Miksi kaikki lapset yritetään pakottaa päiväkoteihin, vaikka vakan työntekijäpula on valtava?
Kuntalisät on lopetettu melkein kaikkialla, kotihoidontuen ostovoima ajettu alas. Eli kaikki tuet, joiden avulla voisi reilu yksivuotiaita ja sitä vanhempia hoitaa kotona on käytännössä ajettu lähes nolliin. Samalla poliittisin päätöksin on jo halvennettu ja tullaan halventamaan päiväkotimaksuja. Eli nämä kaikki on vipuja, joiden avulla yritetään pakottaa kaikki muut kuin vauvat päiväkotiin. Samalla kuitenkin päiväkotien työntekijäpula on aivan valtava, moneen rekryyn ei tule yhtään hakemusta, sijaisiakin on vaikea saada, moni päiväkoti on työntekijäpulan vuoksi jo joutunut soittelemaan vanhemmille hakemaan lasta aiemmin iltapäivällä kotiin.
Miksi siis kaikki pienet lapset yritetään pakottaa päiväkoteihin, joissa ei ole hoitajia niille? En tajua. Tajuaako joku tätä logiikkaa?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne toisaalta ajattelee että kaikki naiset pitäisi saada äkkiä töihin, veroja maksamaan.
Lisäksi täällä on kummallista luonnolle vierasta ajattelua, jossa ajatellaan että pikkulapsiakin on parempi kasvattaa jonkun "ammattilaisen" kuin oman vanhemman. Että laitos on parempi kuin koti, koska epäillään että kotien seinien sisällä tapahtuu jotain epäilyttävää.
Naiset? Miesten kuuluu yhtälailla hoitaa lasta.
Miehen vastuu lapsesta on yhtälainen, mutta mies ei voi olla raskaana eikä imettää. Vauvan elämän ensimmäiset 6kk ainoa ravinto on äidinmaito, ja 1v ikään saakka se on yhä pääasiallinen ravinto, vaikka hieman kiinteitä on jo mukana. Eli väkisinkin äiti on kiinni vauvassa ekan vuoden! Lisäksi on yleistä, että kun nykyään hankitaan vain max 2 tai 3 lasta, ne tehdään pienillä ikäeroilla (1-2v tuntuu olevan se nykyihanne, ainakin tosi yleistä). Eli ei siinä se äiti kerkiä uudestaan töihin, kun jo seuraavaa vauvaa pukkaa.
Mutta onneksi yhä useampi isä pitää isyysvapaita, kun lapsi on esim 1;5-2v. Itse olin nuorimman lapsemme kanssa kotona puolitoistavuotta, kun puolisoni meni töihin lapsen ollessa 1v 8kk. Kaksi vanhempaa lasta syntyi niin pienellä ikäerolla, että ei ollut muuta mahista kuin se, että äiti on kotona siinä .
Tää on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella lapsen on tarkoitus oppia päiväkodissa lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan yhteen- sekä vähennyslaskuja ennen eskariin menoa. Ainakin meidän kunnassamme niin neuvolan terkkari kuin eskarin opettaja odottavat eskariin menijän hallitsevan nämä taidot. Hoidimme itse lapset kotona, koska se oli töiden mukaan mahdollista. En ole löytänyt kyseisien taitojen vaatimuksia mistään, eikä kukaan koskaan kertonut, että vanhempien pitäisi opettaa kotona kaikki asiat, joita ennen opeteltiin ekaluokalla, jos lapsi ei ole päivähoidossa. Onneksi tutkimuksen mukaan peruskoulun lopussa ei enää näy eroa kotona hoidettujen ja päiväkodissa hoidettujen lasten välillä.
Erikoista. Ei meillä ainakaan pidä ennen koulua noita oppia. Toki moni eskarissa oppii.
Joo ihan höpönhöpöä, että päiväkodissa muka kaikki oppia lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan!
