselle alalle, niin tilannehan on mitä erinomaisin!

Vierailija
66/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen töihin sitten kun siitä maksetaan palkkaa jolla pärjää Suomessa ilman tukia eli vähintään 2500€/kk, eikä työmäärä vastaa enempää kuin yhden työntekijän työmäärää. Lisäksi työilmapiirin ja -turvallisuuden tulee olla laillisella ja inhimillisellä tasolla. Nämä on ne mistä palkanmaksajat nykyään ns. säästää.

Työn ulkopuolisiin asioihin liittyen olisi kiva jos pääsisi lääkäriin, että pysyisi työkuntoisena. Nytkin 5 hammasta korjausta vailla, eikä hammaslääkäriin yksinkertaisesti pääse. Joku päivä herään varmaan teho-osastolta, jos herään.

Vierailija
67/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut enemmän tai vähemmän työtön viimeiset 20v. Mielestäni nämä auttaisivat:

- ei keppiä vaan porkkanaa. Jos otat vastaan pienenkin työkeikan, seisoo kaikki tuet viikkoja, jopa kuukausia jossain virastojen uumenissa. Yhtenä vuonna tein pienen, parin tunnin keikan 1.8. Työnantaja maksoi palkan elokuulta 15.9. Se oli n. 30e.

Sain heinäkuussa työkkärin rahaa ja keikan jälkeen seuraavan kerran hakemukseni menivät läpi lokakuussa sillä piti arvioida, voisinko työllistyä ko keikkapaikkaan ja ennen kaikkea noilla mahtavilla palkkatuloillani. Olin siis heinä-lokakuun ajan ilman tuloja.

Muistan yhä miten lapsen kanssa itkettiin väsymyksestä kun oli niin nälkä. Ei ollut ruokaa vuokrat, laskut kaikki maksamatta.

Työnantajalle soitettiin ja kovisteltiin, miksei anna minulle lisää keikkaa. Hän oli ahdistunut tivaavasta sävystä enkä saanut koskaan enää tunteja sieltä. Minulta asiaa tivasi sama virkailija kolmesti (!!!) sen parin kuukauden aikana.

Kannustaisiko sinua töihin?

- sairaat pois työttömyystilastoista. Jos olet sairas, saatat joutua silti roikkumaan työkkärin listoilla. Osatyökykyisiä on ihan käsittämätön määrä listoilla.

Olen tavannut työkkärin "pupukurssilla" naisen, joka ei pystynyt istumaan ollenkaan. Hänellä oli työssä rikkoutunut selkä.

Ei myöskään jaksanut seisoa pitkiä aikoja. Ei hänestä ole mihinkään työhön!

Myös iso osa työttömiä opiskelee, on 9e/pvä työssä tai osa-aikatöissä eikä he ole "vain kotona sohvalla".

-jatkuva työkkärin kyykytys ja kiusaaminen. En edes ala avautua tästä uudesta mallista joka tuli nyt toukokuussa voimaan....

Minulle käskettiin hakea logistiikka-alalle. Minulla on mm epilepsia eikä ajokorttia ollenkaan.

Entäpä varastotyö?

Mitä logistiikka alalla tehdään?

Se kattaa tavaroiden kuljetuksen ja varastoinnin, mutta se on myös kattokäsite materiaali-, raha- ja tietovirtojen hallinnalle. Logistiikka-alan ammattilainen voi esimerkiksi työskennellä varastossa tai kuljettaa ihmisiä, tavaroita ja ajoneuvoja paikasta toiseen.

Lähtökohtaisesti opplaitokset eivät ota opiskelijoikseen varsinkaan jo keski-ikäisiä henkilöitä, jotka joutuvat tunnustamaan, että "tätä ja tuota muuten en sitten pysty tekemään".

Vierailija
68/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo.

On aivan järjetöntä, että en työttömäksi jäätyäni saa välttämättä opiskella edes omalla kustannuksellani parantaakseni työmahdollisuuksiani ja pysyäkseni kiinni työelämässä ilman riskiä siitä, että menetän välttämättämän päivärahani.

Omalla kustannuksella nimenomaan saa opiskella. Mutta ei työttömyyspäivärahalla. 

Siitä olen samaa mieltä, että päivärahalla opiskelu on tehty vaikeaksi. Mutta ei se liian helppoakaan saa olla, muutenhan kaikki vaihtaisivat opiskelijasta työttömäksi päästäkseen jatkamaan suuremman tuen turvin.

