Isäni ei suostu tekemään testamenttia
Ongelma tiivistyy jo otsikossa, mutta avataan kuitenkin lisää.
Isäni ei ole enää ihan nuori, ja omaisuutta on kertynyt. Jos kaikkien kiinteistöjen arvo ja muu osaisuus lasketaan yhteen, niin puhutaan kevyesti seitsemännumeroisesta summasta.
Olen lukuisia kertoja yrittänyt sanoa isälleni, että hänen pitäisi tehdä testamentti. Olen ilmaissut, että voisin olla kiinnostunut perheen mökin perimisestä, mutten todellakaan suostu yhteisomistukseen sisarusteni kanssa. Olen myös ilmaissut, että olisi hyvä tehdä testamentti senkin takia, että mahdolliset aviopuolisot suljettaisiin perinnön ulkopuolelle.
Isäni ei tähän suostu. Hänen mielestään kaikki saadaan kyllä sovittua keskustelemalla. Hän myös luottaa siihen, että perheessämme on niin hyvät välit, ettei riitaa tule. Olen kertonut hänelle lukuisista esimerkeistä, joissa ihan lämpimät välit ovat katkenneet perintöriitoihin, mutta hän ei ota tätä kuuleviin korviinsa.
Kyseessä on muuten talousasiansa jämptisti ja järkevästi hoitava henkilö. Uskon, että taustalla on jonkinlainen ikäkriisi - haluttomuus hyväksyä oma ikääntyminen ja tuleva menehtyminen. Olen kuitenkin yrittänyt korostaa, että menehtyä voi ihan milloin tahansa. Jopa minulla, hänen kolmekymppisellä lapsellaan, on testamentti.
Miten saada taottua järkeä isän päähän?
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä haluat määrätä, miten isäsi omaisuus jaetaan?
En halua, eikä minua kiinnosta perinnön sisältö. Haluaisin vain, että isäni kirjaisi jonnekin, miten hän haluaa omaisuutensa jaettavan. Ja tuo puolisoiden sulkeminen perinnön ulkopuolelle olisi tärkeä hoitaa ihan virallisesti.
Isä on maininnut, että hän haluaisi mökin säilyvän suvussa. Olen kuitenkin korostanut, että jos mökki tulee meille kaikille sisaruksille yhteiseksi, niin se todennäköisimmin päätyy myyntiin.
ap
Etkös sinä voi sitten ostaa sen sisaruksiltasi? Eihän mökin päätyminen yhteisomistajuuteen ole mikään automaatio, erityisesti jos jaettavaa omaisuutta riittää paljon mökkiä enemmän. Sisarukset sitten ottaa niitä kiinteistöjä, tai ne vähemmän tunnearvokkaat omaisuudet myydään ja homma hoidetaan rahan jaolla.
Ainahan voin tätä ehdottaa, mutta heidän ei ole pakko siihen suostua. Jo nykyään sisarukset tulevat mökille kesäviikonloppuisin, mutta esimerkiksi syystalkoiden ja erinäisten kunnostushommien kanssa auttaminen jää kerta toisensa jälkeen minun hommakseni. Pelkään, että sisarukset haluaisivat pitää mökistä kiinni ja ottaisivat vain rusinat pullasta, kun taas kaikki kunnostustyö, remontit ja muu jäisi minulle.
ap
Silloin on parempi jättää mökki sisaruksille ja ostaa siitä saaduilla rahoilla ihan oma mökki muualta. Kukaan ei voi pakottaa sinua yhteisomistajuuteen ja vastaamaan mökin ylläpidosta. Toisaalta, jos juuri tuon sukumökin oikeasti haluat, niin voithan ehdottaa vanhemmillesi että ostat sen jo nyt niin, että heillä on siihen ikuinen käyttöoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko äitisi elossa ja ovatko he vielä isäsi kanssa naimisissa?
