Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isäni ei suostu tekemään testamenttia

Vierailija
30.08.2022 |

Ongelma tiivistyy jo otsikossa, mutta avataan kuitenkin lisää.

Isäni ei ole enää ihan nuori, ja omaisuutta on kertynyt. Jos kaikkien kiinteistöjen arvo ja muu osaisuus lasketaan yhteen, niin puhutaan kevyesti seitsemännumeroisesta summasta.

Olen lukuisia kertoja yrittänyt sanoa isälleni, että hänen pitäisi tehdä testamentti. Olen ilmaissut, että voisin olla kiinnostunut perheen mökin perimisestä, mutten todellakaan suostu yhteisomistukseen sisarusteni kanssa. Olen myös ilmaissut, että olisi hyvä tehdä testamentti senkin takia, että mahdolliset aviopuolisot suljettaisiin perinnön ulkopuolelle.

Isäni ei tähän suostu. Hänen mielestään kaikki saadaan kyllä sovittua keskustelemalla. Hän myös luottaa siihen, että perheessämme on niin hyvät välit, ettei riitaa tule. Olen kertonut hänelle lukuisista esimerkeistä, joissa ihan lämpimät välit ovat katkenneet perintöriitoihin, mutta hän ei ota tätä kuuleviin korviinsa.

Kyseessä on muuten talousasiansa jämptisti ja järkevästi hoitava henkilö. Uskon, että taustalla on jonkinlainen ikäkriisi - haluttomuus hyväksyä oma ikääntyminen ja tuleva menehtyminen. Olen kuitenkin yrittänyt korostaa, että menehtyä voi ihan milloin tahansa. Jopa minulla, hänen kolmekymppisellä lapsellaan, on testamentti.

Miten saada taottua järkeä isän päähän?

Kommentit (211)

Vierailija
61/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isä ei halunnut jakaa eläessään omaisuutta fiksusti, omisti lasten kanssa tasaosissa kaikki. Toista lasta kiinnosti suvun maat ja talot toista vain raha ja isä tiesi kyllä tämän. Kuoleman tullen perinnöstä saatiin isot riidat aikaan kun kaikki meni puoliksi ja toista oli vaikeaa lunastaa ulos.

Vierailija
62/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko äitisi elossa ja ovatko he vielä isäsi kanssa naimisissa?

On elossa ja ovat naimisissa. Äitinikin etua olen yrittänyt ajaa, kun testamentista on ollut puhe. Äitini ei esimerkiksi omista isäni mökistä mitään, eli jos isäni kuolee, äidilläni ei ole siihen mitään oikeutta. Olisi ihan reilua, että jos isäni kuolisi huomenna, niin äidillä olisi edes hallintaoikeus mökkiin, jonka kunnostamiseen hänkin on nähnyt hurjasti vaivaa.

ap

Minäpä luulen, että vanhempasi ovat tehneet keskinäisen omistusoikeustestamentin. Näin nykyään tehdään, lapset saavat vaatiessaan lakiosuudet.

Tätä voin toki toivoa, eikä asia minulle kuulu, ennen kuin jommastakummasta aika jättää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se sinun asiasi ole ollenkaan! Jos painostat isääsi tekemään testamentin, sen voivat muut perilliset kiistää koska pakotit ja painostit.

Jokainen voi halutessaan avioehdolla sulkea puolisonsa pois  tulevasta perinnöstä. Avioehdon voi tehdä missä vaiheessa liittoa tahansa.

Yhteisomistusta ei ole koskaan pakko hyväksyä, voi yrittää vapaaehtoista sisarusten välistä kauppaa ellei perinnönjako muuten sovussa onnistu ja jos ei tämäkään suju,  yhteisomistuksen purkua käräjäoikeudessa.

Tällöin tehdään käytännössä pakkokauppa, jossa mökistä kiinnostunut sisarus voi olla ostajana muiden ostajaehdokkaiden rinnalla. Yleensä tarjouskauppa.

Lesken hallintaoikeus pitää huomioida myös. Tosin se ei koske mökkiä vaan ainoastaan yhteistä asuntoa, joka jää hänen niin halutessaan hänen hallintaansa hänen loppuiäkseen, ellei perintöön kuulu muita asuntoja, joista jokin soveltuu hänen käyttöönsä paremmin ja hän itse päätä siihen muuttaa.

Jotenkin aina tympii aloituksessa mainitun kaltainen kuvitelma siitä, että perijä voisi päättää elossa olevan ja täysijärkisen ihmisen puolesta. Eläviä ei peritä. Isäsi saa vaikka lahjoittaa mökkinsä eläinsuojeluyhdistykselle jos haluaa ja jos äiti on samaa mieltä. Sehän lie heidän yhteinen.