Ilman tukia opiskelemisessa on puolensa. Voi opiskella omaan tahtiin ja jos onnistuu opiskelijana työllistymään osa-aikaisesti, niin ei tarvitse murehtia opintotuen tulorajoista. Opiskelijan statuksella lienee kuitenkin helpompi päästä töihin kuin ihan vaan työttömänä. Työtön nähdään vähän luuserina, kun taas opiskelija on menossa elämässään eteenpäin. 

Asumistukeenhan on oikeutettu joka tapauksessa, jos voi ei saa työttömyyspäivärahaa eikä opintotukea. Ellei sitten tilanne ole se, että asuu omistusasunnossa ja puolisolla on kohtuupalkkainen työ. Jos tilanne on jälkimmäinen, niin silloinhan se opiskelujen aikaisen elämisen rahoittaminen on enemmänkin järjestelykysymys, eikä siinä olla TE-toimiston päätösten armoilla.

Niin. Kun tässä juuri kysyttiin, millä keinoilla ihmiset saataisiin pysymään tehokkaammin työelämässä, niin ainakaan omalla kohdallani en ole valmis esimerkiksi myymään taloani (mikä ei myöskään olisi tällä hetkellä realistinen vaihtoehto) ja muuttamaan soluasuntoon opiskelemaan. Soluasunto on ainoa nykyistä edullisempi asumismuoto. Se on teoriassa mahdollista, mutta sellainen ratkaisu tekisi minut musertavan onnettomaksi ja tuhoaisi mielenterveyteni, sekä tietysti aiheuttaisi tappiollisesta talon myynnistä käynnistyvän taloudellisen kurimuksen.

Ymmärrän toki, että nykyisellä tukijärjestelmällä mentäessä on erotettava opiskelija ja työtön. Mutta se on nyt ainakin omalla kohdallani yksi suurimmista tekijöistä, miksi en voi itse parantaa omaa tilannettani työttömyysaikana. Minulla ei ole yksinkertaisesti siihen varaa, ei taloudellisesti, sosiaalisesti eikä henkisesti.

Vierailija
69/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo.

Kaiken työn vastaanottaminen olisi helpompaa. Yrittäjyyttä olisi myös helpompaa lähteä värkkäämään sivutoimisesti tai päätoimisesti. Voisi opiskella lisää, jos se on tarpeen.

Vapautuisi ihmisten voimavarat rahahuolien, byrokratian ja vallankäytön alta ja niitä voimavaroja voisi oikeasti kohdentaa sinne mihin kuuluu ja mikä on yhteiskunnan kannalta paras: oman tilanteen kohentamiseen.

Ainoastaan, jos se ei sido eikä velvoita mihinkään.

Joo siis sehän on perustulon idea. Jos siitä lähdetään tekemään joku himmeli, niin heti meni metsään niin lopputulosten kuin kustannustenkin osalta.

Siitä tehdään himmeli, koska porukka vaatii että pelkän perustulon pitää riittää normielämään.

Vierailija
70/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitomalla yritysten osinkojen nosto-oikeus valtion työttömyys- / työllisyysasteeseen. Yritysten omistajat ovat se taho, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi asiaan. Mikäli osinkoja ei saa nostettua yrityksestä ulos, kuin silloin, kun valtion työllisyysaste on riittävän korkea, motivoi tämä myös yritysten omistajia luomaan uusia työpaikkoja.

Vierailija
71/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelen niin, että olen koko ajan valmis ottamaan vastaan kokopäivätyön, niin miksi silti menetän työttömyyspäivärahani? Sohvalla istumalla en menetä. Mikä järki siinä on? Ja olen ollut töissä yli 30 vuotta, en paria kuukautta.

Tämä on nyt aivan turhaa kiukuttelua. Työttömyyspäivärahan saamisella on omat edellytyksensä ja jos haluat sitä nostella, niin sitten noudatat niitä sääntöjä. Jos olet ollut työelämässä yli 30 vuotta, niin luulisi että jotain omaisuutta ja/tai säästöjä olisi kertynyt, joita voit käyttää opiskelujen aikana. 

Itse lähdin opiskelemaan ansiosidonnaiselta, joka nyt ei suuren suuri ollut, (1300€ brutto ja 1200€ netto), mutta jonkinlainen raha kuitenkin. Laskin, että enhän menetä tässä mitään. Jos osoittautuu, että opinnot eivät suju, voin aina luopua opiskeluoikeudestani ja palata takaisin työttömäksi. Jos opinnot sujuvat, niin voi hyvinkin olla, että pääsen vuoden tai kahden opiskelun jälkeen alan kesätöihin ja sen jälkeen voi olla mahdollista jatkaa osa-aikaisena ja jatkaa opintoja vähän hitaammin. 