Meidän esikoinen aloitti eskarissa tänä syksynä, on ainoa siellä joka osaa lukea ja laskea! Ja hän on ollut ihan vaan kotihoidossa! Suurinosa hänen ikäluokkansa lapsista ollut päiväkodissa 1-vuotiaana tänne eskariin. Että mitä hittoa, ei ne silti osaa lukea/laskea, EIKÄ TARVITSEKAAN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella lapsen on tarkoitus oppia päiväkodissa lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan yhteen- sekä vähennyslaskuja ennen eskariin menoa. Ainakin meidän kunnassamme niin neuvolan terkkari kuin eskarin opettaja odottavat eskariin menijän hallitsevan nämä taidot. Hoidimme itse lapset kotona, koska se oli töiden mukaan mahdollista. En ole löytänyt kyseisien taitojen vaatimuksia mistään, eikä kukaan koskaan kertonut, että vanhempien pitäisi opettaa kotona kaikki asiat, joita ennen opeteltiin ekaluokalla, jos lapsi ei ole päivähoidossa. Onneksi tutkimuksen mukaan peruskoulun lopussa ei enää näy eroa kotona hoidettujen ja päiväkodissa hoidettujen lasten välillä.
Erikoista. Ei meillä ainakaan pidä ennen koulua noita oppia. Toki moni eskarissa oppii.
Joo ihan höpönhöpöä, että päiväkodissa muka kaikki oppia lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan!
Meidän esikoinen aloitti eskarissa tänä syksynä, on ainoa siellä joka osaa lukea ja laskea! Ja hän on ollut ihan vaan kotihoidossa! Suurinosa hänen ikäluokkansa lapsista ollut päiväkodissa 1-vuotiaana tänne eskariin. Että mitä hittoa, ei ne silti osaa lukea/laskea, EIKÄ TARVITSEKAAN!
Aika erikoista tosiaan väittää, että ennen eskaria pitää osata ko taitoja, mitä opetellaan vasta koulussa?
Asun suurehkossa kaupungissa. Jäätyäni työttömäksi hain neljää sijaisuutta päiväkodeista. Pääsin peräti yhteen haastatteluun. En tullut valituksi. Syyksi sanoivat, ettei minulla ole alan koulutusta. Koomista on, että itse asiassa minulla on opettajan pätevyys ja olen myös aiemmin tehnyt sijaisuuksia päiväkodissa. En vain kelvannut. Olen tosin jo kuusikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen, miksi lasten ja vanhustenhoidon ongelmiin ei haeta ratkaisuja kotihoidontuesta ja omaishoidontuesta. Vaikka molemmat moninkertaistettaisiin, se tulisi halvemmaksi kuin nykyinen pelleily.
Ylipäätään olen tullut siihen lopputulokseen, että ongelmia ei pohjimmiltaan haluta ratkaista. En tiedä, kuka siitä hyötyy, mutta jonkun täytyy, koska pelleily on aivan järjetöntä. Tänä syksynä olen seurannut saagaa, jossa tuttavani haki opiskelemaan hoitajaksi ja pääsi koulutukseen, mutta koulutus peruttiin viime hetkillä. Ilmeisesti on keksitty jokin muu taikakeino hoitajapulaan, kun on varaa perua koulutuksia.
Kyse on varhaiskasvatuksesta eikä lastenhoidosta. Et sinä koulujenkaan ongelmiin ehdota ratkaisuksi sitä, että lapset jäisivät kotiin.
Tätä varhaiskasvatusmantraa hoetaan vailla konkretiaa ja sisältöä. Kerro minulle mitä varhaiskasvatusta kaksi epäpätevää sijaista ainoina työntekijöinä 20 lapsen ryhmässä tarjoaa. Turha sanoa että varhaiskasvatuslaki koskee myös sijaisia. Kysyin mitä käytännössä tosielämässä se varhaiskasvatus tuossa tilanteessa on.
ApEt kai sinä nyt kokonaista lakia muuta vain sen takia, että yhtenä syksynä yhdessä päöiväkodissa ei ole saatu rekryttyä päteviä riittämiin.