Toki avioehdolla voi rajata puolison oikeudet koska tahansa, mutta vain puolison suostumuksella. Testamentin laatia voi tehdä tämän taas ilman muiden suostumusta. 

Vierailija
64/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Justiinsa todistettiin kun kaikki meni puoliksi perinnöksi kahdelle aikuiselle lapselle ja toista lasta ei kiinnostanut mikään peritty ja toista kiinnosti, niin joutui ottamaan hitonmoisen lainan että pystyi toisen ostamaan ulos. Kaupaksi ei välttämättä olisi mennyt eikä kummoisia rahoja saanut. Lisäksi lesken piti luopua tasingosta koska siihen ei olisi ollut perijöillä varaa.

Siis isän kuoleman jälkeen kiirehdittiin jakamaan sitten omaisuus? Äidillähän oli puolet siitä, vaikkei omastaan tasinkoa antanutkaan. Maksoitko äidille kanssa vai antoiko lahjaksi? Silloun sulle kuuluisi lahjaverokin.

Vierailija
65/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se   on vain hyvä, että antaa perinnön mennä perillisille ja he saavat jakaa sen haluamallaan tavalla.  Isä ei halua  päättää jakamisesta.  Eli hän ei halua aiheuttaa riitoja.  Kukaan ei voi syyttää Isää jonkun suosimisesta.

Mitä mökkiin tulee, niin sen voi ostaa perikunnalta se joka sen haluaa, jos on varaa.  On niin surullista, kun vanhemmat laittavat lapsensa eri asemaan ja näin valmiiksi saavat siemenen riidalle.

Vierailija
66/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit toteuttaa kuoleman?

Vierailija
67/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaista sontaa laitetaan tänne.

Ihminen tekee testamentin omasta halusta ei muiden vaatimuksesta tai pyynnöstä.

Vierailija
68/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä saa päättää täysin mitä tekee omaisuudellaan, Tienaa itse oma mökkisi.

Vierailija
69/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole kuin yksi sisko ja vanhemmat eronneet. Meni kivuttomasti perinnönjako, kun sisko lunasti mielellään osuuteni mökistä.

Vierailija
70/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jälleen hyvä asia, että en koskaan hankkinut lapsia. Ei minulla mitään mökkejä ole jaettavana, mutta ei myöskään mitään hyeenoja kyttäämässä haaskaa vaikka ei ole edes hautaan saatettu. Kyllä minulla testamentti on, mutta koko potti menee hyväntekeväisyyteen.

Ja ihan turha kommentoida mistään yksinäisestä vanhuudesta, kun niitä jäljellä olevia päiviä ei tiedä ja en minä tuollaisia vierailijoita haluaisikaan.

Vierailija
71/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä haluat määrätä, miten isäsi omaisuus jaetaan?

En halua, eikä minua kiinnosta perinnön sisältö. Haluaisin vain, että isäni kirjaisi jonnekin, miten hän haluaa omaisuutensa jaettavan. Ja tuo puolisoiden sulkeminen perinnön ulkopuolelle olisi tärkeä hoitaa ihan virallisesti.

Isä on maininnut, että hän haluaisi mökin säilyvän suvussa. Olen kuitenkin korostanut, että jos mökki tulee meille kaikille sisaruksille yhteiseksi, niin se todennäköisimmin päätyy myyntiin.

ap

Etkös sinä voi sitten ostaa sen sisaruksiltasi? Eihän mökin päätyminen yhteisomistajuuteen ole mikään automaatio, erityisesti jos jaettavaa omaisuutta riittää paljon mökkiä enemmän. Sisarukset sitten ottaa niitä kiinteistöjä, tai ne vähemmän tunnearvokkaat omaisuudet myydään ja homma hoidetaan rahan jaolla.

Ainahan voin tätä ehdottaa, mutta heidän ei ole pakko siihen suostua. Jo nykyään sisarukset tulevat mökille kesäviikonloppuisin, mutta esimerkiksi syystalkoiden ja erinäisten kunnostushommien kanssa auttaminen jää kerta toisensa jälkeen minun hommakseni. Pelkään, että sisarukset haluaisivat pitää mökistä kiinni ja ottaisivat vain rusinat pullasta, kun taas kaikki kunnostustyö, remontit ja muu jäisi minulle.

ap

Silloin on parempi jättää mökki sisaruksille ja ostaa siitä saaduilla rahoilla ihan oma mökki muualta. Kukaan ei voi pakottaa sinua yhteisomistajuuteen ja vastaamaan mökin ylläpidosta. Toisaalta, jos juuri tuon sukumökin oikeasti haluat, niin voithan ehdottaa vanhemmillesi että ostat sen jo nyt niin, että heillä on siihen ikuinen käyttöoikeus.