Jos opinnot sujuvat, mutta en pääse töihin, niin sitten opiskelen kandiksi asti ja arvioin tilannetta uusiksi siinä kohtaa. Jos edelleen näyttää, että opinnoista ei ole työllistymisen kannalta hyötyä, niin voin luopua opiskeluoikeudestani ja palata nostamaan ansiosidonnaista. Se ansiosidonnainenhan odottaa siellä minua opintojen ajan. 

Ennen opintoja olin työtön ja jos yritän nyt opiskelemalla parantaa työllistymismahdollisuuksiani, niin enhän minä tässä mitään menetä, vaikken pääsisikään töihin. Ei minun lähtötilanne missään nimessä ole sen huonompi kuin ennen opintojakaan. Jos en saa töitä, niin vähintäänkin saan lisää osaamista.

Jos ei usko, että niiden opintojen kautta voi työllistyä paremmin, niin sellaisiin opintoihin ei tietenkään kannata ryhtyä. Mutta jos uskoo, että opinnot auttavat työllistymistä, niin miksei sitten järjestele asioita niin, että saa sen opiskelun onnistumaan? Jos on ollut 30 vuotta työelämässä, niin eikö jo lapsetkin ole muuttaneet kotoa pois? Voiko asunnon vaihtaa pienempään ja opiskella välirahalla? Voiko asuntoa vastaan ottaa lainaa, jolla pärjäilisi 2-3 vuotta? Tai jos on lyhyemmästä kurssituksesta kyse, niin voiko siihen ottaa lainaa, jolla pärjäisi puoli vuotta?

Itsellä oli pieni palkka, ennen kuin irtisanouduin, noin 2200€/kk nettona. Kolmessa vuodessa tuo tekee alle 80000€. En olisi tuossa työssä ikinä pystynyt jatkamaan eläkkeelle asti, irtisanouduin kun en kestänyt sitä työtä enää ja halusin jotain parempaa tilalle. Omasta puolestani olen valmis muuttamaan halvempaan asuntoon ja elämään muutenkin halvemmalla, jos tilanne vaatii. Mieluummin halvempi elämä ja edes jonkinlainen mahdollisuus kivaan ja mielekkääseen työhön kuin se, että hampaat irvessä tekee vastenmielistä työtä maksaakseen omaan makuun tarpeettoman suurta ja kallista asuntoa. Jos pääsen töihin, niin voin tehdä etänä ja voidaan muuttaa vaikka jonnekin, missä asuminen on oikeasti halvempaa kuin Helsingin keskustan tuntumassa. Ja mieluisaa & kiinnostavaa työtä voisi jatkaa eläkeläisenäkin osa-aikaisena. 

Sinäpä oletkin kova jossittelemaan. Siinä ei tietysti mitään vikaa ole, mutta siinä on, että sinä uskot jossittelemisesi sopivan jokaisen tilanteeseen.

Vierailija
72/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitomalla yritysten osinkojen nosto-oikeus valtion työttömyys- / työllisyysasteeseen. Yritysten omistajat ovat se taho, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi asiaan. Mikäli osinkoja ei saa nostettua yrityksestä ulos, kuin silloin, kun valtion työllisyysaste on riittävän korkea, motivoi tämä myös yritysten omistajia luomaan uusia työpaikkoja.

Yrittäjien piiskaaminen on tosiaan toinen loistava harrastus työttömien piiskaamisen lisäksi. Suomessa tarvitaan paljon lisää piiskaa t. demari

Vierailija
73/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha toivo.

Mitä enemmän päättäjillä on rahaa käytettävissä sitä enemmän ne keksivät rahareikiä.

Jos eivät muuta niin keksitään uusia isopalkkaisia virkoja puoluekavereille ja sukulaisille tai nostavat omia palkkojaan ja etujaan ,teitä on jymäytetty!

Vierailija
74/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Mielenterveyden ongelmien ennaltaehkäisy.

Yksi merkittävä, kauaskantoinen tekijä olisi tehokas koulukiusaamiseen puuttuminen.

Kiusaaminen pitää tunnistaa varhaisvaiheessa, ja jos keskustelu ei tuota tulosta, kiusaajan kouluyhteisöstä erottaminen ja siirtäminen toiseen kouluun tai tarkkailuluokalle tms. voisi olla ratkaisu.