En minä lakia olekaan kritisoinut. Vaan totesin vain, että todellisuus ei vastaa lakia. Eikä kyse ole yhdestä syksystä vaan meidän kunnassa tilanne on ollut tuo jo useita vuosia. Ap
Liityn vielä tähän keskusteluunne, että allekirjoitan ap:n kokemuksen. Nykytilanne ei vastaa lakia. Ei ole vastannut enää vuosiin. Ratkaisua tähän ei tunnu löytyvän, ja tilanne vain pahenee. Kuten aiemmissa viesteissäni sanoin, meidän 1-2v taaperot jotka siellä päiväkodissa on, eivät voi hyvin.
Ehdotan ratkaisuksi:
- päiväkotipäivien lyhentämistä. Nykyään vanhempien on mahdollista saada joustavaa hoitorahaa, eli niin että he tekevät joko alle 22h/vko töitä tai max 30h/vkoa, ja saavat muutaman sadan euron korvauksen kelalta, kun loppuajan hoitavat lasta kotona. Jos edes osa vanhemmista toisi lapset päiväkotiin vain osaksi aikaa (Esim klo 10-15) tai osaksi viikkoa (ma-ke),.se riittäisi jo parantamaan päiväkotioloja, kun lapsia ei olisi niin paljon.Ymmärrän, ettei kaikilla aloilla onnistu tuo osa-aikaisen viikon tekeminen. Ihan vain näin vastaehdotuksena sille, kun jengiä täällä riepoo muka niin kovin paljon se, että vanhemmat hoitaisi kokonaan itse lapsensa kotona 2-vuotiaiksi....
Osapäivätyössä on se ongelma, että työmäärän rajaaminen onnistuu lähinnä suorittavassa työssä. Sen sijaan suorittavan työn osa-aikaisella palka ei Kela-tuenkaan kanssa elä. Asiantuntijatyössä työmäärää ei yleensä saada rajattua ja lopputuloksena on, että tehdään vähemmässä ajassa sama pienemmällä palkalla.
Riippuu asiantuntijatyöstä. Sekä minä että mieheni teemme molemmat 80% viikkotyöaikaa, eli 1v 8kk lapsi aloitti päiväkodissa nyt kolmena päivänä viikossa, ti-to. Maanantaina minä hoidan lasta kotona, perjantaina mies.
Tuttavapiirissämme on myös heitä, jotka tekevät vastaavaa, IT-alan asiantuntijoina moni, vie lapset päikkyyn klo 9, hakevat lapsen klo 14-15. (Toinen vanhemmista hakee, toinen vie).
Meillä ei ole mahdollisuutta pitää toista vanhempaa täysin kotona 3 vuotta, koska pelkkä asuminen ja ruoka ja bensa niin kallista. Mutta tämä on hyvä kompromissi.
Tuo osapäivä/osaviikkotyö-systeemi alle 3v lasten vanhemmille vaikuttaisi järkiratkaisulta! Pienet lapset eivät joudu viettämään ylipitkiä päiviä laitoksessa, mutta vanhemmat säilyttävät kontaktin työelämään, verotuloja tulee eikä osa-aikainen päikkylapsi ole yhtä kallis yhteiskunnalle, kuin jos kaikki kököttävä siellä 10h per päivä viis päivää viikossa. Tässä myös tasa-arvo toteutuisi, jos sekä isä että äiti joutuisi molemmat tehdä 80% työaikaa! (Tai 60%, sellainenkin vaihtoehto tuolta joustavan hoitorahan ehdoista löytyy)
Vanha? kirjoitti:
Asun suurehkossa kaupungissa. Jäätyäni työttömäksi hain neljää sijaisuutta päiväkodeista. Pääsin peräti yhteen haastatteluun. En tullut valituksi. Syyksi sanoivat, ettei minulla ole alan koulutusta. Koomista on, että itse asiassa minulla on opettajan pätevyys ja olen myös aiemmin tehnyt sijaisuuksia päiväkodissa. En vain kelvannut. Olen tosin jo kuusikymppinen.
Tästä ikäsyrjinnästä työelämässä kirjoitinkin jo aiemmin tänne, ikävä kuulla taas yksi kokemus lisää... tilanne on valitettava. Tässäkin ihan turhaan meni hukkaan yksi hyvä resurssi päiväkotiin! Kuuskymppinen EI ole liian vanha hoitamaan pieniä lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että on lapsia, joille on parempi päästä jo varhain päiväkotiin. Näitä ovat lähinnä tilanteet, joissa kotiolot ovat huonot tai suomea/ruotsia ei kotona puhuta lainkaan. Sitä en ymmärrä, miksi "hyväosaisten" perheiden lapsia koitetaan tupata päiväkotiin heti vanhempainvapaan loppuessa. Tiedän, että lapseni saa kotona huomiota, hoivaa ja kasvatusta aivan eri tavalla kuin päiväkodissa pienten ryhmässä saisi.
Olen korkeakoulutettuna perillä tieteellisestä tutkimuksesta, jota kasvatuksen osalta on tehty ja maalaisjärkeäkin voi käyttää. Pystyn kotona ja arkiympäristössä antamaan lapselle niitä virikkeitä, mitä hän nyt 1 vuoden iässä kaipaa. Ei lapseni kaipaa suurta hälisevää ryhmää, vaan selkeää päivärytmiä, rutiineja ja hänelle mielekkäitä asioita. Sosiaalisia taitoja voidaan harjoitella isovanhempien, kummien ja ystävien lapsien kanssa. Koen, että meidän tilanteessamme lapselle on paljon parempi olla ekat elinvuodet kotona kuin päiväkodissa. Lapsikin on tyytyväinen, kun on läsnäoleva vanhempi ja tehdään paljon yhdessä. Lapseni rakastaa katsella kirjoja sylissäni istuen monta kertaa päivässä: opetellaan uusia sanoja, lapsi harjoittelee puhumista ja hän tankkaa läheisyyttä muiden leikkien lomassa. Päiväkodissa ei varmasti ole tähän mahdollisuutta, kun lapsia on paljon.
Järkevä kommentti, paras paikka lapselle 3-4 vuotiaaksi asti on oma koti ellei ole ongelmaperhe. Kaikkia lapsia on ihan turha viedä päiväkotiin liian nuorena. Eihän siellä opi mitään vaikka henkilökunta on pitkälle koulutettu ja pahinta on jos henkilökuntaa on liian vähän. Kyllä vanhemmat voivat olla pois työelämästä muutaman vuoden omien lastensa edun ja hyvinvoinnin vuoksi.
Joissakin maissa lapsista iso osa prosentuaalisesti on päiväkodissa.
Kenties suomi tavoittelee samaa?
Hallitus tukee taas lapsiperheitä alentamalla päivähoitomaksuja, eli vieläkin vaan enemmän halutaa lapset päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ideologia. Sinun lapsesi eivät ole sinun.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen itse miettinyt, joten kertokaa joku paremmin tietävä.
Niinpä
Miehen vastuu lapsesta on yhtälainen, mutta mies ei voi olla raskaana eikä imettää. Vauvan elämän ensimmäiset 6kk ainoa ravinto on äidinmaito, ja 1v ikään saakka se on yhä pääasiallinen ravinto, vaikka hieman kiinteitä on jo mukana. Eli väkisinkin äiti on kiinni vauvassa ekan vuoden! Lisäksi on yleistä, että kun nykyään hankitaan vain max 2 tai 3 lasta, ne tehdään pienillä ikäeroilla (1-2v tuntuu olevan se nykyihanne, ainakin tosi yleistä). Eli ei siinä se äiti kerkiä uudestaan töihin, kun jo seuraavaa vauvaa pukkaa.
Mutta onneksi yhä useampi isä pitää isyysvapaita, kun lapsi on esim 1;5-2v. Itse olin nuorimman lapsemme kanssa kotona puolitoistavuotta, kun puolisoni meni töihin lapsen ollessa 1v 8kk. Kaksi vanhempaa lasta syntyi niin pienellä ikäerolla, että ei ollut muuta mahista kuin se, että äiti on kotona siinä .