Vanhempani viettävät edelleen aktiivisesti aikaa mökillä, joten ostaminen ei ole vaihtoehto. Ehkä katsomme asiaa uudelleen sitten, kun vanhempien kunto ei enää kestä mökin ylläpitoon.

Juuri tuo jälkimmäinen tässä oli pointtini. Aina voin jättää mökin sisaruksilleni ja myydä oman osuuteni (jos heillä on siis halua ja varaa ostaa se). Kuitenkaan sisaruksillani ei tunnu oikein olevan motivaatiota mökin ylläpitoon, eli eiköhän se menisi ennemmin tai myöhemmin myyntiin.

Isälläni on aivan naiivit ajatukset siitä, että mökki tulee olemaan kaikkien yhteinen, ja kaikki saadaan sovittua - käyttäminen, huoltaminen, remontit ja niin edelleen. Itse olen todistanut turhan läheltä, kuinka tällaiset järjestelyt eivät melkein koskaan toimi.

ap

Vierailija
72/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä testsmentin tarkoitusta jos ei ulkopuolisille anneta mitään ( esim. Puolison lapsille tms) eikä haluta jotain lapsista laittaa etusijalle ja muille lakiosa.

Jos on yhdenlaisia rintaperillisiä ei pitäis olla ongelmaa. Jokaiselle saman verran.

Jotain asuntoa, maita, mökkiä tai metsää on melko hankala jakaa useaan osaan ellei vaan myy kaikkea pois.

Vierailija
73/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisonne ei peri. Teidän jälkeenne perivät omat lapset, ei puolison lapset.

Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.

Joo, ei puoliso peri. Mutta mahdollisen eron sattuessa ilman testamenttimääräystä / avioehtoa, puolisolla on avio-oikeus toisen puolison omaisuuteen, mukaan lukien se peritty omaisuus. Molemmin puolin toki.

Sitten voi vaan syyttää omaa tyhmyyttään, kun ei ole tehnyt avioehtoa.

Vierailija
74/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisomisteinen kesämökki voi toimia oikein hyvin, jos pohjan tekee hyvin. Tärkeintä on hyvät välit omistajien kesken. Toiseksi tärkein juttu on että mökki on kiinteistöosakeyhtiö, jonka ylläpito laskutetaan vastikkeella.

Vierailija
75/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pia pau kirjoitti:

Kenen aviopuolisot?? Vaimo tietenkin perii, lasten puolisot ei

vaimo ei peri.

Vierailija
76/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen isä ei halunnut jakaa eläessään omaisuutta fiksusti, omisti lasten kanssa tasaosissa kaikki. Toista lasta kiinnosti suvun maat ja talot toista vain raha ja isä tiesi kyllä tämän. Kuoleman tullen perinnöstä saatiin isot riidat aikaan kun kaikki meni puoliksi ja toista oli vaikeaa lunastaa ulos.

Perijöiden ongelma, ei vainajan.

Vierailija
77/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteisomisteinen kesämökki voi toimia oikein hyvin, jos pohjan tekee hyvin. Tärkeintä on hyvät välit omistajien kesken. Toiseksi tärkein juttu on että mökki on kiinteistöosakeyhtiö, jonka ylläpito laskutetaan vastikkeella.

Meidän tapauksessamme kyseessä on pieni mummonmökki, jolla ei ole enää rakennusoikeutta. Eri perhekuntien on käytönnössä mahdotonta viettää siellä aikaa samanaikaisesti.

ap

Vierailija
78/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä testsmentin tarkoitusta jos ei ulkopuolisille anneta mitään ( esim. Puolison lapsille tms) eikä haluta jotain lapsista laittaa etusijalle ja muille lakiosa.

Jos on yhdenlaisia rintaperillisiä ei pitäis olla ongelmaa. Jokaiselle saman verran.

Jotain asuntoa, maita, mökkiä tai metsää on melko hankala jakaa useaan osaan ellei vaan myy kaikkea pois.

No höpö höpö. Kyllä pellot ja metsät pystyy lohkomaan pienemmiksi tonteiksi. Käynti vaan maanmittaustoimistossa tai varmaan onnistuu ihan verkossakin. Sitten sinne tulee paikan päälle joku maamittari laittamaan tonttimerkit uudestaan ja se on sitten siinä. Lasku tulee perästä.

Vierailija
79/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras että isäukkosi juo nuo mökit, niin ei tarvitse tuollaisten korppikotkien niistä riidellä.

Vierailija
80/211 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat v-mäisiä tilanteita ja pelkästään tällaisen vanhemman syytä. Samalla tällainen vanhempi rikkoo perheen lasten välit sekä aiheuttaa, että omaisuudesta meneekin suuri siivu asianajajille. Mitä nämä ihmiset oikein ajattelevat? Ei ainakaan lapsiaan.