On elossa ja ovat naimisissa. Äitinikin etua olen yrittänyt ajaa, kun testamentista on ollut puhe. Äitini ei esimerkiksi omista isäni mökistä mitään, eli jos isäni kuolee, äidilläni ei ole siihen mitään oikeutta. Olisi ihan reilua, että jos isäni kuolisi huomenna, niin äidillä olisi edes hallintaoikeus mökkiin, jonka kunnostamiseen hänkin on nähnyt hurjasti vaivaa.
ap
Millä perusteella äidilläsi ei ole oikeutta mökkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pia pau kirjoitti:
Kenen aviopuolisot?? Vaimo tietenkin perii, lasten puolisot ei
Jos tuo mökki jäisi meille kaikille sisaruksille, eikä sitä ole testamentilla rajattu avio-oikeuden ulkopuolelle, niin eron sattuessa lasten puolisoilla olisi oikeus mökkiin. Siellähän on sitten kivaa vietellä kesiä, kun parhaista viikonlopuista tapellaan paitsi sisarusten niin myös näiden ex-puolisoiden kesken.
ap
Tee itse se avioehto. Toisen perinnöt ei erodsa eikä kuolemassa kuulu toiselle. Ei sun tarvi sitä isältäsi kitistä.
Tässä on ratkaisu omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisonne ei peri. Teidän jälkeenne perivät omat lapset, ei puolison lapset.
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.Joo puoliso ei peri, mutta avioerotilanteessa saa myös puolet perinnöstä, jos ei ole sitä poissulkevaa testamenttia tai avioehtoa.
No ei mene noin suoraviivaisesti, että saisi puolet perinnöstä. Eihän vaikkapa autoakaan halkaista kahtia tai taloa pistetä puoliksi. Se perintö vaan otetaan huomioon omaisuutta jaettaessa eron yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pia pau kirjoitti:
Jos tuo mökki jäisi meille kaikille sisaruksille, eikä sitä ole testamentilla rajattu avio-oikeuden ulkopuolelle, niin eron sattuessa lasten puolisoilla olisi oikeus mökkiin. Siellähän on sitten kivaa vietellä kesiä, kun parhaista viikonlopuista tapellaan paitsi sisarusten niin myös näiden ex-puolisoiden kesken.
ap
Tee itse se avioehto. Toisen perinnöt ei erodsa eikä kuolemassa kuulu toiselle. Ei sun tarvi sitä isältäsi kitistä.
Minulla ja aviopuolisollani on perinnöt poissulkeva avioehto. Sisarusteni avioehtoihin en sen sijaan voi valitettavasti puuttua.
ap
Testamentti jos mikä on yksityisasia. Sen tekeminen kuuluu vain ihmiselle itselleen.
Ap on perin kiinnostunut junailemaan toisten raha-asioita. Niin kauan kuin isäsi elää, mitään perintöä häneltä ei ole.
Taitaa olla isältäsi perittyä tuo ei voi yhteisomistaa ja nyt haluat samaa. Terveisiä ahneelta pikkumaiselta velipuoleltani, joka ollut isäni kuoleman jälkeen nothing but pain in da butt - minäminäminä ja sen tokk lapsetkin perineet. Saman luonteenlaadun. Mökkimme oli tarkoitettu meille kaikille, vaan kun ikäväluonteinen puolisonpäälle ja hemmotellut kakarat tuollainen ap n kaltainen tyyppi täällä inisemässä. Toivon mukaan sut suljetaan kokonaan ulkopuolella lakiosuudestakin.
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.
Ilman avioehtoa, puoliso saa erossa puolet omaisuudesta. Toivottavasti ap on itse tehnyt avioehdon. Testamentti kannattaa aina tehdä. Kaikki rintaperilliset voivat kuolla vaikka auto-onnettomuudessa, jossa itsekin kuolee. Silloin testamentti olisi pitänyt olla.
Nämä vanhat jäärät ovat hankalia. Heillä ei ole tietoa asioista. Perintöriidat vältettäisiin testamentilla. Aina kannattaa automaattisesti tehdä testamentti, jossa sulkee lastensa puolisot pois omaisuudesta avioerotilanteessa. Vaikka naiivisti ajattelisi, että onhan lasten toisen vanhemmankin hyvä nauttia omaisuudesta avioeron jälkeen, mutta kun se omaisuus voi sitten mennä täysin uudelle vieraalle lapselle tai uudelle puolisolle avioeron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On elossa ja ovat naimisissa. Äitinikin etua olen yrittänyt ajaa, kun testamentista on ollut puhe. Äitini ei esimerkiksi omista isäni mökistä mitään, eli jos isäni kuolee, äidilläni ei ole siihen mitään oikeutta. Olisi ihan reilua, että jos isäni kuolisi huomenna, niin äidillä olisi edes hallintaoikeus mökkiin, jonka kunnostamiseen hänkin on nähnyt hurjasti vaivaa.
ap
Haistapa kuule piiitkä pska ja keskity hoitamaan niitä kakaroitasi itse! Sulle en jättäisi latin latia kun sun ikävä ja ajne persoona tunkee läpi jo tekstissä. Toivon mukaan ei kukaan muukaan. Yäk! Yäk! Milleniaalit löytää vielä kaiken ahneuden edestään. Avioliittosi purkautuu sekin, koska ei sua kukaan jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.Jos perinnön saaja kuolee eikä ole avioehtoa, niin omaisuutta jaettaessa puolet puolisolle ja puolet lapsille. Ei siinä katsota, onko tullut perintönä.
Tiedän varakkaampana leskenä, ei tarvitse antaa tasinkona perimäänsä omaisuutta.
Mutta apn tapauksessa isä on varakkaampi, jolloin isän kuollessa äiti saa tasinkona puolet yhteisestä omaisuudesta, jos ei ole testamenttimääräystä tai avioehtoa, joka pätee myös kuolemassa.
Niin taitaa mennä , jos varakkaampi kuolee ensin ilman noita papereita tulee ledkelle tasinko. Myös yksin nimissään olevasta.
Toisinpäin menee toisin, jos " köyhempi" kuolee ensin, ei ole pakko omasta omaisuudestaan antaa tasinkoa. Selvissä pesissä, vain yhdenlaisia rintaperillisiä lapset säästyy siltä osin perintöverolta. Asia on eri jos vainajalla on muista liitoista lapsia, varmaan vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.
Se tasaaminenhan siinä on ongelma. Kun jollain ei välttämättä ole sitten sitä rahaa ostaa toisia ulos ja kun kaikki menee tasaosiin ja esim muita ei kiinnosta hoitaa omaisuutta niin riita on valmis. Jostain ne rahat siihen muiden ulosostoonin pitäisi löytää.
Mun äiti puhui joskus, että hänen pitäisi tehdä sellainen paperi, ettei minun ja siskoni puolisot ole oikeutettuja häneltä jääneeseen perintöön. Sanoin kyllä suoraan, että se on kyllä minun ja mieheni välinen päätös, mikä meillä on yhteistä ja mikä ei. On kohtuutonta, että toisen perintö olisi yhteistä ja toisen olisi joku mummo rajannut. Ja mielestäni se on loukkaus myös miestäni kohtaan. Mieheni tienaa tuplasti sen, mitä minä, niin miksi hänet pitäisi raja pois siitä, mitä minä saan haalittua yhteiseen kekoon. Eikä äitini omaisuus ole mikään seitsemän numeroinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.Ilman avioehtoa, puoliso saa erossa puolet omaisuudesta. Toivottavasti ap on itse tehnyt avioehdon. Testamentti kannattaa aina tehdä. Kaikki rintaperilliset voivat kuolla vaikka auto-onnettomuudessa, jossa itsekin kuolee. Silloin testamentti olisi pitänyt olla.
Nämä vanhat jäärät ovat hankalia. Heillä ei ole tietoa asioista. Perintöriidat vältettäisiin testamentilla. Aina kannattaa automaattisesti tehdä testamentti, jossa sulkee lastensa puolisot pois omaisuudesta avioerotilanteessa. Vaikka naiivisti ajattelisi, että onhan lasten toisen vanhemmankin hyvä nauttia omaisuudesta avioeron jälkeen, mutta kun se omaisuus voi sitten mennä täysin uudelle vieraalle lapselle tai uudelle puolisolle avioeron jälkeen.
Eikö nämä nuoret jäärät itse ole hankalia jos eivät tee avioehtoa? Vaan vaativat vanhempiaan sulkemaan sen ihanan naisen tai komean sulhon ulkopuolelle?
Tosi rakkaus kyllä kestää asiapaperin, kumpikaan ei hingu toisen suvun varakkuutta.
Justiinsa todistettiin kun kaikki meni puoliksi perinnöksi kahdelle aikuiselle lapselle ja toista lasta ei kiinnostanut mikään peritty ja toista kiinnosti, niin joutui ottamaan hitonmoisen lainan että pystyi toisen ostamaan ulos. Kaupaksi ei välttämättä olisi mennyt eikä kummoisia rahoja saanut. Lisäksi lesken piti luopua tasingosta koska siihen ei olisi ollut perijöillä varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Haistapa kuule piiitkä pska ja keskity hoitamaan niitä kakaroitasi itse! Sulle en jättäisi latin latia kun sun ikävä ja ajne persoona tunkee läpi jo tekstissä. Toivon mukaan ei kukaan muukaan. Yäk! Yäk! Milleniaalit löytää vielä kaiken ahneuden edestään. Avioliittosi purkautuu sekin, koska ei sua kukaan jaksa.
Onneksi osoitin tämän ahneuteni puolisolleni, kun köyhempänä osapuolena suorastaan vaadin avioehdon tekemistä. Hyvä juttu sitten puolisolleni, kun ero vääjäämättä tulee :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus tasataan. Jokainen saa saman verran rahana tai omaisuutena. Eihän se sen kummempaa.Se tasaaminenhan siinä on ongelma. Kun jollain ei välttämättä ole sitten sitä rahaa ostaa toisia ulos ja kun kaikki menee tasaosiin ja esim muita ei kiinnosta hoitaa omaisuutta niin riita on valmis. Jostain ne rahat siihen muiden ulosostoonin pitäisi löytää.
Omaisuutta vastaan saa pankista lainaa sen minkä vaikka se mökki ylittäisi suuruudeltaan perityn arvon.
Eihän se sinun asiasi ole ollenkaan! Jos painostat isääsi tekemään testamentin, sen voivat muut perilliset kiistää koska pakotit ja painostit.
Jokainen voi halutessaan avioehdolla sulkea puolisonsa pois tulevasta perinnöstä. Avioehdon voi tehdä missä vaiheessa liittoa tahansa.
Yhteisomistusta ei ole koskaan pakko hyväksyä, voi yrittää vapaaehtoista sisarusten välistä kauppaa ellei perinnönjako muuten sovussa onnistu ja jos ei tämäkään suju, yhteisomistuksen purkua käräjäoikeudessa.
Tällöin tehdään käytännössä pakkokauppa, jossa mökistä kiinnostunut sisarus voi olla ostajana muiden ostajaehdokkaiden rinnalla. Yleensä tarjouskauppa.
Lesken hallintaoikeus pitää huomioida myös. Tosin se ei koske mökkiä vaan ainoastaan yhteistä asuntoa, joka jää hänen niin halutessaan hänen hallintaansa hänen loppuiäkseen, ellei perintöön kuulu muita asuntoja, joista jokin soveltuu hänen käyttöönsä paremmin ja hän itse päätä siihen muuttaa.
Jotenkin aina tympii aloituksessa mainitun kaltainen kuvitelma siitä, että perijä voisi päättää elossa olevan ja täysijärkisen ihmisen puolesta. Eläviä ei peritä. Isäsi saa vaikka lahjoittaa mökkinsä eläinsuojeluyhdistykselle jos haluaa ja jos äiti on samaa mieltä. Sehän lie heidän yhteinen.
Vierailija kirjoitti:
pia pau kirjoitti:
ap
Tuota et nyt taida ihan ymmärtää, miten tämä toimii. Toki testamanetilla on hyvä rajata avio-oikeus pois, mutta ei omaisuuden käyttöoikeus tuolla tavalla siirry. Rahalla siitä selviää.
Ilmeisesti ajattelet että kaikki ihmiset ovat ahneita ja vetävät itselleen minkä pystyvät? Ennustat tässä oman ja sisarustesi avioerot ja sen että ex-puolisot vielä tunekvat pesänjaolle omaisuudesta joka ei heille millään tavalla kuulu. Ymmärrän että testamentti on järkevin tapa määrätä jaosta mutta ei kaikki silti yleensä mene pieleen vaikka sitä ei olisikaan.