Lasten kasvattaminen omanarvontuntoisiksi olisi tärkeää. Oman näkemykseni mukaan kristillinen kasvatus on tässä paras. Sen myötä rakentuu perusta ihmisarvolle, perusturvallisuuden tunteelle, ymmärrykselle oikeasta ja väärästä ja ymmärrykselle että ihminen on syntinen.

Niin, jumala rakastaa kovasti jokaista ihmistä, mutta viskaa nämä muitta mutkitta tulijärveen ikuisiksi ajoiksi, jolleivät nämä osaa käyttäytyä hänen haluamallaan tavalla - ja hänhän on jo etukäteen suunnitellut, miten kukin ihminen elämänsä varrella käyttäytyy.

Pidetään ne mielikuvituskaverit ihan siellä oman pään sisällä, jookosta?

Vierailija
75/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa jatkuvalle yrittäjyys-puheelle. Enemmän mahdollisuuksia tulla tavalliseksi työntekijäksi, alasta riippumatta

Nykyisin on tavallisempaa, että pk-yritys ostaa tarvitsemansa työn toiselta yritykseltä/yrittäjältä kuin että palkkaisi työntekijän tekemään homman. Kirjanpito on hyvä esimerkki asiasta. Yksi kirjanpitäjä hoitaa useamman yrityksen kirjanpidon sen sijaan, että jokainen yrityksistä palkkaisi oman kirjanpitäjän. Erityisesti silloin, jos työtehtävä ei työllistä kokoaikaisesti, on järkevämpää ostaa osaaminen toiselta yritykseltä kuin palkata työntekijä. Mä teen aina silloin tällöin muille firmoille töitä ja siis toinen firma sopii mun työpanokseni käytöstä mun työnantajani kanssa. 

Vierailija
76/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansantalous pyörisi paremmin jos vähän lisää ihmisiä poistettaisiin työelämästä. Nimittäin kiusaajaluonteiset henkilöt ja sellaiset jotka haluavat painaa alas itseä parempia työntekijöitä.

Vierailija
77/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Yksi merkittävä, kauaskantoinen tekijä olisi tehokas koulukiusaamiseen puuttuminen.

Kiusaaminen pitää tunnistaa varhaisvaiheessa, ja jos keskustelu ei tuota tulosta, kiusaajan kouluyhteisöstä erottaminen ja siirtäminen toiseen kouluun tai tarkkailuluokalle tms. voisi olla ratkaisu.

Lasten kasvattaminen omanarvontuntoisiksi olisi tärkeää. Oman näkemykseni mukaan kristillinen kasvatus on tässä paras. Sen myötä rakentuu perusta ihmisarvolle, perusturvallisuuden tunteelle, ymmärrykselle oikeasta ja väärästä ja ymmärrykselle että ihminen on syntinen.

Niin, jumala rakastaa kovasti jokaista ihmistä, mutta viskaa nämä muitta mutkitta tulijärveen ikuisiksi ajoiksi, jolleivät nämä osaa käyttäytyä hänen haluamallaan tavalla - ja hänhän on jo etukäteen suunnitellut, miten kukin ihminen elämänsä varrella käyttäytyy.

Voisiko Jumalan tai ainakin Jeesuksen nyt vaihteeksi suostutella tekemään jotakin hyödyllistä, esimerkiksi alentamaan sähkön ja muutenkin elämisen kustannuksia ja järjestämään töitä alkajaisiksi vaikka sadalletuhannelle työttömälle? 

Vierailija
78/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Voisiko Jumalan tai ainakin Jeesuksen nyt vaihteeksi suostutella tekemään jotakin hyödyllistä, esimerkiksi alentamaan sähkön ja muutenkin elämisen kustannuksia ja järjestämään töitä alkajaisiksi vaikka sadalletuhannelle työttömälle? 

Päättäjät ovat hylänneet Jumalan.

Vierailija
79/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaan rahan antaminen vastikkeetta. Maanteiden pientareita siivoamaan jokainen joka haluaa rahaa, sohvalle ei lanttiakaan. Johan rupeaa liikeideoita syntymään vetelysten aivoissa!

Oletko tietoinen, että jos sohvalla maatessaan sattuu saamaan liikeidean, siitä saattaa seurata tukien katkaisu?

Tuet voidaan katkaista myös jos sohvalla maatessa tulee mieleenkään sana työ.

Vierailija
80/185 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tietoinen, että jos sohvalla maatessaan sattuu saamaan liikeidean, siitä saattaa seurata tukien katkaisu?

Tuet voidaan katkaista myös jos sohvalla maatessa tulee mieleenkään sana työ.

Tai jos huomaat oppineesi päivän mittaan jonkun uuden faktan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme